11 oktober 2020

CNV alert: hygiëne hotelkamers laat ondanks corona te wensen over  

Veel hotelkamers in ons land worden niet goed schoongemaakt, ondanks aangescherpte coronaprotocollen. Schoonmakers blijken bedden en wc’s niet schoon te maken en gebruikte handdoeken op de kamer te laten hangen. Dit blijkt uit een steekproef onder zes bekende hotels door het consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) in samenwerking met reisjournalist Daan Vermeer. De bevindingen zijn voor CNV Vakmensen opnieuw een signaal dat hotelschoonmakers onder te grote tijdsdruk hun werk moeten doen.

Voor de steekproef maakten journalisten gebruik van een UV-marker, waarmee ze op 20 objecten markeringen achterlieten in de kamers. Toen ze kort na hun overnachting onder een andere naam opnieuw een reservering maakten voor dezelfde kamer bleek deze in bijna alle gevallen niet goed schoongemaakt te zijn. De journalisten boekten kamers in vestigingen van Bastion (Utrecht), Best Western (Amsterdam), Fletcher (Amersfoort), Ibis (Haarlem), NH Hotel (Utrecht) en Van der Valk (De Bilt).

Niet vervangen 
Bij het Bastion-hotel bleken de kussenslopen, dekbedden en lakens van beide bedden niet te zijn vervangen. Bij de bezochte hotels van Fletcher, Ibis en NH Hotel werd maar één van de twee bedden verschoond. Bij slechts één hotel was het toilet compleet schoongemaakt.

In vijf van de zes kamers werd een groot deel van de achtergelaten markeringen op de lichtschakelaars, bureaus en nachtkastjes teruggevonden. Ook bleken meerdere handdoeken niet vervangen te zijn. Het Bastion-hotel maakte het wel heel bont: het plastic wegwerpbekertje waaruit gedronken was, bleek er gewoon nog te staan.

Grote tijdsdruk
De bevindingen zijn voor CNV Vakmensen opnieuw een signaal dat hotelschoonmakers onder te grote tijdsdruk hun werk moeten doen. Via het meldpunt voor hotelschoonmakers komen hierover geregeld meldingen binnen. “We weten dat dit het topje van de ijsberg is”, vertelt bestuurder Jan Kampherbeek. “Veel hotelschoonmakers durven zich niet te melden, uit angst om hun baan kwijt te raken. Het grootste probleem is dat veel schoonmakers onder enorme druk staan en te weinig tijd krijgen om een kamer fatsoenlijk schoon te maken. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk.”

Consumentenwijzer
De organisatie hamert er daarom al jaren op dat hotels hun verantwoordelijkheid nemen en de Schoonmaakcode ondertekenen. Daarmee beloven zij schoonmakers op een nette manier te behandelen en te betalen per gewerkt uur en niet per schoongemaakte kamer. Kampherbeek: “Wij pleiten voor een landelijke consumentenwijzer, zodat consumenten snel kunnen zien of een hotel de Schoonmaakcode heeft ondertekend of niet.”

De hotels laten in afzonderlijke reacties weten de bevindingen van het tv-programma serieus te nemen en hun schoonmaakprotocollen en -controles opnieuw te bekijken.

In haar uitzending van 10 oktober bracht Kassa de hotelschoonmaak en consumentenwijzer aan het licht. Uitzending gemist? Klik op deze link voor de betreffende Kassa-uitzending.

Dit is de reactie van OSB op de uitzending van Kassa: OSB Keurmerk voorkomt misstanden in de hotelschoonmaak

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...

21 april 2020

Kimberley Roersma (EW Facility Services) en Kirsten van der Vaart (Asito) gaan anderhalve meters maken!

De zoektocht naar de wel heel bijzondere voorjaarschoonmaak van 2020 De lente van 2020 zal niemand snel vergeten. In de ban van het coronavirus zijn veelvuldige termen als schoonmaken,...

06 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én...

20 februari 2019

Patrick Wolfert (PGW Advies) over gelekaart-aanbesteding: “Wat er in Petten gebeurt, is best arrogant”

De codecommissie deelt niet vaak een gele kaart uit. Eind december ontving het Joint Research Centre van de Europese Commissie in Petten er een. Reden? Voor de recente aanbesteding...

21 december 2018

#filmFriday Jan Hilvert Hammenga (XO Hotels Couture) over Hazet: “Partner en adviseur”

De samenwerking tussen XO Hotels Couture en Hazet gaat verder terug dan het hotel oud is. Bijzonder. Waarom Jan Hilvert Hammenga, hotelmanager Hazet als partner in schoonmaak en advies...

01 april 2019

#nieuwsnotendop week 13: Blinck Schoon, FMXXL, Gom, Kärcher en schoonmaakcode

Nieuw Kärcher Center Urk: multibrand-service onder één dak Op 29 maart opende het nieuwe Kärcher Center in Urk feestelijk haar deuren. Door deze nieuwe vestiging (die verband houdt met...

07 januari 2020

Jeannot Peijen genomineerd voor HotelloTOP Talent of the YEAR 2020

Vroeger had ik nooit verwacht dat ik in de facilitaire branche zou gaan werken. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het heerlijk, maar ik droomde altijd van mijn eigen...

18 december 2018

Online stemming voor 4 finalisten Best Practice Award geopend

Op donderdag 24 januari 2019 zal voor de zevende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats op de Vakbeurs Facilitair. Vanaf vandaag is het mogelijk...

17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de...

15 april 2020

EW vlogs van de frontlinie: manager Housekeeping Sarinah van hotel naar distributiecentrum

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan al weken aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair dienstverlener...