4 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken vol enthousiasme aan softwarematige vernieuwingen en investeren daar giga hoge bedragen in. Het doel? De klant ontzorgen, pleasen en onnodige inzet op de facilitaire werkvloer voorkomen. Efficiëntie dus. Maar wordt dat echt met bijvoorbeeld digitale dispensers en sensors bereikt? Nee, mogen we in alle onbescheidenheid concluderen op basis van de recente Katrin-inspiratietafel Slimme toiletruimtes. Want eerst moeten we terug naar de basis, het probleem. En dat blijkt een gezamenlijke uitdaging.

Aan de Katrin inspiratietafel Slimheid rond de tafelruimte zitten gastheren Wouter Arkink – innovatiemanager Asito en het brein achter het recent gelanceerde Asito Digitaal Service Platform (de Google Maps op de schoonmaakwerkvloer) – en Ralph Vodegel – sales director Benelux bij Metsä Tissue / Katrin. Zij worden omringd door een diverse groep ‘slimme tools’- specialisten en ervaringsdeskundigen: Dick Altena – product specialist Rental bij ICE Benelux – Intelligent Cleaning Equipment, Stephan van den Bos namens Hygiënepapier.nl, Rob van Gerven – contract- en leveranciersmanager Facilitair Service Centrum van Universiteit Utrecht, Titia Houwing – consultant Internet of Things bij KPN – en David Vinck – projectmanager bij schoonmaakbedrijf Blinck. Het gesprek vindt plaats onder leiding van Henk Toering.

Andere denk- en verdienmodellen
Over data gesproken: onder de tafelgasten 3 Tukkers, 3 mensen van 54 jaar en 2 #FMNextGen’ers. Niet belangrijk, maar in dit geval gewoon leuk. Van smart data tot het automatiseren van documenten: digitalisering is een containerbegrip, wat versta jij eronder? Gespreksleider Henk daagt de inspiratietafelgasten uit en dat lukt. Van het analyseren hoe dispensers in een toiletruimte schoonmakers kunnen helpen met ‘niet aanwezig waar niet nodig’ (besparing) tot aan ieder z’n ding (onderscheidend en vanuit jezelf redenerend). Al snel wordt duidelijk dat de vraag uit de markt van klanten en schoonmaakbedrijven moet komen (beter aansturen), dat je in ketenvorm moet denken (met z’n allen rond de tafel), dat er over een ander verdienmodel nagedacht moet worden (pay per use), dat het geen kwestie is van ‘ik stop er een sensor in en je lost het op’, want juist dan wordt die klantkant vergeten.

“Veel bedrijven zijn bezig met innovatie, maar veel al vanuit eigen oogpunt”

De crux: consumenten en business
Digitalisering is gemak, niet een doel op zich. Voorbeelden als de Amazon dash button, slimmere en snellere procesbegeleiding binnen de schoonmaak, connected bikes (ik wil mijn fiets terug en ik wil niet weten waar-ie is) passeren de inspiratietafel. Maar… is de markt klaar voor innovaties? De markt verandert; de consument loopt daarin voorop. Vreemd als je bedenkt dat de B2B-markt ook uit consumenten bestaat en dat geld van een ander uitgeven gemakkelijker lijkt. Toch barst het nog van de traditionele inkopers?! Of heeft het te maken met de privacy-regels en een andere dynamiek binnen bedrijven? Als we met elkaar willen innoveren waarom doen we dat dan niet samen? Want veel bedrijven zijn bezig met innovatie, maar veelal vanuit eigen oogpunt. De klant centraal stellen, werkelijk begrijpen waar het om gaat en dan technologie toepassen om een oplossing te zoeken, en dan is het ultiem. Deze oplossing zoeken met elkaar. Een integrale aanpak om te komen tot de oplossing, en hierin de klant betrekken. Pas dan ontstaat draagvlak en acceptatie. Want waarom worden de robotstofzuigers nog in kantoren gemist? “Niet lullen maar poetsen” is nog te vaak wat de klok slaat. Zo ook de denkwijze: “je wordt betaald per uur, waarom dan in een half uur schoonmaken?”. Conclusie: innovatie werkt alleen als je in een integrale verhouding samenwerkt, met open communicatie.

