19 februari 2020

Blog: Stiefkind van het aanbesteden (2)

Stiefkind, hoezo? Het stellen van vragen is naar mijn idee te vaak een stiefkind van het aanbesteden. Terwijl het belang van het stellen van vragen groot is. Als Aanbestedingsspecialist ga ik in mijn tweede blog in de aanpak van vragen stellen.

Stel de juiste vragen Stel geen gesloten vragen. Als inschrijver heb je meestal niet zoveel aan een simpel ja of nee als antwoord. Let dus op je vraagstelling, vraag om een toelichting. Vraag bijvoorbeeld of je aanname klopt en zo nee waarom niet, of vraag hoe de tekst wel geïnterpreteerd moet worden.

Denk niet dat je het wel weet; doe geen aannames! Heb je moeite met een bepaald aspect, met een eis of met een voorwaarde? Stel dan een vraag waarin je aangeeft waarom jij daar als inschrijver moeite mee hebt en plaats er een alternatief bij. En, stel vooral geen vragen, omdat je denkt dat het stellen van veel vragen goed is. Dat wekt alleen irritatie op en voegt weinig toe.

Wees kritisch Wees kritisch; slik niet alles voor zoete koek. Bij inschrijvers die niet vaak meedoen met aanbestedingen zie ik soms dat ze alles voor waar aannemen wat er in de stukken staat.

Een aanbestedende dienst mag veel zelf bepalen, maar het moet wel redelijk en in verhouding tot de opdracht zijn. Wil je weten of dat het geval is, kijk dan eens in de Gids Proportionaliteit. Deze gids maakt deel uit van de Aanbestedingswet en geeft met voorbeelden een heldere uitleg van het proportionaliteitsbeginsel.  Is iets naar jouw idee niet redelijk stel dan een vraag en verwijs bijvoorbeeld naar het voorbeeld in de Gids Proportionaliteit.

Vragen met commercieel/economisch belang Stel dat je bijvoorbeeld een vraag wilt stellen over de toepasbaarheid van een uniek eigen product of procedure. In dat geval heb je wellicht liever niet dat je concurrenten die vraag en het antwoord zien. De Aanbestedingswet noemt dat een vraag met commercieel/economisch belang.

In dat geval vermeld je dat bij het indienen van de vraag en vraag je de aanbestedende dienst of alleen jij het antwoord op die vraag kunt krijgen. Het nadeel is wel, dat het aan de aanbestedende dienst is om te bepalen of de vraag en het antwoord het commercieel/economisch belang van de inschrijver schaadt.

Daarom dit advies: geef bij deze categorie vragen altijd aan wat ermee moet gebeuren als de aanbestedende dienst deze vraag niet accepteert als een vraag met commercieel/economisch belang. Mag de vraag dan toch worden beantwoord in de Nota van Inlichtingen of moet men de vraag als niet gesteld beschouwen?

Tips In mijn Handboek inschrijven op aanbestedingen vind je in bijlage C voorbeelden (100 stuks) van vragen die je zou kunnen stellen. Het gaat er daarbij niet zozeer om wat er gevraagd wordt, maar hoe. Ook dat kan je helpen.

Octavia Siertsema,
Aanbestedingsspecialist

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 juli 2020

Themaweek Aanbesteden: prijs, prijs, prijs?

Vijf werkdagen en vijf themabijdragen over aanbesteden: deze week nemen een duik in het verleden van schoonmaak(gerelateerde) aanbestedingen en trekken we de lijn via de Schoonmaakjournaal discussiegroep op LinkedIn...

09 november 2021

SieV en Nocore slaan de handen ineen voor het MKB

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van branchevereniging SieV op de Schoonmaak Vakdagen, hebben SieV en Nocore een bijzondere samenwerking aangekondigd. Samen zetten zij zich in voor 100% controle op de...

30 augustus 2023

Workshop aanbesteden: Leer in één dag het spel spelen

“Als je aan het spel aanbesteden wil meedoen, moet je de spelregels kennen.” En daarom organiseert aanbestedingspecialist Octavia Siertsema samen met Advocaat Tjeerd Grunbauer op 9 november 2023 de...

20 december 2018

Erelid Pieta Hoogvliet behaalt SIEV-Keurmerk

Erelid van mkb-branchevereniging SIEV, Pieta Hoogvliet, heeft met haar bedrijf Hoogvliet Schoonmaakdiensten voor het eerst het SIEV-Keurmerk behaald. Pieta was destijds een van de drie initiatiefnemers en begon de...

14 juli 2020

Primeur in aanbesteding Schouw On!ine, voordelen voor opdrachtgever en opdrachtnemer

Bijzaak, partner voor facilitaire vraagstukken, introduceert Schouw On!ine: de nieuwe, moderne en toekomstbestendige manier van schouwen en informatie-uitwisseling tijdens Europese en onderhandse facilitaire tendertrajecten. Met het nieuwe concept Schouw...

18 december 2019

Blog: Een vreemde eend in de bijt

Als relatiemanager van SIEV mocht ik recent een bevriende ondernemer bezoeken om een kop koffie te drinken. Toen de kou wat weggezakt was, verslikte ik me bijna in het...

05 december 2023

SIEV maakt er chocola van voor mkb schoonmaak ondernemers

“Wij hebben als mkb branchevereniging SIEV leden er wel chocola van gegeten.” Vandaag, op Sinterklaasdag, deelt SIEV aan haar leden chocola uit, gemaakt door een mkb ondernemer voor andere...

06 juni 2025

Van 𝗣𝗼𝗱𝗰𝗮𝘀𝘁 1 naar 𝟭𝟬𝟬: “𝗗𝗲 𝗽𝗲𝗿𝗳𝗲𝗰𝘁𝗲 𝗮𝗮𝗻𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲𝗱𝗶𝗻𝗴 𝗲𝗻 𝗶𝗻𝘀𝗰𝗵𝗿𝗶𝗷𝘃𝗶𝗻𝗴”

Exact 4 jaar geleden publiceerden Peter Streefkerk en Octavia Siertsema hun eerste podcast in de serie ‘Alles over Aanbesteden’. Octavia vertelt over hoe deze podcast tot stand kwam, hoe...

23 maart 2023

Ledenvergadering SIEV op 20 april bij NESO

In Bemmel is in 2022 NESO geopend. Dit eerste opleidingscentrum waar bijna alle vormen van schoonmaakdienstverlening in praktijksituaties kunnen worden geleerd, is op 20 april 2023 gastheer van de...

29 januari 2019

Kirsten van der Vaart (Asito) over gele kaart Petten: “Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht”

Gunnen op prijs: waar en waarom gaat het bij aanbestedingen mis qua criteria? Moet je als schoonmaakbedrijf kiezen om toch in te schrijven; sta je met je rug tegen...