12 april 2022

Lost digitalisering het handen tekortkomen op?

Personeel vinden én behouden wordt steeds moeilijker. Meerdere schoonmaakbedrijven werken met een vaste invalploeg om daar waar de ‘gaten’ in de planning vallen, in te kunnen springen. Dit kan als meerdere panden bij elkaar zijn gevestigd. Maar hoe doe je dat met een brede klantengroep verspreid over meerdere regio’s? In de branche komen we niet alleen mensen tekort op de schoonmaakwerkvloer, ook op kantoor wordt het schaarser. Met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, een positieve organisatiecultuur, een purpose en leuke collega’s kun je nieuwe krachten werven. Maar hoe los je het personeelstekort op als er gewoon geen potentiële kandidaten zijn? Digitalisering kan hierbij helpen. Zowel op kantoor, denk aan administratieve digitalisering, als bij het schoonmaken zelf zoals met iOT (slimme sensoren, internet of things en robotisering). We vroegen meerdere specialisten naar mogelijkheden en toegevoegde waarde. Numatic trapte af met digitale hulp Nu-Assist, ditmaal komt Dirk Tuip van Facility Apps aan het woord.

Welke mogelijkheden zijn er?

“Allereerst ligt er een sleutel in het mobiliseren van mensen van een oproepteam”, start Dirk. “Samen te stellen via de eigen medewerkers. Zij zijn of kunnen echte ambassadeurs worden om een team met familie, vrienden en bekenden te realiseren. Vanuit Facility Apps kijken we hoe je zo’n rol met technologie kan ondersteunen. Daarbij kun je nog meer efficiency behalen door te werken met ons e-app-platform. Dan heb je minder leidinggevenden nodig om meer objecten te kunnen aansturen. Zonder dat dit ten koste gaan van de kwaliteit. Het is wel belangrijk om geld hierin te kunnen investeren. En dat is nu de bottleneck. Want nu leidt minder inzet van schoonmakers vaak tot een lagere prijs voor opdrachtgevers. Eigenlijk moeten we naar een hogere prijs toe omdat we met digitalisering nog meer kwaliteit realiseren.”

“mensenwerk blijft altijd bestaan, robot geeft een toegevoegde waarde”

Naast apps noemt Dirk robotisering. “Dat is in veel gevallen nog een moeilijke business case. Wellicht dat daarvoor sneller gekozen wordt als je tijd, marge en uren, dus marge overhoudt. We leven nu in het tijdperk dat we zoeken naar een optimum voor mens en robot. Het mensenwerk blijft altijd bestaan, robot geeft een toegevoegde waarde.”

“Ook geloof ik in data driven cleaning. Een gebouw gaat steeds meer praten, over data beschikken. Er zijn diverse tools voor beschikbaar, maar het delen van data is nog beperkt. Een schoonmaakbedrijf wordt vaak als passant gezien, terwijl het delen van data met hen juist oplevert. Met data kunnen zij zien waar schoonmaak het meest nodig is en daarop met programma’s inspelen. Planning van inzet van mens en middelen wordt dynamisch. Dat vraagt ook om aanpassing en investering. Niet om met een lagere prijs in te schrijven.”

Wat levert digitalisering op, voor kleine en grote schoonmaakbedrijven?
Voor schoonmaakbedrijf betekent digitalisering volgens Dirk een efficiencyslag die in openheid met klanten gedeeld kan worden. Wel is uitleg nodig om klanten hierin mee te nemen. Het is niet ‘even doen’. “Het inregelen van een slim gebouw doe je samen, schoonmaakbedrijf en de Facility Manager of beheerder van het pand. Door samen te werken ontstaan langdurige en hechte relaties, want dan wordt het een gezamenlijk probleem en oplossing.
Schoonmaakbedrijven kunnen met digitalisering meer winst bij aanbestedingen behalen. Je laat zien dat je je blijft ontwikkelen en met de tijd meegaat. Je voldoet aan vaak gestelde eisen van transparantie en efficiency.”

“de smartphone wordt het belangrijkste schoonmaakicoon van de toekomst”

Kun je praktijkvoorbeelden noemen?
“Het delen van data in een pand is nog een ingewikkeld vraagstuk is. Steeds meer bedrijven verzamelen data via dispensers, schoonmaakproducten, werkwagens en machines. Nu wordt deze data nog niet gedeeld, maar daar liggen grote mogelijkheden. Ik ben board member van het Facility Data Center, een wereldwijde, non profit organisatie. We proberen een standaard manier te vinden om meerdere softwareoplossingen te koppen. Inmiddels zijn 20 bedrijven in de schoonmaakwereld lid. Samen met onder meer Vileda, Tennant en softwarepartijen pogen we sneller software te koppelen zodat data wel kan worden uitgewisseld.”

Als voorbeeld noemt Dirk de pilots die er gedaan zijn in een winkelcentrum, een groot kantoorgebouw en een school. Voor een langere periode waardoor er goed inzicht kwam in de bewegingen op die locaties. “In elke case zijn er door data te verzamelen, learnings geweest. Als je die data kan combineren met de kennis van Schoonmakers, dan kom je veel te weten over het pand.” Maar hoe krijg je deze specifieke feedback van schoonmaakmedewerkers? “Met technologie”, is het antwoord van Dirk. “Via de smartphone, dat wordt het belangrijkste schoonmaakicoon van de toekomst. Iedereen is via de smartphone bereikbaar, je kunt ermee inchecken en uitchecken en ook via apps vragen om feedback en of de schoonmaker happy is. Het is bestaande technologie die we nu al inzetten. Uiteraard blijft menselijke aandacht van de leidinggevende belangrijk, maar die krijgt door de inzet van technologie juist tijd om gerichte aandacht te geven.”

“Durf in digitalisering te stappen”

Oproep:
Dirk besluit zijn verhaal met een oproep: “Durf in de digitalisering te stappen. Er zijn veel nieuwe technologieën, maar die moet je wel durven toepassen. Eigenlijk heb je een meer lean startup mentaliteit nodig, op basis van trial en error, snel leren en verbeteren. Laten we met elkaar de van oudsher wat traditionele schoonmaakbranche ombuigen. Om samen met directie, medewerkers én opdrachtgevers naar een nieuw model toe te werken.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 november 2022

CSU nieuwe schoonmaakpartner Booking.com

Vanaf 1 november 2022, is CSU de facilitaire partner van Booking.com, de marktleider in de reiswereld. In het nieuwe internationale hoofdkantoor ‘Campus’ van Booking.com, gevestigd op het Oosterdokseiland in...

08 januari 2022

Meest gelezen artikelen

Benieuwd naar welke artikelen jullie in december 2021 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen:    ...

20 maart 2023

Clear4Clean zet objectief kwaliteitmeetsysteem en Keurmerk Verantwoord Schoon voort als Qualis Insight C4C

”Sinds 1 september 2022 was Edgar van Engelen al operationeel verantwoordelijk voor Qualis-Insight en Keurmerk Verantwoord Schoon. Met trots maak ik u bekend dat Edgar van Engelen het onafhankelijke...

05 februari 2019

Hijman support FM Next Generation: “Geef jongeren de vrijheid om impact te maken”

Hijman is supporter van het eerste uur van het jongerenplatform FM Next Generation, dat medio 2018 werd opgericht. Een initiatief van Schoonmaakjournaal dat al meteen vanaf het begin op...

22 september 2020

Vakantiekoffer met schoonmaaknieuws

Schoonmaakjournaal was even op vakantie, even off line. Onze vakantiekoffer met schoonmaaknieuws pakken we de komende weken graag voor u uit. In oktober volgt meer.

29 mei 2019

Review (3) VSR Kennisdag: Circl staat voor circulaire bevlogenheid en impact

Circl als movement: het middagprogramma van de VSR Kennisdag op 21 mei bracht een kijkje in de keuken van het circulaire pand in Amsterdam; een bijzondere exploitatie en samenwerking als...

13 juli 2022

Oproep: geef een workshop tijdens Hygiëneforum 2023

Op 17 mei 2023 organiseert VSR in de RAI Amsterdam samen met Schoonmakend Nederland, Interclean en NVZ het Hygiëneforum 2023. Het thema is: Een gezonde organisatie begint bij een...

01 december 2021

Tork introduceert nieuw antimicrobieel schuim en handzeep

Zacht voor de handen, effectief tegen virussen en bacteriën Antimicrobiële zeep en handdesinfectiemiddelen zijn een belangrijk onderdeel van preventieve maatregelen tegen infecties op de werkvloer en in publieke ruimtes....

22 juli 2022

Altijd een glimlach!

‘(Strand)weer of geen weer; ons team doet hun werk met een glimlach. ☀’ Dit plaatste Schoon Westland op haar LinkedIn-pagina tijdens de erg warme dagen van de afgelopen week....

18 februari 2022

Uitnodiging ALV en Lustrumviering SIEV

Woensdag 16 maart wordt een feestelijke middag voor SIEV en haar leden. Dan vindt namelijk de ALV en de viering van het tweede lustrum van de branchevereniging plaats. Daarnaast...