4 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken vol enthousiasme aan softwarematige vernieuwingen en investeren daar giga hoge bedragen in. Het doel? De klant ontzorgen, pleasen en onnodige inzet op de facilitaire werkvloer voorkomen. Efficiëntie dus. Maar wordt dat echt met bijvoorbeeld digitale dispensers en sensors bereikt? Nee, mogen we in alle onbescheidenheid concluderen op basis van de recente Katrin-inspiratietafel Slimme toiletruimtes. Want eerst moeten we terug naar de basis, het probleem. En dat blijkt een gezamenlijke uitdaging.

Aan de Katrin inspiratietafel Slimheid rond de tafelruimte zitten gastheren Wouter Arkink – innovatiemanager Asito en het brein achter het recent gelanceerde Asito Digitaal Service Platform (de Google Maps op de schoonmaakwerkvloer) – en Ralph Vodegel – sales director Benelux bij Metsä Tissue / Katrin. Zij worden omringd door een diverse groep ‘slimme tools’- specialisten en ervaringsdeskundigen: Dick Altena – product specialist Rental bij ICE Benelux – Intelligent Cleaning Equipment, Stephan van den Bos namens Hygiënepapier.nl, Rob van Gerven – contract- en leveranciersmanager Facilitair Service Centrum van Universiteit Utrecht, Titia Houwing – consultant Internet of Things bij KPN – en David Vinck – projectmanager bij schoonmaakbedrijf Blinck. Het gesprek vindt plaats onder leiding van Henk Toering.

Andere denk- en verdienmodellen
Over data gesproken: onder de tafelgasten 3 Tukkers, 3 mensen van 54 jaar en 2 #FMNextGen’ers. Niet belangrijk, maar in dit geval gewoon leuk. Van smart data tot het automatiseren van documenten: digitalisering is een containerbegrip, wat versta jij eronder? Gespreksleider Henk daagt de inspiratietafelgasten uit en dat lukt. Van het analyseren hoe dispensers in een toiletruimte schoonmakers kunnen helpen met ‘niet aanwezig waar niet nodig’ (besparing) tot aan ieder z’n ding (onderscheidend en vanuit jezelf redenerend). Al snel wordt duidelijk dat de vraag uit de markt van klanten en schoonmaakbedrijven moet komen (beter aansturen), dat je in ketenvorm moet denken (met z’n allen rond de tafel), dat er over een ander verdienmodel nagedacht moet worden (pay per use), dat het geen kwestie is van ‘ik stop er een sensor in en je lost het op’, want juist dan wordt die klantkant vergeten.

“Veel bedrijven zijn bezig met innovatie, maar veel al vanuit eigen oogpunt”

De crux: consumenten en business
Digitalisering is gemak, niet een doel op zich. Voorbeelden als de Amazon dash button, slimmere en snellere procesbegeleiding binnen de schoonmaak, connected bikes (ik wil mijn fiets terug en ik wil niet weten waar-ie is) passeren de inspiratietafel. Maar… is de markt klaar voor innovaties? De markt verandert; de consument loopt daarin voorop. Vreemd als je bedenkt dat de B2B-markt ook uit consumenten bestaat en dat geld van een ander uitgeven gemakkelijker lijkt. Toch barst het nog van de traditionele inkopers?! Of heeft het te maken met de privacy-regels en een andere dynamiek binnen bedrijven? Als we met elkaar willen innoveren waarom doen we dat dan niet samen? Want veel bedrijven zijn bezig met innovatie, maar veelal vanuit eigen oogpunt. De klant centraal stellen, werkelijk begrijpen waar het om gaat en dan technologie toepassen om een oplossing te zoeken, en dan is het ultiem. Deze oplossing zoeken met elkaar. Een integrale aanpak om te komen tot de oplossing, en hierin de klant betrekken. Pas dan ontstaat draagvlak en acceptatie. Want waarom worden de robotstofzuigers nog in kantoren gemist? “Niet lullen maar poetsen” is nog te vaak wat de klok slaat. Zo ook de denkwijze: “je wordt betaald per uur, waarom dan in een half uur schoonmaken?”. Conclusie: innovatie werkt alleen als je in een integrale verhouding samenwerkt, met open communicatie.

