9 april 2020

Hago’s Yanneth: “Je moet goed weten wat je missie is als schoonmaker in een ziekenhuis tijdens een pandemie”

In maart 2020 sloot ook Ziggo Dome zijn deuren vanwege de uitbraak van het coronavirus. Dit had niet alleen gevolgen voor artiesten en bezoekers, ook medewerkers stonden voor een voldongen feit. Zo ook Hago’s facility host Yanneth, die vóór de uitbraak dagelijks hard werkte aan de stralende uitstraling van Ziggo Dome. Op 14 maart draaide ze tijdens de afbouw van Holland Zingt Hazes voorlopig haar laatste dienst. Over de voortzetting van haar werkzaamheden op een andere locatie, twijfelde Yanneth geen moment. “Vakantie nemen, nu? No way!” Twee dagen later kreeg ze bericht: morgen om 10:00 bij een ziekenhuis.

Vanaf dat moment ging alles, aangepast op het virus, in een razend tempo. Een nieuw contract, een toegangspasje en de juiste kleding. Yanneth werd ontvangen door een collega van Hago Zorg, die haar tijdens haar eerste werkdag alles leerde wat ze moest weten. Wennen was het zeker. Yanneth draait nu nachtdiensten op de eerste hulp, elke nacht met een andere collega. Die afwisseling vindt ze leuk.

Superheld in sneltreinvaart
“Geen nacht is hetzelfde, het is niet te beschrijven. Je moet goed weten wat je missie is, als schoonmaakmedewerker in een ziekenhuis tijdens een pandemie. Het draait om hygiëne, maar ook om snelheid en efficiënt werken. Hier ben ik altijd mee bezig, en dit geef ik ook door aan collega’s die voor het eerst aan de slag gaan.”

Het besluit om in een ziekenhuis aan de slag te gaan, is niet voor iedereen even makkelijk. Yanneth ziet om zich heen dat collega’s vaak bang zijn voor het besmettingsrisico. Haar boodschap: “Het risico op besmetting is op dit moment overal. Het gaat er niet om waar je werkt, maar om hoe je je werk doet. Hygiëne en veiligheid, dat is belangrijk. Maatregelen naleven en voorzichtig zijn.”

Yanneth’s drijfveer is ontwikkeling
“Ik heb mijn collega’s heel goed geobserveerd en alle tips ter harte genomen. In deze tijden leer je heel veel van elkaar.” Gelukkig is er ook veel steun, soms zelfs uit onverwachte hoek. Gisteravond werd Yanneth gebeld met de vraag of ze zich op de eerste hulp wilde melden. Verrassing: de spoedartsen nodigden haar uit om samen te gaan eten.

Ondanks de goede ondersteuning die Yanneth krijgt, blijft het een onzekere situatie. Haar drijfveer is ontwikkeling. “Je hebt niet altijd de kansen en mogelijkheden om een opleiding te volgen. Maar door dit werk te doen, leer ik ontzettend veel. Die kans greep ik meteen.” Wel vindt ze het jammer dat ze niet meer op de hoogte is van wat er speelt bij Ziggo Dome. Ze hoopt dat ze na haar ‘missie’ in het ziekenhuis weer terug kan naar haar vertrouwde werkplek.

Nederland heeft Yanneth veel gegeven. Daarom doet ze er alles aan om nu te helpen. Zodat we, zodra de situatie onder controle is, weer samen op straat kunnen. Naar het café, lachen en samen dansen… óók weer bij Ziggo Dome!

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 oktober 2021

4e Hygiëneforum: onwennig en vertrouwd

‘Zijn jullie na de lockdowns ook voor het eerst weer buiten? Het lijkt wel een schoolreisje’, opende dagvoorzitter Thomas Hoogendoorn op maandag 4 oktober 2021 het Hygiëneforum in RAI...

09 april 2020

Belgische Netwerk in Zorg steekt hart onder de riem: You’ll never walk alone

“Ook wij als leidinggevenden staan voor een grote uitdaging. Wij hebben nu een zeer grote rol in het geruststellen en motiveren van onze mensen. Verder staan we ook voor...

14 oktober 2021

Blog: De fakkel is overgedragen

Jaaaa, de fakkel is overgedragen: Schoonmaakjournaal heeft een nieuwe, trotse eigenaar. Waar ik 15 maanden geleden de naam van de pionierende online schoonmaakmedia van de hand deed, wordt het...

21 oktober 2024

Schiphol zet in op schonere terminal en beter werk voor schoonmakers

Schiphol wil nieuwe, langdurige, contracten sluiten met GOM, Hago Airport Services en Victoria voor de schoonmaakwerkzaamheden in de terminal en bagagekelder. Dat maakt de luchthaven in een voorlopige gunning...

29 november 2019

Asito klantencongres Cure 2019 Schoonmaakinnovaties in de zorg: “Vooral doen”

We’ve got our eye on you: Asito kijkt constant om zich heen waar we verbeteringen kunnen doorvoeren. Waar behoefte aan is, waar de patiënt behoefte aan heeft. Technologie speelt...

24 februari 2019

#nieuwsnotendop week 8 met Beercoo, Hago, Kärcher, Noorderkwartier, PayOK en Schilten

Schilten Schoonmaak neemt Alcean over Het Dordtse schoonmaakbedrijf Schilten heeft Alclean uit Krimpen aan den IJssel overgenomen. Daarmee versterkt het haar regionale positie in de driehoek Rotterdam, Breda en...

24 maart 2020

Themaweek Prachtig: OSB start actie #SchoonmakersBedankt

Schoonmakers zijn onmisbaar. Dat waren ze al, maar nu in deze tijd helemaal. Waar zorgverleners met hun handen aan het bed strijden tegen het coronavirus, vechten schoonmakers ook dagelijks...

13 december 2021

Feestelijke schoonmaak- en tissueproducten

De feestdagen zijn in aantocht. Met een, helaas beperkt aantal mensen bij elkaar, gaan we Kerstmis en Oud & Nieuw vieren. Dat betekent boodschappen doen voor heerlijke brunches, borrels...

16 april 2020

Leonore Nieuwmeijer over kracht MobiliteitsCentrum Asito: “Schoonmakers snel, goed voorbereid en veilig aan de slag”

Het zijn bijzondere tijden in de schoonmaaksector: sluitingen van heel veel panden en onderwijsinstellingen enerzijds, toename van de druk op de zorgsector anderzijds. “Bij ons werken 8000 schoonmaakkrachten, waarvan...

06 april 2020

#samensterk Schoonmaakhelden in de zorg: jullie zijn onmisbaar!

Op 17 maart om 20.00 uur klonk er door heel Nederland applaus voor de helden in de zorg, die zich dag en nacht in (moeten) zetten in de barre...