8 november 2018

Blog: Hoe blijven we voorop lopen?

Alpheios bestaat 60 jaar en dat betekent dat Alpheios Performance Solutions alweer 10 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan, richtte Alpheios een aparte consultancytak op die zich richt op vooral complexe vraagstukken waarmee onze klanten en prospects kampen.

Waar het in het begin vooral ging om het ‘strak’ inrichten van de schoonmaakorganisatie en een juiste vertaalslag van een bestek maken naar een werkorganisatie, zien we de laatste jaren dat performancevraagstukken zich meer en meer richten op leiderschap, zelfsturing, betekenisvol werken aan de ene kant en klantwaarde, gastvrijheid en servicegerichtheid aan de andere kant. Een volwassen discussie om naast het technisch juist uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden, vooral te focussen op de achterliggende factoren die elke dag opnieuw de schoonmaker motiveren om andermans rommel op te ruimen. En precies daarin zit mijn persoonlijke passie voor dit mooie vak. Hoe maken wij permanent het verschil in het faciliteren en motiveren van de vakman/vakvrouw?

In de afgelopen 10 jaar heb ik vele klantvragen voorbij zien komen. Keer op keer heb ik voldoening gehaald uit het feit, dat schoonmaak met hoge prioriteit op de (facilitaire) agenda stond en na jaren van bezuinigingen nu eens níet als sluit- of kostenpost. Schoonmaak als doelbewust instrument om medewerkers/klanten/cliënten te werven of te binden. De schoonmaker die een zichtbare gastvrijheidsrol krijgt in een ziekenhuis, een glimlachende gastvrouw wordt in een verpleeghuis of een trotse host wordt op Schiphol of in de trein. Het voelt als ‘eindelijk een volwaardige rol’.

De bewuste keuze van Alpheios om onze consultancytak NAAST onze salesactiviteiten te positioneren, valt erg goed bij onze opdrachtgevers en helpt om onderzoek en advies los te zien van de overige activiteiten van Alpheios. 10 jaar geleden al een vooruitziende blik. Daar waar 30 jaar geleden vakopleidingen het verschil maakten, maakt nu consultancy het verschil. En we zijn niet van plan het hierbij te laten…

Na 10 jaar kan ik bijna zeggen dat wij als team niet alleen klanten, maar vooral partners erbij hebben gekregen. Luisteren naar elkaar (mijn collega Leon Hermse had het daar al eerder over in zijn blog Het eeuwige leven), of misschien moet ik zeggen “nog beter luisteren naar elkaar”. Het is een must als het om de toekomst gaat. Alleen dan kun je 75 of zelfs 100 (en Alpheios Performance Solutions dan misschien wel 25 of 50) jaar worden. Ik verheug me er nu al op.

Frank Brandsma,
business consultant Alpheios

Frank Brandsma is 34 jaar actief in de professionele schoonmaak en is sinds 1984 in diverse functies verbonden aan Vebego.

Deze blog maakt deel uit van de serie Kettingblogs ter gelegenheid van 60 jaar Alpheios. Begin december volgt de volgende blog.

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 maart 2020

Themaweek Prachtig: #nieuwsnotendop met SMB Willems, Vebego, CSU en OSB

In onze themaweek Prachtig onze tweede #nieuwsnotendop met wederom prachtige voorbeelden van dankbare en creatieve ondernemers en relaties. Schouder aan schouder, maar op gepaste afstand. #zorgvoorelkaar #waarderingvoorelkaar #hartvoorelkaar SMB...

10 oktober 2022

Margriet van Zijl Brand & Marketing Director Vebego Group

Op 1 oktober is Margriet van Zijl benoemd tot Brand & Marketing Director Vebego Group. Dit is een nieuwe rol binnen Vebego, die aansluit bij de strategische keuze om...

05 maart 2022

Oh, wat een week (9)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 27 februari: #Favorites: Er werd weer carnaval gevierd! Ook op de Universiteit van Maastricht. Daar werkt Marij Yerna van...

05 december 2018

Blog: Mijn Getal van het Jaar: 60

60 is een getal. Voor mij het Getal van het Jaar. Niet direct afhaken, want getallen doen veel meer met ons dan we denken. Ze zijn echt wel sexy...

06 september 2019

Academie voor schoonmaaktalenten voert top 5 meest populair in augustus aan

Meer dan 11.000 mensen bereikten we met het klantenverhaal van UL-Team over het opleidingshuis van schoonmaakbedrijf Victoria. Een prachtig en praktisch verhaal over de academie voor schoonmaaktalenten, waarmee het...

31 mei 2019

Blog: Verpakkingen en duurzaam gedrag

We hebben steeds meer voorkeur voor duurzame producten. Als consument, maar ook als professional, in de B2B-wereld, toch? Ik inspireer en daag je uit met deze consumentengerichte blog. Natuurlijk...

02 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales,...

26 februari 2022

Oh, wat een week (8)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 21 februari: #Blog: van Passie naar Kwaliteit. ‘Hoe maken we schoonmaak sexy?’ wordt wel eens gevraagd. Laten we eerlijk...

02 oktober 2019

Blog: Een medewerker ziek… en nu?

Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het...

12 februari 2024

10 jaar Made Blue Foundation: ‘Schoon drinkwater voor iedereen op deze wereld’

Een idealistisch avontuur van drie ondernemers, Frank van der Tang, Machiel van Dooren en Robin Pot is uitgegroeid tot een volwaardige én ondernemende Foundation, die internationaal opereert en successen...