20 februari 2020

Themaserie Marktbalans: MT1000 topper Victoria realiseert 15% groei

Pieter Grootjes, Victoria Schoonmaak, Alkmaar

“Met stip binnen gevlogen in de MT1000. Management Team (MT) Magazine doet jaarlijks onderzoek naar de beste dienstverleners in hun sector. Dit jaar komt Victoria binnen op plek 6. #trots #onzemensenonzekracht.” Op 12 december postte Pieter Grootjes dit verrassende nieuws op LinkedIn. Aan het onderzoek van MT – uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam – werkten 5178 beslissers mee, die 2002 verschillende bedrijven beoordeelden. Daarnaast bevalen opdrachtgevers schoonmaakbedrijf Victoria aan, wat ze een 2e plaats in de NPS (Net Promoter Score) opleverde. Hoe groot kan de bevestiging voor je dienstverlening zijn en hoe goed kun je een jaar afsluiten?! Heel goed, want het team van Victoria realiseerde een groei van 15%. In gesprek met algemeen directeur Pieter Grootjes.

Eind 2019 toegetreden tot het algemeen bestuur van branchevereniging OSB en per 1 januari 2020 als algemeen directeur van Victoria: het zakelijk leven van Pieter Grootjes, sinds zijn 15e jaar met trots en toewijding verbonden aan Victoria, zit in een flow. “Voor ons is de mate waarin klanten ons zouden aanbevelen de belangrijkste indicator voor klanttevredenheid. Het MT-onderzoek doet uitspraken over de prijsstelling, service, support, communicatie en klachtafhandeling van de onderzochte bedrijven. Daarnaast speelt de NPS (Net Promoter Score) of de mate waarin het bedrijf wordt aanbevolen aan anderen een belangrijke rol in het onderzoek”, legt Pieter uit.

De liefde voor schoonmaak begon al jong
Bijna 60 jaar – in 1961 – geleden werd Victoria Schoonmaakbedrijf in Alkmaar opgericht. “We zijn een regionaal schoonmaakbedrijf met 2 vestigingen – in Alkmaar en Amstelveen – dat inmiddels in 4 provincies actief is. We hebben een 2-koppige directie: Jan Bakker, operationeel directeur, en ik, in de functie van algemeen directeur.” Dat de liefde voor schoonmaken al jong is begonnen en nooit is overgegaan, vertelt Pieter ook: “Ik was 15 jaar toen ik voor het eerst schoonmaakte. Een bijbaantje. Op m’n 22e kwam ik hier op de Commerciële Afdeling terecht. En ik ben nooit meer weggegaan.”

“Updated blijven en kijken naar het kennisniveau dat we bij aanvang binnenhalen,zorgen voor een maakbaar contract met blije opdrachtgevers”

In de 24 jaar dat Pieter aan Victoria is verbonden, zag hij het bedrijf groeien. “We hebben in 2019 een groei van 15% meegemaakt. Onze medewerkers zijn onze kracht. Zij vormen de basis onder deze groei. We weten ook heel goed welke klanten wel en welke niet bij ons passen. Een maakbaar contract is stap 1 voor een goede samenwerking, dit zorgt dat onze mensen hun vak goed kunnen uitoefenen. En dat zorgt weer voor blije opdrachtgevers die als ambassadeurs fungeren. Zo ingewikkeld is het niet.”

Ontwikkelingen en uitdagingen
Aan groei in omzet en medewerkers liggen nieuwe klanten ten grondslag. Pieter: “2019 leverde diverse mooie nieuwe klanten op, zoals de Universiteit van Amsterdam. Met meerdere gebouwen in de Amsterdamse binnenstad, een omvangrijke opdracht. Samen met landelijke partijen in de andere percelen maken we in gezamenlijkheid de universiteit schoon. Opdrachtgevers ervaren dan het verschil van landelijke en  regionale schoonmaakbedrijven. Wij leveren als ketenpartners toegevoegde waarde op onze specifieke kracht. Voor de UvA zijn dat de korte lijnen en flexibele houding voor een dynamisch perceel als de binnenstad.”

