11 oktober 2020

CNV alert: hygiëne hotelkamers laat ondanks corona te wensen over  

Veel hotelkamers in ons land worden niet goed schoongemaakt, ondanks aangescherpte coronaprotocollen. Schoonmakers blijken bedden en wc’s niet schoon te maken en gebruikte handdoeken op de kamer te laten hangen. Dit blijkt uit een steekproef onder zes bekende hotels door het consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) in samenwerking met reisjournalist Daan Vermeer. De bevindingen zijn voor CNV Vakmensen opnieuw een signaal dat hotelschoonmakers onder te grote tijdsdruk hun werk moeten doen.

Voor de steekproef maakten journalisten gebruik van een UV-marker, waarmee ze op 20 objecten markeringen achterlieten in de kamers. Toen ze kort na hun overnachting onder een andere naam opnieuw een reservering maakten voor dezelfde kamer bleek deze in bijna alle gevallen niet goed schoongemaakt te zijn. De journalisten boekten kamers in vestigingen van Bastion (Utrecht), Best Western (Amsterdam), Fletcher (Amersfoort), Ibis (Haarlem), NH Hotel (Utrecht) en Van der Valk (De Bilt).

Niet vervangen 
Bij het Bastion-hotel bleken de kussenslopen, dekbedden en lakens van beide bedden niet te zijn vervangen. Bij de bezochte hotels van Fletcher, Ibis en NH Hotel werd maar één van de twee bedden verschoond. Bij slechts één hotel was het toilet compleet schoongemaakt.

In vijf van de zes kamers werd een groot deel van de achtergelaten markeringen op de lichtschakelaars, bureaus en nachtkastjes teruggevonden. Ook bleken meerdere handdoeken niet vervangen te zijn. Het Bastion-hotel maakte het wel heel bont: het plastic wegwerpbekertje waaruit gedronken was, bleek er gewoon nog te staan.

Grote tijdsdruk
De bevindingen zijn voor CNV Vakmensen opnieuw een signaal dat hotelschoonmakers onder te grote tijdsdruk hun werk moeten doen. Via het meldpunt voor hotelschoonmakers komen hierover geregeld meldingen binnen. “We weten dat dit het topje van de ijsberg is”, vertelt bestuurder Jan Kampherbeek. “Veel hotelschoonmakers durven zich niet te melden, uit angst om hun baan kwijt te raken. Het grootste probleem is dat veel schoonmakers onder enorme druk staan en te weinig tijd krijgen om een kamer fatsoenlijk schoon te maken. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk.”

Consumentenwijzer
De organisatie hamert er daarom al jaren op dat hotels hun verantwoordelijkheid nemen en de Schoonmaakcode ondertekenen. Daarmee beloven zij schoonmakers op een nette manier te behandelen en te betalen per gewerkt uur en niet per schoongemaakte kamer. Kampherbeek: “Wij pleiten voor een landelijke consumentenwijzer, zodat consumenten snel kunnen zien of een hotel de Schoonmaakcode heeft ondertekend of niet.”

De hotels laten in afzonderlijke reacties weten de bevindingen van het tv-programma serieus te nemen en hun schoonmaakprotocollen en -controles opnieuw te bekijken.

In haar uitzending van 10 oktober bracht Kassa de hotelschoonmaak en consumentenwijzer aan het licht. Uitzending gemist? Klik op deze link voor de betreffende Kassa-uitzending.

Dit is de reactie van OSB op de uitzending van Kassa: OSB Keurmerk voorkomt misstanden in de hotelschoonmaak

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 september 2019

EW Facility Services neemt Hendriks Hoteldiensten en Hotel Cleaning Company over

EW Facility Services, Hendriks Hoteldiensten en Hotel Cleaning Company maken bekend dat EW Facility Services de activiteiten van Hendriks Hoteldiensten en Hotel Cleaning Company heeft overgenomen. De aansluiting komt...

01 april 2019

#nieuwsnotendop week 13: Blinck Schoon, FMXXL, Gom, Kärcher en schoonmaakcode

Nieuw Kärcher Center Urk: multibrand-service onder één dak Op 29 maart opende het nieuwe Kärcher Center in Urk feestelijk haar deuren. Door deze nieuwe vestiging (die verband houdt met...

01 februari 2019

#nieuwsnotendop week 5 met Blinck Schoon, CSU, Excentr, Facilicom, Greenspeed, Schoonmaakcode en Yask

Greenspeed is crazy about it: oprichting Greenspeed France Per 1 januari 2019 is Greenspeed France opgericht. “Het Greenspeed circulaire schoonmaakconcept is ook in Frankrijk aan een mooie opmars bezig....

01 april 2019

CNV deelt Amsterdamse hotels gouden emmers en natte dweilen uit

Hotels in Amsterdam kunnen dinsdagmiddag 2 april rekenen op een bezoekje van CNV Vakmensen. “We delen ‘gouden’ emmers uit aan hotels die de Schoonmaakcode hebben ondertekend. Hotels die hardnekkig...

18 december 2018

Online stemming voor 4 finalisten Best Practice Award geopend

Op donderdag 24 januari 2019 zal voor de zevende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats op de Vakbeurs Facilitair. Vanaf vandaag is het mogelijk...

10 december 2018

Van der Valk Hotel Ridderkerk kiest voor multiservice dienstverlening EW

EW Facility Services is de nieuwe schoonmaakpartner van Van der Valk Hotel Ridderkerk. Vanaf 1 januari is de multiservice facilitair dienstverlener verantwoordelijk voor de schoonmaak van de 140 hotelkamers,...

15 april 2020

EW vlogs van de frontlinie: manager Housekeeping Sarinah van hotel naar distributiecentrum

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan al weken aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair dienstverlener...

04 maart 2019

Ingezonden brief Europese Commissie: “Laagste prijs als gunningscriterium juridisch correct en passend”

Eind december ontving het Joint Research Centre van de Europese Commissie in Petten een gele kaart van de codecommissie Verantwoordelijk Marktgedrag. Reden? Voor de recente aanbesteding voor schoonmaakdienstverlening hanteerde...

13 maart 2020

CNV Vakmensen alert: hotelschoonmakers op grote schaal naar huis gestuurd

Hotelschoonmakers moeten er alert op zijn dat ze niet onterecht op hun uren worden gekort. Het gaat om hotelschoonmakers die flexibele uren maken, omdat de hoeveelheid werk afhankelijk is...

24 januari 2019

Met positieve arbeidsomstandigheden winnen Gom en Ibis Hotel Best Practice Award

In de Jaarbeurs in Utrecht is de zevende Best Practice Award uitgereikt aan Gom Hospitality en het Ibis Styles Haarlem City Hotel. De jury en de zaal waren unaniem...