20 februari 2020

Themaserie Marktbalans: MT1000 topper Victoria realiseert 15% groei

Pieter Grootjes, Victoria Schoonmaak, Alkmaar

“Met stip binnen gevlogen in de MT1000. Management Team (MT) Magazine doet jaarlijks onderzoek naar de beste dienstverleners in hun sector. Dit jaar komt Victoria binnen op plek 6. #trots #onzemensenonzekracht.” Op 12 december postte Pieter Grootjes dit verrassende nieuws op LinkedIn. Aan het onderzoek van MT – uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam – werkten 5178 beslissers mee, die 2002 verschillende bedrijven beoordeelden. Daarnaast bevalen opdrachtgevers schoonmaakbedrijf Victoria aan, wat ze een 2e plaats in de NPS (Net Promoter Score) opleverde. Hoe groot kan de bevestiging voor je dienstverlening zijn en hoe goed kun je een jaar afsluiten?! Heel goed, want het team van Victoria realiseerde een groei van 15%. In gesprek met algemeen directeur Pieter Grootjes.

Eind 2019 toegetreden tot het algemeen bestuur van branchevereniging OSB en per 1 januari 2020 als algemeen directeur van Victoria: het zakelijk leven van Pieter Grootjes, sinds zijn 15e jaar met trots en toewijding verbonden aan Victoria, zit in een flow. “Voor ons is de mate waarin klanten ons zouden aanbevelen de belangrijkste indicator voor klanttevredenheid. Het MT-onderzoek doet uitspraken over de prijsstelling, service, support, communicatie en klachtafhandeling van de onderzochte bedrijven. Daarnaast speelt de NPS (Net Promoter Score) of de mate waarin het bedrijf wordt aanbevolen aan anderen een belangrijke rol in het onderzoek”, legt Pieter uit.

De liefde voor schoonmaak begon al jong
Bijna 60 jaar – in 1961 – geleden werd Victoria Schoonmaakbedrijf in Alkmaar opgericht. “We zijn een regionaal schoonmaakbedrijf met 2 vestigingen – in Alkmaar en Amstelveen – dat inmiddels in 4 provincies actief is. We hebben een 2-koppige directie: Jan Bakker, operationeel directeur, en ik, in de functie van algemeen directeur.” Dat de liefde voor schoonmaken al jong is begonnen en nooit is overgegaan, vertelt Pieter ook: “Ik was 15 jaar toen ik voor het eerst schoonmaakte. Een bijbaantje. Op m’n 22e kwam ik hier op de Commerciële Afdeling terecht. En ik ben nooit meer weggegaan.”

“Updated blijven en kijken naar het kennisniveau dat we bij aanvang binnenhalen,zorgen voor een maakbaar contract met blije opdrachtgevers”

In de 24 jaar dat Pieter aan Victoria is verbonden, zag hij het bedrijf groeien. “We hebben in 2019 een groei van 15% meegemaakt. Onze medewerkers zijn onze kracht. Zij vormen de basis onder deze groei. We weten ook heel goed welke klanten wel en welke niet bij ons passen. Een maakbaar contract is stap 1 voor een goede samenwerking, dit zorgt dat onze mensen hun vak goed kunnen uitoefenen. En dat zorgt weer voor blije opdrachtgevers die als ambassadeurs fungeren. Zo ingewikkeld is het niet.”

Ontwikkelingen en uitdagingen
Aan groei in omzet en medewerkers liggen nieuwe klanten ten grondslag. Pieter: “2019 leverde diverse mooie nieuwe klanten op, zoals de Universiteit van Amsterdam. Met meerdere gebouwen in de Amsterdamse binnenstad, een omvangrijke opdracht. Samen met landelijke partijen in de andere percelen maken we in gezamenlijkheid de universiteit schoon. Opdrachtgevers ervaren dan het verschil van landelijke en  regionale schoonmaakbedrijven. Wij leveren als ketenpartners toegevoegde waarde op onze specifieke kracht. Voor de UvA zijn dat de korte lijnen en flexibele houding voor een dynamisch perceel als de binnenstad.”

