4 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken vol enthousiasme aan softwarematige vernieuwingen en investeren daar giga hoge bedragen in. Het doel? De klant ontzorgen, pleasen en onnodige inzet op de facilitaire werkvloer voorkomen. Efficiëntie dus. Maar wordt dat echt met bijvoorbeeld digitale dispensers en sensors bereikt? Nee, mogen we in alle onbescheidenheid concluderen op basis van de recente Katrin-inspiratietafel Slimme toiletruimtes. Want eerst moeten we terug naar de basis, het probleem. En dat blijkt een gezamenlijke uitdaging.

Aan de Katrin inspiratietafel Slimheid rond de tafelruimte zitten gastheren Wouter Arkink – innovatiemanager Asito en het brein achter het recent gelanceerde Asito Digitaal Service Platform (de Google Maps op de schoonmaakwerkvloer) – en Ralph Vodegel – sales director Benelux bij Metsä Tissue / Katrin. Zij worden omringd door een diverse groep ‘slimme tools’- specialisten en ervaringsdeskundigen: Dick Altena – product specialist Rental bij ICE Benelux – Intelligent Cleaning Equipment, Stephan van den Bos namens Hygiënepapier.nl, Rob van Gerven – contract- en leveranciersmanager Facilitair Service Centrum van Universiteit Utrecht, Titia Houwing – consultant Internet of Things bij KPN – en David Vinck – projectmanager bij schoonmaakbedrijf Blinck. Het gesprek vindt plaats onder leiding van Henk Toering.

Andere denk- en verdienmodellen
Over data gesproken: onder de tafelgasten 3 Tukkers, 3 mensen van 54 jaar en 2 #FMNextGen’ers. Niet belangrijk, maar in dit geval gewoon leuk. Van smart data tot het automatiseren van documenten: digitalisering is een containerbegrip, wat versta jij eronder? Gespreksleider Henk daagt de inspiratietafelgasten uit en dat lukt. Van het analyseren hoe dispensers in een toiletruimte schoonmakers kunnen helpen met ‘niet aanwezig waar niet nodig’ (besparing) tot aan ieder z’n ding (onderscheidend en vanuit jezelf redenerend). Al snel wordt duidelijk dat de vraag uit de markt van klanten en schoonmaakbedrijven moet komen (beter aansturen), dat je in ketenvorm moet denken (met z’n allen rond de tafel), dat er over een ander verdienmodel nagedacht moet worden (pay per use), dat het geen kwestie is van ‘ik stop er een sensor in en je lost het op’, want juist dan wordt die klantkant vergeten.

“Veel bedrijven zijn bezig met innovatie, maar veel al vanuit eigen oogpunt”

De crux: consumenten en business
Digitalisering is gemak, niet een doel op zich. Voorbeelden als de Amazon dash button, slimmere en snellere procesbegeleiding binnen de schoonmaak, connected bikes (ik wil mijn fiets terug en ik wil niet weten waar-ie is) passeren de inspiratietafel. Maar… is de markt klaar voor innovaties? De markt verandert; de consument loopt daarin voorop. Vreemd als je bedenkt dat de B2B-markt ook uit consumenten bestaat en dat geld van een ander uitgeven gemakkelijker lijkt. Toch barst het nog van de traditionele inkopers?! Of heeft het te maken met de privacy-regels en een andere dynamiek binnen bedrijven? Als we met elkaar willen innoveren waarom doen we dat dan niet samen? Want veel bedrijven zijn bezig met innovatie, maar veelal vanuit eigen oogpunt. De klant centraal stellen, werkelijk begrijpen waar het om gaat en dan technologie toepassen om een oplossing te zoeken, en dan is het ultiem. Deze oplossing zoeken met elkaar. Een integrale aanpak om te komen tot de oplossing, en hierin de klant betrekken. Pas dan ontstaat draagvlak en acceptatie. Want waarom worden de robotstofzuigers nog in kantoren gemist? “Niet lullen maar poetsen” is nog te vaak wat de klok slaat. Zo ook de denkwijze: “je wordt betaald per uur, waarom dan in een half uur schoonmaken?”. Conclusie: innovatie werkt alleen als je in een integrale verhouding samenwerkt, met open communicatie.

