6 december 2021

‘Elk wasje kost ’n tasje’

Duurzame zeepmaker Seepje start 6 december met de campagne “Elk wasje kost ’n tasje” om consumenten duidelijk te maken hoe milieuvervuilend wassen met een regulier synthetisch wasmiddel is. Deze middelen bevatten gemiddeld tussen de vijf en tien procent aardolie en/of aardgas, net zoveel als nodig is voor het maken van een plastic wegwerptasje. Dat het ook anders kan, bewijst Seepje met een compleet nieuwe productlijn wasmiddelen gebaseerd op 99,81 procent natuurlijke ingrediënten.

“Wij roepen met deze campagne andere wasmiddelfabrikanten en consumenten op om niet langer onnodig veel aardolie te gebruiken en zo hun ecologische voetafdruk te beperken”, vertelt Jasper Gabriëlse, mede-oprichter van Seepje. “Helaas zijn fabrikanten niet verplicht om alle ingrediënten op de productverpakking te vermelden. Consumenten moeten het daarom vaak doen met onbegrijpelijke verzamelnamen en ranges van percentages, waardoor het voor hen volstrekt onduidelijk is wat de klimaatimpact van een wasmiddel is. Wij hopen dat onze vergelijking van die negatieve impact met iets tastbaars als een plastic wegwerptasje van de groente- en fruitafdeling bijdraagt aan meer bewustwording.”

Gebrek aan transparantie in de industrie
Door het gebrek aan transparantie van de meeste wasmiddelfabrikanten heeft Seepje een zo nauwkeurig en voorzichtig mogelijke schatting gedaan voor het bepalen van de hoeveelheid op aardolie en aardgas gebaseerde wasmiddel-ingrediënten bij reguliere merken. Denk hierbij aan wasactieve stoffen, geur- en kleurstoffen, en optische witmakers. Seepje kiest er bewust voor om zulke ingrediënten niet te gebruiken of om natuurlijke alternatieven te ontwikkelen.
Gabriëlse: ”Onze wasmiddelen bewijzen dat je ook natuurlijke grondstoffen kunt gebruiken om je was goed schoon te krijgen. Met de lancering van onze nieuwe productlijn zitten we nu op 99,81 procent natuurlijke ingrediënten. We doen er alles aan om hier zo snel mogelijk 100 procent van te maken, net als bij al onze andere producten zoals handzeep en afwasmiddel. Zo onderzoeken we bijvoorbeeld of we een natuurlijk alternatief kunnen vinden voor het – voorlopig nodige – petrochemische ingrediënt dat de plantaardige enzymen in ons wasmiddel conserveert.”

Introductie eerste wasproduct zonder plastic
De vernieuwde duurzame productlijn bestaat uit Seepje Universeel ‘Sprankelende Jasmijn’ voor de alles-bij-elkaar-wasjes, Seepje ‘Magische Magnolia’ voor de gekleurde was en Seepje ‘Vrolijke Lotus’ voor de wol en fijne was. Alle producten zijn nog geconcentreerder waardoor consumenten er nog minder van hoeven te gebruiken. Dit scheelt niet alleen verpakkingsmateriaal maar ook transport. Ook introduceert Seepje een wasproduct zonder plastic, waarmee zij een eerste stap zetten in hun route naar wassen in vaste vorm. Deze waszeep kan gebruikt worden als vlekverwijderaar of om een handwasje mee te doen. Gabriëlse: ”Een echt schone was die lekker ruikt met minimale impact op het milieu. We laten zien dat het kan en we hopen dat de rest van de wasmiddel-industrie zo snel mogelijk volgt!”

Klik hier voor meer informatie over Seepje.

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 februari 2022

Duurzaamheid terug als belangrijkste prioriteit voor Facilitair Nederland

Duurzaamheid is terug als nummer 1 prioriteit van facilitair verantwoordelijken in Nederland. Dit blijkt uit het Nationale Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2022. De duurzaamheidsprestaties van organisaties kunnen beter. Facilitair managers...

10 februari 2022

Margot van Leijen gestart als Directeur Zorg EW Facility Services

Multi service facilitair dienstverlener EW Facility Services heeft begin 2022 Margot van Leijen aangesteld als Directeur Zorg. Van Leijen heeft een lange staat van dienst binnen het bedrijfsleven en...

06 maart 2023

Briefje van Peet

Beste vuilnisman, Gefeliciteerd, het principeakkoord is bereikt. Je hebt er salaris bij! Ja, het was nogal vaak en op veel plekken staken de laatste weken. Geen vuilnis ophalen; het...

08 juni 2023

De Arbodienst: de vrouw centraal in ‘Femme Vitaal’ programma

De overgang, zwangerschap en werk en moederschap zijn onderwerpen waar vrouwen uit jouw organisatie mee te maken kunnen krijgen. Dit kan invloed hebben op de inzetbaarheid van jouw medewerker....

29 oktober 2024

Ruben (Vebego Cleaning Services) is dagelijks medeverantwoordelijk voor 1,5 miljoen voedingsrepen

Ruben doet, samen met zijn team, belangrijk werk door het schoonhouden van de vier productielocaties van EMPWR in Leerdam. Vebego Cleaning Services gelooft in Ruben. Door zijn werk kunnen...

03 februari 2022

Meest gelezen in januari

Benieuwd naar welke artikelen jullie in januari 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: – Foto’s...

02 oktober 2024

Schoonmakend Nederland gestart met “Glans, de podcast”

Van hogedruk- tot dieptereiniging en alles daartussen in. Maak kennis met de podcast “Glans”, de nieuwe podcast serie van Schoonmakend Nederland. In deze serie nemen Tamara van Ark, voorzitter...

14 november 2025

Facilicom eert 660 jubilarissen

Op donderdag 13 november 2025, vierde Facilicom één van haar, zoals het bedrijf noemt, mooiste tradities: het jubilarissen-event! Een feest met 660 gasten! In het Beatrix Theater in Utrecht...

10 mei 2023

Hygiëne en gedrag, gespreksonderwerp Hygiëneforum

Als bedrijf kun je een schoonmaakbedrijf inhuren om de werkplekken schoon te maken, maar ook de eigen medewerkers moeten een bijdrage leveren om deze bacterievrij te houden. Hoe zorg...

20 februari 2025

Vebego Cleaning Services behaalt opnieuw certificaat PSO Trede 2

Vebego Cleaning Services heeft opnieuw de hercertificering behaald voor PSO Trede 2. Gefeliciteerd.  Tijdens de audit op 13 en 14 januari 2025 werd niet alleen de administratie grondig gecontroleerd,...