20 februari 2020

Themaserie Marktbalans: MT1000 topper Victoria realiseert 15% groei

Pieter Grootjes, Victoria Schoonmaak, Alkmaar

“Met stip binnen gevlogen in de MT1000. Management Team (MT) Magazine doet jaarlijks onderzoek naar de beste dienstverleners in hun sector. Dit jaar komt Victoria binnen op plek 6. #trots #onzemensenonzekracht.” Op 12 december postte Pieter Grootjes dit verrassende nieuws op LinkedIn. Aan het onderzoek van MT – uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam – werkten 5178 beslissers mee, die 2002 verschillende bedrijven beoordeelden. Daarnaast bevalen opdrachtgevers schoonmaakbedrijf Victoria aan, wat ze een 2e plaats in de NPS (Net Promoter Score) opleverde. Hoe groot kan de bevestiging voor je dienstverlening zijn en hoe goed kun je een jaar afsluiten?! Heel goed, want het team van Victoria realiseerde een groei van 15%. In gesprek met algemeen directeur Pieter Grootjes.

Eind 2019 toegetreden tot het algemeen bestuur van branchevereniging OSB en per 1 januari 2020 als algemeen directeur van Victoria: het zakelijk leven van Pieter Grootjes, sinds zijn 15e jaar met trots en toewijding verbonden aan Victoria, zit in een flow. “Voor ons is de mate waarin klanten ons zouden aanbevelen de belangrijkste indicator voor klanttevredenheid. Het MT-onderzoek doet uitspraken over de prijsstelling, service, support, communicatie en klachtafhandeling van de onderzochte bedrijven. Daarnaast speelt de NPS (Net Promoter Score) of de mate waarin het bedrijf wordt aanbevolen aan anderen een belangrijke rol in het onderzoek”, legt Pieter uit.

De liefde voor schoonmaak begon al jong
Bijna 60 jaar – in 1961 – geleden werd Victoria Schoonmaakbedrijf in Alkmaar opgericht. “We zijn een regionaal schoonmaakbedrijf met 2 vestigingen – in Alkmaar en Amstelveen – dat inmiddels in 4 provincies actief is. We hebben een 2-koppige directie: Jan Bakker, operationeel directeur, en ik, in de functie van algemeen directeur.” Dat de liefde voor schoonmaken al jong is begonnen en nooit is overgegaan, vertelt Pieter ook: “Ik was 15 jaar toen ik voor het eerst schoonmaakte. Een bijbaantje. Op m’n 22e kwam ik hier op de Commerciële Afdeling terecht. En ik ben nooit meer weggegaan.”

“Updated blijven en kijken naar het kennisniveau dat we bij aanvang binnenhalen,zorgen voor een maakbaar contract met blije opdrachtgevers”

In de 24 jaar dat Pieter aan Victoria is verbonden, zag hij het bedrijf groeien. “We hebben in 2019 een groei van 15% meegemaakt. Onze medewerkers zijn onze kracht. Zij vormen de basis onder deze groei. We weten ook heel goed welke klanten wel en welke niet bij ons passen. Een maakbaar contract is stap 1 voor een goede samenwerking, dit zorgt dat onze mensen hun vak goed kunnen uitoefenen. En dat zorgt weer voor blije opdrachtgevers die als ambassadeurs fungeren. Zo ingewikkeld is het niet.”

Ontwikkelingen en uitdagingen
Aan groei in omzet en medewerkers liggen nieuwe klanten ten grondslag. Pieter: “2019 leverde diverse mooie nieuwe klanten op, zoals de Universiteit van Amsterdam. Met meerdere gebouwen in de Amsterdamse binnenstad, een omvangrijke opdracht. Samen met landelijke partijen in de andere percelen maken we in gezamenlijkheid de universiteit schoon. Opdrachtgevers ervaren dan het verschil van landelijke en  regionale schoonmaakbedrijven. Wij leveren als ketenpartners toegevoegde waarde op onze specifieke kracht. Voor de UvA zijn dat de korte lijnen en flexibele houding voor een dynamisch perceel als de binnenstad.”

