Schoon toilet als beloning
Naar het toilet gaan op een festival is niet altijd een fijne beleving. Daar hebben ze in Spanje iets op gevonden. Een fris en schoon toilet, de ‘blessed bathroom’, wordt ingezet als beloning voor het inleveren van lege flessen. Een prijswinnend concept.
Als een feestje is afgelopen resteert er vaak een bult rommel. Zeker bij festivals is de puinhoop vaak enorm. Hoe krijg je tijdens een festival duurzaamheid en recyclen tussen de oren van de overwegend jonge bezoekers? Een uitdaging van formaat, waar Auriga samen met opdrachtgever Ecovidrio een even simpele als briljante oplossing op heeft gevonden.
Duurzaamheidsuitdaging
Een verlaten festivalterrein biedt vaak een troosteloze aanblik. Lege flessen, plastic bekertjes, kartonnen trays en andere troep. Een doorn in het oog van een festival in Spanje, dat hier in het kader van duurzaamheid iets aan wilde doen.
Maar hoe overtuig je jonge festivalbezoekers het terrein een beetje netjes te houden? Door ze te belonen met toegang tot een schoon toilet. Want wat is er fijner dan tijdens een festival je even te kunnen terugtrekken in een fris en schoon toilet in plaats van de vieze exemplaren.
Schoon toilet als beloning
De bezoekers werd gevraagd om flessen in te leveren. Bij het inleveren van drie lege flessen kreeg de festivalganger een polsbandje, waarmee een dag gebruik kon worden gemaakt van de ‘blessed bathroom’. Het bleek een groot succes. Niet alleen werden ruim 4000 flessen ingeleverd; het deed ook daadwerkelijk iets met de bewustwording van de jongeren.
Winnend concept
Deze case behaalde goud in de categorie ‘Sustainable Innovation’ tijdens Bea World, het internationale festival voor events en live communicatie.
Bekijk het Spaanse filmpje:
bron: www.eventbranche.nl