9 oktober 2024

Kijk mee met de schoonmakers van Asito op locatie VUmc

Patiënten in een ziekenhuis zijn kwetsbaar. Een infectie door slechte hygiëne kan grote gevolgen hebben. Een schone omgeving is dan ook van groot belang. Bij Amsterdam UMC, locatie VUmc, zorgen de medewerkers van Asito er dagelijks voor dat alles zorgvuldig wordt gepoetst, geschrobd en gezogen. Soms met een klein beetje hulp van André. Lees het artikel uit Amsterdam UMC in praktijk.

Een infectie zit in een klein… putje. Zeker op de afdeling Hematologie waar de kwetsbaarste patiënten liggen, werkt Khaddouj Aouinat extra zorgvuldig. Maar ook de afdelingen die leeg zijn, worden goed onderhouden. Zo zet iemand op verzoek regelmatig de kranen open om salmonella te voorkomen. En in de putjes gaat bijvoorbeeld azijn om bacteriën te doden.

Ecobos André
Om het werk van het schoonmaakpersoneel te verlichten, werken op locatie VUmc ook 2 Ecobots. Volledig geprogrammeerde, zelfstandig werkende stofzuigrobots. “Om 6.00 uur gaat ie vanzelf aan en doet ie zijn rondje”, vertelt Mohamed Arezki, verantwoordelijk voor een aantal kantoren op locatie VUmc.
De Ecobots, zoals André hier, worden nu alleen nog ingezet bij de kantoren. “Op de zorgafdelingen is het namelijk een stuk lastiger”, vertelt Heavenly Tang, projectleider bij Asito. “Er zijn veel meer deuren, stoelen en natuurlijk patiënten waar je rekening mee moet houden. Bovendien, zelfs André blijft een robot. Hij kan niet inschatten of ie nu wel of niet binnen kan komen. Op een zorgafdeling moet er dus sowieso altijd iemand bij zijn.”

Schoonmaken in een ziekenhuis
Schoonmaken in een ziekenhuis moet bij je passen. Je maakt er mooie dingen mee, maar ook verdrietige. Heel zieke patiënten bijvoorbeeld of patiënten die overlijden. Schoonmaken na een operatie op de OK betekent ook dat je iets kan tegenkomen dat je niet snel in een ‘normale’ omgeving ziet. Denk aan menselijke (bloed) en medische restmaterialen. Heavenly: “Daar moet je tegen kunnen. Daarom zorgen we altijd voor de juiste persoon op de juiste plek. En we geven aan: praat erover als je iets naars hebt meegemaakt. Of zeg het als je wilt wisselen van werkplek.” Voor Stephen Owusu geldt dit in ieder geval niet. Hij werkt inmiddels al 27 jaar met veel plezier op de OK.

Is er een besmette patiënt op een afdeling geweest, dan komt Mohamed Ayrir of een van zijn collega’s voor de eind-desinfectie. Ayrir werkt bij het Mobiel Team Reinigen (MTR), een speciale dienst van het ziekenhuis zelf. Omdat er soms ook met spoed kamers gedesinfecteerd moeten worden, is dit MTR 24 uur per dag oproepbaar. Ten tijde van covid-19 verbleef hiervoor zelfs een nachtploeg in het ziekenhuis.

Dag en nacht schoonmaken
Asito heeft zo’n 95 medewerkers op locatie VUmc. Christy Nyarko is er een van. Samen zijn zij verantwoordelijk voor alle niet-medische oppervlakten en objecten. Denk aan het sanitair, stoelen, vloeren, maar ook lampen en liftknoppen. Asito werkt daarbij geheel volgens de richtlijnen voor Infectiepreventie van het RIVM. De reiniging van medische apparatuur en instrumenten doet een dienst van het ziekenhuis zelf. Dat gebeurt onder meer in grote ‘afwasmachines’.

Ook op locatie AMC is een groot team dag en nacht in de weer om het ziekenhuis spic en span te houden. Gezamenlijk maken de schoonmaakmedewerkers dagelijks 420.000 vierkante meter schoon. Dat zijn zo’n 62 voetbalvelden. Klik hier om de video te bekijken.

Klik hier voor de foto’s.

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 november 2023

#FotoFriday: Plastic vissen

Herfst betekent veel regen en wind. Dat doet de vrijwilligers van Plastic Whale weinig. Gewapend met regenjassen zetten zij het vissen naar plastic gewoon door. De foto wordt ondersteund...

23 december 2024

Glazenwassers hebben hart voor de zorg (deel 2)

Meerdere glazenwassers gaven gehoor aan de oproep van Schoonmakend Nederland om tussen 9 en 20 december hun Hart voor de Zorg te laten zien. Zij deelden presentjes uit, organiseerden...

30 januari 2020

Themaserie Marktbalans: unieke expertise Frisse Kater zorgt voor 35% groei in 2019

Duivenpoep, hoarding, plekken van overlijden, dieptereiniging: expert Frisse Kater schuwt geen enkele schoonmaakklus. Met een stevige groei van zo’n 35% kijkt eigenaar, meewerkend voorman, ondernemer en disrups Tugrul Cirakoglu...

31 oktober 2025

#PODCAST Gom: over aandacht gesproken

In haar nieuw gelanceerde podcastserie gaat Gom in gesprek met klanten, partners en collega’s over de kracht van echte aandacht. Hoe maak je verschil in de facilitaire wereld door...

19 december 2024

Michiel Kok wordt nieuwe klantdirecteur bij Vebego Airport Services

Per 1 januari 2025 wordt Michiel Kok de nieuwe klantdirecteur bij Vebego Airport Services. Hij volgt Rob Westerlaken op die de komende maanden zijn werkzaamheden aan Michiel zal overdragen....

15 mei 2023

Workshop Hygieneforum: Wat betekent mobiele UV-C-robotisering voor de schoonmaak?

De inzet van mobiele UV-C-robotisering neemt steeds meer toe. Maar wat is dit precies en wat betekent dit voor de schoonmaak? Tijdens het Hygiëneforum op 17 mei krijg je...

01 maart 2022

Schoonmaakbedrijf Care genomineerd voor European Cleaning & Hygiene Awards 2022

De European Cleaning & Hygiene Awards 2022 hebben het Belgische schoonmaakbedrijf Care genomineerd als een van de finalisten. Met een doorgedreven duurzaamheidsfocus hoopt de expert in de reiniging van...

12 mei 2024

Vebego Cleaning Services blijft voor schone graffiti-loze treinen zorgen

Vebego Cleaning Services mag ook de komende jaren de graffiti verwijderen van de NS-treinen. Vanaf 1 maart is het nieuwe contract met de NS ingegaan voor in ieder geval...

25 augustus 2023

#FotoFriday Een schoner Formule 1

Ben jij er dit weekend bij in Zandvoort? Of volg jij de Formule 1 zoals velen op televisie? Grote kans dat jij de uitingen van Nederland Schoon ziet. Dit...

17 oktober 2023

Chantal zet ‘Altijd dat stapje extra’

‘Heel spannend’, was het moment waarop Chantal van Lieshout uit Leusden het podium op stapte in het Fulcotheater in IJsselstein. Want dat ze een prijs te pakken had in...