Bij Werner & Mertz is de cirkel oprecht rond
Recyclebaar is een veelgebruikte marketingterm die duurzaamheid impliceert. “Mooi dat bijvoorbeeld verpakking recyclebaar is, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Bij Werner & Mertz is ie dat wel. Wij werken circulair zowel voor de biologische cyclus van onze producten als voor de technische cyclus van onze verpakkingen. Deze filosofie trekken we ook door in onze bedrijfsvoering. We staan voor erkende verduurzaming in plaats van greenwashing.”
Aan het woord is Robert de Brauwer, business development manager bij Werner & Mertz Benelux. Hij is bij diverse brancheverenigingen actief om het duurzaamheidsverhaal kracht bij te zetten Ook denkt hij graag mee met vakgroothandels om hen te ondersteunen in hun verhaal richting hun klanten. “Soms kan je ontwikkelingen beter laten zien dan erover te vertellen. Daarom neem ik relaties bijvoorbeeld mee naar onze fabriek in Mainz (Duitsland) zodat zij met eigen ogen kunnen zien wat wij doen. Ik denk als voorbeeld aan ons innovatieve waterbehandelingsproces waarbij het afvalproduct weer gebruikt kan worden als grondstof voor bakstenen.”
“Eerlijk duurt het langst”
Duurzaam of Greenwashing, wat biedt toekomst?
Robert strijdt als ambassadeur voor het echte duurzaamheidsverhaal. Hij hekelt de schreeuwerige marketingtermen die bedrijven ‘groener’ doen lijken dan ze daadwerkelijk zijn. “Er zijn best wel wat cowboys in de markt die hoog van de toren blazen en onder valse voorwendselen afnemers laten denken dat ze groene producten verkopen of maatschappelijk verantwoorder zijn dan in werkelijkheid het geval is. Deze bedrijven blijken vaak niet aan de strenge criteria van ecolabels* te kunnen voldoen en met verzonnen pictogrammen of eigen duurzaamheidsmanifesten om inkopers te overtuigen. Dit zonder de borging van een geaccrediteerde of bevoegde instantie. Natuurlijk kijken wij met lede ogen naar dit soort greenwashing. We zien ook dat schoonmaakbedrijven hierdoor misleid kunnen worden, maar wij blijven in onze eigen kracht en kwaliteit geloven en onze koers varen. Eerlijk duurt het langst.”
Koploper met erkende certificeringen
“Werner & Mertz is koploper op duurzaamheidsgebied”, vervolgt Robert. “Wij hebben bijvoorbeeld binnen de schoonmaakbranche als eerste het Cradle to Cradle principe omarmd. Wij zorgen ervoor dat onze producten officieel door erkende onafhankelijke instanties gecertificeerd** zijn. We blijven continu innoveren. Dat betekent ook dat we het bestaande productgamma voortdurend verbeteren en naar een hoger duurzaamheidsniveau tillen.”
Certificeren kan voor je producten maar evengoed voor je bedrijfsvoering. Zo zijn er bijvoorbeeld ook de ISO 9001-certificeringen op bedrijfsniveau. Wil je hierin milieu meenemen, dan is ISO 14001 van toepassing. “Wil je de lat echt hoog leggen, zoals wij hebben gedaan, dan investeer je resoluut in EMAS-certificering. Dan zijn vrijblijvende beloften van ‘wij gaan duurzamer werken’ niet meer mogelijk. Je moet bewijzen wat je gedaan hebt, hoeveel, en wanneer. Werner & Mertz heeft hiermee haar bedrijfsvoering op duurzaamheid op het hoogst haalbare level gecertificeerd. Ook mogen wij ons de trotse bezitter van het Ecovadis Platinum label noemen, een niveau dat slechts 1% van de bedrijven behaalt.
Belangrijk om te vermelden vind ik dat al onze duurzaamheidsinspanningen eigen, meetbare initiatieven zijn en dat eventuele compensatie niet verkregen wordt door deze met ‘klimaatneutrale’ certificaten af te kopen. Dit laatste is ook een vorm van greenwashing in onze opinie.”
