12 april 2022

Lost digitalisering het handen tekortkomen op?

Personeel vinden én behouden wordt steeds moeilijker. Meerdere schoonmaakbedrijven werken met een vaste invalploeg om daar waar de ‘gaten’ in de planning vallen, in te kunnen springen. Dit kan als meerdere panden bij elkaar zijn gevestigd. Maar hoe doe je dat met een brede klantengroep verspreid over meerdere regio’s? In de branche komen we niet alleen mensen tekort op de schoonmaakwerkvloer, ook op kantoor wordt het schaarser. Met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, een positieve organisatiecultuur, een purpose en leuke collega’s kun je nieuwe krachten werven. Maar hoe los je het personeelstekort op als er gewoon geen potentiële kandidaten zijn? Digitalisering kan hierbij helpen. Zowel op kantoor, denk aan administratieve digitalisering, als bij het schoonmaken zelf zoals met iOT (slimme sensoren, internet of things en robotisering). We vroegen meerdere specialisten naar mogelijkheden en toegevoegde waarde. Numatic trapte af met digitale hulp Nu-Assist, ditmaal komt Dirk Tuip van Facility Apps aan het woord.

Welke mogelijkheden zijn er?

“Allereerst ligt er een sleutel in het mobiliseren van mensen van een oproepteam”, start Dirk. “Samen te stellen via de eigen medewerkers. Zij zijn of kunnen echte ambassadeurs worden om een team met familie, vrienden en bekenden te realiseren. Vanuit Facility Apps kijken we hoe je zo’n rol met technologie kan ondersteunen. Daarbij kun je nog meer efficiency behalen door te werken met ons e-app-platform. Dan heb je minder leidinggevenden nodig om meer objecten te kunnen aansturen. Zonder dat dit ten koste gaan van de kwaliteit. Het is wel belangrijk om geld hierin te kunnen investeren. En dat is nu de bottleneck. Want nu leidt minder inzet van schoonmakers vaak tot een lagere prijs voor opdrachtgevers. Eigenlijk moeten we naar een hogere prijs toe omdat we met digitalisering nog meer kwaliteit realiseren.”

“mensenwerk blijft altijd bestaan, robot geeft een toegevoegde waarde”

Naast apps noemt Dirk robotisering. “Dat is in veel gevallen nog een moeilijke business case. Wellicht dat daarvoor sneller gekozen wordt als je tijd, marge en uren, dus marge overhoudt. We leven nu in het tijdperk dat we zoeken naar een optimum voor mens en robot. Het mensenwerk blijft altijd bestaan, robot geeft een toegevoegde waarde.”

“Ook geloof ik in data driven cleaning. Een gebouw gaat steeds meer praten, over data beschikken. Er zijn diverse tools voor beschikbaar, maar het delen van data is nog beperkt. Een schoonmaakbedrijf wordt vaak als passant gezien, terwijl het delen van data met hen juist oplevert. Met data kunnen zij zien waar schoonmaak het meest nodig is en daarop met programma’s inspelen. Planning van inzet van mens en middelen wordt dynamisch. Dat vraagt ook om aanpassing en investering. Niet om met een lagere prijs in te schrijven.”

Wat levert digitalisering op, voor kleine en grote schoonmaakbedrijven?
Voor schoonmaakbedrijf betekent digitalisering volgens Dirk een efficiencyslag die in openheid met klanten gedeeld kan worden. Wel is uitleg nodig om klanten hierin mee te nemen. Het is niet ‘even doen’. “Het inregelen van een slim gebouw doe je samen, schoonmaakbedrijf en de Facility Manager of beheerder van het pand. Door samen te werken ontstaan langdurige en hechte relaties, want dan wordt het een gezamenlijk probleem en oplossing.
Schoonmaakbedrijven kunnen met digitalisering meer winst bij aanbestedingen behalen. Je laat zien dat je je blijft ontwikkelen en met de tijd meegaat. Je voldoet aan vaak gestelde eisen van transparantie en efficiency.”

“de smartphone wordt het belangrijkste schoonmaakicoon van de toekomst”

Kun je praktijkvoorbeelden noemen?
“Het delen van data in een pand is nog een ingewikkeld vraagstuk is. Steeds meer bedrijven verzamelen data via dispensers, schoonmaakproducten, werkwagens en machines. Nu wordt deze data nog niet gedeeld, maar daar liggen grote mogelijkheden. Ik ben board member van het Facility Data Center, een wereldwijde, non profit organisatie. We proberen een standaard manier te vinden om meerdere softwareoplossingen te koppen. Inmiddels zijn 20 bedrijven in de schoonmaakwereld lid. Samen met onder meer Vileda, Tennant en softwarepartijen pogen we sneller software te koppelen zodat data wel kan worden uitgewisseld.”

