1 juli 2019

Zomergast Tugrul Cirakoglu (Frisse Kater): expert en menslievende influencer in extreme reiniging

Met 10,8K volgers op Facebook, 35 vlogs op YouTube die 10K views halen en een kop ‘Schoonmaakbedrijf ruimt 150 kilo poep uit badkamer op’ elders in de media ben je op z’n minst een bedrijf dat opvalt. Dat zich onderscheidt en zelfs uniek is. Een bedrijf met meerwaarde. Dat laat zien dat er niche markten zijn, waar ‘wat’ te verdienen valt. Dat bedrijf heet Frisse Kater, expert en een begrip in de wereld van extreme reiniging. Initiator en inspirator is Tugrul Cirakoglu, geboren Amsterdammer, fan van hét jongerenplatform voor schoonmaak en facility management FM Next Generation en gast in onze serie Zomergasten.

“In tegenstelling tot andere reinigingsbedrijven houden wij ons (bijna) uitsluitend bezig met de reiniging van extreme en uitzonderlijke situaties. Hierin zijn we beslist uniek in Nederland. Door deze specialisatie kunnen we onze klanten compleet ontzorgen en de persoonlijke aandacht geven die zij verdienen. Onze dienstverlening is altijd persoonlijk, met een ongeëvenaarde standaard van kwaliteit en service”, introduceert Tugrul Cirakoglu ‘zijn’ Frisse Kater.

Hoe schokkend kan het zijn
De projecten van de Frisse Kater kunnen schokkend zijn. De vlogs en filmpjes op het YouTube-kanaal van de Frisse Kater zijn hartverwarmend (zoals de hulp aan een Syrische familie in nood), spreken boekdelen en doen denken aan tv-afleveringen van Hoe schoon is jouw huis?, waarin in gore zwijnenstallen orde op zaken wordt gesteld en de reinheid wordt teruggebracht. Over het artikel van RTVA vertelt Tugrul: “We hebben de klus geklaard en zette een discrete vlog op internet met een indruk van de bizarre schoonmaakwerkzaamheden, maar die ging viraal. De redactie kreeg tips van buurtbewoners over het adres en respecteerden de privacy van de bewoner niet. Uit respect voor de bewoner en verhuurder hebben we de video en alle foto’s offline gehaald.’’

Hoe Frisse Kater begon
“We opereren landelijk en zijn 24/7, 365 dagen per jaar inzetbaar. In september 2014 startte ik met slechts € 300,- startkapitaal. Initieel was het idee en concept om schoon te maken na huisfeesten in combinatie met een vers ontbijt, vandaar ook de naam Frisse Kater. Het concept was een instant-hit. Al in de eerste week klopte de Spits! aan en stond Frisse Kater landelijk in de krant, niet veel later volgden ook andere media, waaronder NOS, RTL, Q Music en NU.nl”, blikt Tugrul terug.

Na enkele succesvolle proefmaanden had Tugrul de smaak te pakken. “We begonnen een waar begrip te worden in Amsterdam en omstreken. De vele positieve reacties van klanten waren de aanleiding om de onderneming verder te professionaliseren en uit te breiden, zodat steeds meer mensen kennis konden maken met de diensten van de Frisse Kater.”

Hoe bijzonder: eenmalige opdrachten
Frisse Kater is geen traditioneel schoonmaakbedrijf. “In tegenstelling tot onze concurrenten hebben wij geen vaste schoonmaakcontracten maar voeren alleen maar eenmalige opdrachten uit en richten we ons (haast) uitsluitend op de reiniging van extreme en uitzonderlijke situaties. We zijn dan ook telkens op zoek naar nieuwe manieren om onze specialistische kennis verder uit te breiden en blijven constant nieuwe ervaringen opdoen”, vertelt Tugrul.

