25 april 2022

John de Jong (i8): “Meten is weten”

In de schoonmaaksector is het momenteel lastig om aan voldoende mankracht te komen. Hoe kan digitalisering helpen om efficiënter om te gaan met het personeelstekort? John de Jong, directeur van datasoftwarebureau i8, vertelt over de trends en ontwikkelingen in big data.

i8 ontwikkelt software om data uit verschillende systemen met elkaar te combineren en te analyseren. “Voor onze klanten verzamelen we momenteel al data over onder meer omzet en materialen. En de toekomsttrend is om op dezelfde manier ook data van smart buildings, een gebouw waarin alle technologie op de activiteiten die daar plaatsvinden is afgestemd, te analyseren. Klanten kunnen deze informatie voor verschillende doeleinden gebruiken, waaronder het efficiënter omgaan met schoonmaakpersoneel.” Als voorbeeld noemt hij een bedrijfspand dat is uitgerust met slimme sensoren in de toiletgroepen, bij de deuren en de bureaus. “Stel je voor dat slimme technologie duidelijk maakt dat bepaalde ruimtes die dag niet zijn gebruikt omdat de deur niet is opengedaan of niemand aan het bureau heeft gezeten. Dan hoeven deze ruimtes die dag dus niet schoongemaakt te worden. Dat scheelt schoonmakers veel tijd, waardoor je ze efficiënter kunt inzetten.”

Weersvoorspelling
Een van de klanten van i8 gebruikt een combinatie van kadastrale gegevens van gewasvelden en data uit de weersverwachting om de impact op de oogst te voorspellen. “Deze methode is natuurlijk ook toepasbaar op een gebouw”, legt John uit. “Als je van tevoren weet dat het een regenachtige dag wordt, kan je preventief droogloopmatten uitleggen om het ergste vuil alvast van de schoenen te lopen zodat dit schrobwerk scheelt.” Naast deze preventieve manier kun je ook reactief schoonmaken met behulp van een schoonmaakrobot. “Een robot reageert op de verzamelde data uit de weersvoorspellingen in combinatie met de data van de slimme sensoren bij de deur. Zo kan hij de plekken bij de ingang schoonmaken waar mensen met hun vieze schoenen naar binnen zijn gelopen. Op die manier blijft je entree altijd netjes zonder dat je er kostbare tijd aan hoeft te besteden van schoonmaakmedewerkers.”

Volgens John draagt data-analyse ook bij aan meer transparantie en efficiency. “Veel klanten en opdrachtgevers willen tegenwoordig transparantie. Ze willen precies weten hoe vaak er is schoongemaakt en hoe. Transparantie kan namelijk leiden tot meer efficiency omdat data snel inzicht geven in patronen. Iemand die zich bijvoorbeeld vaak ziekmeldt, riskeert mogelijk een burn-out. En bij relatief veel ziekmeldingen, wordt misschien de Arbo-wetgeving onvoldoende nageleefd. Kortom: het genereren van signalen en het visualiseren van historisch verloop maakt mogelijke patronen of excessen zichtbaar. Met die informatie kan een opdrachtgever gericht met een medewerker, klant of regio spreken over een structurele oplossing.”

Synergie-effect

Volgens De Jong is het verzamelen van data van smart buildings de uitdaging van de toekomst. “Er worden immers overal al slimme sensoren toegepast. Door al die data te combineren bereik je een interessant synergie-effect. Dit heeft de focus van i8 in de nabije toekomst waarvoor al diverse pilots in voorbereiding zijn. Voor nu zorgen we ervoor dat het mensenwerk, want dat is schoonmaak, optimaal uitgevoerd kan worden. En dat data daarbij van groot belang is, staat als een paal boven water. Want één ding weten we zeker: meten is echt weten.”

Klik hier voor meer informatie over i8.

Meer interviews lezen over hoe digitalisering helpt bij personeelskrapte?
Wordt Nu-Assist van Numatic jouw digitale hulp?
– Interview Dirk Tuip van Facility Apps: Lost digitalisering het handen tekortkomen op?

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 januari 2019

Belinda Dekkers trots op nieuwe website UL-Team: “Geanimeerd impact maken met facilitair trainingsaanbod”

Hoe maak je als opleidingsbureau online impact? Op een manier die bij jou en jouw doelgroep past? Die vragen stelde UL-Team zichzelf voor de bouw van haar nieuwe website....

10 mei 2019

Pollet wint innovatieprijs op Bunzl Belgium Expo 2019

Voor de tweede keer op rij kaapte Pollet de Innovatieprijs weg op de Bunzl Belgium Expo in Brussel (7, 8 en 9 mei). Pollet kreeg de prijs dankzij PolVita, het...

03 december 2018

Themaserie Digitale doolhof

In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things. Maar what’s in it for you? Er...

01 februari 2022

Organisch vuurwerk SPARK Bilbao

Hoe kunnen we van vuurwerk genieten zonder de vervuiling van de traditionele manier op de koop toe te nemen? Kunstenaar Daan Roosegaarde heeft met duizenden biologisch afbreekbare licht sparks,...

24 december 2018

Nieuwe weg Piecom, ISSA-bekroning, kennis delen en disruptie

Op Masters of LXRY toonde Piecom onlangs haar nieuwe weg. Met een disruptieve innovatie en een andere manier van presenteren dan in schoonmaakland gewoon is, maakte het bedrijf een...

28 april 2022

Schoonmaakcontract voor 10 jaar!

Op donderdag 14 april 2022 tekenden OPONOA-bestuursvoorzitter Henri Soepenberg en directeuren Frank en Karin Kuhlkamp van Carea facilitaire dienstverlening in Warnsveld het nieuwe samenwerkingscontract voor de schoonmaak voor de...

27 januari 2022

De impact van The Good Roll

The Good Roll ging langs bij de Postillion hotels om de impact van het afgelopen jaar te laten zien. Met het rollen hebben ze 197 bomen bespaard, 4 toiletten...

17 augustus 2019

Succesvol Marketingcafé ‘braint’ over Schoonmaak Vakdagen: uniek, uitdagend, innovatief en onderscheidend

Het creatieve brein van exposerende marketeers werd op de proef gesteld tijdens de eerste editie van het Schoonmaak Vakdagen Marketingcafé. Dertien heren en dames, die aanwezig zullen zijn op...

01 september 2019

Vandaag inspiratietafel sanitaire ketenpartijen: Connecting the world together?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken...

06 december 2021

‘Elk wasje kost ’n tasje’

Duurzame zeepmaker Seepje start 6 december met de campagne “Elk wasje kost ’n tasje” om consumenten duidelijk te maken hoe milieuvervuilend wassen met een regulier synthetisch wasmiddel is. Deze...