25 oktober 2022

Bij Werner & Mertz is de cirkel oprecht rond

Recyclebaar is een veelgebruikte marketingterm die duurzaamheid impliceert. “Mooi dat bijvoorbeeld verpakking recyclebaar is, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Bij Werner & Mertz is ie dat wel. Wij werken circulair zowel voor de biologische cyclus van onze producten als voor de technische cyclus van onze verpakkingen. Deze filosofie trekken we ook door in onze bedrijfsvoering. We staan voor erkende verduurzaming in plaats van greenwashing.”

Aan het woord is Robert de Brauwer, business development manager bij Werner & Mertz Benelux. Hij is bij diverse brancheverenigingen actief om het duurzaamheidsverhaal kracht bij te zetten Ook denkt hij graag mee met vakgroothandels om hen te ondersteunen in hun verhaal richting hun klanten. “Soms kan je ontwikkelingen beter laten zien dan erover te vertellen. Daarom neem ik relaties bijvoorbeeld mee naar onze fabriek in Mainz (Duitsland) zodat zij met eigen ogen kunnen zien wat wij doen. Ik denk als voorbeeld aan ons innovatieve waterbehandelingsproces waarbij het afvalproduct weer gebruikt kan worden als grondstof voor bakstenen.”

“Eerlijk duurt het langst”

Duurzaam of Greenwashing, wat biedt toekomst?
Robert strijdt als ambassadeur voor het echte duurzaamheidsverhaal. Hij hekelt de schreeuwerige marketingtermen die bedrijven ‘groener’ doen lijken dan ze daadwerkelijk zijn. “Er zijn best wel wat cowboys in de markt die hoog van de toren blazen en onder valse voorwendselen afnemers laten denken dat ze groene producten verkopen of maatschappelijk verantwoorder zijn dan in werkelijkheid het geval is. Deze bedrijven blijken vaak niet aan de strenge criteria van ecolabels* te kunnen voldoen en met verzonnen pictogrammen of eigen duurzaamheidsmanifesten om inkopers te overtuigen. Dit zonder de borging van een geaccrediteerde of bevoegde instantie. Natuurlijk kijken wij met lede ogen naar dit soort greenwashing. We zien ook dat schoonmaakbedrijven hierdoor misleid kunnen worden, maar wij blijven in onze eigen kracht en kwaliteit geloven en onze koers varen. Eerlijk duurt het langst.”

Koploper met erkende certificeringen
“Werner & Mertz is koploper op duurzaamheidsgebied”, vervolgt Robert. “Wij hebben bijvoorbeeld binnen de schoonmaakbranche als eerste het Cradle to Cradle principe omarmd. Wij zorgen ervoor dat onze producten officieel door erkende onafhankelijke instanties gecertificeerd** zijn. We blijven continu innoveren. Dat betekent ook dat we het bestaande productgamma voortdurend verbeteren en naar een hoger duurzaamheidsniveau tillen.”

Certificeren kan voor je producten maar evengoed voor je bedrijfsvoering. Zo zijn er bijvoorbeeld ook de ISO 9001-certificeringen op bedrijfsniveau. Wil je hierin milieu meenemen, dan is ISO 14001 van toepassing. “Wil je de lat echt hoog leggen, zoals wij hebben gedaan, dan investeer je resoluut in EMAS-certificering. Dan zijn vrijblijvende beloften van ‘wij gaan duurzamer werken’ niet meer mogelijk. Je moet bewijzen wat je gedaan hebt, hoeveel, en wanneer. Werner & Mertz heeft hiermee haar bedrijfsvoering op duurzaamheid op het hoogst haalbare level gecertificeerd. Ook mogen wij ons de trotse bezitter van het Ecovadis Platinum label noemen, een niveau dat slechts 1% van de bedrijven behaalt.
Belangrijk om te vermelden vind ik dat al onze duurzaamheidsinspanningen eigen, meetbare initiatieven zijn en dat eventuele compensatie niet verkregen wordt door deze met ‘klimaatneutrale’ certificaten af te kopen. Dit laatste is ook een vorm van greenwashing in onze opinie.”

Certificeren is geen doel op zich
Op de vraag ‘Wat leveren al deze certificaten in de praktijk op?” antwoordt Robert: “Certificeren is voor ons geen doel op zich. Het is meer het gevolg van hoe wij als bedrijf onze activiteiten uitvoeren. Hoe wij wensen bij te dragen aan duurzaamheid en de circulaire economie. We investeren in het maken van de juiste keuzes voor grondstoffen, in een eigen watermanagementsysteem en we voorzien in onze eigen energie. Ook maken we onze verpakkingen voor 100% van (post-consumer) plastic afval. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld ‘bio-based’ verpakkingen, waarbij grondstoffen zoals rietsuiker gebruikt worden die bijgevolg niet meer beschikbaar zijn voor de voedingsindustrie.
Als chemiepartij nemen we de totale verantwoordelijkheid voor ons handelen. Op een gezonde manier. En iedere keer weer zetten we een verdere stip op horizon. We willen hiermee laten zien dat onze klanten ons kunnen vertrouwen. Wat we zeggen kunnen we onderbouwen, onafhankelijke instanties hebben onze duurzaamheidsinitiatieven beoordeeld en gewaardeerd.”

