9 april 2020

Hago’s Yanneth: “Je moet goed weten wat je missie is als schoonmaker in een ziekenhuis tijdens een pandemie”

In maart 2020 sloot ook Ziggo Dome zijn deuren vanwege de uitbraak van het coronavirus. Dit had niet alleen gevolgen voor artiesten en bezoekers, ook medewerkers stonden voor een voldongen feit. Zo ook Hago’s facility host Yanneth, die vóór de uitbraak dagelijks hard werkte aan de stralende uitstraling van Ziggo Dome. Op 14 maart draaide ze tijdens de afbouw van Holland Zingt Hazes voorlopig haar laatste dienst. Over de voortzetting van haar werkzaamheden op een andere locatie, twijfelde Yanneth geen moment. “Vakantie nemen, nu? No way!” Twee dagen later kreeg ze bericht: morgen om 10:00 bij een ziekenhuis.

Vanaf dat moment ging alles, aangepast op het virus, in een razend tempo. Een nieuw contract, een toegangspasje en de juiste kleding. Yanneth werd ontvangen door een collega van Hago Zorg, die haar tijdens haar eerste werkdag alles leerde wat ze moest weten. Wennen was het zeker. Yanneth draait nu nachtdiensten op de eerste hulp, elke nacht met een andere collega. Die afwisseling vindt ze leuk.

Superheld in sneltreinvaart
“Geen nacht is hetzelfde, het is niet te beschrijven. Je moet goed weten wat je missie is, als schoonmaakmedewerker in een ziekenhuis tijdens een pandemie. Het draait om hygiëne, maar ook om snelheid en efficiënt werken. Hier ben ik altijd mee bezig, en dit geef ik ook door aan collega’s die voor het eerst aan de slag gaan.”

Het besluit om in een ziekenhuis aan de slag te gaan, is niet voor iedereen even makkelijk. Yanneth ziet om zich heen dat collega’s vaak bang zijn voor het besmettingsrisico. Haar boodschap: “Het risico op besmetting is op dit moment overal. Het gaat er niet om waar je werkt, maar om hoe je je werk doet. Hygiëne en veiligheid, dat is belangrijk. Maatregelen naleven en voorzichtig zijn.”

Yanneth’s drijfveer is ontwikkeling
“Ik heb mijn collega’s heel goed geobserveerd en alle tips ter harte genomen. In deze tijden leer je heel veel van elkaar.” Gelukkig is er ook veel steun, soms zelfs uit onverwachte hoek. Gisteravond werd Yanneth gebeld met de vraag of ze zich op de eerste hulp wilde melden. Verrassing: de spoedartsen nodigden haar uit om samen te gaan eten.

Ondanks de goede ondersteuning die Yanneth krijgt, blijft het een onzekere situatie. Haar drijfveer is ontwikkeling. “Je hebt niet altijd de kansen en mogelijkheden om een opleiding te volgen. Maar door dit werk te doen, leer ik ontzettend veel. Die kans greep ik meteen.” Wel vindt ze het jammer dat ze niet meer op de hoogte is van wat er speelt bij Ziggo Dome. Ze hoopt dat ze na haar ‘missie’ in het ziekenhuis weer terug kan naar haar vertrouwde werkplek.

Nederland heeft Yanneth veel gegeven. Daarom doet ze er alles aan om nu te helpen. Zodat we, zodra de situatie onder controle is, weer samen op straat kunnen. Naar het café, lachen en samen dansen… óók weer bij Ziggo Dome!

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 augustus 2019

Blog: Overdreven

Enige tijd geleden bezocht ik het toilet van een hotel. Na het toiletbezoek was ik uiteraard mijn handen en terwijl ik daarmee bezig ben, komt er een man binnen....

16 januari 2024

Horecava 2024 laat zien hoe snel verandering gaat, ook in hygiene

“Een goede Horecava betekent een goed jaar” stelt een exposant van de organisatie van de Horecava, de professionals horeca-vakbeurs die van 8 t/m 11 januari plaatsvond in RAI Amsterdam. Deze...

17 maart 2020

5e editie Dag van de Schoonmaker 15 juni 2020: “Jij maakt nóg meer het verschil”

Zondag 15 maart publiceerde de rijksoverheid een overzicht van de cruciale beroepen tijdens COVID-19-uitbraak, het Corona-virus. Wanneer ook schoonmaak aan deze lijst wordt toegevoegd, wordt weer eens duidelijk hoe...

24 februari 2019

#nieuwsnotendop week 8 met Beercoo, Hago, Kärcher, Noorderkwartier, PayOK en Schilten

Schilten Schoonmaak neemt Alcean over Het Dordtse schoonmaakbedrijf Schilten heeft Alclean uit Krimpen aan den IJssel overgenomen. Daarmee versterkt het haar regionale positie in de driehoek Rotterdam, Breda en...

14 maart 2022

Bureaustoel, schoonmaak, oppas; je werkgever regelt het

Sodexo lanceert WorkX. Een online platform waarmee werkgevers kunnen zorgen voor een optimale thuiswerkomgeving voor hun medewerkers. Met WorkX kunnen werknemers snel en makkelijk iets laten doen aan die...

11 augustus 2020

#nieuwsnotendop coronaproof innovaties en oplossingen van Taski, Asito en Vileda

TASKI boent en sprayt ontsmetting weg Met de door TASKI ontwikkelde IntelliSpray-technologie krijgt de vraag waartoe een reinigingsmachine in staat is een heel ander antwoord. IntelliSpray is een volledig geïntegreerde...

14 juni 2019

Vakvrouw Gré Ottens is 10e Asito Schoonmaakkracht 2019

Op de Dag van de Schoonmaker is Gré Ottens Asito Schoonmaakkracht 2019 geworden. Van de 10.000 schoonmaakkrachten die Asito rijk is, koos de jury voor Gré vanwege haar tomeloze...

23 juni 2020

Vileda: “Hygiënisch veilig is het nieuwe schoon”

Hygiëne, veiligheid, vertrouwen: opnieuw ‘zoomt’ Vileda Professional via een kort, krachtig en waardevol webinar op 22 juni met haar relaties in op het huidige (schoonmaak)normaal. Paul Harleman is applicatiemanager...

20 maart 2020

Interclean Amsterdam verplaatst naar 3-6 november

In reactie op de aankondiging van vorige week over het verplaatsen van Interclean Amsterdam vanwege de gevolgen van het coronavirus (COVID-19) is het beursteam verheugd om mee te kunnen...

09 juli 2020

Interclean Amsterdam wordt hybride evenement: on site en online

Interclean breidt haar fysieke event, dat plaatsvindt op dinsdag 3 tot en met vrijdag 6 november in RAI Amsterdam, uit met een online programma. Hierdoor maakt de vakbeurs voor...