25 oktober 2022

Bij Werner & Mertz is de cirkel oprecht rond

Recyclebaar is een veelgebruikte marketingterm die duurzaamheid impliceert. “Mooi dat bijvoorbeeld verpakking recyclebaar is, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Bij Werner & Mertz is ie dat wel. Wij werken circulair zowel voor de biologische cyclus van onze producten als voor de technische cyclus van onze verpakkingen. Deze filosofie trekken we ook door in onze bedrijfsvoering. We staan voor erkende verduurzaming in plaats van greenwashing.”

Aan het woord is Robert de Brauwer, business development manager bij Werner & Mertz Benelux. Hij is bij diverse brancheverenigingen actief om het duurzaamheidsverhaal kracht bij te zetten Ook denkt hij graag mee met vakgroothandels om hen te ondersteunen in hun verhaal richting hun klanten. “Soms kan je ontwikkelingen beter laten zien dan erover te vertellen. Daarom neem ik relaties bijvoorbeeld mee naar onze fabriek in Mainz (Duitsland) zodat zij met eigen ogen kunnen zien wat wij doen. Ik denk als voorbeeld aan ons innovatieve waterbehandelingsproces waarbij het afvalproduct weer gebruikt kan worden als grondstof voor bakstenen.”

“Eerlijk duurt het langst”

Duurzaam of Greenwashing, wat biedt toekomst?
Robert strijdt als ambassadeur voor het echte duurzaamheidsverhaal. Hij hekelt de schreeuwerige marketingtermen die bedrijven ‘groener’ doen lijken dan ze daadwerkelijk zijn. “Er zijn best wel wat cowboys in de markt die hoog van de toren blazen en onder valse voorwendselen afnemers laten denken dat ze groene producten verkopen of maatschappelijk verantwoorder zijn dan in werkelijkheid het geval is. Deze bedrijven blijken vaak niet aan de strenge criteria van ecolabels* te kunnen voldoen en met verzonnen pictogrammen of eigen duurzaamheidsmanifesten om inkopers te overtuigen. Dit zonder de borging van een geaccrediteerde of bevoegde instantie. Natuurlijk kijken wij met lede ogen naar dit soort greenwashing. We zien ook dat schoonmaakbedrijven hierdoor misleid kunnen worden, maar wij blijven in onze eigen kracht en kwaliteit geloven en onze koers varen. Eerlijk duurt het langst.”

Koploper met erkende certificeringen
“Werner & Mertz is koploper op duurzaamheidsgebied”, vervolgt Robert. “Wij hebben bijvoorbeeld binnen de schoonmaakbranche als eerste het Cradle to Cradle principe omarmd. Wij zorgen ervoor dat onze producten officieel door erkende onafhankelijke instanties gecertificeerd** zijn. We blijven continu innoveren. Dat betekent ook dat we het bestaande productgamma voortdurend verbeteren en naar een hoger duurzaamheidsniveau tillen.”

Certificeren kan voor je producten maar evengoed voor je bedrijfsvoering. Zo zijn er bijvoorbeeld ook de ISO 9001-certificeringen op bedrijfsniveau. Wil je hierin milieu meenemen, dan is ISO 14001 van toepassing. “Wil je de lat echt hoog leggen, zoals wij hebben gedaan, dan investeer je resoluut in EMAS-certificering. Dan zijn vrijblijvende beloften van ‘wij gaan duurzamer werken’ niet meer mogelijk. Je moet bewijzen wat je gedaan hebt, hoeveel, en wanneer. Werner & Mertz heeft hiermee haar bedrijfsvoering op duurzaamheid op het hoogst haalbare level gecertificeerd. Ook mogen wij ons de trotse bezitter van het Ecovadis Platinum label noemen, een niveau dat slechts 1% van de bedrijven behaalt.
Belangrijk om te vermelden vind ik dat al onze duurzaamheidsinspanningen eigen, meetbare initiatieven zijn en dat eventuele compensatie niet verkregen wordt door deze met ‘klimaatneutrale’ certificaten af te kopen. Dit laatste is ook een vorm van greenwashing in onze opinie.”

Certificeren is geen doel op zich
Op de vraag ‘Wat leveren al deze certificaten in de praktijk op?” antwoordt Robert: “Certificeren is voor ons geen doel op zich. Het is meer het gevolg van hoe wij als bedrijf onze activiteiten uitvoeren. Hoe wij wensen bij te dragen aan duurzaamheid en de circulaire economie. We investeren in het maken van de juiste keuzes voor grondstoffen, in een eigen watermanagementsysteem en we voorzien in onze eigen energie. Ook maken we onze verpakkingen voor 100% van (post-consumer) plastic afval. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld ‘bio-based’ verpakkingen, waarbij grondstoffen zoals rietsuiker gebruikt worden die bijgevolg niet meer beschikbaar zijn voor de voedingsindustrie.
Als chemiepartij nemen we de totale verantwoordelijkheid voor ons handelen. Op een gezonde manier. En iedere keer weer zetten we een verdere stip op horizon. We willen hiermee laten zien dat onze klanten ons kunnen vertrouwen. Wat we zeggen kunnen we onderbouwen, onafhankelijke instanties hebben onze duurzaamheidsinitiatieven beoordeeld en gewaardeerd.”

