2 maart 2019

“Wie onze nieuwe website bezoekt, maakt een customer journey”

“Wie jarig is, trakteert… Dat lukte niet op onze zevende verjaardag op 6 februari, maar wel in onze verjaarsdagsmaand. Onze traktatie? De nieuwe website van Schoonmaakjournaal.” Op 20 februari was daar de overstap. In alle stilte. Tijdens de nachtelijke uurtjes. Door het team van Seashore Media. En het was een uitdaging met bijna 6000 artikelen en publicaties in tekst en beeld. Een andere lay-out, een andere opbouw, andere en minder rubrieken, en aangevlogen vanuit een andere mindset met Schoonmaakjournaal Select en Business Seat. Een doordacht concept en voorbeeld van een customer journey. Voor de bezoekers – de fans van Schoonmaakjournaal, en voor de relaties – de supporters van Schoonmaakjournaal.

“Om 4 uur wakker worden, je smartphone pakken, Google openen en de nieuwe website zien. Yes! Dat was een wouw-moment!”, blikt Petra de Bruin terug op de vroege ochtend van 20 februari. Sinds die dag draait de nieuwe website van Schoonmaakjournaal. Eentje met een hoog customer journey-gehalte. “Volgens voorspellers en onderzoekers is customer experience in 2020 – dus volgend jaar al – de meest belangrijke onderscheidende factor voor een bedrijf, product of dienst. Voor die ‘experience’ is een customer journey nodig en daarvoor kruip je in de huid van je klant. Je maakt zijn/haar reis door het landschap van jouw product of dienst. Een reis naar een bestemming waar je customer enthousiast van wordt. Een reis van en voor ons allemaal.”

Hoe past Schoonmaakjouraal customer journey toe?
Door ons roer om te gooien”, antwoordt Esther van der Lelie prompt. “De wereld is veranderd in de zeven jaar dat Schoonmaakjournaal bestaat. Nu kom je een nieuwsbericht op meerdere websites en sociale media tegen, en denk je ‘alweer’. Mensen krijgen dagelijks sowieso (te) veel communicatie-impulsen binnen, dan moet je kijken hoe je dat kunt verbeteren. Dus hoe je dat kunt minimaliseren. Dat hebben we gedaan. We hebben het vorig voorjaar al vertaald naar een andere opzet en frequentie van onze nieuwsbrief. Het E-journaal brengt twee inspiratiemomenten in beeld, dus met foto, en verschijnt tweemaal in plaats van vijf keer per week. Daarnaast hebben we de kracht van ons E-journaal – om het nieuws zo kort mogelijk te brengen – behouden. Verder maakten we per 1 januari de grote ommezwaai van contentsnacks naar contentmarketing. Dit vanuit de gedachte dat iemand die enkel het schoonmaaknieuws volgt, de ontwikkelingen in de branche mist.”

Op werkdagen brengt het redactieteam het verhaal van de dag: verdiepende publicaties in de vorm van interviews, reviews, achtergronden, themaseries en opinies. In tekst en in beeld. “We brengen dus ontwikkelingen en pakken het schoonmaaknieuws anders dan anderen op”, vult Petra aan. Dat bezoekers (fans) en relaties (supporters) van Schoonmaakjournaal het waarderen, bevestigen de bereikcijfers van de wekelijkse nieuwsnotendop en dit voorbeeld: het interview: “Meer loon: nieuwe cao is erkenning voor het vak” met Jack Stuifbergen van Breedweer over de nieuwe schoonmaakcao. “Met het artikel bereikten we binnen enkele uren ruim 1700 mensen. Dit is veel voor facilitaire mediabegrippen, daar zijn we trots op. We krijgen hiermee bevestigd, maar ook bijvoorbeeld met onze groei in aantal bezoekers en bezoeken aan onze website (12%), het aantal volgers van onze LinkedIn Group (20%), meer opens van ons E-journaal (9% boven gemiddeld aantal opens van e-nieuwsbrieven), dat we met onze gamechanging wederom op de goede weg zijn.”

