27 november 2022

“Green Friday? Alle bijdragen aan een betere wereld helpen, hoe klein ook”

Vrijdag was het Black Friday, de vrijdag in de Verenigde Staten die na Thanksgiving valt en wordt gezien als het startschot voor de feestdagen waarop men inkopen gaat doen. Winkels geven dan hoge kortingen als lokkertje. Inmiddels kan je in Nederland ook niet meer om dit fenomeen heen. Toch is er een kentering zichtbaar, namelijk met het tegengeluid Green Friday. Schoonmaakleverancier Alpheios doet hieraan mee. Schoonmaakjournaal sprak met Jackie Raes, manager Marketing en Communications.

Hoe kwamen jullie op het initiatief Green Friday uit?
“Duurzaamheid is een van de vijf hoofdthema’s voor Alpheios. Wij geloven dat je als organisatie pas bestaansrecht hebt als je bijdraagt aan een betere wereld. Veel organisaties praten over ‘het beperken van de negatieve gevolgen’. Wij denken dat schoonmaakorganisaties die het aandurven om ‘positieve gevolgen’ te veroorzaken, het échte verschil maken. Dat regel je natuurlijk niet van de ene dag op de andere, dat is een zoektocht. Ook voor ons! Daarom zijn we altijd op zoek naar initiatieven die aansluiten bij onze filosofie. We kwamen dit jaar Green Friday tegen en besloten mee te doen.”

Waarom gingen jullie overstag?
“Black Friday is een dag waarop vooral gestunt wordt met consumer goods. Natuurlijk zijn we ons ervan bewust dat we niet de nieuwste iPhone of hippe outfits verkopen, maar producten die simpelweg nodig zijn voor goede schoonmaak in een organisatie. Het initiatief Green Friday vinden we een sterk statement tegen overconsumptie in de maatschappij en sluit daarom perfect aan bij onze filosofie. Door mee te doen en aandacht te vragen voor duurzaamheid, hopen we ook in de schoonmaak meer mensen bewust te maken.”

Hoe werkt het precies?
“Door mee te doen beloof je om tijdens Black Friday geen kortingsacties op je assortiment te doen. In plaats daarvan bedenk je een andere actie en doneer je op basis daarvan bomen. Wij hebben ervoor gekozen om in plaats van een kortingsactie in onze webshop, wat we voorheen wel eens deden met Black Friday, een boom te doneren voor elke bestelling via de webshop op die dag (tot een maximum van 200 bomen). We zijn tijdens Green Friday ook met een paar medewerkers gaan helpen bij het aanplanten van het Green Friday Forest.”

Wat zouden jullie tegen andere schoonmaakorganisaties willen zeggen met betrekking tot Green Friday?
“Misschien zie je niet helemaal hoe je Green Friday kunt toepassen op jouw organisatie, maar dan zijn er vast andere initiatieven die je kunt ondersteunen of stappen die je binnen je eigen organisatie kunt nemen. Denk bijvoorbeeld aan World Cleanup Day. Want elk bijdrage die je doet voor een duurzamere wereld helpt. En alleen samen kunnen we de wereld echt beter maken.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 juli 2019

Ad Bos (Van der Windt Verpakking) over gratis afvalzakkenactie: “No time to waste”

“Wie vandaag een dagje naar Scheveningen is geweest, weet dat het vanavond een troep op het strand is. Voor een groot gedeelte zijn we zelf oorzaak van die rotzooi,...

16 november 2021

ISS en Sodexo helpen vrouwelijke vluchtelingen

ISS Facility Services en Sodexo Nederland hebben beiden aangekondigd ieder 50 vrouwelijke vluchtelingen in verschillende Europese landen te begeleiden als onderdeel van een mentorschapsinitiatief dat op 9 november 2021...

25 oktober 2022

Bij Werner & Mertz is de cirkel oprecht rond

Recyclebaar is een veelgebruikte marketingterm die duurzaamheid impliceert. “Mooi dat bijvoorbeeld verpakking recyclebaar is, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Bij Werner & Mertz is ie dat...

25 februari 2024

#FAVORITES Handboek duurzaam ondernemen

Minder kosten, meer klanten en geëngageerde medewerkers. Wat zijn voor jou de belangrijkste acties om je bedrijf te verduurzamen? Hoe kan je medewerkers engageren en de markt overtuigen? Hoe evolueer...

14 september 2023

Ontdek de geheimen van duurzaam succes!

Het is tijd voor inspiratie over duurzaamheid. Veel bedrijven zijn ermee bezig, maar nog zoekende naar  hoe duurzaamheid een onderscheidend kenmerk kan worden? Daarom wordt van 19 tot en...

24 november 2021

Schoon toilet als beloning

Naar het toilet gaan op een festival is niet altijd een fijne beleving. Daar hebben ze in Spanje iets op gevonden. Een fris en schoon toilet, de ‘blessed bathroom’,...

07 november 2019

Ook Katrin Hygiënepapier op Schoonmaak Vakdagen met grootse boodschap

“Een kleine stand, maar we hebben een belangrijke, grootse boodschap. Een met impact”, prikkelt Ralph Vodegel, sales director Benelux. Katrin is de hygiënepapiertak van Metsä Tissue, onderdeel van Metsä...

09 maart 2020

Vijf unieke toppics op 28e editie Interclean Amsterdam

“Innovatie loopt ook door de komende editie van Interclean Amsterdam weer als een rode draad”, schreven we recent in onze aankondiging en oproep voor de Interclean Hackathon. Dat klopt...

16 december 2024

SIEV-Keurmerk voor Verloop Schoonmaakbedrijf

Verloop Schoonmaakbedrijf uit Utrecht heeft het SIEV-keurmerk behaald. Gwan Garcia VGM, functionaris bij Verloop schoonmaakbedrijf BV, ontving het SIEV Keurmerk Certificaat uit handen van Keurmerk-toetser Edgar van Engelen. Verloop...

04 december 2019

Blog: De definitie van duurzaamheid: de snaren van een gitaar

Je kunt tegenwoordig niet om het begrip duurzaamheid heen. In elke branche is het een thema en je leest het dagelijks op social media terug. Wanneer je Google laat...