20 februari 2020

Themaserie Marktbalans: MT1000 topper Victoria realiseert 15% groei

Pieter Grootjes, Victoria Schoonmaak, Alkmaar

“Met stip binnen gevlogen in de MT1000. Management Team (MT) Magazine doet jaarlijks onderzoek naar de beste dienstverleners in hun sector. Dit jaar komt Victoria binnen op plek 6. #trots #onzemensenonzekracht.” Op 12 december postte Pieter Grootjes dit verrassende nieuws op LinkedIn. Aan het onderzoek van MT – uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam – werkten 5178 beslissers mee, die 2002 verschillende bedrijven beoordeelden. Daarnaast bevalen opdrachtgevers schoonmaakbedrijf Victoria aan, wat ze een 2e plaats in de NPS (Net Promoter Score) opleverde. Hoe groot kan de bevestiging voor je dienstverlening zijn en hoe goed kun je een jaar afsluiten?! Heel goed, want het team van Victoria realiseerde een groei van 15%. In gesprek met algemeen directeur Pieter Grootjes.

Eind 2019 toegetreden tot het algemeen bestuur van branchevereniging OSB en per 1 januari 2020 als algemeen directeur van Victoria: het zakelijk leven van Pieter Grootjes, sinds zijn 15e jaar met trots en toewijding verbonden aan Victoria, zit in een flow. “Voor ons is de mate waarin klanten ons zouden aanbevelen de belangrijkste indicator voor klanttevredenheid. Het MT-onderzoek doet uitspraken over de prijsstelling, service, support, communicatie en klachtafhandeling van de onderzochte bedrijven. Daarnaast speelt de NPS (Net Promoter Score) of de mate waarin het bedrijf wordt aanbevolen aan anderen een belangrijke rol in het onderzoek”, legt Pieter uit.

De liefde voor schoonmaak begon al jong
Bijna 60 jaar – in 1961 – geleden werd Victoria Schoonmaakbedrijf in Alkmaar opgericht. “We zijn een regionaal schoonmaakbedrijf met 2 vestigingen – in Alkmaar en Amstelveen – dat inmiddels in 4 provincies actief is. We hebben een 2-koppige directie: Jan Bakker, operationeel directeur, en ik, in de functie van algemeen directeur.” Dat de liefde voor schoonmaken al jong is begonnen en nooit is overgegaan, vertelt Pieter ook: “Ik was 15 jaar toen ik voor het eerst schoonmaakte. Een bijbaantje. Op m’n 22e kwam ik hier op de Commerciële Afdeling terecht. En ik ben nooit meer weggegaan.”

“Updated blijven en kijken naar het kennisniveau dat we bij aanvang binnenhalen,zorgen voor een maakbaar contract met blije opdrachtgevers”

In de 24 jaar dat Pieter aan Victoria is verbonden, zag hij het bedrijf groeien. “We hebben in 2019 een groei van 15% meegemaakt. Onze medewerkers zijn onze kracht. Zij vormen de basis onder deze groei. We weten ook heel goed welke klanten wel en welke niet bij ons passen. Een maakbaar contract is stap 1 voor een goede samenwerking, dit zorgt dat onze mensen hun vak goed kunnen uitoefenen. En dat zorgt weer voor blije opdrachtgevers die als ambassadeurs fungeren. Zo ingewikkeld is het niet.”

Ontwikkelingen en uitdagingen
Aan groei in omzet en medewerkers liggen nieuwe klanten ten grondslag. Pieter: “2019 leverde diverse mooie nieuwe klanten op, zoals de Universiteit van Amsterdam. Met meerdere gebouwen in de Amsterdamse binnenstad, een omvangrijke opdracht. Samen met landelijke partijen in de andere percelen maken we in gezamenlijkheid de universiteit schoon. Opdrachtgevers ervaren dan het verschil van landelijke en  regionale schoonmaakbedrijven. Wij leveren als ketenpartners toegevoegde waarde op onze specifieke kracht. Voor de UvA zijn dat de korte lijnen en flexibele houding voor een dynamisch perceel als de binnenstad.”

