24 november 2021

Schoon toilet als beloning

Naar het toilet gaan op een festival is niet altijd een fijne beleving. Daar hebben ze in Spanje iets op gevonden. Een fris en schoon toilet, de ‘blessed bathroom’, wordt ingezet als beloning voor het inleveren van lege flessen. Een prijswinnend concept.  

Als een feestje is afgelopen resteert er vaak een bult rommel. Zeker bij festivals is de puinhoop vaak enorm. Hoe krijg je tijdens een festival duurzaamheid en recyclen tussen de oren van de overwegend jonge bezoekers? Een uitdaging van formaat, waar Auriga samen met opdrachtgever Ecovidrio een even simpele als briljante oplossing op heeft gevonden.

Duurzaamheidsuitdaging
Een verlaten festivalterrein biedt vaak een troosteloze aanblik. Lege flessen, plastic bekertjes, kartonnen trays en andere troep. Een doorn in het oog van een festival in Spanje, dat hier in het kader van duurzaamheid iets aan wilde doen.

Maar hoe overtuig je jonge festivalbezoekers het terrein een beetje netjes te houden? Door ze te belonen met toegang tot een schoon toilet. Want wat is er fijner dan tijdens een festival je even te kunnen terugtrekken in een fris en schoon toilet in plaats van de vieze exemplaren.

Schoon toilet als beloning
De bezoekers werd gevraagd om flessen in te leveren. Bij het inleveren van drie lege flessen kreeg de festivalganger een polsbandje, waarmee een dag gebruik kon worden gemaakt van de ‘blessed bathroom’. Het bleek een groot succes. Niet alleen werden ruim 4000 flessen ingeleverd; het deed ook daadwerkelijk iets met de bewustwording van de jongeren.

Winnend concept
Deze case behaalde goud in de categorie ‘Sustainable Innovation’ tijdens Bea World, het internationale festival voor events en live communicatie.

Bekijk het Spaanse filmpje:

bron: www.eventbranche.nl

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 oktober 2022

Deel 1 – Arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl groot succes

Deel één van de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl van Schoonmakend Nederland is ten einde. Een groot succes. Klik op deze videolink en krijg een indruk van de campagne en hoe succesvol...

14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen...

22 december 2023

#FotoFriday Een schoon Kerstfeest

Damsma Facilitaire Diensten wast in kerstsfeer de ramen. Directeur Jef Damsma vertelt hierover met een knipoog: “Deze week druk bezig met de glasbewassing in de stad waar de grootste...

30 mei 2022

Oprechtheid door complimenten De Dag van de Schoonmaker

“Wij maken er met ons team altijd een feestje van.” “Voor al mijn collega’s van ISS in ziekenhuis De Gelderse Vallei in Ede.” Dit zijn enkele reacties op de...

01 juni 2022

Tour Facilitair 2022

Vandaag, 1 juni, staan er iets meer dan 250 facilitair professionals aan de start van Tour Facilitair 2022. Een facilitair netwerkevent waarbij deelnemers 80 km fietsen. Het is alweer...

28 juli 2022

Een cocktail van inspiratietalks voor FMNextGen

Van strategische keuzes en de kwaliteit van medewerkers upgraden tot aantrekkelijk presenteren en concrete verkoopresultaten. Op 15 september zullen de deelnemers van het FMNextGen-event getrakteerd worden op een cocktail...

05 november 2021

WhiteVision helpt repeterende administratieve handelingen de wereld uit

WhiteVision en Nocore hebben een premium partnership. Samen bieden ze een totaaloplossing voor het digitaliseren van de inkomende documentenstroom in de schoonmaakbranche. De bedrijven hebben de handen ineengeslagen en...

16 mei 2024

WEPA presenteert nieuwe HYGINITY-dispenser serie op Interclean

WEPA Professional combineert gebruiksvriendelijkheid, duurzaamheid en hygiëne in de nieuwe HYGINITY-dispenser serie. Op Interclean Amsterdam presenteert WEPA Professional voor het eerst deze nieuwe dispenser serie ‘HYGINITY’ aan het publiek....

06 maart 2019

Blurring of Blokker? Christine Van Hoorenweder (Salubris): “We spelen kort op de bal”

“Ik zie nog zoveel opportuniteiten voor ons.” Christine van Hoorenweder, commercieel directeur van Salubris uit Aalter (België), reageerde direct op onze oproep om mee te werken aan onze themaserie...

27 januari 2022

r-MicronQuick gemaakt van gerecycled materiaal

Vileda Professional lanceerde in mei 2021 haar eerste microvezeldoek gemaakt van gerecycled materiaal, de r-MicroTuff Swift. Dat was de start van een nieuw ‘r-‘ assortiment duurzame schoonmaakoplossingen. In 2022...