“Je moet samenwerken om de waarde eruit halen”

Soms moet je er als bedrijf ook klaar voor zijn, anders word je ingehaald door de concurrent. Neem What’s App, Uber, Coolblue en Alibaba. Denk in de breedte, in de keten, denk en werk samen. Zet je kennis breder in. In een bestaande organisatie wordt minder snel echt geïnnoveerd, daar loop je vast en bestaande processen en procedures. Denk vanuit een andere hoek. Weg met het traditionele. Pak data om te analyseren en om de dissatifier voor te zijn. Zorg dus voor meerwaarde en voor verbinding: een dispenser meet leeg, Amazon levert zelfstandig uit, medewerker vult. Dat dat een ander verdienmodel vereist, blijkt ook want de toilethygiënedienstverleners verdienen bijvoorbeeld aan de vulling van de handdoek-, zeep-, toiletdispensers. Een serieuze uitdaging.

Volgende stap
Die uitdaging wordt het ketenvraagstuk waar we met z’n allen over na moeten denken. Kijk naar de patronen, voorkom problemen, zorg voor beschikbaarheid en werken samen in de keten. Alleen dan kun je het verschil maken. Dat verschil willen we maken. Daarom organiseert Schoonmaakjournaal op woensdagochtend 2 oktober een vervolg-inspiratietafel met enkel toilethygiëneleveranciers. Informeer naar de mogelijkheden tot deelname bij Petra de Bruin via [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 november 2025

Essity ontvangt EcoVadis Platinum medaille voor leiderschap in duurzaamheid 2025

Hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity is opnieuw bekroond met de Platinum medaille van EcoVadis, wereldwijd toonaangevend in duurzaamheidsbeoordelingen. Daarmee behoort het bedrijf tot de beste 1% van bedrijven wereldwijd op...

19 november 2018

Poetshulpen gevraagd: Assist at Home zet in op persoonlijk en waardering

De vraag naar personeel in de schoonmaaksector is in een jaar tijd met een derde gestegen. Dat blijkt uit cijfers bij de VDAB. Het aantal mensen dat via dienstencheques...

17 oktober 2021

‘Vacuuming the Gallery’

In Museum Voorlinden in Wassenaar hangt dit schilderij van Rodney Graham. Deze kunstenaar/muzikant kruipt graag in de huid van een ander, zoals hier in ‘Vacuuming the Gallery’. Zo zie...

07 oktober 2025

Jubilarissen in schoonmaakland (3): Dennis Liezenga (LSG Schoonmaak Vakgroothandel): “Wij maken schoonmakers blij. Dat is en blijft onze missie”

2025 is een bijzonder jubileumjaar voor de schoonmaakbranche. Meerdere bedrijven vieren een mijlpaal. In de afgelopen zetten we Dros Schoonmaakdiensten en SVP Schoonmaak in the spotlight, deze week het...

28 december 2023

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche?

Het nieuwe jaar is begonnen. Met weer veel mooie uitdagingen waarop jij, als jongere in de schoonmaakbranche, invloed kan uitoefenen. Hoe doe jij dat? Daar zijn wij als redactie...

31 januari 2025

#FOTOFRIDAY 32 Aafje collega’s vieren jubileum 

Op donderdag 23 januari 2025 was het feest bij Aafje Facilitair. Het bedrijf vierde het jubileum van 32 collega’s die meer dan 20 jaar in de schoonmaakbranche werken. De...

17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Diane van Dijk (CSU) trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen...

06 maart 2025

De kracht van vrouwelijke wijsheid op de arbeidsmarkt

In de week van Internationale Vrouwendag, 8 maart 2025,  zetten we vrouwen en vrouwelijk leiderschap in het zonnetje. Lange tijd domineerden mannen de werkvloer, maar dat beeld verandert in...

04 februari 2023

#FAVORITES Podcast over The Ocean Clean-up

Het plasticvrij maken van de oceanen begint niet op zee, maar in het lab. Head of Research Laurent Lebreton vertelt vanuit Nieuw-Zeeland hoe onderzoek en datagestuurde wetenschap de basis...

07 november 2025

Nelleke bijna 50 jaar bij Toekomst Schoonmaakbedrijven

Nelleke Beks, schoonmaakmedewerker bij Huis73 in ’s-Hertogenbosch viert in 2026 haar 50-jarig jubileum bij Toekomst Schoonmaakbedrijven. Daarmee is zij de langst werkende medewerker binnen het bedrijf. Een ongelofelijke mijlpaal....