20 februari 2020

Themaserie Marktbalans: MT1000 topper Victoria realiseert 15% groei

Pieter Grootjes, Victoria Schoonmaak, Alkmaar

“Met stip binnen gevlogen in de MT1000. Management Team (MT) Magazine doet jaarlijks onderzoek naar de beste dienstverleners in hun sector. Dit jaar komt Victoria binnen op plek 6. #trots #onzemensenonzekracht.” Op 12 december postte Pieter Grootjes dit verrassende nieuws op LinkedIn. Aan het onderzoek van MT – uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam – werkten 5178 beslissers mee, die 2002 verschillende bedrijven beoordeelden. Daarnaast bevalen opdrachtgevers schoonmaakbedrijf Victoria aan, wat ze een 2e plaats in de NPS (Net Promoter Score) opleverde. Hoe groot kan de bevestiging voor je dienstverlening zijn en hoe goed kun je een jaar afsluiten?! Heel goed, want het team van Victoria realiseerde een groei van 15%. In gesprek met algemeen directeur Pieter Grootjes.

Eind 2019 toegetreden tot het algemeen bestuur van branchevereniging OSB en per 1 januari 2020 als algemeen directeur van Victoria: het zakelijk leven van Pieter Grootjes, sinds zijn 15e jaar met trots en toewijding verbonden aan Victoria, zit in een flow. “Voor ons is de mate waarin klanten ons zouden aanbevelen de belangrijkste indicator voor klanttevredenheid. Het MT-onderzoek doet uitspraken over de prijsstelling, service, support, communicatie en klachtafhandeling van de onderzochte bedrijven. Daarnaast speelt de NPS (Net Promoter Score) of de mate waarin het bedrijf wordt aanbevolen aan anderen een belangrijke rol in het onderzoek”, legt Pieter uit.

De liefde voor schoonmaak begon al jong
Bijna 60 jaar – in 1961 – geleden werd Victoria Schoonmaakbedrijf in Alkmaar opgericht. “We zijn een regionaal schoonmaakbedrijf met 2 vestigingen – in Alkmaar en Amstelveen – dat inmiddels in 4 provincies actief is. We hebben een 2-koppige directie: Jan Bakker, operationeel directeur, en ik, in de functie van algemeen directeur.” Dat de liefde voor schoonmaken al jong is begonnen en nooit is overgegaan, vertelt Pieter ook: “Ik was 15 jaar toen ik voor het eerst schoonmaakte. Een bijbaantje. Op m’n 22e kwam ik hier op de Commerciële Afdeling terecht. En ik ben nooit meer weggegaan.”

“Updated blijven en kijken naar het kennisniveau dat we bij aanvang binnenhalen,zorgen voor een maakbaar contract met blije opdrachtgevers”

In de 24 jaar dat Pieter aan Victoria is verbonden, zag hij het bedrijf groeien. “We hebben in 2019 een groei van 15% meegemaakt. Onze medewerkers zijn onze kracht. Zij vormen de basis onder deze groei. We weten ook heel goed welke klanten wel en welke niet bij ons passen. Een maakbaar contract is stap 1 voor een goede samenwerking, dit zorgt dat onze mensen hun vak goed kunnen uitoefenen. En dat zorgt weer voor blije opdrachtgevers die als ambassadeurs fungeren. Zo ingewikkeld is het niet.”

Ontwikkelingen en uitdagingen
Aan groei in omzet en medewerkers liggen nieuwe klanten ten grondslag. Pieter: “2019 leverde diverse mooie nieuwe klanten op, zoals de Universiteit van Amsterdam. Met meerdere gebouwen in de Amsterdamse binnenstad, een omvangrijke opdracht. Samen met landelijke partijen in de andere percelen maken we in gezamenlijkheid de universiteit schoon. Opdrachtgevers ervaren dan het verschil van landelijke en  regionale schoonmaakbedrijven. Wij leveren als ketenpartners toegevoegde waarde op onze specifieke kracht. Voor de UvA zijn dat de korte lijnen en flexibele houding voor een dynamisch perceel als de binnenstad.”

