2 september 2019

Zomergast Jacco Vonhof (Novon): van glazenwasser naar het geluid van ondernemend Nederland

Jongeren van het platform FM Next Generation zien Jacco Vonhof als influencer. Dat blijkt uit de brainstormestafette op het event bij i-team Global, afgelopen juni, waar influencers een van de brainstormonderwerpen was. Toch bijzonder als je in het rijtje van Steve Jobs, Enzo Knol, Josh Jones, Liana Engibarjan, Jack Ma (Alibaba), Bill Gates en – dichterbij huis – Rahma el Mouden wordt genoemd. Waarom Jacco? “Van klein naar groot”, schreef een van de #nextgen’ers. In gesprek met zomergast Jacco Vonhof, de gesjeesde rechtenstudent die letterlijk en figuurlijk onderaan de ladder begon en klom.

Zo weinig progressie Jacco in de studiebanken maakte (“ik heb alles gedaan wat een student in Groningen moet doen, behalve studeren”), zo veel stappen maakte hij in het bedrijfsleven. Hard werken, aanpakken, kansen zien, krijgen en pakken; ze hebben Jacco gebracht waar hij nu is: bij MKB-Nederland, de grootste ondernemersorganisatie met 120 brancheorganisaties 200.000 bedrijven als lid.

Omhooggevallen glazenwasser
“Ik begon met Novon als eenmanszaak met een busje om ramen te gaan wassen. Ik ben eigenlijk een omhoog gevallen glazenwasser. Gaandeweg heb ik dingen gedaan, die goed zijn uitgepakt en zo groeide het bedrijf. Ondanks of dankzij mij. Ik heb de organisatie versterkt en heb op een gegeven moment Elbert-Jan Hesse als directeur aangesteld. In die rol is Elbert-Jan veel beter dan ik. Ik ging meer naar buiten om te kijken, leren en doen. Dat gaf me ook de ruimte om bestuurlijk actief te worden. Ik trad in 2000 toe tot het algemeen bestuur van OSB, werd cao-onderhandelaar en daarna voorzitter van VSR (Vereniging Schoonmaak Research). Ik leerde veel over verenigingen leiden, onderhandelingen voeren en resultaten boeken. In de regio sloot ik me bij een ondernemersclub aan en in 2013 werd ik voorzitter van VNO-NCW Midden. Ik kreeg zicht op Den Haag en kwam in een politiek netwerk terecht. Daar viel ik op. Toen zocht MKB-Nederland een voorzitter en kwam ik in beeld. Een echte ‘niet-lullen-maar-poetsen man’.”

Mkb is de kurk van de economie
“Het ondernemerschap staat centraal bij MKB-Nederland”, vervolgt Jacco. “Het mkb is de kurk waar de Nederlandse economie op drijft. In de politiek is er niet altijd genoeg aandacht en begrip voor dat midden- en klein bedrijf, ontbreekt vaak de kennis van de ondernemerspraktijk. Neem de winkeliers, een groep van 300.000 bedrijven die wegvallen als we niet uitkijken. Er zit een enorm gat tussen grootverdieners, belastingverdieners en de kleine harde werkers. Je moet in deze functie over heel veel dingen nadenken. Het mooie is dat ik altijd ergens iets van mag vinden. Ik praat veel met mijn achterban. Wij ondernemers verdienen het geld, wij innoveren, wij internationaliseren. Mkb’ers brengen Nederland verder. Onze bewindspersonen realiseren zich dat vaak onvoldoende. Er is geen enkel maatschappelijk doel waarvoor je geen ondernemers nodig hebt. Gezondheidszorg, defensie, schoonmaak: daar heb je geld en dus ondernemers voor nodig.”

Ondernemer en ondernemend
Wie de website van MKB-Nederland bezoekt, leest dit over Jacco: Gedreven, maatschappelijk betrokken, een verbinder en bovendien in staat ondernemers aan te spreken en waar nodig in beweging te krijgen. Hij is geen bestuurder, hij is ondernemer. Zo praat Jacco Vonhof en zo handelt hij. Sinds 3 september 2018 is Jacco voorzitter van de ondernemersorganisatie, waarbij 120 brancheorganisaties en 250 regionale en lokale ondernemersverenigingen zijn aangesloten, samen goed voor bijna 200.000 ondernemers. De missie van MKB-Nederland: een kansrijk ondernemersklimaat in Nederland.  

Over zijn rol als verbinder vertelt Jacco: “Ik heb contact met de voorzitters van de 120 aangesloten brancheorganisaties. We houden een algemene ledenvergadering en  (dagelijks) bestuursvergaderingen. Ik leg veel bedrijfsbezoeken af. Ik ben bezig om het ondernemersgeluid op te halen en dat naar Den Haag te brengen. Of je nu ballonvaarder bent of een metaal-, schoonmaak- of bouwbedrijf hebt; iedereen heeft een verhaal. Ik kom overal en heb een enorm netwerk door heel Nederland. In die keten van ondernemers en ondernemingen ben ik zichtbaar en natuurlijk ook hier in Den Haag, met het oog op de lobby.”

