6 april 2022

Wordt Nu-Assist van Numatic ook jouw digitale hulp?

Een schoonmaakmachine is van toegevoegde waarde op de werkvloer. Het is voor veel schoonmakers een soort ‘maatje’ die veel schoonmaakmeters voor zijn rekening neemt. Maar wat doe je als er een storing aan de machine is? Of als je nieuw bent op een locatie en nog niet weet hoe de machine werkt? Stilstaan is geen optie, want er is al een tekort aan ‘handjes’. Handmatig moppen was vroeger de oplossing, een tijdrovende klus. Nu biedt de Nu-Assist app van Numatic effectiever uitkomst. Via het scannen van de qr-code op de machine krijgt de schoonmaker toegang tot informatie, instructiefilmpjes en tips om zelf ‘eerste hulp’ te verrichten.

“De app is ontwikkeld na vragen van monteurs, bij de klant”, vertelt Hadassa Windhorst, Manager @Home, Technical- & Sales Support bij Numatic Benelux. “Zij gaven aan dat het fijn zou zijn als zij over een korte handleiding zouden beschikken. Om vragen van schoonmakers snel te beantwoorden die op locatie niet goed weten hoe zij met een schrobzuigmachine moeten omgaan of met een storing te maken hebben.”
Numatic geeft zelf veel demonstraties aan hun afnemers, maar merkt dat de overdracht aan de mensen die met de machines gaan werken, niet altijd goed gebeurt. Schoonmaak is ‘snel’, continu doorgaan, en dan kost instructie te veel tijd, terwijl dit juist storingen en stilstand kan voorkomen. Daarom heeft de fabrikant uit Engeland Nu-Assist in 2018 ontwikkeld. Als service om iedereen die met onze machines werkt, van goede informatie te voorzien.

QR-code biedt hulp
“Bijna iedere Numatic-machine is voorzien van een QR-sticker.” Mirjam Adelmund, marketingmanager Numatic Benelux, pakt het woord: “In 2018 was de QR-code voor een aantal mensen nog wat onwennig, inmiddels weet iedereen dat achter een qr-code veel informatie schuilt. Door deze met de mobiele telefoon te scannen krijg je toegang tot informatie over de betreffende machine. Met tekst en vooral veel filmpjes zie je hoe de machine werkt, wat je moet doen als er zich een storing voordoet en wanneer een nieuw onderdeel nodig is. Je hoeft niet te wachten maar kunt zelf het probleem oplossen. Een technische man hoeft niet direct te komen. En het werk kan doorgaan. Dat geeft tijdwinst t.o.v. het geval dat een machine niet kan werken en er met de hand gemopt moet worden. Onze technische dienst ontvangt veel positieve reacties: ‘Wat handig en effectief!’ Een digitaliseringsslag die toegevoegde waarde levert in een tijd waar op veel plekken handen tekort komen.”

Digitale app versus fysieke trainingen
Voorheen werden bij het in gebruik nemen van een machine trainingen op locatie gegeven. Dit is niet altijd eenvoudig te regelen, zeker de afgelopen jaren niet, en kan tijdrovend, complex en kostbaar zijn. De Nu-Assist-app is een goed alternatief. Het is te vergelijken met een online training met 24/7 toegang tot eenvoudige filmpjes met technische tekeningen die leiden tot directe probleemoplossing en onderhoud en resulteert in verbeterde reinigingsprestaties en productiviteit. Numatic laat weten dat de app regelmatig wordt geüpdatet met nieuwe machines, video’s, tekeningen en meer. De app is gratis te downloaden voor op de smartphone voor zowel Apple als Android.

Meer informatie: www.numatic.nl

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 oktober 2022

Symposium RAS: In wat voor land willen we schoonmaken?

De Stichting Ras organiseert op woensdag 16 november 2022 een symposium voor alle mensen werkzaam in en/of betrokken bij de Schoonmaak en Glazenwassersbranche. Ben jij erbij? In wat voor...

06 september 2022

Duurzame Dinsdag

De eerste dinsdag van september is het ‘Duurzame Dinsdag’. Op die dag krijgen duurzame ideeën en initiatieven een podium in politiek Den Haag. Het kabinet neemt op deze dag...

18 maart 2024

De nominaties Amsterdam Innovation Award 2024 zijn bekend

De Amsterdam Innovation Award is één van de hoogtepunten van Interclean Amsterdam (14-17 mei) in RAI Amsterdam. De organisatie heeft opnieuw een groot aantal inzendingen van hoge kwaliteit ontvangen,...

26 oktober 2025

SIEV organiseert op 5 november een webinar over ziekteverzuim

MKB branchevereniging SIEV houdt op woensdag 5 november 2025 tussen 10.00 en 12.00 een webinar over ziekteverzuim binnen de schoonmaakbranche. Naast de definitie van ziekteverzuim bespreekt men onder leiding...

19 januari 2022

Grootse schoonmaak kleine stad

“Geen stad is voor ons te groot of te klein!” Half januari is schoonmaakbedrijf Cleannovation gestart met de schoonmaak in een stad vol miniaturen, Madurodam. Voor de reiniging van...

03 februari 2022

Meest gelezen in januari

Benieuwd naar welke artikelen jullie in januari 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: – Foto’s...

20 oktober 2020

Jury Golden Service Awards 2020 maakt 20 finalisten bekend

Na een moeilijke, maar zorgvuldige afweging heeft de jury van de Golden Service Awards twintig finalisten bekendgemaakt. In elke categorie – Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar...

22 februari 2022

Door grondstoffenschaarste minder effectieve reinigingsmiddelen

De problemen in de levering van grondstoffen blijven aanhouden, meldt de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ). Voorraden raken op en tijdelijke oplossingen bieden geen verlichting meer. Tekorten aan schoonmaakproducten,...

21 augustus 2019

#nieuwsnotendop Blinck, European Awards, ISS en Schoonmaak Vakdagen

Blinck wint aanbesteding dieptereiniging keukens UvA en HvA Schoonmaakbedrijf Blinck is in opdracht van CIRFOOD – een van de grootste Italiaanse bedrijven in catering – gestart met de jaarlijkse...

26 september 2022

63% medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie

Een ruime meerderheid (63%) van werkend Nederland vindt dat directies niet goed naar (uitvoerend) personeel luisteren. Bovendien zegt 40% van de mensen dat hun werkgevers ronduit te weinig doen...