22 december 2022

‘’We willen menstruatiearmoede uit de taboesfeer halen’’

CWS heeft een nieuw product gelanceerd: de CWS tampondispenser – in samenwerking met Period Pack. Deze nieuwe dispenser maakt tampons in sanitaire ruimtes gratis beschikbaar. CWS wil hiermee bijdragen aan het bestrijden van de groeiende menstruatiearmoede in Nederland, door de toegang tot menstruatieproducten net zo vanzelfsprekend te maken als water en zeep en zo gendergelijkheid te bevorderen.

Een groeiend probleem
Menstruatiearmoede is een groeiend probleem. Uit onderzoek van Plan International blijkt dan 1 op de 10 meisjes en vrouwen in Nederland niet altijd geld hebben voor tampons en maandverband. Concreet betekent dit dat 53.000 meisjes en vrouwen soms niet naar school of werk gaan omdat zij onvoldoende geld hebben om menstruatieproducten te kopen. Door inflatie en stijgende energieprijzen blijft dit aantal stijgen.

Véronique Soekaloe, Marketing & Communicatie Specialist bij CWS: “Menstruatieproducten zijn geen luxeartikelen, maar basisbehoeften voor vrouwen en meisjes die ongesteld zijn. Net zoals wc-papier en handzeep, zouden deze producten gratis beschikbaar moeten zijn voor iedereen die ze nodig heeft. We hopen dat de dispenser een verschil kan maken en op een veilige manier hulp kan bieden aan wie dat nodig heeft, zonder dat er een gevoel van schaamte of taboe hoeft te zijn.”

 

 

Donatie armoedefonds
Naast de eenmalige donatie van 8700 menstruatieproducten doneert CWS namens elke klant die kiest voor de tampondispenser een pakje tampons van biologisch katoen aan het Armoedefonds. Wendy Heerkens Brands, Fondsenwerver Zakelijk Markt bij het: “We zijn enorm dankbaar voor deze steun van CWS.’’ Bij het Armoedefonds zien we dat menstruatiearmoede kan leiden tot sociale uitsluiting en een gevoel van schaamte, maar ook praktische problemen kan veroorzaken zoals moeite met naar school of werk gaan. Dit gebaar betekent veel voor allerlei vrouwen en meiden, die op deze manier niet meer afhankelijk zijn .”

Schotland loopt voorop, groeiende aandacht in Nederland
Binnen Europa en het Verenigd Koninkrijk is er op dit moment alleen in Schotland wetgeving om menstruatieproducten gratis beschikbaar te stellen. In Nederland pleitte het College voor de Rechten van de Mens in 2020 al voor het gratis verstrekken van deze producten. Als het aan de Tweede Kamer ligt wordt het gratis verstrekken van menstruatieproducten in 2023 in Nederland ook de norm.

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 november 2022

Praat met elkaar en hoor elkaar

Op 16 november vond het RAS Symposium plaats met als thema ‘In wat voor land willen wij schoonmaken?’ Met een ‘Dank aan alle mensen in de schoonmaak’ opende dagvoorzitter...

21 april 2022

Vebego wint Familiebedrijven Award 2022

Woensdag 20 april 2022 nam familiebedrijf Vebego de Familiebedrijven Award 2022 in ontvangst. In een zinderende eindstrijd met drie andere finalisten trok Vebego aan het langste eind. “Met name...

30 juni 2022

Cocreatie biedt meerwaarde

“We hebben weer een stap in de goede richting gezet op het gebied van duurzaam ondernemen.” Vanaf 1 juli 2022 gaat FVH Facility Groep samenwerken met Hijman Schoonmaakartikelen. Algemeen...

02 december 2021

RAS zoekt nieuwe Voorzitter Geschillencommissie

Oproep: Wil je meewerken aan een eerlijke en duurzame schoonmaakbranche? En heb je ruime ervaring in het arbeidsrecht? Sollliciteer dan naar de functie van voorzitter voor de RAS-Geschillencommissie! De...

05 mei 2023

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023 van start

Vandaag, 5 mei 2023, gaat de vlag in top: schoonmaakbedrijven en eigen diensten kunnen vanaf vandaag tot 15 juni 2023 hun uitblinker(s) aanmelden voor de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing...

12 januari 2023

Esmée Ficheroux (CSU): “Bied ruimte aan de verschillen”

In 1968 richtte Cor van der Heijden Cleaning Service Uden (CSU) op. Een familiebedrijf dat ooit startte als eenmanszaak, maar inmiddels is uitgegroeid tot een onderneming waar 28.000 mensen...

23 februari 2023

Duurzaamheid en partnership leiden tot verlenging samenwerking AFAS Live en Effektief

Sinds 2007, toen AFAS Live nog de Heineken Music Hall heette, is Effektief verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud op deze locatie. Na het aanbestedingstraject in 2021 succesvol te hebben doorlopen,...

17 november 2021

Schoonmakend Nederland tegen uitbreiding CTB/invoering 2G naar werkplek

Schoonmakend Nederland heeft groot bezwaar tegen uitbreiding van de coronapas (CTB)  of invoering 2G op de werkplek. Daarom heeft zij de Kamercommissies die hier invloed op hebben, afgelopen maandag...

09 januari 2025

#FAVORITES Filmtip ‘Too good to be true’

Rachel Connor is een alleenstaande moeder die keihard werkt als schoonmaakster. Haar leven verandert drastisch wanneer ze een lucratieve baan aangeboden krijgt: de exclusieve schoonmaak van een luxe villa,...

13 februari 2022

Knuffels gevonden!

Herken je dit? Paniek omdat de favoriete knuffel van jouw kind waarschijnlijk op het vakantieadres is achtergebleven. Cleanlease brengt de rust terug. Je hebt een leuke vakantie gehad en...