6 april 2022

Wordt Nu-Assist van Numatic ook jouw digitale hulp?

Een schoonmaakmachine is van toegevoegde waarde op de werkvloer. Het is voor veel schoonmakers een soort ‘maatje’ die veel schoonmaakmeters voor zijn rekening neemt. Maar wat doe je als er een storing aan de machine is? Of als je nieuw bent op een locatie en nog niet weet hoe de machine werkt? Stilstaan is geen optie, want er is al een tekort aan ‘handjes’. Handmatig moppen was vroeger de oplossing, een tijdrovende klus. Nu biedt de Nu-Assist app van Numatic effectiever uitkomst. Via het scannen van de qr-code op de machine krijgt de schoonmaker toegang tot informatie, instructiefilmpjes en tips om zelf ‘eerste hulp’ te verrichten.

“De app is ontwikkeld na vragen van monteurs, bij de klant”, vertelt Hadassa Windhorst, Manager @Home, Technical- & Sales Support bij Numatic Benelux. “Zij gaven aan dat het fijn zou zijn als zij over een korte handleiding zouden beschikken. Om vragen van schoonmakers snel te beantwoorden die op locatie niet goed weten hoe zij met een schrobzuigmachine moeten omgaan of met een storing te maken hebben.”
Numatic geeft zelf veel demonstraties aan hun afnemers, maar merkt dat de overdracht aan de mensen die met de machines gaan werken, niet altijd goed gebeurt. Schoonmaak is ‘snel’, continu doorgaan, en dan kost instructie te veel tijd, terwijl dit juist storingen en stilstand kan voorkomen. Daarom heeft de fabrikant uit Engeland Nu-Assist in 2018 ontwikkeld. Als service om iedereen die met onze machines werkt, van goede informatie te voorzien.

QR-code biedt hulp
“Bijna iedere Numatic-machine is voorzien van een QR-sticker.” Mirjam Adelmund, marketingmanager Numatic Benelux, pakt het woord: “In 2018 was de QR-code voor een aantal mensen nog wat onwennig, inmiddels weet iedereen dat achter een qr-code veel informatie schuilt. Door deze met de mobiele telefoon te scannen krijg je toegang tot informatie over de betreffende machine. Met tekst en vooral veel filmpjes zie je hoe de machine werkt, wat je moet doen als er zich een storing voordoet en wanneer een nieuw onderdeel nodig is. Je hoeft niet te wachten maar kunt zelf het probleem oplossen. Een technische man hoeft niet direct te komen. En het werk kan doorgaan. Dat geeft tijdwinst t.o.v. het geval dat een machine niet kan werken en er met de hand gemopt moet worden. Onze technische dienst ontvangt veel positieve reacties: ‘Wat handig en effectief!’ Een digitaliseringsslag die toegevoegde waarde levert in een tijd waar op veel plekken handen tekort komen.”

Digitale app versus fysieke trainingen
Voorheen werden bij het in gebruik nemen van een machine trainingen op locatie gegeven. Dit is niet altijd eenvoudig te regelen, zeker de afgelopen jaren niet, en kan tijdrovend, complex en kostbaar zijn. De Nu-Assist-app is een goed alternatief. Het is te vergelijken met een online training met 24/7 toegang tot eenvoudige filmpjes met technische tekeningen die leiden tot directe probleemoplossing en onderhoud en resulteert in verbeterde reinigingsprestaties en productiviteit. Numatic laat weten dat de app regelmatig wordt geüpdatet met nieuwe machines, video’s, tekeningen en meer. De app is gratis te downloaden voor op de smartphone voor zowel Apple als Android.

Meer informatie: www.numatic.nl

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 maart 2023

Blog: Ziekmelding, en dan begint het…?

Je medewerker meldt zich ziek en dan? Een werknemer belt om zich ziek te melden. Hij kan daardoor ‘de afspraak om arbeid te verrichten’ niet nakomen. Betaal je tijdens...

04 januari 2019

Wintergast (5) Yannick de Roos (Hago Next): “Innovaties aanpakken om te overleven”

Van positief onderscheiden in het bevorderen van duurzame inzetbaarheid van medewerkers tot de ontwikkeling van datagedreven schoonmaak. Yannick de Roos, innovator bij Hago Next, benoemt waarmee hij en het...

27 juli 2022

VSR Zomerevent op 7 september

Op woensdag 7 september 2022 organiseert VSR in de Tinfabriek in Naarden het eerstvolgende VSR Zomerevent. Met een programma waarin Climate Reality Leaders Milan en Patrick van der Meulen...

18 januari 2024

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstad (CSG/Kaleidon) vertelt over haar aanpak.

In december 2023 deden we een oproep aan de jongeren in de schoonmaaksector om te horen hoe zij de branche ‘opschudden’. We ontvingen enthousiaste reacties die we graag met...

15 mei 2019

Sidney Fortman (RUFO): “Onze medewerkers willen alleen nog werken met Smart Cleaning”

“Door onze opdrachtgever zijn wij met Smart Cleaning in aanraking gekomen”, Sidney Fortman, algeheel directeur bij RUFO Schoonmaakdiensten moet er om glimlachen. “Ons bedrijf werkt samen met Portaal, één van...

15 juni 2022

Een compliment: geluk in een geschenkverpakking

Het is vandaag De dag van de Schoonmaker. En dit jaar staat deze dag helemaal in het teken van complimenten geven. De redactie van Schoonmaakjournaal sprak met De Klop...

29 januari 2024

Gom België en Leviy kiezen voor intensievere samenwerking in 2024

Met trots vertellen Gom België en Leviy dat zij in 2024 hun samenwerking versterken en verder kijken dan alleen digitalisering. Gom België, onderdeel van Facilicom België, maakt al jarenlang...

01 februari 2023

Mewa-poetsdoeken worden gemaakt in Europa

Door de covidpandemie is duidelijk geworden hoe kwetsbaar de logistieke systemen van de wereldeconomie wel zijn. Een gevolg daarvan is dat meerdere ondernemingen hun bevoorradingsroutes hebben omgegooid en de...

13 september 2022

Atir lanceert nieuw Contract Management Programma

Adviesbureau Atir lanceert een nieuw Contract Management Programma waarmee organisaties maximale waarde uit hun schoonmaakcontract halen en risico’s beter beheersbaar worden. Daarbij maakt Atir gebruik van haar innovatieve software...

17 november 2021

Changing the game, changing the name

Uitnodiging voor het Kwaliteits Kennis Event van LOSK-QMS en Qualis. Dit kennisevent stond al in 2020 op de agenda, maar kon vanwege de beperkende corona-maatregelen niet doorgaan. Daarom doen...