9 januari 2019

Wintergast (6) Madelon van Bemmelen (EW): “Inzet van social influencer per bedrijf’

Madelon van Bemmelen, recruiter van EW Facility Services, vertelt als zesde wintergast over haar ervaringen in 2018 en kijkt vooruit naar nieuwe ontwikkelingen in 2019. “Creating Hospitality is waar we voor staan, net als de boodschap dat we samen veel kunnen bereiken. Dat gaan we met onze (interne) klanten, op beurzen, banenmarkten én op social media nog meer delen.”

Wat waren de topics in 2018 voor jou en EW Facility Services?
Kort en krachtig geeft Madelon antwoord: “De uitdaging in het vinden van geschikt personeel binnen de huidige arbeidsmarkt, verder ontwikkelen van medewerkers zoals management trainees, zodat zij door kunnen groeien binnen onze organisatie, het trainen van managers en het inzetten van influencer marketing gericht op millennials en ‘brand’ ambassadeurs.”

Wat vond jij het meest opmerkelijke in 2018 in de schoonmaakbranche?
“Wat mij het afgelopen jaar is opgevallen is o.a. het samenvoegen van ISS en CSU, de verschuiving bij met name kleinere organisaties naar een kantoorloos schoonmaakbedrijf en een meer zichtbare employer brandingstrategie via social media van de verschillende schoonmaakbedrijven. Daarnaast zie je dat steeds meer organisaties het verminderen van managementlagen aan het doorvoeren zijn. Iets wat wij al eerder doorgevoerd hebben.”

Welke innovatie zette EW Facility Services op de markt?
“Als ik vanuit mijn rol kijk dan hebben wij in 2018 onze focus gehouden op onder andere Creating Hospitality”, vertelt Madelon, “maar ook onze ondernemende, mensgerichte en eigenzinnige eigenschappen zijn naar voren gekomen. De duidelijke boodschap binnen onze organisatie en naar de buitenwereld is dat wij het als team samen doen en bereiken. Daarnaast richtte wij ons op het  inzetten van onze eigen ‘brand’ ambassadeurs en nog meer zichtbaar zijn op social media.”

Wie was in 2018 jouw influencer?
Vastberaden benoemt Madelon haar manager, Aggie van der  Vet-Lommen, als haar influencer. “Aggie heeft al jaren ervaring binnen onze organisatie, geeft mij de inspiratie en vrijheid om verder te denken dan de gestelde kaders. Maar behalve dat, is zij te allen tijde ‘totally in control’ en overziet alles. Een echte positieve, motiverende en georganiseerde manager. Creating Hospitality.”

Welke trends & challenges verwacht jij in 2019?
“Ik denk dat in 2019 in onze branche onderwerpen als het verhogen van de verantwoordelijkheden per managementlaag, vinden van voldoende personeel voor de zomerperiode, de invoering van de nieuwe cao en de inzet van social influencers/brand ambassadeurs belangrijke onderwerpen zullen zijn.”

Waar gaan we jou en EW in 2019 ontmoeten?
In een vloeiende zin noemt Madelon de ontmoetingsmogelijkheden: “Je vindt ons op social media: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn. Maar wij zijn ook op verschillende banenmarkten in Amsterdam (en omgeving) te vinden zoals banenmarkt 2019, Facility Matters, Nederlandse Carriëredagen, Career Xperience, Hilton banenmarkt. Daarnaast vind je ons ook bij Vakbeurs Facilitair, het Indeed Explore Event en scholen als Saxxion, Inholland, ROC, Haagse Hogeschool, Hotelschool. Ik ontmoet jullie daar graag!”

Over Wintergasten
Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons heen, nu en over vijf jaar. We merkten een andere mindset. Dat inspireerde! En zo ontstond het idee van ons – inmiddels warm onthaalde en succesvolle – platform FM Next Generation. Deze winter bieden we ons podium Wintergasten ook aan #FMNextGen. Young professionals gunnen ons in zes vragen een kijkje in hun 2018 en blikken vooruit naar 2019.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 maart 2022

Gezond & veilig werken

Verkeerd schoonmaken is belastend voor je lijf. Daarom maakt de RAS instructiefilmpjes met tips hoe je het best elke dag gezond en veilig werkt in de Schoonmaak. Werken in...

18 november 2021

Branchevereniging SieV zoekt voorzitter én bestuursversterking

Wie durven de uitdaging aan? In de maand dat Schoonmaken is een Vak (SieV) 10 jaar bestaat, in maart 2022, geeft Maurice Rutgrink zijn 10-jarige rol als betrokken voorzitter...

28 december 2021

‘De factor mens verdwijnt niet, maar wordt wel minder’

In de serie ‘Young ones’ spreken we met Ernst-Jan Karels, één van de young professionals (<40 jaar) in de schoonmaakbranche. Een nieuwe generatie die zich verenigt in het platform...

20 mei 2022

Schoonmaak in Volendam

Het magazine Vrouw, de bijlage van de Telegraaf, stond eerder in mei in het teken van Volendam. En daar kon Succes Schoonmaakbedrijf natuurlijk niet in ontbreken. Er stond een...

30 januari 2019

Wintergast (7) Dennis van Hemert (Groveko): “Circulaire concepten zijn de toekomst”

Accountmanager Dennis van Hemert werkt sinds 2011 bij schoonmaakgroothandel Groveko in Ede. Als 26-jarige is hij een van de young professionals die, zoals hij omschrijft, de toekomst in schoonmaak in handen...

05 november 2018

Eerste elektrische bestelwagen in Nederland gaat rijden voor Gom

Een opvallende uitbreiding van het wagenpark bij Gom: het schoonmaakbedrijf gaat rijden met de eerste elektrische bestelwagen in Nederland. De bedrijfswagen is bedoeld voor Gom Specialistische Reiniging, dat de...

06 december 2018

Digitale doolhof (2): slimme ICE reinigingsmachines sturen aan op feiten

In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things. In het doolhof van data en robots...

23 december 2021

Fiets voor Samad

Hijman Schoonmaakartikelen B.V. doet aan social return. Deze vult de schoonmaakgroothandel in met Everyday Heroes. Zo heeft Hijman bijvoorbeeld bijgedragen aan een elektrische fiets voor Samad, zodat hij makkelijker zijn...

01 juli 2024

Unieke samenwerking schoonmaakbedrijven en praktijkonderwijs: ‘Facilidoor voor PROVSO’

Schoonmaakbedrijven Gom, Vebego Cleaning Services en CSU, brancheorganisatie Schoonmakend Nederland en de scholen van Stichting BOOR, Yulius Onderwijs en Horizon hebben op dinsdag 25 juni de samenwerkingsovereenkomst ‘Facilidoor voor...

30 maart 2023

Onderzoek: Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de Corona pandemie?

Dit was de hamvraag tijdens het project ‘PandemicClean’- Safe and Effective Cleaning in Pandemic Situations. Een Europees (ESF) project medegefinancierd vanuit Erasmus+. Tijdens dit onderzoek werd in kaart gebracht...