6 april 2022

Wordt Nu-Assist van Numatic ook jouw digitale hulp?

Een schoonmaakmachine is van toegevoegde waarde op de werkvloer. Het is voor veel schoonmakers een soort ‘maatje’ die veel schoonmaakmeters voor zijn rekening neemt. Maar wat doe je als er een storing aan de machine is? Of als je nieuw bent op een locatie en nog niet weet hoe de machine werkt? Stilstaan is geen optie, want er is al een tekort aan ‘handjes’. Handmatig moppen was vroeger de oplossing, een tijdrovende klus. Nu biedt de Nu-Assist app van Numatic effectiever uitkomst. Via het scannen van de qr-code op de machine krijgt de schoonmaker toegang tot informatie, instructiefilmpjes en tips om zelf ‘eerste hulp’ te verrichten.

“De app is ontwikkeld na vragen van monteurs, bij de klant”, vertelt Hadassa Windhorst, Manager @Home, Technical- & Sales Support bij Numatic Benelux. “Zij gaven aan dat het fijn zou zijn als zij over een korte handleiding zouden beschikken. Om vragen van schoonmakers snel te beantwoorden die op locatie niet goed weten hoe zij met een schrobzuigmachine moeten omgaan of met een storing te maken hebben.”
Numatic geeft zelf veel demonstraties aan hun afnemers, maar merkt dat de overdracht aan de mensen die met de machines gaan werken, niet altijd goed gebeurt. Schoonmaak is ‘snel’, continu doorgaan, en dan kost instructie te veel tijd, terwijl dit juist storingen en stilstand kan voorkomen. Daarom heeft de fabrikant uit Engeland Nu-Assist in 2018 ontwikkeld. Als service om iedereen die met onze machines werkt, van goede informatie te voorzien.

QR-code biedt hulp
“Bijna iedere Numatic-machine is voorzien van een QR-sticker.” Mirjam Adelmund, marketingmanager Numatic Benelux, pakt het woord: “In 2018 was de QR-code voor een aantal mensen nog wat onwennig, inmiddels weet iedereen dat achter een qr-code veel informatie schuilt. Door deze met de mobiele telefoon te scannen krijg je toegang tot informatie over de betreffende machine. Met tekst en vooral veel filmpjes zie je hoe de machine werkt, wat je moet doen als er zich een storing voordoet en wanneer een nieuw onderdeel nodig is. Je hoeft niet te wachten maar kunt zelf het probleem oplossen. Een technische man hoeft niet direct te komen. En het werk kan doorgaan. Dat geeft tijdwinst t.o.v. het geval dat een machine niet kan werken en er met de hand gemopt moet worden. Onze technische dienst ontvangt veel positieve reacties: ‘Wat handig en effectief!’ Een digitaliseringsslag die toegevoegde waarde levert in een tijd waar op veel plekken handen tekort komen.”

Digitale app versus fysieke trainingen
Voorheen werden bij het in gebruik nemen van een machine trainingen op locatie gegeven. Dit is niet altijd eenvoudig te regelen, zeker de afgelopen jaren niet, en kan tijdrovend, complex en kostbaar zijn. De Nu-Assist-app is een goed alternatief. Het is te vergelijken met een online training met 24/7 toegang tot eenvoudige filmpjes met technische tekeningen die leiden tot directe probleemoplossing en onderhoud en resulteert in verbeterde reinigingsprestaties en productiviteit. Numatic laat weten dat de app regelmatig wordt geüpdatet met nieuwe machines, video’s, tekeningen en meer. De app is gratis te downloaden voor op de smartphone voor zowel Apple als Android.

Meer informatie: www.numatic.nl

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 mei 2025

Wat is jouw Best Practice in goed samenwerken?

Op 27 november reikt Code Schoonmaak opnieuw de Best Practice Awards uit. Met deze prijs zet de organisatie inspirerende voorbeelden van samenwerking tussen opdrachtgever, opdrachtnemer en schoonmaker in het...

12 maart 2024

Op weg naar de 25ste editie Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer

De voorbereidingen voor het jubileum van de 25ste editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer op 5, 6 en 7 juni 2024 in Jaarbeurs Utrecht zijn in volle gang....

14 april 2023

Schrobzuigrobot voor iedereen

De ontwikkelingen in de robotica en sensortechnologie gaan gestaag vooruit, en daarmee nemen ook de mogelijkheden toe. Kärcher heeft zijn KIRA B 50 schoonmaakrobot nu uitgerust met nog krachtigere...

03 december 2021

Week van de Glazenwasser 6 t/m 17 december

Voor het zesde jaar op rij steken glazenwassers opdrachtgevers, cliënten en personeel in de zorg een ❤️ onder de riem. Ook dit jaar tonen ze rondom de kerstperiode hun...

19 september 2021

Minder plastic flesjes op World Cleanup Day

Het vermoeden is bevestigd; het op 1 juli van dit jaar ingevoerde statiegeld op plastic flesjes heeft inderdaad meteen resultaat geboekt. Het aandeel flesjes in het gevonden zwerfafval op...

30 november 2023

CSU Schoonmaakteam RAI uitgeroepen tot “Heroes of Cleaning 2023”

Met luid gejuich heeft het schoonmaakteam van CSU, werkzaam bij de RAI, de prestigieuze titel “Heroes of Cleaning 2023” in ontvangst genomen. De eretitel werd toegekend door de hoge...

01 mei 2019

World Café hotspot #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

“Met elkaar brainstormen en elkaar inspireren over belangrijke thema’s en issues om impact te creëren: daar gaan we voor in het FMNextGen World Café op dinsdagmiddag 18 juni”, legt...

08 mei 2020

Blog: Hygiënisch handen drogen, hoe dan?

Handhygiëne heeft de wereld in z’n greep, we ervaren dat allemaal. Maar hoe krijgen we weer grip op ons leven? Een goede handhygiëne is de absolute basis, handdroging maakt...

03 januari 2022

CAO actualiteitencursussen

In 1,5 uur op de hoogte van de belangrijkste wijzigingen in de nieuwe cao en de toepassing ervan in de praktijk? Neem deel aan één van de online cao-actualiteitencursussen...

30 juni 2022

Cocreatie biedt meerwaarde

“We hebben weer een stap in de goede richting gezet op het gebied van duurzaam ondernemen.” Vanaf 1 juli 2022 gaat FVH Facility Groep samenwerken met Hijman Schoonmaakartikelen. Algemeen...