Certificeren is geen doel op zich
Op de vraag ‘Wat leveren al deze certificaten in de praktijk op?” antwoordt Robert: “Certificeren is voor ons geen doel op zich. Het is meer het gevolg van hoe wij als bedrijf onze activiteiten uitvoeren. Hoe wij wensen bij te dragen aan duurzaamheid en de circulaire economie. We investeren in het maken van de juiste keuzes voor grondstoffen, in een eigen watermanagementsysteem en we voorzien in onze eigen energie. Ook maken we onze verpakkingen voor 100% van (post-consumer) plastic afval. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld ‘bio-based’ verpakkingen, waarbij grondstoffen zoals rietsuiker gebruikt worden die bijgevolg niet meer beschikbaar zijn voor de voedingsindustrie.
Als chemiepartij nemen we de totale verantwoordelijkheid voor ons handelen. Op een gezonde manier. En iedere keer weer zetten we een verdere stip op horizon. We willen hiermee laten zien dat onze klanten ons kunnen vertrouwen. Wat we zeggen kunnen we onderbouwen, onafhankelijke instanties hebben onze duurzaamheidsinitiatieven beoordeeld en gewaardeerd.”
“We acteren op drie gebieden: milieu, mens en samenleving”
Wat doet Werner & Mertz voor de circulaire economie?
“We acteren op drie gebieden: milieu, mens en samenleving. Op het gebied van milieu maken we gebruik van zorgvuldig gekozen en minder milieubelastende middelen. Wie kiezen voor hernieuwbare grondstoffen van Europese bronnen, zoals raapzaadolie en koolzaadolie, waarbij de productie niet ten koste van voedselproductie gaat.
Wij streven de door de UN gestelde Sustainable Development Goals (SDG’s) na. Als bedrijf kan je moeilijk alle 17 goals goed invullen, maar we streven ernaar om hierin de juiste balans te vinden door op indirecte wijze toch een bijdrage te leveren aan SDG’S die strikt genomen niet noodzakelijk aan een bedrijf gerelateerd zijn. Wij denken aan de mensen die met onze producten werken, zij verdienen een veilige omgeving.
Verder staat onze directeur/eigenaar Reinhard Schneider erop dat onze producten marktconforme prijzen hebben, dus concurrerend zijn qua prijs en prestatie ten opzichte van reguliere producten.”
Hoe maak je als inkoper of gebruiker onderscheid tussen circulariteit en greenwashing?
“Vraag naar bewijs”, antwoordt Robert direct. “Neem geen genoegen met ‘eigen’ verklaringen of manifesten. Vraag certificaten op die uitgereikt werden door onafhankelijke instanties en bij voorkeur gebaseerd zijn op wettelijk vastgelegde criteria. Accepteer het antwoord ‘het certificaat is in aanvraag’ niet. Aanvraag wil niet zeggen dat het certificaat ook zal worden toegekend. Let ook op taalgebruik in de marketinguitingen. Dit kan heel overtuigend overkomen, maar de vraag is en blijft of uitingen ook geborgd zijn.”
Robert vult aan: “De overheid en de grotere marktpartijen gaan in tenders de duurzaamheidsaspecten van producten steeds meer waarderen. De invulling van de duurzaamheidscriteria wordt soms zelfs belangrijker dan prijs. Hierop hebben wij al lang ingezet, waardoor wij moeiteloos kunnen voldoen aan de eisen. Andere deelnemende partijen kunnen uiteraard ook inschrijven, je wordt niet gediskwalificeerd, maar de puntentelling voor duurzaamheidsaspecten geeft steeds vaker de beslissende doorslag. En dan weet je dat bij ons de cirkel rond is.”
Wil je meer weten over de duurzame weg van Werner & Mertz?
– Bekijk: Changing Values vs. Greenwashing – Sustainability at Werner & Mertz
– Volg Werner & Mertz Benelux op LinkedIn
– Ontdek het volledige Green Care Professional gamma