12 april 2022

Lost digitalisering het handen tekortkomen op?

Personeel vinden én behouden wordt steeds moeilijker. Meerdere schoonmaakbedrijven werken met een vaste invalploeg om daar waar de ‘gaten’ in de planning vallen, in te kunnen springen. Dit kan als meerdere panden bij elkaar zijn gevestigd. Maar hoe doe je dat met een brede klantengroep verspreid over meerdere regio’s? In de branche komen we niet alleen mensen tekort op de schoonmaakwerkvloer, ook op kantoor wordt het schaarser. Met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, een positieve organisatiecultuur, een purpose en leuke collega’s kun je nieuwe krachten werven. Maar hoe los je het personeelstekort op als er gewoon geen potentiële kandidaten zijn? Digitalisering kan hierbij helpen. Zowel op kantoor, denk aan administratieve digitalisering, als bij het schoonmaken zelf zoals met iOT (slimme sensoren, internet of things en robotisering). We vroegen meerdere specialisten naar mogelijkheden en toegevoegde waarde. Numatic trapte af met digitale hulp Nu-Assist, ditmaal komt Dirk Tuip van Facility Apps aan het woord.

Welke mogelijkheden zijn er?

“Allereerst ligt er een sleutel in het mobiliseren van mensen van een oproepteam”, start Dirk. “Samen te stellen via de eigen medewerkers. Zij zijn of kunnen echte ambassadeurs worden om een team met familie, vrienden en bekenden te realiseren. Vanuit Facility Apps kijken we hoe je zo’n rol met technologie kan ondersteunen. Daarbij kun je nog meer efficiency behalen door te werken met ons e-app-platform. Dan heb je minder leidinggevenden nodig om meer objecten te kunnen aansturen. Zonder dat dit ten koste gaan van de kwaliteit. Het is wel belangrijk om geld hierin te kunnen investeren. En dat is nu de bottleneck. Want nu leidt minder inzet van schoonmakers vaak tot een lagere prijs voor opdrachtgevers. Eigenlijk moeten we naar een hogere prijs toe omdat we met digitalisering nog meer kwaliteit realiseren.”

“mensenwerk blijft altijd bestaan, robot geeft een toegevoegde waarde”

Naast apps noemt Dirk robotisering. “Dat is in veel gevallen nog een moeilijke business case. Wellicht dat daarvoor sneller gekozen wordt als je tijd, marge en uren, dus marge overhoudt. We leven nu in het tijdperk dat we zoeken naar een optimum voor mens en robot. Het mensenwerk blijft altijd bestaan, robot geeft een toegevoegde waarde.”

“Ook geloof ik in data driven cleaning. Een gebouw gaat steeds meer praten, over data beschikken. Er zijn diverse tools voor beschikbaar, maar het delen van data is nog beperkt. Een schoonmaakbedrijf wordt vaak als passant gezien, terwijl het delen van data met hen juist oplevert. Met data kunnen zij zien waar schoonmaak het meest nodig is en daarop met programma’s inspelen. Planning van inzet van mens en middelen wordt dynamisch. Dat vraagt ook om aanpassing en investering. Niet om met een lagere prijs in te schrijven.”

Wat levert digitalisering op, voor kleine en grote schoonmaakbedrijven?
Voor schoonmaakbedrijf betekent digitalisering volgens Dirk een efficiencyslag die in openheid met klanten gedeeld kan worden. Wel is uitleg nodig om klanten hierin mee te nemen. Het is niet ‘even doen’. “Het inregelen van een slim gebouw doe je samen, schoonmaakbedrijf en de Facility Manager of beheerder van het pand. Door samen te werken ontstaan langdurige en hechte relaties, want dan wordt het een gezamenlijk probleem en oplossing.
Schoonmaakbedrijven kunnen met digitalisering meer winst bij aanbestedingen behalen. Je laat zien dat je je blijft ontwikkelen en met de tijd meegaat. Je voldoet aan vaak gestelde eisen van transparantie en efficiency.”

“de smartphone wordt het belangrijkste schoonmaakicoon van de toekomst”

Kun je praktijkvoorbeelden noemen?
“Het delen van data in een pand is nog een ingewikkeld vraagstuk is. Steeds meer bedrijven verzamelen data via dispensers, schoonmaakproducten, werkwagens en machines. Nu wordt deze data nog niet gedeeld, maar daar liggen grote mogelijkheden. Ik ben board member van het Facility Data Center, een wereldwijde, non profit organisatie. We proberen een standaard manier te vinden om meerdere softwareoplossingen te koppen. Inmiddels zijn 20 bedrijven in de schoonmaakwereld lid. Samen met onder meer Vileda, Tennant en softwarepartijen pogen we sneller software te koppelen zodat data wel kan worden uitgewisseld.”

