Themaserie Marktbalans: Blankers Schoon groeit stevig door

Met een stevige groei van ruim 20% in 2019 kijkt Blankers Schoon dankbaar terug op 2019. De daadkracht en toegevoegde waarde van een regionaal bedrijf, efficiënt organiseren en focus, het leveren van maatwerk, en echte aandacht voor je medewerkers en klanten blijken sterke troeven te zijn. Aan het begin van het nieuwe jaar spreken we voor onze themaserie Marktbalans met diverse schoonmaakbedrijven en maken we met hen de balans op. Wat heeft 2019 de schoonmaakbedrijven gebracht? Wat hebben ze bereikt? Groei, krimp? Waar lagen en liggen de uitdagingen en kansen? In de eerste editie Ruud Danklof, sinds 5 jaar eigenaar en ondernemer van Blankers Schoon.

Want ondernemen kan en doet Ruud. Juist op het moment dat we hem spreken, op de eerste werkdag van het nieuwe jaar en decennium, stapt hij net de kantoor van Blankers Schoon in Weert binnen. “Ik ben vanochtend naar de zaak komen fietsen, een fris begin van het nieuwe jaar. Op 4 juni gaan we namelijk gezamenlijk de berg op: we doen met een team van collega’s mee aan de Alpe d’HuZes. Een prachtig gezamenlijk doel, daar moeten en gaan we echt voor trainen.”

Activiteiten meer focus geven
Begin van het jaar, traditioneel de dag waarop vele opstarts in de schoonmaak plaatsvinden. Zo ook bij Blankers Schoon. Het gevolg van de doorontwikkeling en vitalisering van voorgaande jaren. “Vorig jaar hebben we een splitsing aangebracht en twee afzonderlijke bedrijven gecreëerd: Blankers Schoon (reguliere schoonmaak) en Blankers Specialistische Reiniging. We kunnen hierdoor voor onze activiteiten veel meer focus realiseren. Blankers Schoon werkt regionaal in Limburg en Zuidoost-Brabant, ons specialistische bedrijf landelijk. Dat levert ook mooie landelijke opdrachtgevers op. Uiteraard doen we dit met oog op de toekomst.”

“We hebben in 2019 een splitsing aangebracht en twee afzonderlijke bedrijven gecreëerd: Blankers Schoon (reguliere schoonmaak) en Blankers Specialistische Reiniging.”

Samenwerken regionale en landelijke schoonmaakbedrijven: trend?
Het team van Blankers Schoonv telt bijna 300 medewerkers, samen zorgden zij in 2019 voor een groei van ruim 20%. “We waren al actief in de specialistische schoonmaak van stations, maar we hebben nu meer landelijke opdrachtgevers in onze orderportefeuille. Door de twee entiteiten kunnen we grote opdrachtgevers als NS en zorginstellingen veel beter bedienen. Bij dergelijke opdrachten werken we naast landelijke spelers. Of dat een trend is? Veel opdrachtgevers doen dat, met name vanwege de daadkracht van een regionale partijen, maar ook vanwege de regionale en expertise, minder gelaagdheid en grotere betrokkenheid. Opdrachtgevers zitten met de direct eindverantwoordelijke aan tafel. Dat is niet alleen prettig, maar ook effectief.”

Marktontwikkelingen
Inbesteding en afname van het aantal vierkante meters in kantoren zorgden de afgelopen jaren voor omzetkrimp in de schoonmaakmarkt. Ruud reageert: “Door economische groei en professionalisering zijn diensten en nieuwe concepten ook meegegroeid. Ik zie dat regionale bedrijven harder groeien dan de landelijke partijen. Wij realiseerden in 2019 een stevige groei door focus en verdere professionalisering door het verweven van grotere opdrachten en verbreding van ons dienstenaanbod. We hebben in het segment gezondheidszorg mooie stappen gezet en zien kansen in het leveren van een totaalpakket van schoonmaakdiensten.”

“De aandacht voor onze medewerkers maakt het verloop en verzuim gezond”

“Natuurlijk is arbeidskrapte voor ons ook iets waarmee we te maken hebben, maar door samen een sterk team te vormen, met de juiste en betrokken medewerkers (laag verloop) in combinatie met slim te organiseren, kom je verder. We werken bijvoorbeeld al een aantal jaren zonder uitzendkrachten. Door de inzet van een eigen werving- en selectiemedewerker kun je kwalitatief beter selecteren. Ook de aandacht voor onze medewerkers maakt het verloop en verzuim gezond.”

“Schoonmaakbedrijven zijn nog te vaak een single supplier”
Hoeveel schoonmaakbedrijven zijn in staat om echt mee te denken met de klant? Meedenken in facilitaire vraagstukken en bijvoorbeeld optimalisatie? Vanuit het perspectief bredere dienstverlening en ontzorging. Regionale schoonmaakbedrijven hebben vaak veel kennis in huis, mensen met een mooie opleidingen en brede ervaring. Zij kunnen goed meedenken met opdrachtgevers en kunnen gezamenlijk mooie dienstverlening realiseren. Ruud heeft nog een ‘verrassing’: “We introduceren hiervoor in 2020 het nieuwe concept en bedrijf Schoner Werken, de kick-off vindt medio april plaats.”

Regionaal ondernemen is toekomstbestendig
Ruud tot slot: “Deze ontwikkelingen en voorbeelden zijn een mooi vertrekpunt voor de komende jaren. Kortom ,door het aanbrengen van focus, het verhogen van kwaliteit  en verbreding van je diensten, creëer je kansen bij bestaande en nieuwe opdrachtgevers, Maar aandacht voor de mens en plezier in werk is en blijft het belangrijkste voor je organisatie. Dus… Dankbaar Werk!”

 

 

 

Premium

Schoonmaken na lockdown: hygiënisch veilig is het nieuwe schoon

Hygiëne, veiligheid, vertrouwen: opnieuw ‘zoomt’ Vileda Professional via een kort, krachtig en waardevol webinar...