24 januari 2019

Met positieve arbeidsomstandigheden winnen Gom en Ibis Hotel Best Practice Award

In de Jaarbeurs in Utrecht is de zevende Best Practice Award uitgereikt aan Gom Hospitality en het Ibis Styles Haarlem City Hotel. De jury en de zaal waren unaniem in hun voorkeur voor de businesscase, die het moest opnemen tegen drie andere finalisten. “Samen met Gom creëert het Ibis Styles Haarlem City Hotel arbeidsomstandigheden die haaks staan op de misstanden die er nog altijd zijn in de hotelsector”, was het lovende oordeel van de jury.

Met die insteek is de Best Practice Award zes jaar terug ook in het leven geroepen. De prijs wordt elk jaar uitgereikt aan partijen die het gedachtegoed van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassers succesvol in de praktijk brengen. Gom Hospitality heeft zich vanaf de start in de branche, drie jaar terug, neergezet als schoonmaakbedrijf dat hotelschoonmakers menselijke arbeidsomstandigheden wil bieden. Daar mankeert het nog altijd aan, ondanks veel – negatieve – aandacht in de media. In hoteldirecteur André Aaij vond Gom in december 2017 een opdrachtgever die de aanpak van Gom kon waarderen. Meteen bij de opstart van het Ibis Styles Haarlem City Hotel functioneren schoonmaak- en eigen medewerkers als één team.

Gezamenlijke presentatie
‘One team, one goal’ was ook het thema van de gezamenlijke presentatie van het hotelteam tijdens de finalemiddag in de Jaarbeurs. Die presentatie kreeg zowel de handen van de jury als van de zaal op elkaar. Ook het aanwezige publiek mocht meestemmen over de cases van de vier finalisten. Dat de award uiteindelijk in handen van Gom Hospitality en het Ibis Styles Haarlem City terecht kwam, was voor klantmanager Maarten van Driel van het schoonmaakbedrijf een bewijs dat de mvo-koers een juiste is.

“Deze prijs betekent heel veel voor ons. De schoonmaak in de hotelbranche staat misschien niet goed bekend, maar deze prijs laat zien dat het ook anders kan. Samen vormen we één team, en dat straalt ook af op de hotelbezetting.’ Begin dit jaar zette André Aaij zijn handtekening onder de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, met de visie dat aandacht voor mensen zich altijd terugbetaalt: ‘Het resultaat is heel veel werkplezier en ontwikkelingsmogelijkheden voor iedereen die hier werkt, en voor mij een blinkend hotel.”

Collega’s
De jury loofde de wijze waarop beide partijen medewerkers oprecht aandacht geven, hen bij het proces betrekken en waarderen. “Verschil tussen eigen personeel en inleen is er niet: medewerkers beschouwen elkaar als collega’s. Schoonmaakmedewerkers merken dat ze van toegevoegde waarde zijn en voelen zich een belangrijk onderdeel van het team en het proces.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 oktober 2022

Finalisten Best Practice Award 2022 bekend

Op 27 oktober 2022 zal voor de negende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in Green Village in Nieuwegein. Vandaag is...

26 juni 2023

Blog: Is 1 dag genoeg?

Onlangs, op 15 juni jongstleden, was het de dag van de schoonmaker. Een mooie dag, waarop heel veel opdrachtgevers en schoonmaakwerkgevers hun schoonmakers in het zonnetje zetten. Helemaal terecht....

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...

10 december 2018

Van der Valk Hotel Ridderkerk kiest voor multiservice dienstverlening EW

EW Facility Services is de nieuwe schoonmaakpartner van Van der Valk Hotel Ridderkerk. Vanaf 1 januari is de multiservice facilitair dienstverlener verantwoordelijk voor de schoonmaak van de 140 hotelkamers,...

04 maart 2019

Ingezonden brief Europese Commissie: “Laagste prijs als gunningscriterium juridisch correct en passend”

Eind december ontving het Joint Research Centre van de Europese Commissie in Petten een gele kaart van de codecommissie Verantwoordelijk Marktgedrag. Reden? Voor de recente aanbesteding voor schoonmaakdienstverlening hanteerde...

17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de...

15 april 2020

EW vlogs van de frontlinie: manager Housekeeping Sarinah van hotel naar distributiecentrum

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan al weken aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair dienstverlener...

20 februari 2019

Patrick Wolfert (PGW Advies) over gelekaart-aanbesteding: “Wat er in Petten gebeurt, is best arrogant”

De codecommissie deelt niet vaak een gele kaart uit. Eind december ontving het Joint Research Centre van de Europese Commissie in Petten er een. Reden? Voor de recente aanbesteding...

11 januari 2019

#nieuwsnotendop week 2: Gom, Hospitality Group, SMB Willems, Wecovi en Yask

Op eigen wijze brengt Schoonmaakjournaal het nieuws over ontwikkelingen in de schoonmaak- en facilitaire markt. We doen dit niet meer door dagelijkse contentsnacks aan te bieden, maar door u...

01 april 2019

#nieuwsnotendop week 13: Blinck Schoon, FMXXL, Gom, Kärcher en schoonmaakcode

Nieuw Kärcher Center Urk: multibrand-service onder één dak Op 29 maart opende het nieuwe Kärcher Center in Urk feestelijk haar deuren. Door deze nieuwe vestiging (die verband houdt met...