14 december 2022

Schoonmaakrobot R3 voor een nog schoner zwembad

Nationaal zwemcentrum de Tongelreep in Eindhoven, een zwembad waar dagelijks veel van de nationale (zwem)sporters trainen om een topprestatie neer te kunnen zetten. Een sportaccommodatie van de Gemeente Eindhoven, waar niet alleen in het zwembad om topprestaties gevraagd wordt, maar ook eromheen van het team van Patrick Basten, Coördinator schoonmaak Eindhoven Sport. Sinds kort heeft het team er hulp bij gekregen in de vorm van een schoonmaakrobot, de R3 van BOMA Nederland.

Met een accommodatie die slechts 2 dagen per jaar gesloten is en waar de werkomstandigheden behoorlijk intensief zijn, denk aan chloordampen, warmte, lawaai en veel vierkante meters, is het schoonhouden van De Tongelreep een uitdaging te noemen. De komst van een eerste schoonmaakrobot is dan ook een belangrijke stap. Patrick Basten: “Voor ons is duurzame inzetbaarheid van onze mensen van groot belang. Er is veel aan gelegen om iedereen gezond werkend en met voldoening zijn of haar pensioengerechtigde leeftijd te laten behalen. We willen graag een goede balans tussen arbeid en rust aanbrengen en kijken waar we op een efficiënte manier een lastenverlichting kunnen doorvoeren. Werkbeleving staat hierbij centraal.”

Versterken
Patrick volgt de trend van robotisering in de schoonmaak al sinds 2018. “We zijn hier begonnen met handmatig schrobben, daarna overgestapt naar machinaal schrobben, en van een achterloper naar een ride-on, met nu als recente ontwikkeling de inzet van schoonmaakrobots. Het zijn elke keer stapjes om die werkbalans steeds beter te realiseren.”
De samenwerking tussen BOMA Nederland en Eindhoven Sport op het gebied van middelen en materialen is twee jaar geleden gestart. De lijntjes met het Robotics team van BOMA waren kort. “Het enthousiasme van Jeroen Evers, wat hij kon vertellen over de inzet van de machines, hoe BOMA daar mee om gaat en een vervolgafspraak op de Interclean, waarbij de REX zijn primeur beleefde, overtuigden mij dat het doel dat ik voor ogen had, een lastenverlichting voor mijn team, haalbaar moest zijn. Voor mij een voorbeeld van een echte win-win situatie: we hebben niet alleen een leverancier gevonden, maar een echte partner waarbij we elkaar versterken.”

Specifieke uitdaging
Zowel de duurzame inzetbaarheid van personeel als ook het milieuaspect is een belangrijk aspect bij de inzet van de schoonmaakrobot. “Ondanks dat het een robot is en stroom verbruikt, verbruikt hij veel minder water, in vergelijking met veel andere machines, en daar zit chemie in verwerkt. Dus ook daarmee behaal je winst.”

Toch blijft personeel de belangrijkste reden voor de inzet van de R3. Plezier in het werk, geen repetitief, saai en zwaar werk, geen blessures. “Bij de Tongelreep wordt 4 tot 5 uur per dag continue machinaal geschrobd. Als je acht uur werkt, is dat een lange tijd dat je zit en wordt dit werk repeterend en saai. Met als gevolg concentratieverlies waardoor de kans op fouten toeneemt en er misschien wel schade wordt gemaakt met of aan de machines. Daarom kan personeel beter actief bezig zijn met details en meer specifieke werkzaamheden waar nu eigenlijk geen tijd voor is. Wat ook resulteert in een betere schoonbeleving van bezoekers.”

Voor nu is deze R3 geprogrammeerd om de entree en gangen schoon te houden. Maar een volgende stap kan zijn de inzet in de kleedruimtes: 18 kleedruimtes moeten dagelijks gemopt worden, dit gebeurt handmatig of machinaal, en dat is arbeidsintensief. Ook moet dit in een relatief korte tijd schoon gemaakt worden. Maar het is haalbaar ook daar een rust in te bouwen. Voordeel: je kunt de schoonmaakrobot aanzetten, zelf alvast andere specifieke schoonmaaktaken uitvoeren en als je terugkomt heeft je collega-robot al het grootste gedeelte van de ruimtes gereinigd en hoef je alleen nog de puntjes op de i te zetten.

Toekomst
“We starten nu met één machine bij de Tongelreep. Maar deze ene robot is nog niet voldoende. Op termijn is uitbreiding van de inzetbaarheid van schoonmaakrobots wenselijk. Voor nu kijken we hoe R3 aan de slag gaat: brengt het de verbeterslag die we voor ogen hebben? Het is een dynamisch project wat we in samenwerking met BOMA continue gaan verbeteren.”

