24 november 2021

Schoon toilet als beloning

Naar het toilet gaan op een festival is niet altijd een fijne beleving. Daar hebben ze in Spanje iets op gevonden. Een fris en schoon toilet, de ‘blessed bathroom’, wordt ingezet als beloning voor het inleveren van lege flessen. Een prijswinnend concept.  

Als een feestje is afgelopen resteert er vaak een bult rommel. Zeker bij festivals is de puinhoop vaak enorm. Hoe krijg je tijdens een festival duurzaamheid en recyclen tussen de oren van de overwegend jonge bezoekers? Een uitdaging van formaat, waar Auriga samen met opdrachtgever Ecovidrio een even simpele als briljante oplossing op heeft gevonden.

Duurzaamheidsuitdaging
Een verlaten festivalterrein biedt vaak een troosteloze aanblik. Lege flessen, plastic bekertjes, kartonnen trays en andere troep. Een doorn in het oog van een festival in Spanje, dat hier in het kader van duurzaamheid iets aan wilde doen.

Maar hoe overtuig je jonge festivalbezoekers het terrein een beetje netjes te houden? Door ze te belonen met toegang tot een schoon toilet. Want wat is er fijner dan tijdens een festival je even te kunnen terugtrekken in een fris en schoon toilet in plaats van de vieze exemplaren.

Schoon toilet als beloning
De bezoekers werd gevraagd om flessen in te leveren. Bij het inleveren van drie lege flessen kreeg de festivalganger een polsbandje, waarmee een dag gebruik kon worden gemaakt van de ‘blessed bathroom’. Het bleek een groot succes. Niet alleen werden ruim 4000 flessen ingeleverd; het deed ook daadwerkelijk iets met de bewustwording van de jongeren.

Winnend concept
Deze case behaalde goud in de categorie ‘Sustainable Innovation’ tijdens Bea World, het internationale festival voor events en live communicatie.

Bekijk het Spaanse filmpje:

bron: www.eventbranche.nl

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 september 2022

Dynamic Code en One Hundred Restrooms starten samenwerking

De Nederlandse scale-up One Hundrid Restrooms is een samenwerking aangegaan met de Zweedse onderneming Dynamic Code, die sinds 2011 werkt aan de ontwikkeling van zinvolle gezondheids- en diagnostische tests...

06 mei 2022

Samen ‘spelen’

Als een kind en een schoonmaakrobot elkaar vinden, dan is het ‘schattig’ Boma(Robotics). Wil jij ook een mooie foto om met de bezoekers van Schoonmaakjournaal delen? Stuur deze naar...

08 januari 2022

Meest gelezen artikelen

Benieuwd naar welke artikelen jullie in december 2021 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen:    ...

04 augustus 2023

85.000 schoonmaak-vak-diploma’s en meer……

In de afgelopen vier maanden heeft het RAS-Examenbureau bijna 2.500 mensen kunnen feliciteren met hun behaalde examen. Zij kunnen zich met recht een vak-schoonmaker noemen. Terecht, want schoonmaken is...

21 december 2021

IBN/Vebego neemt Toekomst Schoonmaakbedrijven over

De combinatie IBN/Vebego heeft overeenstemming bereikt met de aandeelhouder René Wittens van Toekomst Schoonmaakbedrijven omtrent de voorgenomen overname voor het einde van het jaar. “Twee maatschappelijk betrokken organisaties, waarin...

04 november 2022

Ben jij de marketing specialist die Nocore zoekt?

Ben jij een échte marketingspecialist en heb jij van a tot z kennis van marketingactiviteiten? Vind jij het leuk om de marketing verder op te bouwen en daar veel...

12 maart 2022

Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger vrij

Het Nederlandse duurzame zeepmerk Seepje heeft de receptuur van haar volledig natuurlijke allesreiniger kosteloos via een paginagrote advertentie in de Volkskrant vrijgegeven aan haar concurrenten, en wil zo de...

27 november 2022

#Favorites ‘Ma part du gâteau’

We hebben weer een film ontdekt met een hoofdrol voor de schoonmaak. ‘Ma part du gâteau’ is een Franse film van Cédric Klapisch (2011) waarin France ‘werkster’ wordt bij...

24 december 2018

Familiebedrijf Buné voert top 5 meest populair op Facebook in 2018 aan

Schoonmaakjournaal heeft ook een eigen Facebook-pagina. Bijna dagelijks posten we daar leuke berichten, interessante interviews, bijzondere blogs of eigen filmproducties. Deze vijf waren het meest populair in 2018. 1....

24 december 2018

Wintergast (4): Ara Hovsepjan (Gom): “Meer samenwerking en flexibiliteit voor impact in hospitality”

In onze serie Wintergasten: Ara Hovsepjan, accountmanager Gom Hospitality. Ara analyseert zijn persoonlijke stappen als ook die van Gom Hospitality in 2018. In zes vragen en antwoorden vertelt hij...