14 januari 2020

Themaserie Marktbalans: Total Cleaning Products draait topomzet en overtreft verwachtingen

“2019 was een topjaar. We groeiden van € 2,1 miljoen naar € 2,9 miljoen. Dat is bijna 40%”, vertellen Dennis Vos en Marco Harijgens van Total Cleaning Products met trots. Opmerkelijk in de markt van schoonmaakgroothandels waar verzadiging de hoofdtoon voert. Zo ook zijn overnames door de grote schoonmaakgroothandels om nóg groter te worden een trend en ligt de online concurrentie vanuit alle hoeken op de loer. Hoe fixen de mannen van Total Cleaning Products dit succes?

Enkele maanden geleden spraken we Dennis en zijn ouders voor onze themaserie Familiebedrijven. Total Cleaning Products in Naarden is de schoonmaakgroothandel, die hij met zijn ouders in 2008 is gestart. Het kwam plots op hun pad, aan het begin van de crisistijd een ware uitdaging. In het 11-jarig bestaan van Total Clean Products heeft Dennis ervaren hoe zij met hard werken, grootse service en vooral afspraken nakomen het familiebedrijf hebben laten groeien. “The sky is the limit”, citeren we ons eerdere gesprek.

Verwachtingen overtreffen
Dennis begrootte de groei in 2019 deze zomer op 30%, het team overtrof deze verwachting: het is bijna 40% geworden. Dat de business goed gaat en altijd doorgaat, ervaren we als we dit gesprek voeren en de telefoon gaat. Een bestelling toiletpapier. Marco regelt het, de klant heeft ‘hoge nood’ en wordt vanmiddag nog bevoorraad. “We hebben inmiddels vier jongens rijden, per 1 januari is ons logistieke team uitgebreid met een extra chauffeur en nieuwe servicebus”, vertelt Marco.

Marco in directie
Het team gaat dit jaar nog verder uitbreiden met een kantoormedewerker en een sterke salesman of -vrouw, gelouterd in onze business. Dat blijkt hard nodig, gezien de sterke groei die ook komend jaar verder door zal zetten. “Onze kracht is service leveren met een hoofdletter S. We onderscheiden ons in service, transparantie en flexibiliteit. Ons bedrijf met 10 collega’s kent korte lijnen. De ‘personal touch’ wordt als heel positief ervaren. Dat levert ons ook veel nieuwe klanten op, ze kloppen zelf bij ons aan. Waarom? Gewoon, omdat ze niet tevreden zijn over hun huidige leverancier. Vaak scoren we op snelheid van reageren, aandacht, persoonlijk contact en een scherpe prijsstelling. Met ons in contact komen ervaart men als een warm bad. Dat horen we nogal eens terug. Mooi toch?!”

Dennis vult met gepaste trots aan: “Marco is sinds 1 januari 2020 operationeel directeur en mede-eigenaar van Total Cleaning Products. In juni trad hij bij ons in dienst. We hebben zo’n groeispurt doorgemaakt, dat we deze stap die we al voor ogen hadden vervroegd hebben.”

Buitenkansje
Total Cleaning Products bereikt haar groei tot nu toe autonoom. “Recent kwam er een buitenkansje op ons pad en hebben we de webshop Clean XL, een online schoonmaakgroothandel, per januari dit jaar overgenomen. We hadden medio vorig jaar al besloten een nieuwe website met webshopfunctie te laten bouwen. Deze zou in het eerste kwartaal van 2020 worden opgeleverd, in de tussentijd deed zich dus de mogelijkheid voor om Clean XL over te nemen. Een bestaand platform met een vrij goede track record, waar zeker ook veel winst valt te behalen. We investeren hier komend jaar flink in, zodat we online ook een serieuze speler worden. Onze eigen nieuwe website gaan meer fungeren als webshop en klantportal voor onze bestaande klanten.”