Pieter tot slot: “Natuurlijk staan we ook voor uitdagingen als arbeidskrapte en het verduurzamen van schoonmakers. Maar door de stappen die we daarvoor zetten, zijn we beter in staat die uitdagingen te trotseren en dergelijk grote opdrachten aan te pakken, beter dan toen we begonnen. Updated blijven en kijken naar het kennisniveau dat we bij aanvang binnenhalen, zorgen voor een maakbaar contract met blije opdrachtgevers.”

Over onze themaserie Marktbalans
Voor onze themaserie Marktbalans maken we met diverse schoonmaak(gerelateerde) bedrijven de balans op. Wat heeft 2019 gebracht? Wat hebben de bedrijven bereikt? Groei, krimp? Waar lagen en liggen de uitdagingen en kansen? Wat was en is hun kracht? In eerdere edities keken we terug op 2019 met Blankers Schoon, Total Cleaning Products en Frisse Kater. Benieuwd naar hun prestaties? Klik op de bedrijfsnamen en je krijgt het artikel gepresenteerd.

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 april 2025

Positieve ontwikkelingen bij SIEV in roerige tijden

Op 10 april lieten verschillende leden van SIEV, tijdens de ALV bij Wecovi, weten bijzonder positief over de ontwikkelingen binnen de branchevereniging. Omdat het ledenaantal, de komst van partners...

01 augustus 2019

Opleidingshuis schoonmaakbedrijf Victoria: academie voor schoonmaaktalenten

“Alleen met de Basisopleiding Schoonmaken onderscheid je je niet meer in de markt”, stelt Jan Bakker, directeur van schoonmaakbedrijf Victoria in Alkmaar. “Deze opleiding is verplicht en biedt geen...

05 november 2018

OSB steunt FNV: Helpling werkt als een schoonmaakbedrijf

De werkgeversorganisatie in de schoonmaakbranche OSB kan zich vinden in de visie van de FNV, dat het bedrijf Helpling in de praktijk functioneert als een schoonmaakbedrijf. Dat betekent dat...

06 september 2019

Academie voor schoonmaaktalenten voert top 5 meest populair in augustus aan

Meer dan 11.000 mensen bereikten we met het klantenverhaal van UL-Team over het opleidingshuis van schoonmaakbedrijf Victoria. Een prachtig en praktisch verhaal over de academie voor schoonmaaktalenten, waarmee het...

12 december 2023

GOM enthousiasmeert kinderen en studenten over schoonmaakvak

‘Jong geleerd is oud gedaan.’ Deze uitspraak doet schoonmaakbedrijf GOM eer aan met haar initiatieven om de jeugd én studenten te betrekken bij schoonmaak. Het bedrijf ontving groep 8...

05 december 2023

SIEV maakt er chocola van voor mkb schoonmaak ondernemers

“Wij hebben als mkb branchevereniging SIEV leden er wel chocola van gegeten.” Vandaag, op Sinterklaasdag, deelt SIEV aan haar leden chocola uit, gemaakt door een mkb ondernemer voor andere...

11 oktober 2019

#nieuwsnotendop met AWOG, CNV, EW, Fusernet en Week van de Schoonmaker

In deze #nieuwsnotendop CNV aanpak misstanden uitzendarbeid, EW Facilty Services partner Europese grootste indoor skidorp, Fusernet uit z’n jasje gegroeid, OSB AWOG ledenbijeenkomst over onderscheidend vermogen en de Week...

02 oktober 2024

Woonin gunt MDG Dienstengroep het schoonmaakonderhoud en glasbewassing

“Wij zijn verheugd een nieuwe samenwerking met Woonin aan te kondigen! Na deelname aan een aanbestedingstraject is het schoonmaakonderhoud en de glasbewassing van een perceel in Nieuwegein aan ons...

20 maart 2024

RUFO Schoonmaakdiensten behaalt SIEV-Keurmerk

RUFO Schoonmaakdiensten uit Leiderdorp heeft de toetsing van het SIEV-Keurmerk met glans doorstaan. Het bijbehorende certificaat zal dan ook een ereplaats op het kantoor van het bedrijf krijgen. “We...

02 oktober 2024

Nederrijn voert MT1000 aan

Jaarlijks onderzoekt MT/Sprout  de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. Zo ook voor de schoonmaak. Wij delen welke schoonmaakbedrijven in 2024 de hoogste score behalen. Met nieuwkomer...