“Je moet samenwerken om de waarde eruit halen”

Soms moet je er als bedrijf ook klaar voor zijn, anders word je ingehaald door de concurrent. Neem What’s App, Uber, Coolblue en Alibaba. Denk in de breedte, in de keten, denk en werk samen. Zet je kennis breder in. In een bestaande organisatie wordt minder snel echt geïnnoveerd, daar loop je vast en bestaande processen en procedures. Denk vanuit een andere hoek. Weg met het traditionele. Pak data om te analyseren en om de dissatifier voor te zijn. Zorg dus voor meerwaarde en voor verbinding: een dispenser meet leeg, Amazon levert zelfstandig uit, medewerker vult. Dat dat een ander verdienmodel vereist, blijkt ook want de toilethygiënedienstverleners verdienen bijvoorbeeld aan de vulling van de handdoek-, zeep-, toiletdispensers. Een serieuze uitdaging.

Volgende stap
Die uitdaging wordt het ketenvraagstuk waar we met z’n allen over na moeten denken. Kijk naar de patronen, voorkom problemen, zorg voor beschikbaarheid en werken samen in de keten. Alleen dan kun je het verschil maken. Dat verschil willen we maken. Daarom organiseert Schoonmaakjournaal op woensdagochtend 2 oktober een vervolg-inspiratietafel met enkel toilethygiëneleveranciers. Informeer naar de mogelijkheden tot deelname bij Petra de Bruin via [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 september 2022

63% medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie

Een ruime meerderheid (63%) van werkend Nederland vindt dat directies niet goed naar (uitvoerend) personeel luisteren. Bovendien zegt 40% van de mensen dat hun werkgevers ronduit te weinig doen...

23 mei 2025

JINC Bazen van morgen bij 1nergiek en Raggers

Op 3 juni is het weer zover: dan nemen leerlingen door heel Nederland plaats op de stoel van een directeur, CEO of politicus tijdens JINC Baas van Morgen. Ook...

16 januari 2022

Een opgeruimd leven

Om goed te kunnen schoonmaken is een opgeruimd pand of bureau essentieel. Het opruimen is een taak voor de opdrachtgever of gebruikers van een pand. Toch helpen schoonmakers vaak...

30 juni 2017

Ecover verovert plaats in ’s werelds Benefit Corporations

Ecover en zijn zustermerk Method hebben een nieuw hoogtepunt bereikt met een geverifieerde score van 146 op de B Impactevaluatie. Dankzij deze uitstekende prestatie, die werd aangekondigd door Drew...

31 mei 2025

Gezien in de media: Julie Allary wint LIVIA Award 2025 in categorie ‘Jong Geweld’

Op donderdag 22 mei 2025 vond in het Belgische Genk de 20e editie plaats van de LIVIA Awards, een initiatief van UNIZO Limburg en de provincie Limburg ter erkenning...

25 maart 2024

Klankbordgroep pakt door op rapport over lichamelijke belasting bij werken met de wassteel

Eind december 2023 verschenen de uitkomsten van het onderzoeksrapport van TNO/VHP naar de lichamelijke belasting bij het werken met het telescopisch wassysteem. Uit het onderzoek blijkt dat het werken...

10 februari 2023

Blog: ‘Minder schoonmakers, maar niet minder mensen die het zouden kunnen’

“In het artikel “Minder schoonmakers maar niet minder werk” van 31 januari 2023 werd het alom en gevreesde feit beschreven, dat het aantal schoonmaakmedewerkers met 10% is gedaald in...

07 november 2021

Coronatoegangsbewijs voor Schoonmaak Vakdagen

Let op!  Kom je dinsdag 9 of woensdag 10 november aanstaande naar de Schoonmaak Vakdagen? Dan heb je een coronatoegangsbewijs nodig. De organisatie heeft het toegangsbeleid moeten aanscherpen vanwege...

06 maart 2025

Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer op zoek naar noviteiten

Op 3, 4 en 5 juni 2025 vindt de 26ste editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer plaats in de Brabanthallen in ‘s-Hertogenbosch. De beursorganisatie doet een oproep aan...

02 oktober 2024

Nederrijn voert MT1000 aan

Jaarlijks onderzoekt MT/Sprout  de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. Zo ook voor de schoonmaak. Wij delen welke schoonmaakbedrijven in 2024 de hoogste score behalen. Met nieuwkomer...