“We doen niets aan acquisitie. Alles komt aangewaaid of bereikt ons via-via”

Die klanten blijken vooral schoonmaakbedrijven en horecabedrijven te zijn. “We doen niets aan acquisitie. Alles komt aangewaaid of bereikt ons via-via. Onze kracht is onze focus, maar eigenlijk is het allemaal heel simpel: we zijn goed in contact leggen, klantvragen snel beantwoorden en leveringen en montages snel uitvoeren. We zijn financieel gezond, doen alles met eigen middelen en kennen een korte betalingstermijn: onze leveranciers betalen we altijd binnen 3 weken. Als er een factuur niet binnen 3 weken wordt betaald, kunnen we stellig zeggen dat we de factuur niet hebben ontvangen. We werken met leveranciers waar we enthousiast over zijn en waarin we geloven: Dr. Schnell voor kwalitatieve professionele schoonmaakmiddelen, WEPA en MTS Euro Products voor hygiënepapier, Van der Windt Verpakking voor afvalzakken, Greenspeed en Wecovi voor materialen en ICE Benelux voor schrobzuigmachines”

Klinkende namen met wie Total Cleaning Products de groeilijn vast gaat houden Eigenaars Dennis en Marco hebben voor 2020 de omzetgrens van € 4 miljoen in het vizier. Met alle vertrouwen!

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

25 juli 2019

Ad Bos (Van der Windt Verpakking) over gratis afvalzakkenactie: “No time to waste”

“Wie vandaag een dagje naar Scheveningen is geweest, weet dat het vanavond een troep op het strand is. Voor een groot gedeelte zijn we zelf oorzaak van die rotzooi,...

01 januari 2024

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar-verkiezing is gestart

Vorig jaar hingen we op 5 mei Bevrijdingsdag de vlag uit. In top. Dit jaar knallen we op 1 januari het jaar in. Met en voor onze schoonmaakSTERREN. Schoonmaakbedrijven...

01 juni 2023

The Original: groen, efficiënt en gezond

Greenspeed bracht in 1995 als éérste in de Benelux de microvezeltechniek op de professionele schoonmaakmarkt met de Greenspeed Original. “De kwaliteit was meteen spot on, daarom kennen we de...

04 december 2018

WEPA kennissessie Circulariteit in facility: samen heel veel impact maken, idealiter of idealater?

Facility management will save the world… Hoe kunnen we de transitie naar circulariteit verder helpen? De uitdaging van facilitair Nederland waar WEPA Nederland op inzette tijdens haar kennissessie Circulariteit...

05 februari 2019

Hijman support FM Next Generation: “Geef jongeren de vrijheid om impact te maken”

Hijman is supporter van het eerste uur van het jongerenplatform FM Next Generation, dat medio 2018 werd opgericht. Een initiatief van Schoonmaakjournaal dat al meteen vanaf het begin op...

09 oktober 2019

Blog: Strikdiploma

We binden er geen touwtjes omheen. Evenmin gaan we de kinderen strikken. Maar op de Internationale Handenwasdag, op dinsdag 15 oktober, kunnen 65  kinderen van de basisscholen De Dijck...

22 november 2019

Themaserie Toekomst schoonmaak: visie van 5 jaar geleden, nu en 5 jaar later

Vijf jaar geleden, in maart 2015, ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman...

14 augustus 2020

Slim en stijlvol schoonmaken met nieuwe uitblinker in duurzaamheid: Greenspeed C-Shuttle werkwagen

Greenspeed, producent van duurzame schoonmaakproducten en -systemen, brengt een nieuwe lijn van de populaire C-Shuttle op de professionele schoonmaakmarkt. Deze stijlvolle werkwagen is dan ook letterlijk een uitblinker in...

23 februari 2019

Het Poetsbureau for business pakt primeur met poetsen met bacteriën

Poetsen met beestjes? Het klinkt als een sciencefictionscenario, maar probiotische poetsmiddelen — producten op basis van micro-organismen — dragen wel degelijk bij aan een schonere wereld. Dat bewijst nu...