Pieter tot slot: “Natuurlijk staan we ook voor uitdagingen als arbeidskrapte en het verduurzamen van schoonmakers. Maar door de stappen die we daarvoor zetten, zijn we beter in staat die uitdagingen te trotseren en dergelijk grote opdrachten aan te pakken, beter dan toen we begonnen. Updated blijven en kijken naar het kennisniveau dat we bij aanvang binnenhalen, zorgen voor een maakbaar contract met blije opdrachtgevers.”

Over onze themaserie Marktbalans
Voor onze themaserie Marktbalans maken we met diverse schoonmaak(gerelateerde) bedrijven de balans op. Wat heeft 2019 gebracht? Wat hebben de bedrijven bereikt? Groei, krimp? Waar lagen en liggen de uitdagingen en kansen? Wat was en is hun kracht? In eerdere edities keken we terug op 2019 met Blankers Schoon, Total Cleaning Products en Frisse Kater. Benieuwd naar hun prestaties? Klik op de bedrijfsnamen en je krijgt het artikel gepresenteerd.

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 november 2021

Branchevereniging SieV zoekt voorzitter én bestuursversterking

Wie durven de uitdaging aan? In de maand dat Schoonmaken is een Vak (SieV) 10 jaar bestaat, in maart 2022, geeft Maurice Rutgrink zijn 10-jarige rol als betrokken voorzitter...

19 november 2019

Scheepvaartmuseum kiest weer voor EW: “Bijzonder gebouw met functies en eisen”

Sinds 2013 is EW Facility Services verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud van het monumentale pand van Het Scheepvaartmuseum. De samenwerking tussen EW Facility Services en Het Scheepvaartmuseum groeide de afgelopen...

16 december 2019

Hago Next over duurzame inzet: “Vitaliteit is van vitaal belang”

Hago Next staat voor Duurzaamheid en Innovatie. Een belangrijk deel van duurzaamheid is de vitaliteit van schoonmaakmedewerkers. Vanuit die gedachte is Hago Next begonnen met het opleiden van medewerkers...

09 juli 2020

Interclean Amsterdam wordt hybride evenement: on site en online

Interclean breidt haar fysieke event, dat plaatsvindt op dinsdag 3 tot en met vrijdag 6 november in RAI Amsterdam, uit met een online programma. Hierdoor maakt de vakbeurs voor...

09 april 2024

Effektief benoemt Remko Stolk tot algemeen directeur

Effektief Facility Services krijgt per 1 juni een nieuwe algemeen directeur. Remko Stolk (54) zal de dagelijkse leiding overnemen van Patrick Reinders en Erwin de Jong. De overdracht is...

06 juni 2019

Het tij is gekeerd: Codecommissie trekt gele kaart Europese Commissie in

“Wij zullen de principes van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in toekomstige aanbestedingen toepassen en onze werknemers voorlichten over de Code.” De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf reikte...

19 februari 2020

Blog: Stiefkind van het aanbesteden (2)

Stiefkind, hoezo? Het stellen van vragen is naar mijn idee te vaak een stiefkind van het aanbesteden. Terwijl het belang van het stellen van vragen groot is. Als Aanbestedingsspecialist...

08 augustus 2022

Radboud Universiteit Nijmegen en Asito vernieuwen samenwerking

Asito heeft opnieuw de Europese aanbesteding voor schoonmaakonderhoud van Radboud Universiteit Nijmegen gegund gekregen. Glenn Timmer, salesconsultant bij Asito, en Femke van Groningen, contractmanager bij Radboud Universiteit Nijmegen, vertellen...

26 maart 2020

Rick Dillema (schoonmaakbedrijf Westerveld) over belang opleiden: “Juist nu is vakkennis essentieel”

Op 25 maart 2020 bestaat 10 jaar facilitair opleider UL-Team: een viering op gepaste wijze, want ook opleidingsorganisaties voelen het effect van het coronavirus. Immers, geen fysieke ontmoeting en...

26 september 2023

‘Ik geloof dat dit het werkgeverschap van de toekomst is.’

Toekomst Schoonmaakbedrijven werkt sinds een jaar met de Semco aanpak. Het is daarmee het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat deze werkwijze implementeert. Na een jaar blikt directeur Mens &...