Pieter tot slot: “Natuurlijk staan we ook voor uitdagingen als arbeidskrapte en het verduurzamen van schoonmakers. Maar door de stappen die we daarvoor zetten, zijn we beter in staat die uitdagingen te trotseren en dergelijk grote opdrachten aan te pakken, beter dan toen we begonnen. Updated blijven en kijken naar het kennisniveau dat we bij aanvang binnenhalen, zorgen voor een maakbaar contract met blije opdrachtgevers.”

Over onze themaserie Marktbalans
Voor onze themaserie Marktbalans maken we met diverse schoonmaak(gerelateerde) bedrijven de balans op. Wat heeft 2019 gebracht? Wat hebben de bedrijven bereikt? Groei, krimp? Waar lagen en liggen de uitdagingen en kansen? Wat was en is hun kracht? In eerdere edities keken we terug op 2019 met Blankers Schoon, Total Cleaning Products en Frisse Kater. Benieuwd naar hun prestaties? Klik op de bedrijfsnamen en je krijgt het artikel gepresenteerd.

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 oktober 2021

RAS doet onderzoek rondom consignatiediensten in reconditionering

De RAS is in de reconditionering een onderzoek gestart naar hersteltijden en duurzame inzetbaarheid bij consignatiediensten. Tijdens een consignatiedienst is de werknemer buiten de reguliere werktijd direct oproepbaar voor...

06 april 2023

Antonio Kouwenberg: “Klien-IT-Systems net ´ff anders”

Scherp op software, scherp op gemak, scherp op prijs. Software lijkt saai, schoonmaak lijkt ook saai. De inflatie neemt toe. Te weinig mensen beseffen dat schoonmaak enorm belangrijk is...

21 februari 2020

Met overname van Ariel zet Het Poetsbureau for business stap naar marktleiderschap

In 2019 realiseerde Het Poetsbureau € 156 miljoen omzet en was daarmee de grootste aanbieder van huishoudhulpen in Vlaanderen. Het bedrijf zette met haar zakelijke tak – Het Poetsbureau...

23 maart 2023

Ledenvergadering SIEV op 20 april bij NESO

In Bemmel is in 2022 NESO geopend. Dit eerste opleidingscentrum waar bijna alle vormen van schoonmaakdienstverlening in praktijksituaties kunnen worden geleerd, is op 20 april 2023 gastheer van de...

26 februari 2024

Leo Brand nieuw lid Raad van Commissarissen Vebego

Leo Brand treedt toe tot de Raad van Commissarissen (RvC) van Vebego. “Zijn kennis en ervaring op gebied van IT en digitalisering vormen een goede aanvulling op de expertise...

12 augustus 2024

Kinderen medewerkers CSU spelen hoofdrol in radiocampagne Qmusic

Al voor de 12e keer is CSU de sponsor van het populaire radiospel Het Geluid op Qmusic. Ook dit jaar ontwikkelden ze daarom een nieuwe radiocampagne. Waar vorig jaar...

13 februari 2020

Kleine nitrile handschoenen met grote en groene impact

Asito kijkt graag naar de toekomst, vandaar dat Alex Alkemade, vestigingsmanager bij Asito Transport en verantwoordelijk voor stationsreiniging, op zoek ging naar een ‘groenere’ variant van het blauwe handschoentje....

07 juli 2020

#nieuwsnotendop met Collé, ISS, P4S en Kärcher

Nestlé besteedt facilitaire diensten uit aan ISS Vanaf 1 juli verzorgt ISS Facility Services de volledige facilitaire dienstverlening voor Nestlé Nederland op het hoofdkantoor in Amstelveen en op de...

20 juni 2023

Oproep: Welk schoonmaakbedrijf wil meedoen aan ‘Onderzoek oplopende leeftijd’

RAS is een onderzoek gestart naar het effect van de oplopende leeftijd binnen de branche op de ervaren werklast en heeft hiervoor organisatieadvies- en onderzoeksbureau Déhora ingeschakeld. Zij doet...

19 februari 2020

Blog: Stiefkind van het aanbesteden (2)

Stiefkind, hoezo? Het stellen van vragen is naar mijn idee te vaak een stiefkind van het aanbesteden. Terwijl het belang van het stellen van vragen groot is. Als Aanbestedingsspecialist...