2 maart 2019

“Wie onze nieuwe website bezoekt, maakt een customer journey”

“Wie jarig is, trakteert… Dat lukte niet op onze zevende verjaardag op 6 februari, maar wel in onze verjaarsdagsmaand. Onze traktatie? De nieuwe website van Schoonmaakjournaal.” Op 20 februari was daar de overstap. In alle stilte. Tijdens de nachtelijke uurtjes. Door het team van Seashore Media. En het was een uitdaging met bijna 6000 artikelen en publicaties in tekst en beeld. Een andere lay-out, een andere opbouw, andere en minder rubrieken, en aangevlogen vanuit een andere mindset met Schoonmaakjournaal Select en Business Seat. Een doordacht concept en voorbeeld van een customer journey. Voor de bezoekers – de fans van Schoonmaakjournaal, en voor de relaties – de supporters van Schoonmaakjournaal.

“Om 4 uur wakker worden, je smartphone pakken, Google openen en de nieuwe website zien. Yes! Dat was een wouw-moment!”, blikt Petra de Bruin terug op de vroege ochtend van 20 februari. Sinds die dag draait de nieuwe website van Schoonmaakjournaal. Eentje met een hoog customer journey-gehalte. “Volgens voorspellers en onderzoekers is customer experience in 2020 – dus volgend jaar al – de meest belangrijke onderscheidende factor voor een bedrijf, product of dienst. Voor die ‘experience’ is een customer journey nodig en daarvoor kruip je in de huid van je klant. Je maakt zijn/haar reis door het landschap van jouw product of dienst. Een reis naar een bestemming waar je customer enthousiast van wordt. Een reis van en voor ons allemaal.”

Hoe past Schoonmaakjouraal customer journey toe?
Door ons roer om te gooien”, antwoordt Esther van der Lelie prompt. “De wereld is veranderd in de zeven jaar dat Schoonmaakjournaal bestaat. Nu kom je een nieuwsbericht op meerdere websites en sociale media tegen, en denk je ‘alweer’. Mensen krijgen dagelijks sowieso (te) veel communicatie-impulsen binnen, dan moet je kijken hoe je dat kunt verbeteren. Dus hoe je dat kunt minimaliseren. Dat hebben we gedaan. We hebben het vorig voorjaar al vertaald naar een andere opzet en frequentie van onze nieuwsbrief. Het E-journaal brengt twee inspiratiemomenten in beeld, dus met foto, en verschijnt tweemaal in plaats van vijf keer per week. Daarnaast hebben we de kracht van ons E-journaal – om het nieuws zo kort mogelijk te brengen – behouden. Verder maakten we per 1 januari de grote ommezwaai van contentsnacks naar contentmarketing. Dit vanuit de gedachte dat iemand die enkel het schoonmaaknieuws volgt, de ontwikkelingen in de branche mist.”

Op werkdagen brengt het redactieteam het verhaal van de dag: verdiepende publicaties in de vorm van interviews, reviews, achtergronden, themaseries en opinies. In tekst en in beeld. “We brengen dus ontwikkelingen en pakken het schoonmaaknieuws anders dan anderen op”, vult Petra aan. Dat bezoekers (fans) en relaties (supporters) van Schoonmaakjournaal het waarderen, bevestigen de bereikcijfers van de wekelijkse nieuwsnotendop en dit voorbeeld: het interview: “Meer loon: nieuwe cao is erkenning voor het vak” met Jack Stuifbergen van Breedweer over de nieuwe schoonmaakcao. “Met het artikel bereikten we binnen enkele uren ruim 1700 mensen. Dit is veel voor facilitaire mediabegrippen, daar zijn we trots op. We krijgen hiermee bevestigd, maar ook bijvoorbeeld met onze groei in aantal bezoekers en bezoeken aan onze website (12%), het aantal volgers van onze LinkedIn Group (20%), meer opens van ons E-journaal (9% boven gemiddeld aantal opens van e-nieuwsbrieven), dat we met onze gamechanging wederom op de goede weg zijn.”

