4 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken vol enthousiasme aan softwarematige vernieuwingen en investeren daar giga hoge bedragen in. Het doel? De klant ontzorgen, pleasen en onnodige inzet op de facilitaire werkvloer voorkomen. Efficiëntie dus. Maar wordt dat echt met bijvoorbeeld digitale dispensers en sensors bereikt? Nee, mogen we in alle onbescheidenheid concluderen op basis van de recente Katrin-inspiratietafel Slimme toiletruimtes. Want eerst moeten we terug naar de basis, het probleem. En dat blijkt een gezamenlijke uitdaging.

Aan de Katrin inspiratietafel Slimheid rond de tafelruimte zitten gastheren Wouter Arkink – innovatiemanager Asito en het brein achter het recent gelanceerde Asito Digitaal Service Platform (de Google Maps op de schoonmaakwerkvloer) – en Ralph Vodegel – sales director Benelux bij Metsä Tissue / Katrin. Zij worden omringd door een diverse groep ‘slimme tools’- specialisten en ervaringsdeskundigen: Dick Altena – product specialist Rental bij ICE Benelux – Intelligent Cleaning Equipment, Stephan van den Bos namens Hygiënepapier.nl, Rob van Gerven – contract- en leveranciersmanager Facilitair Service Centrum van Universiteit Utrecht, Titia Houwing – consultant Internet of Things bij KPN – en David Vinck – projectmanager bij schoonmaakbedrijf Blinck. Het gesprek vindt plaats onder leiding van Henk Toering.

Andere denk- en verdienmodellen
Over data gesproken: onder de tafelgasten 3 Tukkers, 3 mensen van 54 jaar en 2 #FMNextGen’ers. Niet belangrijk, maar in dit geval gewoon leuk. Van smart data tot het automatiseren van documenten: digitalisering is een containerbegrip, wat versta jij eronder? Gespreksleider Henk daagt de inspiratietafelgasten uit en dat lukt. Van het analyseren hoe dispensers in een toiletruimte schoonmakers kunnen helpen met ‘niet aanwezig waar niet nodig’ (besparing) tot aan ieder z’n ding (onderscheidend en vanuit jezelf redenerend). Al snel wordt duidelijk dat de vraag uit de markt van klanten en schoonmaakbedrijven moet komen (beter aansturen), dat je in ketenvorm moet denken (met z’n allen rond de tafel), dat er over een ander verdienmodel nagedacht moet worden (pay per use), dat het geen kwestie is van ‘ik stop er een sensor in en je lost het op’, want juist dan wordt die klantkant vergeten.

“Veel bedrijven zijn bezig met innovatie, maar veel al vanuit eigen oogpunt”

De crux: consumenten en business
Digitalisering is gemak, niet een doel op zich. Voorbeelden als de Amazon dash button, slimmere en snellere procesbegeleiding binnen de schoonmaak, connected bikes (ik wil mijn fiets terug en ik wil niet weten waar-ie is) passeren de inspiratietafel. Maar… is de markt klaar voor innovaties? De markt verandert; de consument loopt daarin voorop. Vreemd als je bedenkt dat de B2B-markt ook uit consumenten bestaat en dat geld van een ander uitgeven gemakkelijker lijkt. Toch barst het nog van de traditionele inkopers?! Of heeft het te maken met de privacy-regels en een andere dynamiek binnen bedrijven? Als we met elkaar willen innoveren waarom doen we dat dan niet samen? Want veel bedrijven zijn bezig met innovatie, maar veelal vanuit eigen oogpunt. De klant centraal stellen, werkelijk begrijpen waar het om gaat en dan technologie toepassen om een oplossing te zoeken, en dan is het ultiem. Deze oplossing zoeken met elkaar. Een integrale aanpak om te komen tot de oplossing, en hierin de klant betrekken. Pas dan ontstaat draagvlak en acceptatie. Want waarom worden de robotstofzuigers nog in kantoren gemist? “Niet lullen maar poetsen” is nog te vaak wat de klok slaat. Zo ook de denkwijze: “je wordt betaald per uur, waarom dan in een half uur schoonmaken?”. Conclusie: innovatie werkt alleen als je in een integrale verhouding samenwerkt, met open communicatie.