Als voorbeeld noemt Dirk de pilots die er gedaan zijn in een winkelcentrum, een groot kantoorgebouw en een school. Voor een langere periode waardoor er goed inzicht kwam in de bewegingen op die locaties. “In elke case zijn er door data te verzamelen, learnings geweest. Als je die data kan combineren met de kennis van Schoonmakers, dan kom je veel te weten over het pand.” Maar hoe krijg je deze specifieke feedback van schoonmaakmedewerkers? “Met technologie”, is het antwoord van Dirk. “Via de smartphone, dat wordt het belangrijkste schoonmaakicoon van de toekomst. Iedereen is via de smartphone bereikbaar, je kunt ermee inchecken en uitchecken en ook via apps vragen om feedback en of de schoonmaker happy is. Het is bestaande technologie die we nu al inzetten. Uiteraard blijft menselijke aandacht van de leidinggevende belangrijk, maar die krijgt door de inzet van technologie juist tijd om gerichte aandacht te geven.”

“Durf in digitalisering te stappen”

Oproep:
Dirk besluit zijn verhaal met een oproep: “Durf in de digitalisering te stappen. Er zijn veel nieuwe technologieën, maar die moet je wel durven toepassen. Eigenlijk heb je een meer lean startup mentaliteit nodig, op basis van trial en error, snel leren en verbeteren. Laten we met elkaar de van oudsher wat traditionele schoonmaakbranche ombuigen. Om samen met directie, medewerkers én opdrachtgevers naar een nieuw model toe te werken.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 januari 2019

Blog: Kan de schoonmaakbranche bijblijven?

Sinds twee jaar zit ik in mijn huidige rol als senior sales manager voor Interclean. Ik ben verantwoordelijk voor de sales van Interclean Amsterdam en Istanbul en voor de...

14 december 2023

Toiletonderzoek: 43,6% kans op schoon toilet

Met 43,6 procent schoon bevonden toiletten is de kans om een schoon openbaar toilet aan te treffen in Nederland nog nooit zo hoog geweest. Dat blijkt uit het Nationale...

17 juli 2022

Een schoon strand ligt lekkerder

Op een schoon strand lig je lekkerder. Een strand zonder afval betekent ook een schonere zee. Het is jammer dat een dagje strand makkelijk zwerfafval oplevert. Maar met de...

11 november 2022

Asito 70 jaar!

Asito bestaat 70 jaar! Van harte gefeliciteerd met dit mooie jubileum. Op LinkedIn laat het schoonmaakbedrijf weten dat ze haar jubileum samenviert met haar klant. Want ‘wie jarig is,...

04 december 2022

#Favorites ‘Glimmers’

In deze feestmaand houden we wel van glimmertjes en lichtjes. En daar past dan zo’n mooie, schone en glimmende vloer ook bij. Het is het resultaat van de gezamenlijke...

05 februari 2019

Hijman support FM Next Generation: “Geef jongeren de vrijheid om impact te maken”

Hijman is supporter van het eerste uur van het jongerenplatform FM Next Generation, dat medio 2018 werd opgericht. Een initiatief van Schoonmaakjournaal dat al meteen vanaf het begin op...

17 juni 2019

Fotofilm terugblik 9e Schoonmaaktourdag

Ronkende motoren, stoere bikes, strakke pakken, open kapjes, wapperende haren, nostalgische bolides, zon en een spatje regen: ook de 9e Schoonmaaktourdag had het allemaal in zich. Een groep schoonmaakvakidioten die...

02 oktober 2023

Blog: “Samen impact maken in de schoonmaak”

De wereld om ons heen verandert snel, en steeds meer bedrijven worden zich bewust van de impact die hun keuzes hebben op het milieu, de maatschappij en hun eigen...

30 augustus 2023

Workshop aanbesteden: Leer in één dag het spel spelen

“Als je aan het spel aanbesteden wil meedoen, moet je de spelregels kennen.” En daarom organiseert aanbestedingspecialist Octavia Siertsema samen met Advocaat Tjeerd Grunbauer op 9 november 2023 de...

07 juni 2022

8 juni openen de deuren van Vakbeurs Facilitair

2,5 Jaar hebben we erop moeten wachten, maar woensdag 8 juni is het dan eindelijk zover, de 23ste editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Het jaarlijkse evenement in...