De huidige (schoonmaak)economie
Schoonmaakprofs minimaal belasten en maximaal informeren, ze veelzijdig en verdiepend op de hoogte houden, dan stap je in de wereld van de klant – de fans en supporters van Schoonmaakjournaal.nl en .be. De nieuwe website presenteert het overzichtelijk, snel – met minimale kliks – en op alle devices. Esther: “Zo’n reis past helemaal in de huidige deeleconomie. We delen onze content gratis met iedereen en waar men het wil: website, E-journaal, Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube. Natuurlijk vind je op onze nieuwe website nog oude nieuwsberichten, bijvoorbeeld over afgesloten contracten, behaalde certificaten en indiensttredingen. Maar met ons dagelijkse verhaal van de dag rukt het aantal contentmarketing-publicaties onder de vlag Schoonmaakjournaal Select en Business seat op en zullen die het aantal nieuwssnacks gaan verdrukken.”

Petra tot slot: “In de wetenschap dat je met klantbeleving altijd kunt starten, en dat het nooit eindigt… Dat ruikt naar een uitdaging.  Dat past ons. Wij zijn de reis die customer journey heet gestart. En daar voelen we ons heel goed bij!”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 mei 2019

Groene koplopers: Numatic en TRIBOO zetten schoonmaakbranche op zijn circulaire kop

Numatic neemt verantwoordelijkheid voor grondstoffen in haar eigen producten en in haar eigen kantoor. Tijdens de 2-jaarlijkse Dealerdagen presenteerde het bedrijf haar  lijn van schoonmaakproducten die volledig zijn gemaakt...

21 februari 2019

Terugblik Qualis kennissessie: de macht van metingen, de kracht van kwaliteit

Schoonmaakbeleving, het was, is en blijft een subjectief onderwerp. Hoe groot is de kans dan dat kwaliteitinspecteurs en facilitair adviseurs metingen én hermetingen objectief uitvoeren? Gerard Spoor en Jan...

20 januari 2022

Nieuw televisieprogramma over schoonmaken

BNNVARA lanceert een nieuw televisieprogramma: Een échte schoonmaker nodig? Om mensen met een vervuilde woning of omgeving te helpen met en te inspireren om hun situatie te verbeteren. De...

29 april 2019

#nieuwsnotendop met Asito, CSU, Forbo ISSA, Unger, Vakbeurs Facilitair, Vendor en Werner & Mertz

Grote zorgorganisatie Careyn en Asito Care gaan 5-jarige maatschappelijk partnerschap aan Met ingang van 1 mei gaat Asito Care schoonmaken bij Stichting Careyn, een van de grootste zorgorganisaties in...

03 december 2021

Geen verhoging eindejaarsuitkering, wel netto inkomen

Branchevereniging SIEV streeft naar verhoging netto inkomen van schoonmakers in plaats van verhogen eindejaarsuitkering. “Niet omdat we tegen een goede beloning van onze medewerkers zijn, maar omdat deze regeling...

14 december 2022

Schoonmaakrobot R3 voor een nog schoner zwembad

Nationaal zwemcentrum de Tongelreep in Eindhoven, een zwembad waar dagelijks veel van de nationale (zwem)sporters trainen om een topprestatie neer te kunnen zetten. Een sportaccommodatie van de Gemeente Eindhoven,...

08 oktober 2021

Gewijzigd: ALV Schoonmakend Nederland gaat door, Congres wordt verplaatst.

Vanwege de coronamaatregelen heeft Schoonmakend Nederland het congres moeten schrappen. Deze zal op een latere datum worden gehouden. De ALV gaat op 25 november wel door. Met een extra...

10 augustus 2022

Top 10 boeken voor zomerontspanning

De zomer is de ideale tijd om ‘bij te lezen’. Tijdens een vakantie of gewoon ’s avonds na het werk in de tuin of op het balkon, om je...

01 april 2019

CNV deelt Amsterdamse hotels gouden emmers en natte dweilen uit

Hotels in Amsterdam kunnen dinsdagmiddag 2 april rekenen op een bezoekje van CNV Vakmensen. “We delen ‘gouden’ emmers uit aan hotels die de Schoonmaakcode hebben ondertekend. Hotels die hardnekkig...

18 september 2023

Zuidas bundelt krachten voor inclusieve arbeidsmarkt

Het arbeidstekort groeit en bedrijven moeten volgends de CSRD-richtlijn vanaf 2024 rapporteren over hun impact op mens en milieu. Donderdag 14 september vond op uitnodiging van Vebego Inclusivity ’23...