De huidige (schoonmaak)economie
Schoonmaakprofs minimaal belasten en maximaal informeren, ze veelzijdig en verdiepend op de hoogte houden, dan stap je in de wereld van de klant – de fans en supporters van Schoonmaakjournaal.nl en .be. De nieuwe website presenteert het overzichtelijk, snel – met minimale kliks – en op alle devices. Esther: “Zo’n reis past helemaal in de huidige deeleconomie. We delen onze content gratis met iedereen en waar men het wil: website, E-journaal, Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube. Natuurlijk vind je op onze nieuwe website nog oude nieuwsberichten, bijvoorbeeld over afgesloten contracten, behaalde certificaten en indiensttredingen. Maar met ons dagelijkse verhaal van de dag rukt het aantal contentmarketing-publicaties onder de vlag Schoonmaakjournaal Select en Business seat op en zullen die het aantal nieuwssnacks gaan verdrukken.”

Petra tot slot: “In de wetenschap dat je met klantbeleving altijd kunt starten, en dat het nooit eindigt… Dat ruikt naar een uitdaging.  Dat past ons. Wij zijn de reis die customer journey heet gestart. En daar voelen we ons heel goed bij!”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 februari 2023

Blog: ‘Huilie Huilie troef in de schoonmaak’

Er wordt de laatste tijd moord en brand geschreeuwd: de schoonmaak heeft voor dezelfde hoeveelheid aan werkzaamheden steeds minder schoonmaakmedewerkers. Reden om zelfs opdrachtgevers duidelijk te maken dat ze...

22 september 2022

Europeanen waakzamer over handhygiëne door COVID-19-pandemie

Uit een surveyonderzoek blijkt dat we ons in Europa sinds de COVID-19-pandemie sterker bewust zijn van het belang om goed onze handen te wassen en te drogen. We wassen...

19 januari 2022

Webinar ‘Cleaning and the Digital Future’

Wil je meer weten over schoonmaakrobots, digitalisering en ‘data-driven cleaning’? Op 8 februari 2022 van 14 tot 16 uur organiseert Interclean Amsterdam het online webinar ‘Cleaning and the Digital...

16 januari 2024

Horecava 2024 laat zien hoe snel verandering gaat, ook in hygiene

“Een goede Horecava betekent een goed jaar” stelt een exposant van de organisatie van de Horecava, de professionals horeca-vakbeurs die van 8 t/m 11 januari plaatsvond in RAI Amsterdam. Deze...

03 februari 2022

Streven naar meer gelijkheid op de werkplek

Namens ISS Facility Services Nederland ondertekenden CEO Edu Peek en People & Culture Director Gemmie Hermens deze week de UN Women’s Empowerment Principles (WEP’s). Hiermee ondersteunt ISS het belang...

03 oktober 2023

Onderzoek Tork wijst uit: 86% kantoorpersoneel vindt hygiene meest belangrijk

Facilitair managers staan op het kantoor voor lastige uitdagingen. Zo ontstaan er dagelijks nieuwe problemen op de werkvloer en moeten deze steeds sneller worden opgepakt, terwijl er steeds minder...

30 augustus 2023

Workshop aanbesteden: Leer in één dag het spel spelen

“Als je aan het spel aanbesteden wil meedoen, moet je de spelregels kennen.” En daarom organiseert aanbestedingspecialist Octavia Siertsema samen met Advocaat Tjeerd Grunbauer op 9 november 2023 de...

16 december 2021

Glazenwassers hebben HART voor de zorg

Tijdens de actieweken Hart voor de Zorg, van 6 t/m 17 december 2021, hebben meerdere glazenwassersbedrijven het initiatief genomen om glazenwassers, opdrachtgevers, cliënten en personeel in de zorg een...

20 juni 2022

“Samen bereik je meer”

Wat is nou een leukere manier om geld in te zamelen dan er letterlijk een feestje van te maken? Op vrijdag 24 juni organiseert i-team Global een charity dinner...

11 november 2021

‘Schoonmakers zijn er niet om ons aan het werk te houden, wij zijn er juist voor hen’

Onze nieuwe serie ‘The Young Ones’ trappen we af met een interview met #FMNextGenner Glenn Timmer (29), verantwoordelijk voor Asito Cure. Hij werd al tijdens zijn studietijd verliefd op...