“We acteren op drie gebieden: milieu, mens en samenleving”

Wat doet Werner & Mertz voor de circulaire economie?
“We acteren op drie gebieden: milieu, mens en samenleving. Op het gebied van milieu maken we gebruik van zorgvuldig gekozen en minder milieubelastende middelen. Wie kiezen voor hernieuwbare grondstoffen van Europese bronnen, zoals raapzaadolie en koolzaadolie, waarbij de productie niet ten koste van voedselproductie gaat.
Wij streven de door de UN gestelde Sustainable Development Goals (SDG’s) na. Als bedrijf kan je moeilijk alle 17 goals goed invullen, maar we streven ernaar om hierin de juiste balans te vinden door op indirecte wijze toch een bijdrage te leveren aan SDG’S die strikt genomen niet noodzakelijk aan een bedrijf gerelateerd zijn. Wij denken aan de mensen die met onze producten werken, zij verdienen een veilige omgeving.
Verder staat onze directeur/eigenaar Reinhard Schneider erop dat onze producten marktconforme prijzen hebben, dus concurrerend zijn qua prijs en prestatie ten opzichte van reguliere producten.”

Hoe maak je als inkoper of gebruiker onderscheid tussen circulariteit en greenwashing?
“Vraag naar bewijs”, antwoordt Robert direct. “Neem geen genoegen met ‘eigen’ verklaringen of manifesten. Vraag certificaten op die uitgereikt werden door onafhankelijke instanties en bij voorkeur gebaseerd zijn op wettelijk vastgelegde criteria. Accepteer het antwoord ‘het certificaat is in aanvraag’ niet. Aanvraag wil niet zeggen dat het certificaat ook zal worden toegekend. Let ook op taalgebruik in de marketinguitingen. Dit kan heel overtuigend overkomen, maar de vraag is en blijft of uitingen ook geborgd zijn.”
Robert vult aan: “De overheid en de grotere marktpartijen gaan in tenders de duurzaamheidsaspecten van producten steeds meer waarderen. De invulling van de duurzaamheidscriteria wordt soms zelfs belangrijker dan prijs. Hierop hebben wij al lang ingezet, waardoor wij moeiteloos kunnen voldoen aan de eisen. Andere deelnemende partijen kunnen uiteraard ook inschrijven, je wordt niet gediskwalificeerd, maar de puntentelling voor duurzaamheidsaspecten geeft steeds vaker de beslissende doorslag. En dan weet je dat bij ons de cirkel rond is.”


Wil je meer weten over de duurzame weg van Werner & Mertz?

– Bekijk: Changing Values vs. Greenwashing – Sustainability at Werner & Mertz
Volg Werner & Mertz Benelux op LinkedIn
Ontdek het volledige Green Care Professional gamma

*Definitie van een ecolabel
Een ecolabel is een keurmerk dat wordt toegekend aan producten of diensten die minder milieubelastend zijn dan kwalitatief vergelijkbare producten of diensten,
op basis van een aantal vooraf bepaalde criteria, verleend door een onafhankelijke instelling of een overheidsinstantie.
**Definitie Certificeren
Formele procedure waarbij een onafhankelijke, geaccrediteerde of bevoegde persoon of instantie kenmerken, kwaliteit, kwalificatie of status van personen of organisaties, goederen of diensten, procedures of processen, of gebeurtenissen of situaties; beoordeelt en controleert of deze in overeenstemming zijn met vastgestelde eisen of normen, waarna dit schriftelijk wordt bevestigd door het afleveren van een certificaat.
Deel dit artikel

Ook interessant:

30 januari 2024

Uitkomst rondvraag Mewa Textil Service: Werkkleding moet vakbekwaamheid uitstralen

Het ligt voor de hand dat verzorgde en aantrekkelijke werkkleding professionaliteit uitstraalt. Dit is ook het geval voor geschoolde arbeiders. In deze context deed Mewa Textil-Service rondvraag bij deze...

09 mei 2019

Beleef Numatic Dealerdagen 2019 in woord en beeld

Van 6 tot en met 10 mei vinden de 14e Numatic Dealerdagen plaats. Met als thema: Vandaag zorgen voor morgen. Een thema dat zich uit in duurzame initiatieven zoals...

16 mei 2019

Toiletten bouwen met toiletpapier: The Good Roll

Sinds begin 2019 verkoopt Hygiënepapier.nl het merk The Good Roll: 100% boomvriendelijk toiletpapier zonder chloor, kleur- en geurstoffen. Want, zo vindt The Good Roll: bomen zijn om te knuffelen,...

19 september 2025

Leon Freriksen viert 12,5 jaar in dienst bij ACW Schoonmaakhelden

Leon Freriksen, teamleider Glas- en Gevelreiniging, is 12,5 jaar in dienst bij ACW Glas- en Gevelonderhoud. Van harte gefeliciteerd! Leon Freriksen startte in 2013, op 23-jarige leeftijd,bij ACW Schoonmaakhelden...

04 september 2025

Na Markthal volgt ook ONE HUNDRED restrooms eerste locatie bij treinstation in Zweden

Jernhusen en ONE HUNDRED restrooms slaan de handen ineen om de nieuwe standaard voor toiletten op treinstations in Zweden te zetten. De eerste locatie werd op 2 september 2025...

28 oktober 2022

#FilmFriday: van duurzaamheid naar circulariteit

In de afgelopen week heeft Werner & Mertz meerdere berichten gedeeld over haar streven naar circulariteit. Eerder dit jaar konden de bezoekers van hun stand op Interclean in Amsterdam...

06 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort...

27 augustus 2024

BOMA bestaat 50 jaar!

Op 27 augustus 2024 viert BOMA haar gouden jubileum! Van harte gefeliciteerd!

10 januari 2022

Meet my new friend

“Technologische innovaties zorgen voor gave veranderingen voor de schoonmaak van onze gebouwen”, laat René Olthof, Diensthoofd Facilitair Beheer van Karel de Grote Hogeschool, weten op LinkedIn. Hij slaat op...

16 juni 2025

CAO Lonen per 1 juli 2025

Op 1 juli 2025 gaan de cao-lonen voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche omhoog. Loontabel per 1 juli 2025 De basisuurlonen worden per 1 juli 2025 als volgt verhoogd: Loongroep...