6 april 2022

Wordt Nu-Assist van Numatic ook jouw digitale hulp?

Een schoonmaakmachine is van toegevoegde waarde op de werkvloer. Het is voor veel schoonmakers een soort ‘maatje’ die veel schoonmaakmeters voor zijn rekening neemt. Maar wat doe je als er een storing aan de machine is? Of als je nieuw bent op een locatie en nog niet weet hoe de machine werkt? Stilstaan is geen optie, want er is al een tekort aan ‘handjes’. Handmatig moppen was vroeger de oplossing, een tijdrovende klus. Nu biedt de Nu-Assist app van Numatic effectiever uitkomst. Via het scannen van de qr-code op de machine krijgt de schoonmaker toegang tot informatie, instructiefilmpjes en tips om zelf ‘eerste hulp’ te verrichten.

“De app is ontwikkeld na vragen van monteurs, bij de klant”, vertelt Hadassa Windhorst, Manager @Home, Technical- & Sales Support bij Numatic Benelux. “Zij gaven aan dat het fijn zou zijn als zij over een korte handleiding zouden beschikken. Om vragen van schoonmakers snel te beantwoorden die op locatie niet goed weten hoe zij met een schrobzuigmachine moeten omgaan of met een storing te maken hebben.”
Numatic geeft zelf veel demonstraties aan hun afnemers, maar merkt dat de overdracht aan de mensen die met de machines gaan werken, niet altijd goed gebeurt. Schoonmaak is ‘snel’, continu doorgaan, en dan kost instructie te veel tijd, terwijl dit juist storingen en stilstand kan voorkomen. Daarom heeft de fabrikant uit Engeland Nu-Assist in 2018 ontwikkeld. Als service om iedereen die met onze machines werkt, van goede informatie te voorzien.

QR-code biedt hulp
“Bijna iedere Numatic-machine is voorzien van een QR-sticker.” Mirjam Adelmund, marketingmanager Numatic Benelux, pakt het woord: “In 2018 was de QR-code voor een aantal mensen nog wat onwennig, inmiddels weet iedereen dat achter een qr-code veel informatie schuilt. Door deze met de mobiele telefoon te scannen krijg je toegang tot informatie over de betreffende machine. Met tekst en vooral veel filmpjes zie je hoe de machine werkt, wat je moet doen als er zich een storing voordoet en wanneer een nieuw onderdeel nodig is. Je hoeft niet te wachten maar kunt zelf het probleem oplossen. Een technische man hoeft niet direct te komen. En het werk kan doorgaan. Dat geeft tijdwinst t.o.v. het geval dat een machine niet kan werken en er met de hand gemopt moet worden. Onze technische dienst ontvangt veel positieve reacties: ‘Wat handig en effectief!’ Een digitaliseringsslag die toegevoegde waarde levert in een tijd waar op veel plekken handen tekort komen.”

Digitale app versus fysieke trainingen
Voorheen werden bij het in gebruik nemen van een machine trainingen op locatie gegeven. Dit is niet altijd eenvoudig te regelen, zeker de afgelopen jaren niet, en kan tijdrovend, complex en kostbaar zijn. De Nu-Assist-app is een goed alternatief. Het is te vergelijken met een online training met 24/7 toegang tot eenvoudige filmpjes met technische tekeningen die leiden tot directe probleemoplossing en onderhoud en resulteert in verbeterde reinigingsprestaties en productiviteit. Numatic laat weten dat de app regelmatig wordt geüpdatet met nieuwe machines, video’s, tekeningen en meer. De app is gratis te downloaden voor op de smartphone voor zowel Apple als Android.

Meer informatie: www.numatic.nl

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 april 2022

‘Laat je inspireren: 5 innovaties ‘aan tafel’ bij FMNextGen

Ben jij bij onze inspiratie-innovatie-boost op 10 mei aanstaande? Tijdens het #FMNextGen-event op Interclean in RAI Amsterdam schuiven 5 (young) professionals én hun innovaties aan tafel bij Rob den...

05 september 2023

Numatic neemt AIRBO over

Met ingang van 1 september 2023 heeft Numatic de activiteiten van AIRBO BV overgenomen. AIRBO heeft als fabrikant van bouw- en fijnstof-stofzuigers de laatste 15 jaar hard aan de...

06 juni 2024

VSR Voorjaarsbijeenkomst: ‘Nemen we voortaan de menselijke afslag?’

Het centrale thema van de VSR Voorjaarsbijeenkomst op 28 mei 2024 was ‘De Mens’. Deelnemers reisden die middag vol verwachting naar De Groene Afslag in Laren af. Zij werden...

01 februari 2022

Geen 1,5 meter alsjeblieft

Humor in coronatijd, daar houden we van. Deze foto kwam de redactie tegen op social media en heeft ‘m even ‘geleend’ om deze in onze rubriek ‘foto’s & films’...

19 juni 2019

Blog: CMR-reiniging, vaker noodzakelijk dan verwacht

Op locaties waar productie- en onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden, zoals in werkplaatsen, hangars, loodsen en timmerwerkplaatsen, treedt vervuiling op plaatsen op, die vaak moeilijk bereikbaar zijn of te complex om in...

13 juli 2022

Oproep: geef een workshop tijdens Hygiëneforum 2023

Op 17 mei 2023 organiseert VSR in de RAI Amsterdam samen met Schoonmakend Nederland, Interclean en NVZ het Hygiëneforum 2023. Het thema is: Een gezonde organisatie begint bij een...

29 januari 2022

Microvezeldoek bekent kleur

Jim Pronk heeft met zijn verkleurende microvezeldoek de innovatiewedstrijd van CSU gewonnen. Een praktisch idee dat bijdraagt aan goede schoonmaak. Daarom met recht een ‘Favorites’ te noemen. Voor de...

21 oktober 2025

Jubilarissen in schoonmaakland (5): Linda Tomassen (Ami Facility): “We rollen gewoon door, met de juiste mensen, systemen en een flinke dosis trots”

Dit jaar vieren veel bedrijven in de schoonmaakbranche een jubileum. Met ieder een eigen verhaal. Dit keer delen we het verhaal van schoonmaakbedrijf Ami Facility uit Amersfoort, dat het...

26 februari 2024

Blog Jacco Vonhof: “Wat we in elk geval nodig hebben, is meer positivisme”

“Ik ben klaar met alle dystopische wereldbeelden die we met regelmaat krijgen voorgeschoteld”, schrijft MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof in zijn blog op De Ondernemer. “Het idee dat de wereld vergaat...

03 oktober 2022

Finalisten Best Practice Award 2022 bekend

Op 27 oktober 2022 zal voor de negende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in Green Village in Nieuwegein. Vandaag is...