9 oktober 2024

Kijk mee met de schoonmakers van Asito op locatie VUmc

Patiënten in een ziekenhuis zijn kwetsbaar. Een infectie door slechte hygiëne kan grote gevolgen hebben. Een schone omgeving is dan ook van groot belang. Bij Amsterdam UMC, locatie VUmc, zorgen de medewerkers van Asito er dagelijks voor dat alles zorgvuldig wordt gepoetst, geschrobd en gezogen. Soms met een klein beetje hulp van André. Lees het artikel uit Amsterdam UMC in praktijk.

Een infectie zit in een klein… putje. Zeker op de afdeling Hematologie waar de kwetsbaarste patiënten liggen, werkt Khaddouj Aouinat extra zorgvuldig. Maar ook de afdelingen die leeg zijn, worden goed onderhouden. Zo zet iemand op verzoek regelmatig de kranen open om salmonella te voorkomen. En in de putjes gaat bijvoorbeeld azijn om bacteriën te doden.

Ecobos André
Om het werk van het schoonmaakpersoneel te verlichten, werken op locatie VUmc ook 2 Ecobots. Volledig geprogrammeerde, zelfstandig werkende stofzuigrobots. “Om 6.00 uur gaat ie vanzelf aan en doet ie zijn rondje”, vertelt Mohamed Arezki, verantwoordelijk voor een aantal kantoren op locatie VUmc.
De Ecobots, zoals André hier, worden nu alleen nog ingezet bij de kantoren. “Op de zorgafdelingen is het namelijk een stuk lastiger”, vertelt Heavenly Tang, projectleider bij Asito. “Er zijn veel meer deuren, stoelen en natuurlijk patiënten waar je rekening mee moet houden. Bovendien, zelfs André blijft een robot. Hij kan niet inschatten of ie nu wel of niet binnen kan komen. Op een zorgafdeling moet er dus sowieso altijd iemand bij zijn.”

Schoonmaken in een ziekenhuis
Schoonmaken in een ziekenhuis moet bij je passen. Je maakt er mooie dingen mee, maar ook verdrietige. Heel zieke patiënten bijvoorbeeld of patiënten die overlijden. Schoonmaken na een operatie op de OK betekent ook dat je iets kan tegenkomen dat je niet snel in een ‘normale’ omgeving ziet. Denk aan menselijke (bloed) en medische restmaterialen. Heavenly: “Daar moet je tegen kunnen. Daarom zorgen we altijd voor de juiste persoon op de juiste plek. En we geven aan: praat erover als je iets naars hebt meegemaakt. Of zeg het als je wilt wisselen van werkplek.” Voor Stephen Owusu geldt dit in ieder geval niet. Hij werkt inmiddels al 27 jaar met veel plezier op de OK.

Is er een besmette patiënt op een afdeling geweest, dan komt Mohamed Ayrir of een van zijn collega’s voor de eind-desinfectie. Ayrir werkt bij het Mobiel Team Reinigen (MTR), een speciale dienst van het ziekenhuis zelf. Omdat er soms ook met spoed kamers gedesinfecteerd moeten worden, is dit MTR 24 uur per dag oproepbaar. Ten tijde van covid-19 verbleef hiervoor zelfs een nachtploeg in het ziekenhuis.

Dag en nacht schoonmaken
Asito heeft zo’n 95 medewerkers op locatie VUmc. Christy Nyarko is er een van. Samen zijn zij verantwoordelijk voor alle niet-medische oppervlakten en objecten. Denk aan het sanitair, stoelen, vloeren, maar ook lampen en liftknoppen. Asito werkt daarbij geheel volgens de richtlijnen voor Infectiepreventie van het RIVM. De reiniging van medische apparatuur en instrumenten doet een dienst van het ziekenhuis zelf. Dat gebeurt onder meer in grote ‘afwasmachines’.

Ook op locatie AMC is een groot team dag en nacht in de weer om het ziekenhuis spic en span te houden. Gezamenlijk maken de schoonmaakmedewerkers dagelijks 420.000 vierkante meter schoon. Dat zijn zo’n 62 voetbalvelden. Klik hier om de video te bekijken.

Klik hier voor de foto’s.

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 januari 2025

Saxion studenten ervaren unieke leeruitdaging bij Asito

Asito gaf 70 tweedejaars studenten Commerciële Economie van Saxion Hogeschool, met het profiel Sales als basis, de uitdagende opdracht om belangrijke leads te definiëren binnen de segmenten industrie, retail...

12 augustus 2022

Shout out naar reinigers Amsterdam

Na het weekend van de Gay Pride stonden de reinigers van Gemeente Amsterdam weer klaar om het ‘feest-afval’ op te ruimen. Een hele klus maar na afloop leek het...

21 juli 2023

“Friss de Hagodis is wel eeuwig schattig, hoor!”

‘De spanning was nadrukkelijk voelbaar op de kinderafdelingen van het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam. Ook de zorgprofessionals stootten elkaar verwachtingsvol aan met een lach op hun gezicht. Want Friss...

24 oktober 2023

#KIJKTIP: RADAR bezoekt vieze hotels

Edgar van Engelen van Qualis Insight heeft meegewerkt aan het programma Radar van de AVROTROS. Het item ging over vieze hotelkamers. “Er zijn hotels die hygiene niet hoog in...

06 september 2024

#FOTOFRIDAY Schoonmaker van het Jaar Jan Harkema krijgt gepersonaliseerde stofzuiger

Weska Schoonmaakproducten feliciteert de winnaar van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar: Jan Harkema van SVP Schoonmaakdiensten. Als cadeau ontving hij een gepersonaliseerde Numatic stofzuiger. Nu kan...

19 november 2019

Asito Wereld Toiletdag actie op NS Zwolle: “Toiletten belangrijke basisvoorziening”

Voor ruim 2 miljoen mensen met een spijsverteringsziekte, maar ook voor ouderen, ouders met kinderen of zwangere vrouwen is de nabijheid van een openbaar toilet belangrijk. Vandaag 19 november,...

22 juli 2025

Gemiddeld verzuimpercentage in mei 2025 op 7,7%

De Marktmonitor van Schoonmakend Nederland geeft inzicht in de omzet- en ziekteverzuimontwikkeling in de schoonmaaksector. Dankzij deze MarktMonitor op schoonmaakinbeeld.nl zijn er representatieve cijfers over omzetontwikkeling en verzuim in...

04 april 2025

“Ik heb er de kracht weer voor” Kärcher start campagne hogedrukreiniger met Gerard Joling

Kärcher heeft, om te benadrukken dat er volgens het bedrijf op het vlak van hogedrukreinigers maar één keuze mogelijk is, samen met Ad Alliance en Gerard Joling een unieke campagne...

01 april 2019

1-aprilvlog: Samantha (Beercoo) lanceert innovatie housekeeping

Beercoo Schoonmaakgroep zet de hotelschoonmaak op z’n kop. Na maanden van voorbereiding wordt vandaag, 1 april, de innovatie onthuld die het werk van housekeepers een stuk aangenamer én leuker maakt....

23 maart 2022

Captains of Cleaning ‘Familiebedrijven’

Kijk donderdag 24 maart om 10.00 uur naar de nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. Met als centraal aandachtspunt deze keer de kracht van het familiebedrijf. Hóe belangrijk zijn...