Wanneer is je taak als voorzitter geslaagd?
“Het is een benoeming voor vier jaar. Het verhaal dat ik met de ladder begonnen ben, alles heb meegemaakt en dat ik met m’n voeten in de klei stond, dat trok om mij te benoemen. Wat ik zie, is dat bij politici de spreadsheets wel kloppen, maar hun kijk op de praktijk niet. Goede lobby is net als goede schoonmaak, een ‘dissatisfier’. Oftewel je merkt er alleen iets van als het niet goed is gegaan. Wanneer hoor je van de resultaten… niet als we ons doel hebben bereikt, maar wel als er zaken gebeuren die niet in het belang zijn van ondernemers. Dan moet ik vaak uitleggen dat we niet tevreden zijn. Binnenkort komen we met een ondernemersgenda. Een positief stuk waarin we vertellen wat ondernemers willen en waar het in de (nabije) toekomst naartoe gaat met de Nederlandse economie. Een proactief verhaal waarbij we vertellen wat de oplossing en niet wat het probleem is…”

Belangrijk voor iedereen
“Wat ik de next generation wil meegeven? Ik vind het goed om te zien dat er een jongerenplatform voor facility management is. Ik daag ze uit om hun nek uit te steken. Betrokken te raken bij iets wat groter is dan zijzelf. Ik hoop dat mensen voorbij gaan aan hun eigen belang en het grotere belang zien. Samen dingen oppakken, dat is belangrijkheid voor iedereen.” 

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 augustus 2019

Jury- en bestuurslid Golden Service Awards Tirza Dingelstad: “Het is een feestje!”

Juist terug van een werkvakantie. Vol ideeën en energie. Tirza Dingelstad is sinds 5 jaar directeur van facilitair adviesbureau CSG in Culemborg en combineert die functie met een aantal...

28 december 2021

‘De factor mens verdwijnt niet, maar wordt wel minder’

In de serie ‘Young ones’ spreken we met Ernst-Jan Karels, één van de young professionals (<40 jaar) in de schoonmaakbranche. Een nieuwe generatie die zich verenigt in het platform...

10 september 2019

Temperatuur regeert op VSR zomerevent

Vergeet het objectief meten van vingertasten, fijnstofdeeltjes en schoonmaakprestaties: tijdens het Zomerevent van VSR op 4 september ging het over de subjectieve werkbeleving van medewerkers. Zo blijkt temperatuur –...

07 november 2018

Tweede dag cao-onderhandelingen schoonmaak verloopt in constructieve sfeer

Op 5 november zijn in Zeist de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de schoonmaak voortgezet. Er is verkennend gesproken over thema’s als reiskosten, het belang van opleiden (van...

08 maart 2022

Schoon genoeg

De verborgen wereld achter het schoonmaken van extreme situaties zoals een suïcide, zware vervuiling door verwaarlozing en lijkvinding. Tugrul Çirakoglu van schoonmaakbedrijf Frisse Kater heeft het boek Schoon Genoeg...

27 juli 2020

The future is now (2) Henk Toering: “Huidige schoonmaak businessmodel staat voor lage marges”

“Nieuwe technologieën en methodieken implementeren in het huidige businessmodel is niet sustainable”, overtuigt Henk Toering. “Schoonmaak is een van de grootste sectoren in Nederland. Juist daarom is het delen...

08 maart 2019

Kimberley Roersma nieuwe manager business development EW Facility Services

Creating Hospitality is waar facilitair dienstverlener EW Facility Services voor staat. Het overtreffen van verwachtingen van opdrachtgevers, medewerkers en gasten en zo bijdragen aan de gastbeleving is iets waar...

08 juli 2019

Events pakken hoofdrol in top 5 juni op Schoonmaakjournaal

Juni 2019, het was de maand van evenementen. Veel evenementen. Met de 4e editie van De Dag van de Schoonmaker, het 3e event van jongerenplatform FM Next Generation, de 9e editie van...

18 april 2024

Vertel jij over jouw ontwikkel-/opleidings initiatieven tijdens de VSR-CARROUSEL op 28 mei?

Op 28 mei 2024 organiseert de Vereniging Schoonmaak Research (VSR) haar jaarlijkse Voorjaarsevent. De VSR-carrousel “De mens centraal: opleiden, ontwikkelen en investeren in medewerkers” neem een prominente plaats in...

13 maart 2019

FM Next Generation power event: the movie

Reputatie, disruptie, communicatie, coaching, speeddating, een survey, de bedrijfpresentatie van Facility Trade Group, netwerken en vooral veel Klanthousiasme: het Centre of Expertise in Apeldoorn stond op 7 maart bol...