22 december 2022

‘’We willen menstruatiearmoede uit de taboesfeer halen’’

CWS heeft een nieuw product gelanceerd: de CWS tampondispenser – in samenwerking met Period Pack. Deze nieuwe dispenser maakt tampons in sanitaire ruimtes gratis beschikbaar. CWS wil hiermee bijdragen aan het bestrijden van de groeiende menstruatiearmoede in Nederland, door de toegang tot menstruatieproducten net zo vanzelfsprekend te maken als water en zeep en zo gendergelijkheid te bevorderen.

Een groeiend probleem
Menstruatiearmoede is een groeiend probleem. Uit onderzoek van Plan International blijkt dan 1 op de 10 meisjes en vrouwen in Nederland niet altijd geld hebben voor tampons en maandverband. Concreet betekent dit dat 53.000 meisjes en vrouwen soms niet naar school of werk gaan omdat zij onvoldoende geld hebben om menstruatieproducten te kopen. Door inflatie en stijgende energieprijzen blijft dit aantal stijgen.

Véronique Soekaloe, Marketing & Communicatie Specialist bij CWS: “Menstruatieproducten zijn geen luxeartikelen, maar basisbehoeften voor vrouwen en meisjes die ongesteld zijn. Net zoals wc-papier en handzeep, zouden deze producten gratis beschikbaar moeten zijn voor iedereen die ze nodig heeft. We hopen dat de dispenser een verschil kan maken en op een veilige manier hulp kan bieden aan wie dat nodig heeft, zonder dat er een gevoel van schaamte of taboe hoeft te zijn.”

 

 

Donatie armoedefonds
Naast de eenmalige donatie van 8700 menstruatieproducten doneert CWS namens elke klant die kiest voor de tampondispenser een pakje tampons van biologisch katoen aan het Armoedefonds. Wendy Heerkens Brands, Fondsenwerver Zakelijk Markt bij het: “We zijn enorm dankbaar voor deze steun van CWS.’’ Bij het Armoedefonds zien we dat menstruatiearmoede kan leiden tot sociale uitsluiting en een gevoel van schaamte, maar ook praktische problemen kan veroorzaken zoals moeite met naar school of werk gaan. Dit gebaar betekent veel voor allerlei vrouwen en meiden, die op deze manier niet meer afhankelijk zijn .”

Schotland loopt voorop, groeiende aandacht in Nederland
Binnen Europa en het Verenigd Koninkrijk is er op dit moment alleen in Schotland wetgeving om menstruatieproducten gratis beschikbaar te stellen. In Nederland pleitte het College voor de Rechten van de Mens in 2020 al voor het gratis verstrekken van deze producten. Als het aan de Tweede Kamer ligt wordt het gratis verstrekken van menstruatieproducten in 2023 in Nederland ook de norm.

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 november 2023

Hygiëne specialisten op de Recreatie Vakbeurs

De 𝗥𝗲𝗰𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝗲 𝘃𝗮𝗸𝗯𝗲𝘂𝗿𝘀 gaat weer bijna van start in evenementenhal Hardenberg. Deze beurs tovert Hardenberg van 𝟭𝟰 𝘁/𝗺 𝟭𝟲 𝗻𝗼𝘃𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 om tot het infocentrum voor de recreatiebranche. Onder de...

25 februari 2022

Glasbewassing met een smile

Met een smile de ramen van de binnenzijde van de liftschacht wassen. Dat deden de gecertificeerde glazenwassers van 1nergiek. Een mooie opdracht met als resultaat een blije opdrachtgever! Dankjewel...

06 mei 2019

Top 5 meest populair op Schoonmaakjournaal in april

De maand starten met een grap verpakt in een vlog, een nieuwe vakbeurs, een nieuwe themaserie en een warm afscheid: dat en meer vormden Schoonmaakjournaal Select-bijdragen in april. Deze...

20 oktober 2021

Wereldwijde Thank Your Cleaner Day!

Op woensdag 20 oktober is het weer Thank Your Cleaner Day! Dit is een speciale dag die één keer per jaar in het teken staat van alle schoonmakers. Samen...

23 februari 2024

Belinda Pepplinkhuizen schittert al 27 jaar als schoonmaakster

Al 27 jaar is Belinda Pepplinkhuizen één van de schoonmaaksterren van De Ster Bedrijfsdiensten. De wekker van Belinda gaat dagelijks om 04.00 uur. “Dan start ik rustig op en...

12 februari 2019

Marcel en Rodger: “Met TenderApp ben je up-to-date voor succesvol aanbesteden”

De Nederlandse overheid publiceert jaarlijks 15.000 aanbestedingen op veel verschillende platformen. Het aanbestedingsproces is te veel gericht op de inkoper. Dit frustreert de inschrijver al jaren, voor hem is...

13 december 2021

Feestelijke schoonmaak- en tissueproducten

De feestdagen zijn in aantocht. Met een, helaas beperkt aantal mensen bij elkaar, gaan we Kerstmis en Oud & Nieuw vieren. Dat betekent boodschappen doen voor heerlijke brunches, borrels...

27 oktober 2021

Schoon verlangen

Als onderdeel van het project ‘Kunst in tijden van Corona’ is nu in het Amsterdam UMC deze rolkoffer van ca 70kg Dove Regular Cream zeep te zien,  gemaakt door...

12 maart 2020

Edwin van den Broek (Burgman): “Kosten besparen op schoonmaak, zo doe je dat”

“Innovatieve kennispartner Burgman zet in op kostenbesparing”, kopten we op 13 januari in aanloop naar de Horecava en Vakbeurs Facilitair. De importeur en groothandel in professionele hygiëne- en reinigingssystemen...

24 maart 2023

Captains of cleaning 30 maart

Op 30 maart word je tijdens de nieuwe uitzending van Captains of Cleaning bijgepraat over het laatste nieuws in de schoonmaak en facilitaire dienstverlening. In deze uitzending komen de...