Rex
Naast de R3 staat ook de Rex te trappelen om voor de Gemeente Eindhoven aan de slag te gaan. Rex staat gepland in een sporthal waar hij voor een specifiek schoonmaakprobleem een oplossing moet bieden. “Hars dat gebruikt wordt bij de handbalteams, blijft achter op de sportvloer en in de weekenden is er geen schoonmaakpersoneel aanwezig. Dus maandagochtend is nu nog een spitsmoment voor het schoonmaak team, die als een malle aan de slag moeten om de hars van de vloer te verwijderen voordat de scholen starten met de gymlessen” vertelt Patrick. “Dat is niet prettig en efficiënt om zo de ochtend te starten. We willen zo snel mogelijk na het achterlaten van de hars starten met het machinaal schrobben. Rex is zo geprogrammeerd dat deze ‘s nachts meerdere malen zijn programma kan uitvoeren. De sporthal is dusdanig opgezet dat de schoonmaakcrew de Rex al op vrijdag gereed kan maken. Het team hoeft zich dan geen zorgen te maken. Zo hebben we meerdere locaties waar de robots een goede aanvulling op het team zijn.”

Samenwerking met BOMA
Patrick is tot nu toe erg blij met de samenwerking met BOMA. “Het grote voordeel: BOMA staat snel voor je klaar! Er wordt snel geschakeld, de lijntjes zijn kort. Die samenwerking is echt ideaal en zeer professioneel. En zo kun je elkaar verder helpen met het oog op de toekomst en een goede samenwerking nog verder uitbreiden.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 april 2022

“Ik wil de schoonmaakbranche nog mooier en fijner maken dan hij al is”

Ellen Dekkers startte net voordat de coronacrisis uitbrak als algemeen directeur bij de RAS. Wat hebben de twee jaar haar gebracht en waar wil de RAS het komende jaar...

04 december 2023

Te weinig salaris en pensioengeld voor schoonmakers op Vakantiepark Veluwse Hoevegaerde

Schoonmakers krijgen te weinig salaris en missen pensioengeld op Vakantiepark Veluwse Hoevegaerde Uit onderzoek van CNV Vakmensen blijkt dat de schoonmakers op Vakantiepark Veluwse Hoevegaerde in Putten worden gedupeert,...

30 juli 2025

Asito ontvangt hoogste erkenning voor sociaal ondernemen met certificaat PSO 30+

Werken bij Asito betekent volgens het bedrijf kansen krijgen. Daarom startte ze negen jaar geleden het Asito werkbedrijf. Een organisatieonderdeel dat zich volledig richt op het creëren van werkplekken...

12 april 2019

Werkgeluk: Facilicom benoemt 50 Happy Officers

Een opvallende nieuwe functietitel bij Facilicom Group: de dienstverlener uit Schiedam heeft er 50 Happy Officers bij. Het zijn geen nieuwe werknemers, maar eigen medewerkers die een training krijgen...

04 januari 2023

Podcast ‘De Werkprofessor’: “AI gaat mensen niet vervangen”

In de podcast van MT/Sprout ‘De Werkprofessor’, van 27 november, sprakt hr-strateeg Wendy van Ierschot met wetenschapper Maarten Steinbuch over AI. Hij ziet dat technologische ontwikkelingen snel gaan, maar...

29 juli 2025

Medewerkers werven in de zomer? Social Cleania zegt: doen!

“Is het wel slim om een campagne in de zomer te draaien?” Volgens Stef Martens van Social Cleania wel. `Mensen zitten altijd op hun telefoon. Ook tijdens de zomer.`...

03 maart 2025

Herstel overnamemarkt zet door

De Nederlandse overnamemarkt is in het afgelopen half jaar verder hersteld. In de tweede helft van 2024 steeg het aantal verkooptransacties met 4% en liep de gemiddelde verkooprijs van...

16 januari 2022

Een opgeruimd leven

Om goed te kunnen schoonmaken is een opgeruimd pand of bureau essentieel. Het opruimen is een taak voor de opdrachtgever of gebruikers van een pand. Toch helpen schoonmakers vaak...

02 januari 2023

Nieuw schoonmaakbedrijf: Vebego Cleaning Services

Vanaf 1 januari 2023 is er een nieuw groot schoonmaakbedrijf in Nederland: Vebego Cleaning Services. Met in totaal 8.000 medewerkers en ruim 2.500 klanten gaat het om één van...

20 juni 2024

Kies voor simpele en efficiënte documentverwerking met Whitevision en Nocore

Informatiestromen nemen toe. Van verschillende afzenders, in verschillende vormen en op verschillende plekken ontvangen schoonmaakbedrijven inkoopfacturen, serviceorders, bonnen en declaraties. Whitevision en Nocore zorgen ervoor dat je deze informatie...