17 januari 2019

Benchmark Facilitaire Innovatie: slimme technologie nodig voor beter facilitair beheer

Nederlandse organisaties investeren de komende jaren in hospitality, slimme technologie en data-analyse voor een betere facilitaire dienstverlening en het bieden van een aantrekkelijke werkomgeving. Wel zijn er nog flinke stappen te zetten. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie 2019 van schoonmaakbedrijf CSU. Het onderzoek toont aan dat facilitaire dienstverlening – zoals schoonmaak, catering, technisch beheer & onderhoud en groenvoorziening – ook een belangrijke bijdrage levert aan verduurzaming, circulariteit en het vinden en behouden van talentvolle medewerkers.

“Als CSU willen we organisaties ondersteunen bij het verder professionaliseren en optimaliseren van facility management. Met dit nationale benchmarkonderzoek maken we inzichtelijk hoe Nederlandse organisaties nieuwe technologieën inzetten en nieuwe samenwerkingsverbanden aangaan om facility management verder te verbeteren”, zegt Esmée Ficheroux, lid raad van bestuur van CSU. “We zien dat gastbeleving en hospitality een steeds belangrijkere plaats innemen binnen organisaties en dat facility management een cruciale rol vervult bij verduurzaming, circulariteit en medewerkerstevredenheid.”

Innoveren op ketensamenwerking
Aan het onderzoek deden 145 facilitair verantwoordelijken mee. Ruim 80% van hen geeft aan actief bezig te zijn met het vernieuwen van facility management, zowel technologisch (high tech) als op menselijk vlak (high touch). Opvallende resultaten zijn:

53% van de ondervraagden denkt de grootste vernieuwingen te kunnen realiseren op het gebied van hospitality.
40% ziet kansen in het optimaliseren van de ketensamenwerking, waarbij verschillende facilitaire dienstverleners samen optrekken.
Daarin zien ze ook het meest ideale facilitaire model. 75% innoveert in duurzaamheid, 20% al rondom circulariteit.

Goudmijn aan facilitaire data
Organisaties zien dat data-analyse en nieuwe technologieën slimme toepassingen in facility management een enorme boost kunnen geven. Toch erkent een groot deel van de ondervraagden dat daarin nog veel stappen te zetten zijn binnen hun organisatie. Zo zien ondervraagden veel kansen in de inzet van onder meer Internet Of Things-toepassingen, smart sensors (voor onder meer sensor based cleaning) en robotica om facilitaire dienstverlening te optimaliseren. Momenteel onderzoekt 40% deze nieuwe technologieën. Men wil meer grip op de data-output en -analyse, die hiermee gemoeid is.

Concrete toepassingen zijn bijvoorbeeld het inzichtelijk maken van de bezettingsgraad van bepaalde ruimten en daarmee gebouwbeheer en -inrichting, schoonmaakbehoefte of het meten van de temperatuur, luchtvochtigheid, CO2 en licht- en geluidintensiteit. 53% geeft aan dat data wel aanwezig is, maar de organisatie de waarde hiervan nog moet gaan inzien en verbanden moet leren leggen. Met als belangrijkste doel het verbeteren van de werkomgeving, optimaliseren van de dienstverlening en het beter voorspellen van de klantvraag.

Duurzaamheid & integratie
Ook op het vlak van verduurzaming zien de ondervraagden nog veel kansen. Op circulariteit en duurzaamheid is volgens 41% van de organisaties nog winst te behalen. Ditzelfde percentage ondervraagden benoemt de noodzaak van een verdergaande integratie van facilitair management met diensten als HR, ICT en inkoop.

“Het is goed om te zien dat er zo’n sterke vernieuwingsdrang is. Facilitair management is ook een interessant wapen in de ‘war for talent’. Met een geïntegreerde benadering van FM, HR en ICT wordt een interessante, innovatieve en toekomstbestendige werkomgeving gecreëerd”, aldus Esmée Ficheroux. “Daarnaast is het voor ons erg waardevol dat facilitair verantwoordelijken geloven in de kracht van nieuwe technologie en ketensamenwerking. Met initiatieven als BeSense – een innovatief sensorensysteem dat we samen met Heijmans hebben ontwikkeld – en FM Coalitie – ons model om ketenpartners in facility management optimaal te laten samenwerken – leveren we ook vanuit CSU onze bijdrage aan het verder ontwikkelen van onze branche.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 september 2022

63% medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie

Een ruime meerderheid (63%) van werkend Nederland vindt dat directies niet goed naar (uitvoerend) personeel luisteren. Bovendien zegt 40% van de mensen dat hun werkgevers ronduit te weinig doen...

02 mei 2019

CSU overstijgt omzetgrens 500 miljoen maar ziet winst dalen

In het jubileumjaar 2018 steeg de concernomzet van Total Care – dit zijn de bedrijven CSU Cleaning Services en Tzorg (thuiszorg) – door een sterke autonome groei en overnames...

02 juli 2019

#nieuwsnotendop met Asito, CSU, CleanJack, Hygiene Products en MAS Dienstverleners

Chahira de Keijzer treedt toe tot de directie van MAS Dienstverleners Op 1 juli is Chahira de Keijzer benoemd tot operationeel directeur van MAS Dienstverleners. Chahira heeft de afgelopen 2...

25 mei 2020

OSB en ondernemers over corona-impact: de wereld draait door dankzij schoonmaak

“Complimenten voor de brancheorganisatie en ondernemers die zo snel konden schakelen, toen de intelligente lockdown werd afgekondigd. Schakelen naar de leden, de politiek”, reageert Jacco Vonhof aan de gesprekstafel...

14 november 2023

Finalist Best Practice Award 2023: CSU en Hogeschool van Amsterdam

De samenwerking tussen CSU en de Hogeschool van Amsterdam heeft één van de zes finaleplaatsen van de Best Practice Award 2023 behaald. Lees hier mee over deze samenwerking. De...

13 januari 2022

CSU Innovatie Boost van 7 t/m 11 februari

Na het succes van de online CSU Innovatie Boost in 2021 volgt van 7 t/m 11 februari 2022 weer een nieuwe week vol online sessies die je meenemen door...

08 april 2020

CSU onderzoek: 91% Nederlanders vindt schoonmaak ook in toekomst onmisbaar

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een...

28 december 2021

Van studentenhuisvesting naar hotel in 1 dag

In Amsterdam is het flexibelste hotel van Nederland gevestigd. Acht maanden per jaar huisvest Hotel Casa 359 studenten en 159 reguliere hotelgasten onder één dak. De overige vier maanden...

15 oktober 2020

Marjolein Dreef (branchemanager Onderwijs bij CSU): “Veiligheid en welzijn kinderen zijn gebaat bij schone omgeving”

Met ruim 1350 onderwijsgebouwen in haar orderportefeuille heeft CSU in het segment onderwijs een flinke voet aan de grond. Lokalen, kantoorruimtes, garderobes, verkeersruimtes, toiletgroepen: de diversiteit binnen een schoolgebouw...

08 oktober 2020

CSU Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie: zoektocht naar impact corona

Via de Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie 2021 onderzoekt CSU voor het derde jaar op rij hoe innovatief facilitair Nederland is. Dit jaar wordt er verder ingezoomd op innovaties rond...