24 januari 2019

Met positieve arbeidsomstandigheden winnen Gom en Ibis Hotel Best Practice Award

In de Jaarbeurs in Utrecht is de zevende Best Practice Award uitgereikt aan Gom Hospitality en het Ibis Styles Haarlem City Hotel. De jury en de zaal waren unaniem in hun voorkeur voor de businesscase, die het moest opnemen tegen drie andere finalisten. “Samen met Gom creëert het Ibis Styles Haarlem City Hotel arbeidsomstandigheden die haaks staan op de misstanden die er nog altijd zijn in de hotelsector”, was het lovende oordeel van de jury.

Met die insteek is de Best Practice Award zes jaar terug ook in het leven geroepen. De prijs wordt elk jaar uitgereikt aan partijen die het gedachtegoed van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassers succesvol in de praktijk brengen. Gom Hospitality heeft zich vanaf de start in de branche, drie jaar terug, neergezet als schoonmaakbedrijf dat hotelschoonmakers menselijke arbeidsomstandigheden wil bieden. Daar mankeert het nog altijd aan, ondanks veel – negatieve – aandacht in de media. In hoteldirecteur André Aaij vond Gom in december 2017 een opdrachtgever die de aanpak van Gom kon waarderen. Meteen bij de opstart van het Ibis Styles Haarlem City Hotel functioneren schoonmaak- en eigen medewerkers als één team.

Gezamenlijke presentatie
‘One team, one goal’ was ook het thema van de gezamenlijke presentatie van het hotelteam tijdens de finalemiddag in de Jaarbeurs. Die presentatie kreeg zowel de handen van de jury als van de zaal op elkaar. Ook het aanwezige publiek mocht meestemmen over de cases van de vier finalisten. Dat de award uiteindelijk in handen van Gom Hospitality en het Ibis Styles Haarlem City terecht kwam, was voor klantmanager Maarten van Driel van het schoonmaakbedrijf een bewijs dat de mvo-koers een juiste is.

“Deze prijs betekent heel veel voor ons. De schoonmaak in de hotelbranche staat misschien niet goed bekend, maar deze prijs laat zien dat het ook anders kan. Samen vormen we één team, en dat straalt ook af op de hotelbezetting.’ Begin dit jaar zette André Aaij zijn handtekening onder de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, met de visie dat aandacht voor mensen zich altijd terugbetaalt: ‘Het resultaat is heel veel werkplezier en ontwikkelingsmogelijkheden voor iedereen die hier werkt, en voor mij een blinkend hotel.”

Collega’s
De jury loofde de wijze waarop beide partijen medewerkers oprecht aandacht geven, hen bij het proces betrekken en waarderen. “Verschil tussen eigen personeel en inleen is er niet: medewerkers beschouwen elkaar als collega’s. Schoonmaakmedewerkers merken dat ze van toegevoegde waarde zijn en voelen zich een belangrijk onderdeel van het team en het proces.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 december 2018

Van der Valk Hotel Ridderkerk kiest voor multiservice dienstverlening EW

EW Facility Services is de nieuwe schoonmaakpartner van Van der Valk Hotel Ridderkerk. Vanaf 1 januari is de multiservice facilitair dienstverlener verantwoordelijk voor de schoonmaak van de 140 hotelkamers,...

20 mei 2025

Wat is jouw Best Practice in goed samenwerken?

Op 27 november reikt Code Schoonmaak opnieuw de Best Practice Awards uit. Met deze prijs zet de organisatie inspirerende voorbeelden van samenwerking tussen opdrachtgever, opdrachtnemer en schoonmaker in het...

17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de...

07 november 2023

Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis in finale Best Practice Award 2023

“We zijn genomineerd met de case ‘Van schoonmaken naar samen zorgen!’ in het Maasstad Ziekenhuis.” vertelt Hago Zorg. Dit jaar staat de Best Practice Award in het teken van...

16 november 2024

Keus Schoonmaak en Gom Schoonhouden winnen Best Practice Awards 2024

Op 14 november vond in De Kuip in Rotterdam voor de elfde keer de feestelijke uitreiking van de Best Practice Awards plaats. Het thema ‘Investeer in de schoonmaker’ leverde...

11 oktober 2020

CNV alert: hygiëne hotelkamers laat ondanks corona te wensen over  

Veel hotelkamers in ons land worden niet goed schoongemaakt, ondanks aangescherpte coronaprotocollen. Schoonmakers blijken bedden en wc’s niet schoon te maken en gebruikte handdoeken op de kamer te laten...

14 november 2023

Finalist Best Practice Award 2023: CSU en Hogeschool van Amsterdam

De samenwerking tussen CSU en de Hogeschool van Amsterdam heeft één van de zes finaleplaatsen van de Best Practice Award 2023 behaald. Lees hier mee over deze samenwerking. De...

11 februari 2020

Nieuw Comite van Aanbeveling voor sociaal beleid 500.000 facilitaire dienstverleners

Om het appèl van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op marktpartijen, opdrachtgevers, opdrachtnemers en intermediairs te versterken, is deze maand een vooraanstaand Comité van Aanbeveling opgericht. De Code is sinds...

15 april 2020

EW vlogs van de frontlinie: manager Housekeeping Sarinah van hotel naar distributiecentrum

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan al weken aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair dienstverlener...

11 september 2019

EW Facility Services neemt Hendriks Hoteldiensten en Hotel Cleaning Company over

EW Facility Services, Hendriks Hoteldiensten en Hotel Cleaning Company maken bekend dat EW Facility Services de activiteiten van Hendriks Hoteldiensten en Hotel Cleaning Company heeft overgenomen. De aansluiting komt...