6 december 2021

‘Elk wasje kost ’n tasje’

Duurzame zeepmaker Seepje start 6 december met de campagne “Elk wasje kost ’n tasje” om consumenten duidelijk te maken hoe milieuvervuilend wassen met een regulier synthetisch wasmiddel is. Deze middelen bevatten gemiddeld tussen de vijf en tien procent aardolie en/of aardgas, net zoveel als nodig is voor het maken van een plastic wegwerptasje. Dat het ook anders kan, bewijst Seepje met een compleet nieuwe productlijn wasmiddelen gebaseerd op 99,81 procent natuurlijke ingrediënten.

“Wij roepen met deze campagne andere wasmiddelfabrikanten en consumenten op om niet langer onnodig veel aardolie te gebruiken en zo hun ecologische voetafdruk te beperken”, vertelt Jasper Gabriëlse, mede-oprichter van Seepje. “Helaas zijn fabrikanten niet verplicht om alle ingrediënten op de productverpakking te vermelden. Consumenten moeten het daarom vaak doen met onbegrijpelijke verzamelnamen en ranges van percentages, waardoor het voor hen volstrekt onduidelijk is wat de klimaatimpact van een wasmiddel is. Wij hopen dat onze vergelijking van die negatieve impact met iets tastbaars als een plastic wegwerptasje van de groente- en fruitafdeling bijdraagt aan meer bewustwording.”

Gebrek aan transparantie in de industrie
Door het gebrek aan transparantie van de meeste wasmiddelfabrikanten heeft Seepje een zo nauwkeurig en voorzichtig mogelijke schatting gedaan voor het bepalen van de hoeveelheid op aardolie en aardgas gebaseerde wasmiddel-ingrediënten bij reguliere merken. Denk hierbij aan wasactieve stoffen, geur- en kleurstoffen, en optische witmakers. Seepje kiest er bewust voor om zulke ingrediënten niet te gebruiken of om natuurlijke alternatieven te ontwikkelen.
Gabriëlse: ”Onze wasmiddelen bewijzen dat je ook natuurlijke grondstoffen kunt gebruiken om je was goed schoon te krijgen. Met de lancering van onze nieuwe productlijn zitten we nu op 99,81 procent natuurlijke ingrediënten. We doen er alles aan om hier zo snel mogelijk 100 procent van te maken, net als bij al onze andere producten zoals handzeep en afwasmiddel. Zo onderzoeken we bijvoorbeeld of we een natuurlijk alternatief kunnen vinden voor het – voorlopig nodige – petrochemische ingrediënt dat de plantaardige enzymen in ons wasmiddel conserveert.”

Introductie eerste wasproduct zonder plastic
De vernieuwde duurzame productlijn bestaat uit Seepje Universeel ‘Sprankelende Jasmijn’ voor de alles-bij-elkaar-wasjes, Seepje ‘Magische Magnolia’ voor de gekleurde was en Seepje ‘Vrolijke Lotus’ voor de wol en fijne was. Alle producten zijn nog geconcentreerder waardoor consumenten er nog minder van hoeven te gebruiken. Dit scheelt niet alleen verpakkingsmateriaal maar ook transport. Ook introduceert Seepje een wasproduct zonder plastic, waarmee zij een eerste stap zetten in hun route naar wassen in vaste vorm. Deze waszeep kan gebruikt worden als vlekverwijderaar of om een handwasje mee te doen. Gabriëlse: ”Een echt schone was die lekker ruikt met minimale impact op het milieu. We laten zien dat het kan en we hopen dat de rest van de wasmiddel-industrie zo snel mogelijk volgt!”

Klik hier voor meer informatie over Seepje.

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 mei 2019

Sidney Fortman (RUFO): “Onze medewerkers willen alleen nog werken met Smart Cleaning”

“Door onze opdrachtgever zijn wij met Smart Cleaning in aanraking gekomen”, Sidney Fortman, algeheel directeur bij RUFO Schoonmaakdiensten moet er om glimlachen. “Ons bedrijf werkt samen met Portaal, één van...

20 september 2022

‘Sell the experience’

Drie inspiratietalks inspireerden de leden van FM NextGen tijdens hun event op 15 september jl. Met uitspraken zoals ‘Iedereen is sales’ en Sell the experience’ die tijdens de rondleiding...

20 oktober 2021

Essity en McDonalds sluiten de cirkel voor papieren bekertjes

Drank-, milkshake- en ijsbekers zullen worden hergebruikt voor de productie van toiletpapier van Essity’s toonaangevende hygiëne merk Tork. Uit de pilot is gebleken dat Essity de papieren bekertjes, nadat...

21 juni 2023

Blog: Is dat meten wel zo ‘smart’?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de...

01 februari 2024

Nellen: “Schoonmaken kan prima overdag, zeker ook kantoren”

Eigenaar Nellen Schoonmaakdiensten denkt nog graag als een schoonmaker: ‘Schoonmaken kan prima overdag, zeker ook kantoren’. Het Algemeen Dagblad publiceerde op 24 januari dit artikel over Angel Nellen, eigenaar...

08 november 2019

Vlog 9 Voorstander Schoonmaak Vakdagen Wecoline: “Gek van water”

Een heldere, duurzame boodschap die verder gaat dan de plastic soep, ook de Allure-lijn én een primeur op de Schoonmaak Vakdagen. En Marco Vegers, key accountmanager van Wecoline, doet...

27 juni 2022

Blog: ‘Een eerlijke kwaliteitscontrole is een compliment voor de schoonmaker’

Als kwaliteitsinspecteur merk ik vaak dat schoonmakers bang zijn, bang voor de controle die ik loop. Als ik vraag waarom, is het antwoord vaak dat zij worden aangekeken op...

17 augustus 2023

Spanjaard beschadigt met schoonmaken deuren historische tempel

Als schoonmaken in je bloed zit………… In Taiwan heeft de politie op 14 augustus jongstleden een Spanjaard aangehouden omdat hij deuren van een historische tempel in Taipei heeft beschadigd...

27 mei 2019

Review (1) VSR Kennisdag ZKH Prins Carlos over Circulariteit: “Van luxe naar noodzaak”

Op 21 mei vond in Circl in Amsterdam het VSR Kennisevent 2019 plaats. Het centrale thema: Circulariteit. Acht sprekers belichtten het thema van diverse kanten: van de bouwstenen van...

11 oktober 2021

Filmtip: The Maid

Netflix heeft een nieuwe serie: The Maid. De serie gaat over een jonge moeder, die na een gewelddadige relatie een baan als schoonmaakster vindt. Ze vecht om haar kind...