2 maart 2019

“Wie onze nieuwe website bezoekt, maakt een customer journey”

“Wie jarig is, trakteert… Dat lukte niet op onze zevende verjaardag op 6 februari, maar wel in onze verjaarsdagsmaand. Onze traktatie? De nieuwe website van Schoonmaakjournaal.” Op 20 februari was daar de overstap. In alle stilte. Tijdens de nachtelijke uurtjes. Door het team van Seashore Media. En het was een uitdaging met bijna 6000 artikelen en publicaties in tekst en beeld. Een andere lay-out, een andere opbouw, andere en minder rubrieken, en aangevlogen vanuit een andere mindset met Schoonmaakjournaal Select en Business Seat. Een doordacht concept en voorbeeld van een customer journey. Voor de bezoekers – de fans van Schoonmaakjournaal, en voor de relaties – de supporters van Schoonmaakjournaal.

“Om 4 uur wakker worden, je smartphone pakken, Google openen en de nieuwe website zien. Yes! Dat was een wouw-moment!”, blikt Petra de Bruin terug op de vroege ochtend van 20 februari. Sinds die dag draait de nieuwe website van Schoonmaakjournaal. Eentje met een hoog customer journey-gehalte. “Volgens voorspellers en onderzoekers is customer experience in 2020 – dus volgend jaar al – de meest belangrijke onderscheidende factor voor een bedrijf, product of dienst. Voor die ‘experience’ is een customer journey nodig en daarvoor kruip je in de huid van je klant. Je maakt zijn/haar reis door het landschap van jouw product of dienst. Een reis naar een bestemming waar je customer enthousiast van wordt. Een reis van en voor ons allemaal.”

Hoe past Schoonmaakjouraal customer journey toe?
Door ons roer om te gooien”, antwoordt Esther van der Lelie prompt. “De wereld is veranderd in de zeven jaar dat Schoonmaakjournaal bestaat. Nu kom je een nieuwsbericht op meerdere websites en sociale media tegen, en denk je ‘alweer’. Mensen krijgen dagelijks sowieso (te) veel communicatie-impulsen binnen, dan moet je kijken hoe je dat kunt verbeteren. Dus hoe je dat kunt minimaliseren. Dat hebben we gedaan. We hebben het vorig voorjaar al vertaald naar een andere opzet en frequentie van onze nieuwsbrief. Het E-journaal brengt twee inspiratiemomenten in beeld, dus met foto, en verschijnt tweemaal in plaats van vijf keer per week. Daarnaast hebben we de kracht van ons E-journaal – om het nieuws zo kort mogelijk te brengen – behouden. Verder maakten we per 1 januari de grote ommezwaai van contentsnacks naar contentmarketing. Dit vanuit de gedachte dat iemand die enkel het schoonmaaknieuws volgt, de ontwikkelingen in de branche mist.”

Op werkdagen brengt het redactieteam het verhaal van de dag: verdiepende publicaties in de vorm van interviews, reviews, achtergronden, themaseries en opinies. In tekst en in beeld. “We brengen dus ontwikkelingen en pakken het schoonmaaknieuws anders dan anderen op”, vult Petra aan. Dat bezoekers (fans) en relaties (supporters) van Schoonmaakjournaal het waarderen, bevestigen de bereikcijfers van de wekelijkse nieuwsnotendop en dit voorbeeld: het interview: “Meer loon: nieuwe cao is erkenning voor het vak” met Jack Stuifbergen van Breedweer over de nieuwe schoonmaakcao. “Met het artikel bereikten we binnen enkele uren ruim 1700 mensen. Dit is veel voor facilitaire mediabegrippen, daar zijn we trots op. We krijgen hiermee bevestigd, maar ook bijvoorbeeld met onze groei in aantal bezoekers en bezoeken aan onze website (12%), het aantal volgers van onze LinkedIn Group (20%), meer opens van ons E-journaal (9% boven gemiddeld aantal opens van e-nieuwsbrieven), dat we met onze gamechanging wederom op de goede weg zijn.”