Als voorbeeld noemt Dirk de pilots die er gedaan zijn in een winkelcentrum, een groot kantoorgebouw en een school. Voor een langere periode waardoor er goed inzicht kwam in de bewegingen op die locaties. “In elke case zijn er door data te verzamelen, learnings geweest. Als je die data kan combineren met de kennis van Schoonmakers, dan kom je veel te weten over het pand.” Maar hoe krijg je deze specifieke feedback van schoonmaakmedewerkers? “Met technologie”, is het antwoord van Dirk. “Via de smartphone, dat wordt het belangrijkste schoonmaakicoon van de toekomst. Iedereen is via de smartphone bereikbaar, je kunt ermee inchecken en uitchecken en ook via apps vragen om feedback en of de schoonmaker happy is. Het is bestaande technologie die we nu al inzetten. Uiteraard blijft menselijke aandacht van de leidinggevende belangrijk, maar die krijgt door de inzet van technologie juist tijd om gerichte aandacht te geven.”

“Durf in digitalisering te stappen”

Oproep:
Dirk besluit zijn verhaal met een oproep: “Durf in de digitalisering te stappen. Er zijn veel nieuwe technologieën, maar die moet je wel durven toepassen. Eigenlijk heb je een meer lean startup mentaliteit nodig, op basis van trial en error, snel leren en verbeteren. Laten we met elkaar de van oudsher wat traditionele schoonmaakbranche ombuigen. Om samen met directie, medewerkers én opdrachtgevers naar een nieuw model toe te werken.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 oktober 2021

Essity en McDonalds sluiten de cirkel voor papieren bekertjes

Drank-, milkshake- en ijsbekers zullen worden hergebruikt voor de productie van toiletpapier van Essity’s toonaangevende hygiëne merk Tork. Uit de pilot is gebleken dat Essity de papieren bekertjes, nadat...

25 november 2021

OptiGroup neemt Avodesch Nederland over

OptiGroup heeft 100% van de aandelen van Avodesch B.V. in Nederland verworven. De overgenomen onderneming zal onder haar huidige merknaam blijven opereren en wordt onderdeel van de business area...

27 oktober 2022

Care ontvangt VN-duurzaamheidscertificaat ‘SDG Pioneer’

Op de Dag van de Duurzaamheid, ontving het Belgische schoonmaakbedrijf Care het ‘SDG Pioneer’-certificaat van UNITAR, het United Nations Institute for Training and Research. Voor de expert in de...

01 november 2021

Nocore deelt digitalisering op Schoonmaak Vakdagen

Tijdens de twee Schoonmaak Vakdagen zal Nocore haar standbezoekers inzicht geven in nieuwe softwaremogelijkheden. Op stand 3.0 toont zij niet alleen kennis en demonstraties van haar eigen softwareproducten, ook...

21 december 2021

IBN/Vebego neemt Toekomst Schoonmaakbedrijven over

De combinatie IBN/Vebego heeft overeenstemming bereikt met de aandeelhouder René Wittens van Toekomst Schoonmaakbedrijven omtrent de voorgenomen overname voor het einde van het jaar. “Twee maatschappelijk betrokken organisaties, waarin...

12 april 2022

“Op Interclean brengen we branchepartijen samen, daar hoort ook de toekomst bij”

Tijdens Interclean in Amsterdam RAI, op 10 mei aanstaande, vindt de eerstvolgende bijeenkomst van FMNextGen plaats. Met Robert Stelling als gastheer. Hij is die middag niet alleen de host...

31 maart 2022

Groeiende groep werknemers zoekt werk dichter bij huis

De hoge brandstofprijzen, in combinatie met een ontoereikende reiskostenvergoeding, zorgen voor problemen bij grote groepen werknemers. CNV Vakmensen heeft hier afgelopen weken honderden signalen over gekregen van leden. Een...

13 december 2018

Digitale doolhof (4): CleanJack: “digitalisering is in moderne schoonmaakpraktijk niet meer weg te denken”

Hoe helpt CleanJack schoonmaakbedrijven met het digitaliseren en analyseren van gegevens? Wat levert het op? In onze serie Digitale doolhof komen een reeks ontwikkelaars en dienstverleners in digitalisering en...

24 november 2021

Schoon toilet als beloning

Naar het toilet gaan op een festival is niet altijd een fijne beleving. Daar hebben ze in Spanje iets op gevonden. Een fris en schoon toilet, de ‘blessed bathroom’,...

16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering...