25 april 2022

John de Jong (i8): “Meten is weten”

In de schoonmaaksector is het momenteel lastig om aan voldoende mankracht te komen. Hoe kan digitalisering helpen om efficiënter om te gaan met het personeelstekort? John de Jong, directeur van datasoftwarebureau i8, vertelt over de trends en ontwikkelingen in big data.

i8 ontwikkelt software om data uit verschillende systemen met elkaar te combineren en te analyseren. “Voor onze klanten verzamelen we momenteel al data over onder meer omzet en materialen. En de toekomsttrend is om op dezelfde manier ook data van smart buildings, een gebouw waarin alle technologie op de activiteiten die daar plaatsvinden is afgestemd, te analyseren. Klanten kunnen deze informatie voor verschillende doeleinden gebruiken, waaronder het efficiënter omgaan met schoonmaakpersoneel.” Als voorbeeld noemt hij een bedrijfspand dat is uitgerust met slimme sensoren in de toiletgroepen, bij de deuren en de bureaus. “Stel je voor dat slimme technologie duidelijk maakt dat bepaalde ruimtes die dag niet zijn gebruikt omdat de deur niet is opengedaan of niemand aan het bureau heeft gezeten. Dan hoeven deze ruimtes die dag dus niet schoongemaakt te worden. Dat scheelt schoonmakers veel tijd, waardoor je ze efficiënter kunt inzetten.”

Weersvoorspelling
Een van de klanten van i8 gebruikt een combinatie van kadastrale gegevens van gewasvelden en data uit de weersverwachting om de impact op de oogst te voorspellen. “Deze methode is natuurlijk ook toepasbaar op een gebouw”, legt John uit. “Als je van tevoren weet dat het een regenachtige dag wordt, kan je preventief droogloopmatten uitleggen om het ergste vuil alvast van de schoenen te lopen zodat dit schrobwerk scheelt.” Naast deze preventieve manier kun je ook reactief schoonmaken met behulp van een schoonmaakrobot. “Een robot reageert op de verzamelde data uit de weersvoorspellingen in combinatie met de data van de slimme sensoren bij de deur. Zo kan hij de plekken bij de ingang schoonmaken waar mensen met hun vieze schoenen naar binnen zijn gelopen. Op die manier blijft je entree altijd netjes zonder dat je er kostbare tijd aan hoeft te besteden van schoonmaakmedewerkers.”

Volgens John draagt data-analyse ook bij aan meer transparantie en efficiency. “Veel klanten en opdrachtgevers willen tegenwoordig transparantie. Ze willen precies weten hoe vaak er is schoongemaakt en hoe. Transparantie kan namelijk leiden tot meer efficiency omdat data snel inzicht geven in patronen. Iemand die zich bijvoorbeeld vaak ziekmeldt, riskeert mogelijk een burn-out. En bij relatief veel ziekmeldingen, wordt misschien de Arbo-wetgeving onvoldoende nageleefd. Kortom: het genereren van signalen en het visualiseren van historisch verloop maakt mogelijke patronen of excessen zichtbaar. Met die informatie kan een opdrachtgever gericht met een medewerker, klant of regio spreken over een structurele oplossing.”

Synergie-effect

Volgens De Jong is het verzamelen van data van smart buildings de uitdaging van de toekomst. “Er worden immers overal al slimme sensoren toegepast. Door al die data te combineren bereik je een interessant synergie-effect. Dit heeft de focus van i8 in de nabije toekomst waarvoor al diverse pilots in voorbereiding zijn. Voor nu zorgen we ervoor dat het mensenwerk, want dat is schoonmaak, optimaal uitgevoerd kan worden. En dat data daarbij van groot belang is, staat als een paal boven water. Want één ding weten we zeker: meten is echt weten.”

Klik hier voor meer informatie over i8.

Meer interviews lezen over hoe digitalisering helpt bij personeelskrapte?
Wordt Nu-Assist van Numatic jouw digitale hulp?
– Interview Dirk Tuip van Facility Apps: Lost digitalisering het handen tekortkomen op?

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 oktober 2021

Blog: de nieuwe weg van de schoonmaak-vaktoppers

Het jaar 2021 is bijna voorbij. Een jaar dat voor de één een stilstaand jaar was en voor ander vol uitdagingen. Was het een jaar van voorbijgaande aard of...

31 oktober 2022

“Nooit meer discussie of de uren op de salarisstrook kloppen”

Nocore levert software aan een groot aantal schoonmaakbedrijven. De basis is een ERP-systeem voor afhandeling van arbeidsintensieve administratieve handelingen. Met daarbij ook de mogelijkheid om van modules als voor...

01 november 2021

Online Talkshow Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Ben jij ook bij de Online Talkshow van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op 9 november om 15.30 uur? Khadija Tahiri-Hyati (president FNV Schoonmaakparlement en lid van het platform #Wereldvrouwen) is co-host...

13 mei 2022

Carin 40 jaar in dienst

Carin is niet alleen 40 jaar in dienst bij Hazet, maar ook nog getrouwd met collega Cor. Dubbel feest dus binnen de Zaandamse groothandel. Eigenaar vakgroothandel Hazet, Wanda van...

01 december 2021

Tork introduceert nieuw antimicrobieel schuim en handzeep

Zacht voor de handen, effectief tegen virussen en bacteriën Antimicrobiële zeep en handdesinfectiemiddelen zijn een belangrijk onderdeel van preventieve maatregelen tegen infecties op de werkvloer en in publieke ruimtes....

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...

06 oktober 2021

Oproep: Maak een blog of vlog voor de Dag van de Ondernemer

Op vrijdag 19 november is het de ‘Dag van de Ondernemer’, een initiatief van MKB-Nederland. Dan staat ook Schoonmakend Nederland stil bij het belang van ondernemers voor Nederland. Om...

30 mei 2019

Wouter Arkink (Asito) over Google Maps voor de schoonmaakwerkwagen

Alweer een app? Ja, maar ditmaal een voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met...

18 februari 2022

Uitnodiging ALV en Lustrumviering SIEV

Woensdag 16 maart wordt een feestelijke middag voor SIEV en haar leden. Dan vindt namelijk de ALV en de viering van het tweede lustrum van de branchevereniging plaats. Daarnaast...

24 juli 2022

#NotInOurBackyard

17 September is het weer World Cleanup Day. Dit jaar wordt de #NotInOurBackyard campagne gelanceerd en vraagt de organisatie aandacht voor plasticvervuiling wereldwijd. Plastic hoort niet in onze eigen...