De huidige (schoonmaak)economie
Schoonmaakprofs minimaal belasten en maximaal informeren, ze veelzijdig en verdiepend op de hoogte houden, dan stap je in de wereld van de klant – de fans en supporters van Schoonmaakjournaal.nl en .be. De nieuwe website presenteert het overzichtelijk, snel – met minimale kliks – en op alle devices. Esther: “Zo’n reis past helemaal in de huidige deeleconomie. We delen onze content gratis met iedereen en waar men het wil: website, E-journaal, Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube. Natuurlijk vind je op onze nieuwe website nog oude nieuwsberichten, bijvoorbeeld over afgesloten contracten, behaalde certificaten en indiensttredingen. Maar met ons dagelijkse verhaal van de dag rukt het aantal contentmarketing-publicaties onder de vlag Schoonmaakjournaal Select en Business seat op en zullen die het aantal nieuwssnacks gaan verdrukken.”

Petra tot slot: “In de wetenschap dat je met klantbeleving altijd kunt starten, en dat het nooit eindigt… Dat ruikt naar een uitdaging.  Dat past ons. Wij zijn de reis die customer journey heet gestart. En daar voelen we ons heel goed bij!”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 september 2023

‘Let’s rethink cleaning’

BOMA, leverancier van schoonmaakmiddelen en materialen, kondigt met trots de lancering aan van ‘Let’s Rethink Cleaning’. Met deze aanpak wil BOMA bewustzijn creëren binnen de schoonmaak over de impact...

24 mei 2022

10e Schoonmaaktourdag op 10 juni gaat niet door

“Helaas moeten we onze deelnemers teleurstellen: de 10e Schoonmaaktourdag op 10 juni 2022 gaat niet door. Na twee jaar coronastilte lijkt de wereld te druk met ‘heropstarten’, omdat we...

20 mei 2019

#nieuwsnotendop met ISS, SIEV, Unger en VSR

ISS en Capability tekenen voor vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van medewerkers Op dinsdag 14 mei tekenden ISS Facility Services en Capability voor een driejarige samenwerking, waarbij het fit en...

15 november 2018

NVZ schudt Nederland wakker voor verbeteren hygiëne in strijd tegen oprukkende antibioticaresistentie

Op 14 november publiceerde de branchevereniging voor de was- en reinigingsmiddelenindustrie in Nederland (NVZ) een persbericht met als titel ‘Alledaagse hygiëne moet beter in de strijd tegen de oprukkende...

04 oktober 2023

Go Cleaning: “De Vakdagen geven ons perfect gelegenheid om iedereen te ontmoeten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren. Vandaag vertelt Gunther Bolleurs van...

20 oktober 2022

Overname Maburein Hygiëne & Veiligheid door Hazet

Op 1 oktober 2022 heeft Hazet de bedrijfsvoering van Maburein Hygiëne & Veiligheid overgenomen. Op 14 april 2022 is Ron Bults van Maburein Hygiëne & Veiligheid op 62-jarige leeftijd...

08 februari 2023

Toiletonderhoud gaat verder dan een toiletborstel

Toon mij uw toilet, dan zeg ik of u een viespeuk bent, luidt een oud gezegde. Niemand weet meer wie in het facilitair management dit spreekwoord ooit heeft bedacht,...

19 november 2025

Hans Miete nieuw Algemeen Directeur Vebego Cleaning Services

Hans Miete treedt op 1 december 2025 in dienst bij Vebego Cleaning Services, waar hij per 1 januari 2026 de verantwoordelijkheden van interim algemeen directeur Jeanine Holscher overneemt. Hans...

13 oktober 2022

Ali test of middelen en materialen gebruiksvriendelijk, ergonomisch verantwoord en milieuvriendelijk zijn

“Twintig jaar geleden begon ik bij GWS dé schoonmaker te werken, als bijbaantje naast mijn studie. Nu ben ik gediplomeerd vloerenspecialist en ‘tester’ van nieuwe middelen en materialen.” Ali...

28 november 2023

LDL Laundry zet groene technologieën in voor schone was

Duurzaamheid is niet langer  een trend; het is een noodzakelijke stap voor bedrijven om hun ecologische voetafdruk te minimaliseren en tegelijkertijd kosten te besparen. In deze tijd is het...