Pieter tot slot: “Natuurlijk staan we ook voor uitdagingen als arbeidskrapte en het verduurzamen van schoonmakers. Maar door de stappen die we daarvoor zetten, zijn we beter in staat die uitdagingen te trotseren en dergelijk grote opdrachten aan te pakken, beter dan toen we begonnen. Updated blijven en kijken naar het kennisniveau dat we bij aanvang binnenhalen, zorgen voor een maakbaar contract met blije opdrachtgevers.”

Over onze themaserie Marktbalans
Voor onze themaserie Marktbalans maken we met diverse schoonmaak(gerelateerde) bedrijven de balans op. Wat heeft 2019 gebracht? Wat hebben de bedrijven bereikt? Groei, krimp? Waar lagen en liggen de uitdagingen en kansen? Wat was en is hun kracht? In eerdere edities keken we terug op 2019 met Blankers Schoon, Total Cleaning Products en Frisse Kater. Benieuwd naar hun prestaties? Klik op de bedrijfsnamen en je krijgt het artikel gepresenteerd.

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 oktober 2024

Woonin gunt MDG Dienstengroep het schoonmaakonderhoud en glasbewassing

“Wij zijn verheugd een nieuwe samenwerking met Woonin aan te kondigen! Na deelname aan een aanbestedingstraject is het schoonmaakonderhoud en de glasbewassing van een perceel in Nieuwegein aan ons...

07 juni 2024

𝐁𝐚𝐥𝐚𝐧𝐬 𝐒𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚k 𝐝𝐨𝐞𝐭 𝐰𝐞𝐞𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐨𝐯𝐞𝐫𝐧𝐚𝐦𝐞

Na de overname van Evon Services in mei, meldt Balans Schoonmaak opnieuw een overname. Dit maal van Zoeteman Schoonmaak, ‘het schoonmaakbedrijf voor de randstad’. “Met trots willen wij wederom fantastisch...

05 november 2018

OSB steunt FNV: Helpling werkt als een schoonmaakbedrijf

De werkgeversorganisatie in de schoonmaakbranche OSB kan zich vinden in de visie van de FNV, dat het bedrijf Helpling in de praktijk functioneert als een schoonmaakbedrijf. Dat betekent dat...

05 december 2024

Wisseling van de wacht Raad van Commissarissen Vebego: Ronald volgt Ton Goedmakers Sr. op

Ronald Goedmakers neemt vanaf 1 januari 2025 formeel het stokje over van zijn broer Ton Goedmakers Sr. als lid van de Raad van Commissarissen namens de familie, in Vebego....

06 december 2023

SIEV en Klien-IT zetten zich samen in voor het MKB

MKB branchevereniging SIEV en Klien-IT-Systems BV tekenden op de Schoonmaak Vakdagen samen voor een partnerschap dat ten goede komt van de leden.  Antonio Kouwenberg van Klien-IT is trots op...

03 april 2024

Heeft jouw bedrijf een vertrouwenspersoon aangesteld?

Als werkgever ben je verantwoordelijk om een sociaal veilige omgeving voor je medewerkers te creëren. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is daar een belangrijk onderdeel van. Ieder bedrijf is...

02 oktober 2025

Leren en ontwikkelen als deel oplossing personeelstekort mkb?

Veel mkb-bedrijven kampen met personeelstekort. Een deel van de oplossing ligt in leren en ontwikkelen op de werkvloer. Uit onderzoek van TNO blijkt dat 44% van de werkgevers dit...

23 augustus 2019

#vlogvrijdag Beercoo vlog: da’s praktisch

Je kent het wel: je komt aan op je werk, haalt koffie, maakt een praatje, gaat zitten en gaat aan de slag. Maar neem je ook weleens de tijd...

04 oktober 2021

RAS doet onderzoek rondom consignatiediensten in reconditionering

De RAS is in de reconditionering een onderzoek gestart naar hersteltijden en duurzame inzetbaarheid bij consignatiediensten. Tijdens een consignatiedienst is de werknemer buiten de reguliere werktijd direct oproepbaar voor...

09 april 2024

Effektief benoemt Remko Stolk tot algemeen directeur

Effektief Facility Services krijgt per 1 juni een nieuwe algemeen directeur. Remko Stolk (54) zal de dagelijkse leiding overnemen van Patrick Reinders en Erwin de Jong. De overdracht is...