“Je moet samenwerken om de waarde eruit halen”

Soms moet je er als bedrijf ook klaar voor zijn, anders word je ingehaald door de concurrent. Neem What’s App, Uber, Coolblue en Alibaba. Denk in de breedte, in de keten, denk en werk samen. Zet je kennis breder in. In een bestaande organisatie wordt minder snel echt geïnnoveerd, daar loop je vast en bestaande processen en procedures. Denk vanuit een andere hoek. Weg met het traditionele. Pak data om te analyseren en om de dissatifier voor te zijn. Zorg dus voor meerwaarde en voor verbinding: een dispenser meet leeg, Amazon levert zelfstandig uit, medewerker vult. Dat dat een ander verdienmodel vereist, blijkt ook want de toilethygiënedienstverleners verdienen bijvoorbeeld aan de vulling van de handdoek-, zeep-, toiletdispensers. Een serieuze uitdaging.

Volgende stap
Die uitdaging wordt het ketenvraagstuk waar we met z’n allen over na moeten denken. Kijk naar de patronen, voorkom problemen, zorg voor beschikbaarheid en werken samen in de keten. Alleen dan kun je het verschil maken. Dat verschil willen we maken. Daarom organiseert Schoonmaakjournaal op woensdagochtend 2 oktober een vervolg-inspiratietafel met enkel toilethygiëneleveranciers. Informeer naar de mogelijkheden tot deelname bij Petra de Bruin via [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 december 2025

Bekijk de laatste aflevering van 2025 van Captains of Cleaning

De eindejaarsuitzending 2025 van Captains of Cleaning was mooi. Presentator Rens de Jong had een tafel vol bevlogen gasten, zoals Jolanda Reedijk (de Schoonmaker van het Jaar van SVP...

13 maart 2019

Nieuwe Kärcher koudwater hogedruktrailer verrassend veelzijdig en duurzaam

Een watertank van 1000 liter, een krachtige diesel- of benzinemotor met slimme opties: Kärcher’s nieuwe koudwater hogedruktrailer is de oplossing voor mobiel en autonoom werk. De hogedrukreiniger laat minstens...

23 december 2021

Fiets voor Samad

Hijman Schoonmaakartikelen B.V. doet aan social return. Deze vult de schoonmaakgroothandel in met Everyday Heroes. Zo heeft Hijman bijvoorbeeld bijgedragen aan een elektrische fiets voor Samad, zodat hij makkelijker zijn...

02 april 2025

Wie wordt Taalheld 2025? Geef jouw schoonmaakcollega op.

Voor de 10e keer reikt Stichting Lezen en Schrijven in 2025 de Taalheldenprijs uit. Daarom zijn zij hard op zoek naar de Taalheld van het jaar. Ken jij een...

12 november 2024

De CSU Innovatie Award 2024 gaat naar DialogueTrainer

DialogueTrainer heeft op 12 november de CSU Innovatie Award 2024 gewonnen.  Het simuleren van gesprekken met een virtuele gesprekspartner maakt DialogueTrainer tot een krachtige tool voor de ontwikkeling van...

12 maart 2025

Gom is een van de drie schoonmaakpartners op Schiphol

Vanaf april 2025 is Gom een van de drie geselecteerde schoonmaakpartners op Schiphol. Het bedrijf gaat zich richten op de schoonmaak van de terminals, vertrekhallen, lounges en pieren. Met...

08 maart 2025

Internationale vrouwendag: Zij verdient beter

Op donderdag 6 maart 2025 trapten Women Inc, Bureau Clara Wichmann en Het Potentieel Pakken Internationale Vrouwendag af met het event ‘Zij verdient beter…’.Werkgevers, brancheorganisaties, beleidsmakers en andere professionals...

10 februari 2023

Enthousiasmeren nieuwe schoonmaakgeneratie

Schoonmaakorganisatie Wouters uit Groesbeek liet op social media weten bezoek te hebben gehad van een groepje scholieren van het Pro College in Nijmegen. Ze hebben de jongeren een inkijkje...

26 augustus 2022

Jubileum vieren in de lucht

Eerder dit jaar bestond All Cleaning Products vijf jaar. Dat moest nog gevierd worden. Op vrijdag 12 augustus was het dan zo ver. Het team van het in Lisse...

10 juli 2025

Kabinet zet volgende stap in strijd tegen schijn-zzp’ers: bewijslast gaat naar de werkgever

Zzp’ers die minder dan 36 euro per uur verdienen, krijgen vanaf juli 2026 meer bescherming. Zij kunnen eisen als werknemer behandeld te worden, tenzij de opdrachtgever kan aantonen dat...