Hoe inspirerend: de influencer van Tugrul
Tugrul is 29 jaar en heeft de afgelopen jaren veel van de wereld gezien, voor zijn studie BA in International & Management studies en MA in Management woonde en werkte hij tussen 2009 – 2014 onder meer in Zuid-Korea, Turkije, China, Thailand en Engeland. “Na mijn afstuderen lagen de banen helaas niet voor het oprapen, daarom besloot ik mijn eigen baan te creëren. Na enig onderzoek stuitte ik op een feestschoonmaakdienst in Amerika, die in korte tijd veel successen had behaald. Ik dacht: ‘Dat kan ik ook, sterker nog, dat kan ik veel beter!’ En daarmee was het idee voor de Frisse Kater geboren.”

Tugrul is nog steeds de drijvende kracht achter de groei en ontwikkeling van de Frisse Kater. Een ware specialist, die met een klein team een echt begrip in extreme reiniging en op de schoonmaakmarkt is!

Leestip:

Blog: Ieder mens vindt het fijn om gewaardeerd te worden

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 augustus 2019

Blog: Verbinding

Hoeraaaa! Vandaag bestaat het jongeren(netwerk) platform FM Next Generation precies 1 jaar. Bij Excentr in Oirschot beleefden we op 28 augustus de kickoff. Nu 365 dagen verder mogen we...

11 november 2025

UITNODING event FMNextGen op 2 december: intrige, onthullingen en ondernemen

Ontmoeting, intrige, inspiratie en ondernemerslessen, op dinsdag 2 december is FMNextGen te gast bij Spectro in Oss. Het belooft een krachtige middag voor ondernemers en ondernemende medewerkers te worden....

26 juni 2023

Professionele reiniging en voorbereiding van moppen: duurzaam en rendabel

Het implementeren van ecologisch duurzame en tegelijkertijd economisch gunstige werkprocessen is een van de grootste uitdagingen van vandaag. Ook de schoonmaakbranche krijgt hiermee te maken en speelt tegelijkertijd op...

16 juli 2024

Chatbot helpt schoonmakers bij taalbarrière en werkvragen

Om schoonmakers te helpen bij hun dagelijkse werkzaamheden en voor collega’s die laaggeletterd zijn of de Nederlandse taal niet voldoende beheersen heeft Vebego Cleaning Services een eigen digitale AI-tool...

26 september 2024

Code Schoonmaak deelt Top 10 speerpunten bij offertetrajecten

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag helpt bedrijven om op een maatschappelijk verantwoorde manier de (inkoop van) diensten vorm te geven en te laten zien dat er binnen het bedrijf oog...

28 januari 2019

Zorgbeurs Soins et Santé: Vileda Professional presenteert 2 nieuwigheden

Op donderdag 7 en vrijdag 8 februari vindt de 4e editie van zorgbeurs Soins et Santé plaats in Namur Expo (België). Op hét ontmoetingsplatform voor 4000 professionals uit de...

13 mei 2025

Stem jouw favoriete finalist naar de titel van Schoonmaker/Schoonmaakteam van het Jaar 2025 (3)

De eerste 5 finalisten van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar en 3 teams van de verkiezing van het Schoonmaakteam van het Jaar 2025 hebben we al...

14 maart 2022

NS Stations continueert samenwerking ICS Groep

NS Stations gunt de Europese aanbesteding voor het schoonmaakonderhoud van 138 stations aan facilitair dienstverlener ICS Groep. Het contract gaat per 1 juli 2022 in voor een periode van...

23 augustus 2019

#vlogvrijdag Beercoo vlog: da’s praktisch

Je kent het wel: je komt aan op je werk, haalt koffie, maakt een praatje, gaat zitten en gaat aan de slag. Maar neem je ook weleens de tijd...

11 december 2024

Kees Wagtmans (Kärcher) draagt managementtaken over aan Bart Hullebroeck

Bij Kärcher NV verandert op 1 januari 2025 het management. Kees Wagtmans draagt na een loopbaan van 44 jaar bij Kärcher, waarvan 19 jaar als Managing Director, zijn huidige...