Pieter tot slot: “Natuurlijk staan we ook voor uitdagingen als arbeidskrapte en het verduurzamen van schoonmakers. Maar door de stappen die we daarvoor zetten, zijn we beter in staat die uitdagingen te trotseren en dergelijk grote opdrachten aan te pakken, beter dan toen we begonnen. Updated blijven en kijken naar het kennisniveau dat we bij aanvang binnenhalen, zorgen voor een maakbaar contract met blije opdrachtgevers.”

Over onze themaserie Marktbalans
Voor onze themaserie Marktbalans maken we met diverse schoonmaak(gerelateerde) bedrijven de balans op. Wat heeft 2019 gebracht? Wat hebben de bedrijven bereikt? Groei, krimp? Waar lagen en liggen de uitdagingen en kansen? Wat was en is hun kracht? In eerdere edities keken we terug op 2019 met Blankers Schoon, Total Cleaning Products en Frisse Kater. Benieuwd naar hun prestaties? Klik op de bedrijfsnamen en je krijgt het artikel gepresenteerd.

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 juli 2024

Raggers ontvangt award als dank voor inzet tegen ondermijning op Schiphol

Schoonmaakbedrijf Raggers ontving onlangs een award uit handen van Burgemeester Haarlemmermeer, Marianne Schuurmans. Zij dankt het schoonmaakbedrijf hiermee voor hun inzet tegen ondermijning op Schiphol, waardoor criminelen bij hun...

25 februari 2019

Blog: Leringen wekken, maar voorbeelden trekken II

Recent vernam ik dat Tweede Kamerlid Wörsdörfer nader kennis wil maken met de schoonmaakbranche. De kostelijke uitspraak dat hij met name het mkb wil leren kennen, deed mijn hart...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

12 december 2023

GOM enthousiasmeert kinderen en studenten over schoonmaakvak

‘Jong geleerd is oud gedaan.’ Deze uitspraak doet schoonmaakbedrijf GOM eer aan met haar initiatieven om de jeugd én studenten te betrekken bij schoonmaak. Het bedrijf ontving groep 8...

26 maart 2020

Themaweek Prachtig: Nederrijn Schoonmaak bezorgt 100e jarige bijzonder schone verrassing

Vanwege de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, kon Thea van Brandenburg haar 100e verjaardag niet vieren met een groot feest samen met...

25 januari 2024

Workshop Inschrijven op aanbestedingen op 1 februari

Inschrijven op een aanbesteding, maar niet goed weten waar te beginnen? Wat houdt een aanbestedingsprocedure precies in en wat moet er gebeuren om de winnende offerte te schrijven? Wil...

19 februari 2020

Blog: Stiefkind van het aanbesteden (2)

Stiefkind, hoezo? Het stellen van vragen is naar mijn idee te vaak een stiefkind van het aanbesteden. Terwijl het belang van het stellen van vragen groot is. Als Aanbestedingsspecialist...

21 oktober 2024

Schiphol zet in op schonere terminal en beter werk voor schoonmakers

Schiphol wil nieuwe, langdurige, contracten sluiten met GOM, Hago Airport Services en Victoria voor de schoonmaakwerkzaamheden in de terminal en bagagekelder. Dat maakt de luchthaven in een voorlopige gunning...

07 juni 2024

𝐁𝐚𝐥𝐚𝐧𝐬 𝐒𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚k 𝐝𝐨𝐞𝐭 𝐰𝐞𝐞𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐨𝐯𝐞𝐫𝐧𝐚𝐦𝐞

Na de overname van Evon Services in mei, meldt Balans Schoonmaak opnieuw een overname. Dit maal van Zoeteman Schoonmaak, ‘het schoonmaakbedrijf voor de randstad’. “Met trots willen wij wederom fantastisch...

22 februari 2024

Nieuwe generatie bereik je met social selling: 5 focus-punten

Wil je weten hoe je Generatie Z (1985-2015) het beste kunt bereiken? Het antwoord is via social selling. Frankwatching heeft de vijf focuspunten op een rij gezet. Laat je...