“We acteren op drie gebieden: milieu, mens en samenleving”

Wat doet Werner & Mertz voor de circulaire economie?
“We acteren op drie gebieden: milieu, mens en samenleving. Op het gebied van milieu maken we gebruik van zorgvuldig gekozen en minder milieubelastende middelen. Wie kiezen voor hernieuwbare grondstoffen van Europese bronnen, zoals raapzaadolie en koolzaadolie, waarbij de productie niet ten koste van voedselproductie gaat.
Wij streven de door de UN gestelde Sustainable Development Goals (SDG’s) na. Als bedrijf kan je moeilijk alle 17 goals goed invullen, maar we streven ernaar om hierin de juiste balans te vinden door op indirecte wijze toch een bijdrage te leveren aan SDG’S die strikt genomen niet noodzakelijk aan een bedrijf gerelateerd zijn. Wij denken aan de mensen die met onze producten werken, zij verdienen een veilige omgeving.
Verder staat onze directeur/eigenaar Reinhard Schneider erop dat onze producten marktconforme prijzen hebben, dus concurrerend zijn qua prijs en prestatie ten opzichte van reguliere producten.”

Hoe maak je als inkoper of gebruiker onderscheid tussen circulariteit en greenwashing?
“Vraag naar bewijs”, antwoordt Robert direct. “Neem geen genoegen met ‘eigen’ verklaringen of manifesten. Vraag certificaten op die uitgereikt werden door onafhankelijke instanties en bij voorkeur gebaseerd zijn op wettelijk vastgelegde criteria. Accepteer het antwoord ‘het certificaat is in aanvraag’ niet. Aanvraag wil niet zeggen dat het certificaat ook zal worden toegekend. Let ook op taalgebruik in de marketinguitingen. Dit kan heel overtuigend overkomen, maar de vraag is en blijft of uitingen ook geborgd zijn.”
Robert vult aan: “De overheid en de grotere marktpartijen gaan in tenders de duurzaamheidsaspecten van producten steeds meer waarderen. De invulling van de duurzaamheidscriteria wordt soms zelfs belangrijker dan prijs. Hierop hebben wij al lang ingezet, waardoor wij moeiteloos kunnen voldoen aan de eisen. Andere deelnemende partijen kunnen uiteraard ook inschrijven, je wordt niet gediskwalificeerd, maar de puntentelling voor duurzaamheidsaspecten geeft steeds vaker de beslissende doorslag. En dan weet je dat bij ons de cirkel rond is.”


Wil je meer weten over de duurzame weg van Werner & Mertz?

– Bekijk: Changing Values vs. Greenwashing – Sustainability at Werner & Mertz
Volg Werner & Mertz Benelux op LinkedIn
Ontdek het volledige Green Care Professional gamma

*Definitie van een ecolabel
Een ecolabel is een keurmerk dat wordt toegekend aan producten of diensten die minder milieubelastend zijn dan kwalitatief vergelijkbare producten of diensten,
op basis van een aantal vooraf bepaalde criteria, verleend door een onafhankelijke instelling of een overheidsinstantie.
**Definitie Certificeren
Formele procedure waarbij een onafhankelijke, geaccrediteerde of bevoegde persoon of instantie kenmerken, kwaliteit, kwalificatie of status van personen of organisaties, goederen of diensten, procedures of processen, of gebeurtenissen of situaties; beoordeelt en controleert of deze in overeenstemming zijn met vastgestelde eisen of normen, waarna dit schriftelijk wordt bevestigd door het afleveren van een certificaat.
Deel dit artikel

Ook interessant:

19 maart 2024

Carel Lurvink introduceert CaluCare Elite dispensers van gerecycled plastic

Onlangs heeft Carel Lurvink een nieuwe lijn sanitaire dispensers geïntroduceerd. Onder de merknaam CaluCare Elite brengt de Enschedese organisatie diverse dispensers, afvalbakken en andere toiletaccessoires op de markt. Naar...

11 februari 2024

#FAVORITES Carnavalsvierders en schoonmakers vieren samen een ‘schoon’ feest

Ook in schoonmaakland zijn fervente carnavalsvierders aanwezig. In de trein worden schoonmakers toegezongen. Tussen de bedrijven houden schoonmakers de steden schoon. Het is één groot feest! Bekijk de beelden...

27 januari 2022

Doe jij mee aan de Amsterdam Innovation Award 2022?

Op 31 januari sluit de inschrijvingstermijn voor mededinging aan de Innovation Award. Alle exposanten van Interclean Amsterdam 2022 kunnen aan deze wedstrijd voor de meest originele, praktische, duurzame en...

06 september 2019

Academie voor schoonmaaktalenten voert top 5 meest populair in augustus aan

Meer dan 11.000 mensen bereikten we met het klantenverhaal van UL-Team over het opleidingshuis van schoonmaakbedrijf Victoria. Een prachtig en praktisch verhaal over de academie voor schoonmaaktalenten, waarmee het...

28 november 2019

28 november: podium voor Schoonmaakteam, Leidinggevende en Schoonmaker van het Jaar

Vandaag is het feest in Buitenplaats Kameryk in Kamerik. Daar worden namelijk drie prijzen uitgereikt: de Schoonmaker van het Jaar, het Schoonmaakteam van het Jaar en de Leidinggevende van...

27 december 2018

Codecommissie reikt Europese Commissie in Petten gele kaart uit

De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf reikt een gele kaart uit aan de Europese Commissie, Joint Research Centre, Directoraat Resources te Petten. Aanleiding is het gunningscriterium laagste...

27 januari 2023

#VacatureVrijdag Kom werken bij Interclean Amsterdam & China

Wil jij helpen de internationale vakbeurzen Interclean Amsterdam en Interclean China verder uit te bouwen? Kom dan bij RAI Amsterdam werken als Exhibition Manager en wordt organisatorisch, conceptueel en...

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...

22 september 2020

Vakantiekoffer met schoonmaaknieuws

Schoonmaakjournaal was even op vakantie, even off line. Onze vakantiekoffer met schoonmaaknieuws pakken we de komende weken graag voor u uit. In oktober volgt meer.