25 april 2022

John de Jong (i8): “Meten is weten”

In de schoonmaaksector is het momenteel lastig om aan voldoende mankracht te komen. Hoe kan digitalisering helpen om efficiënter om te gaan met het personeelstekort? John de Jong, directeur van datasoftwarebureau i8, vertelt over de trends en ontwikkelingen in big data.

i8 ontwikkelt software om data uit verschillende systemen met elkaar te combineren en te analyseren. “Voor onze klanten verzamelen we momenteel al data over onder meer omzet en materialen. En de toekomsttrend is om op dezelfde manier ook data van smart buildings, een gebouw waarin alle technologie op de activiteiten die daar plaatsvinden is afgestemd, te analyseren. Klanten kunnen deze informatie voor verschillende doeleinden gebruiken, waaronder het efficiënter omgaan met schoonmaakpersoneel.” Als voorbeeld noemt hij een bedrijfspand dat is uitgerust met slimme sensoren in de toiletgroepen, bij de deuren en de bureaus. “Stel je voor dat slimme technologie duidelijk maakt dat bepaalde ruimtes die dag niet zijn gebruikt omdat de deur niet is opengedaan of niemand aan het bureau heeft gezeten. Dan hoeven deze ruimtes die dag dus niet schoongemaakt te worden. Dat scheelt schoonmakers veel tijd, waardoor je ze efficiënter kunt inzetten.”

Weersvoorspelling
Een van de klanten van i8 gebruikt een combinatie van kadastrale gegevens van gewasvelden en data uit de weersverwachting om de impact op de oogst te voorspellen. “Deze methode is natuurlijk ook toepasbaar op een gebouw”, legt John uit. “Als je van tevoren weet dat het een regenachtige dag wordt, kan je preventief droogloopmatten uitleggen om het ergste vuil alvast van de schoenen te lopen zodat dit schrobwerk scheelt.” Naast deze preventieve manier kun je ook reactief schoonmaken met behulp van een schoonmaakrobot. “Een robot reageert op de verzamelde data uit de weersvoorspellingen in combinatie met de data van de slimme sensoren bij de deur. Zo kan hij de plekken bij de ingang schoonmaken waar mensen met hun vieze schoenen naar binnen zijn gelopen. Op die manier blijft je entree altijd netjes zonder dat je er kostbare tijd aan hoeft te besteden van schoonmaakmedewerkers.”

Volgens John draagt data-analyse ook bij aan meer transparantie en efficiency. “Veel klanten en opdrachtgevers willen tegenwoordig transparantie. Ze willen precies weten hoe vaak er is schoongemaakt en hoe. Transparantie kan namelijk leiden tot meer efficiency omdat data snel inzicht geven in patronen. Iemand die zich bijvoorbeeld vaak ziekmeldt, riskeert mogelijk een burn-out. En bij relatief veel ziekmeldingen, wordt misschien de Arbo-wetgeving onvoldoende nageleefd. Kortom: het genereren van signalen en het visualiseren van historisch verloop maakt mogelijke patronen of excessen zichtbaar. Met die informatie kan een opdrachtgever gericht met een medewerker, klant of regio spreken over een structurele oplossing.”

Synergie-effect

Volgens De Jong is het verzamelen van data van smart buildings de uitdaging van de toekomst. “Er worden immers overal al slimme sensoren toegepast. Door al die data te combineren bereik je een interessant synergie-effect. Dit heeft de focus van i8 in de nabije toekomst waarvoor al diverse pilots in voorbereiding zijn. Voor nu zorgen we ervoor dat het mensenwerk, want dat is schoonmaak, optimaal uitgevoerd kan worden. En dat data daarbij van groot belang is, staat als een paal boven water. Want één ding weten we zeker: meten is echt weten.”

Klik hier voor meer informatie over i8.

Meer interviews lezen over hoe digitalisering helpt bij personeelskrapte?
Wordt Nu-Assist van Numatic jouw digitale hulp?
– Interview Dirk Tuip van Facility Apps: Lost digitalisering het handen tekortkomen op?

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 augustus 2022

Schoonmaak populair vakantiebaantje

‘Poetsen of huishoudelijk werk doen blijkt bij jongeren in trek als vakantiebaantje.’ Dit vertelt een artikel in De Telegraaf. Een mogelijke reden is de flexibiliteit van de werkzaamheden. In...

07 december 2023

Nellen Schoonmaakdiensten en CSU winnen Best Practice Award 2023

De tiende Best Practice Award is uitgereikt. Op 7 december 2023 kon de finale van deze jubileumeditie van de awards gevolgd worden bij InnStyle in Maarssen én via een...

02 oktober 2023

Blog: “Samen impact maken in de schoonmaak”

De wereld om ons heen verandert snel, en steeds meer bedrijven worden zich bewust van de impact die hun keuzes hebben op het milieu, de maatschappij en hun eigen...

21 maart 2023

“Wij vinden het belangrijk dat jonge mensen serieus genomen worden in deze branche”

Jay Smit (26) werkt als marketing & IT manager bij Total Cleaning Products. Hij maakt deel uit van de jongere generatie in de schoonmaakbranche en werkt met plezier en...

07 oktober 2021

1nergiek wint opnieuw Integron Medewerkerbeleving Award

“We zijn enorm trots om te kunnen melden dat 1nergiek de Integron ‘Medewerkerbeleving Award’ wederom heeft gewonnen!”, meldt 1nergiek op haar website. Onderzoeks- en Adviesbureau Integron reikte op 7...

06 december 2021

‘Elk wasje kost ’n tasje’

Duurzame zeepmaker Seepje start 6 december met de campagne “Elk wasje kost ’n tasje” om consumenten duidelijk te maken hoe milieuvervuilend wassen met een regulier synthetisch wasmiddel is. Deze...

27 december 2022

Blog: “Terugkijkend naar 2022 en vooruitkijkend naar 2023”

Geert van de Laar, voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag, neemt tijdens de feestdagen tijd voor bezinning. Lees zijn blog over terug- en vooruitkijken: Terugblik “Je kunt je het haast niet...

14 oktober 2021

Ziekenhuis Gelderse Vallei en ISS Facility Services kiezen nieuwe samenwerkingsvorm

Op 11 oktober tekenden Arjen Hakbijl, lid Raad van bestuur van Ziekenhuis Gelderse Vallei en Edu Peek, algemeen directeur van ISS Facility Services een nieuwe overeenkomst waarin de langjarige...

17 december 2023

#FAVORITES Creativiteit in glasbewassing

In iedere baan is creativiteit en samenwerking nodig én aanwezig.  Met elkaar kom je tot de mooiste én efficiente oplossingen! Bekijk deze post van cultureel antropologe Danielle Braun en...

11 februari 2022

‘Back to the future’: een reis met de (schoonmaak)mens centraal

Met deze drie vragen maken we de reis ‘Back to the future’: (1) Wat deed je toen en wat doe je nu? (2) Wat heeft de branche in deze...