“Je moet samenwerken om de waarde eruit halen”

Soms moet je er als bedrijf ook klaar voor zijn, anders word je ingehaald door de concurrent. Neem What’s App, Uber, Coolblue en Alibaba. Denk in de breedte, in de keten, denk en werk samen. Zet je kennis breder in. In een bestaande organisatie wordt minder snel echt geïnnoveerd, daar loop je vast en bestaande processen en procedures. Denk vanuit een andere hoek. Weg met het traditionele. Pak data om te analyseren en om de dissatifier voor te zijn. Zorg dus voor meerwaarde en voor verbinding: een dispenser meet leeg, Amazon levert zelfstandig uit, medewerker vult. Dat dat een ander verdienmodel vereist, blijkt ook want de toilethygiënedienstverleners verdienen bijvoorbeeld aan de vulling van de handdoek-, zeep-, toiletdispensers. Een serieuze uitdaging.

Volgende stap
Die uitdaging wordt het ketenvraagstuk waar we met z’n allen over na moeten denken. Kijk naar de patronen, voorkom problemen, zorg voor beschikbaarheid en werken samen in de keten. Alleen dan kun je het verschil maken. Dat verschil willen we maken. Daarom organiseert Schoonmaakjournaal op woensdagochtend 2 oktober een vervolg-inspiratietafel met enkel toilethygiëneleveranciers. Informeer naar de mogelijkheden tot deelname bij Petra de Bruin via [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 september 2023

Nieuwe loontabel per 1 november 2023

Naar aanleiding van de nieuw gemaakte afspraken over het loon is de cao 2022-2024 gewijzigd. De eerste wijziging gaat in per 1 november 2023; de basisuurlonen worden dan verhoogd...

28 augustus 2025

Terug-van-vakantieblues: 6 tips om het vakantiegevoel langer vast te houden

Na de zomervakantie weer terug aan het werk? Voor veel mensen is het herkenbaar: je komt uitgerust en met frisse energie terug, maar de volle agenda en stapels werk...

18 april 2025

48 km hardlopen met een bamboo trolley?! Excentr dit it.

“Wij houden van een uitdaging.” Een uitspraak van Excentr.  “Dus wat doe je als je de meest milieuvriendelijke cleaning trolley ter wereld hebt ontwikkeld? Dan ren je er 48...

12 augustus 2024

Kinderen medewerkers CSU spelen hoofdrol in radiocampagne Qmusic

Al voor de 12e keer is CSU de sponsor van het populaire radiospel Het Geluid op Qmusic. Ook dit jaar ontwikkelden ze daarom een nieuwe radiocampagne. Waar vorig jaar...

19 april 2023

Blog: De magie van veilig voelen

Ken je dat….je komt alleen ergens binnen op een feestje en je kiest ervoor om naast de persoon te gaan zitten die je kent of leuk vindt. Waarom? Waarschijnlijk...

13 september 2022

Atir lanceert nieuw Contract Management Programma

Adviesbureau Atir lanceert een nieuw Contract Management Programma waarmee organisaties maximale waarde uit hun schoonmaakcontract halen en risico’s beter beheersbaar worden. Daarbij maakt Atir gebruik van haar innovatieve software...

13 juni 2019

#nieuwsnotendop met Atir, Diversey, Dolmans, Rietbroek en Zone3

Diversey en Dolmans kiezen voor een goed gevoel Dolmans heeft ongeveer 2000 specialisten die met alle zorg, aandacht en vakmanschap facilitaire diensten verlenen. Dolmans koos voor Diversey voor het...

26 juni 2023

Blog: Is 1 dag genoeg?

Onlangs, op 15 juni jongstleden, was het de dag van de schoonmaker. Een mooie dag, waarop heel veel opdrachtgevers en schoonmaakwerkgevers hun schoonmakers in het zonnetje zetten. Helemaal terecht....

27 september 2022

Dynamic Code en One Hundred Restrooms starten samenwerking

De Nederlandse scale-up One Hundrid Restrooms is een samenwerking aangegaan met de Zweedse onderneming Dynamic Code, die sinds 2011 werkt aan de ontwikkeling van zinvolle gezondheids- en diagnostische tests...

13 maart 2023

Blog: Ziekmelding, en dan begint het…?

Je medewerker meldt zich ziek en dan? Een werknemer belt om zich ziek te melden. Hij kan daardoor ‘de afspraak om arbeid te verrichten’ niet nakomen. Betaal je tijdens...