19 februari 2020

Blog: Stiefkind van het aanbesteden (2)

Stiefkind, hoezo? Het stellen van vragen is naar mijn idee te vaak een stiefkind van het aanbesteden. Terwijl het belang van het stellen van vragen groot is. Als Aanbestedingsspecialist ga ik in mijn tweede blog in de aanpak van vragen stellen.

Stel de juiste vragen Stel geen gesloten vragen. Als inschrijver heb je meestal niet zoveel aan een simpel ja of nee als antwoord. Let dus op je vraagstelling, vraag om een toelichting. Vraag bijvoorbeeld of je aanname klopt en zo nee waarom niet, of vraag hoe de tekst wel geïnterpreteerd moet worden.

Denk niet dat je het wel weet; doe geen aannames! Heb je moeite met een bepaald aspect, met een eis of met een voorwaarde? Stel dan een vraag waarin je aangeeft waarom jij daar als inschrijver moeite mee hebt en plaats er een alternatief bij. En, stel vooral geen vragen, omdat je denkt dat het stellen van veel vragen goed is. Dat wekt alleen irritatie op en voegt weinig toe.

Wees kritisch Wees kritisch; slik niet alles voor zoete koek. Bij inschrijvers die niet vaak meedoen met aanbestedingen zie ik soms dat ze alles voor waar aannemen wat er in de stukken staat.

Een aanbestedende dienst mag veel zelf bepalen, maar het moet wel redelijk en in verhouding tot de opdracht zijn. Wil je weten of dat het geval is, kijk dan eens in de Gids Proportionaliteit. Deze gids maakt deel uit van de Aanbestedingswet en geeft met voorbeelden een heldere uitleg van het proportionaliteitsbeginsel.  Is iets naar jouw idee niet redelijk stel dan een vraag en verwijs bijvoorbeeld naar het voorbeeld in de Gids Proportionaliteit.

Vragen met commercieel/economisch belang Stel dat je bijvoorbeeld een vraag wilt stellen over de toepasbaarheid van een uniek eigen product of procedure. In dat geval heb je wellicht liever niet dat je concurrenten die vraag en het antwoord zien. De Aanbestedingswet noemt dat een vraag met commercieel/economisch belang.

In dat geval vermeld je dat bij het indienen van de vraag en vraag je de aanbestedende dienst of alleen jij het antwoord op die vraag kunt krijgen. Het nadeel is wel, dat het aan de aanbestedende dienst is om te bepalen of de vraag en het antwoord het commercieel/economisch belang van de inschrijver schaadt.

Daarom dit advies: geef bij deze categorie vragen altijd aan wat ermee moet gebeuren als de aanbestedende dienst deze vraag niet accepteert als een vraag met commercieel/economisch belang. Mag de vraag dan toch worden beantwoord in de Nota van Inlichtingen of moet men de vraag als niet gesteld beschouwen?

Tips In mijn Handboek inschrijven op aanbestedingen vind je in bijlage C voorbeelden (100 stuks) van vragen die je zou kunnen stellen. Het gaat er daarbij niet zozeer om wat er gevraagd wordt, maar hoe. Ook dat kan je helpen.

Octavia Siertsema,
Aanbestedingsspecialist

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 oktober 2023

Oproep: Wat wil jij weten over aanbesteden?

Al eerder berichtten we over de podcastserie ‘Alles over Aanbesteden’ van aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema. De serie kent nu 62 afleveringen. 62 podcasts met 62 verschillende onderwerpen die allemaal bij...

08 mei 2025

VFM en Code Schoonmaak geven praktische handvatten prijsindexatie IFM-contracten

Prijsindexaties.. het blijft een lastig thema – dat (helaas) elk jaar terugkomt…Voor single-services zijn er handvatten van Code Verantwoordelijk Marktgedrag maar voor integrale contracten met meerdere diensten én managementtaken...

12 februari 2019

Marcel en Rodger: “Met TenderApp ben je up-to-date voor succesvol aanbesteden”

De Nederlandse overheid publiceert jaarlijks 15.000 aanbestedingen op veel verschillende platformen. Het aanbestedingsproces is te veel gericht op de inkoper. Dit frustreert de inschrijver al jaren, voor hem is...

29 januari 2019

Kirsten van der Vaart (Asito) over gele kaart Petten: “Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht”

Gunnen op prijs: waar en waarom gaat het bij aanbestedingen mis qua criteria? Moet je als schoonmaakbedrijf kiezen om toch in te schrijven; sta je met je rug tegen...

12 november 2018

Jubileumbijeenkomst NVZ: van soap tot kennispartner

Op 8 november vierde branchevereniging NVZ haar 70-jarig jubileum in Utrecht met een ledenbijeenkomst waarvoor ook externe stakeholders waren uitgenodigd. Met sprekers prof.dr. Bas Haring, Leendert-Jan Visser (MKB-Nederland) en...

12 juli 2020

Themaweek Aanbesteden: prijs, prijs, prijs?

Vijf werkdagen en vijf themabijdragen over aanbesteden: deze week nemen een duik in het verleden van schoonmaak(gerelateerde) aanbestedingen en trekken we de lijn via de Schoonmaakjournaal discussiegroep op LinkedIn...

10 december 2019

Erik te Brake (VNO-NCW en MKB Nederland): “Inbesteden gebeurt op basis van vooroordelen”

“Een van de aannames is dat inbesteden betere arbeidsvoorwaarden zou opleveren. Uit onderzoek blijkt dat de arbeidsvoorwaarden niet beter, maar juist slechter worden. Dat zie je ook in de...

20 februari 2020

Themaserie Marktbalans: MT1000 topper Victoria realiseert 15% groei

“Met stip binnen gevlogen in de MT1000. Management Team (MT) Magazine doet jaarlijks onderzoek naar de beste dienstverleners in hun sector. Dit jaar komt Victoria binnen op plek 6....

25 januari 2024

Workshop Inschrijven op aanbestedingen op 1 februari

Inschrijven op een aanbesteding, maar niet goed weten waar te beginnen? Wat houdt een aanbestedingsprocedure precies in en wat moet er gebeuren om de winnende offerte te schrijven? Wil...

28 december 2020

Blog: Stiefkind van het aanbesteden (1)

Stiefkind, hoezo? Het stellen van vragen is naar mijn idee te vaak een stiefkind van het aanbesteden. Het belang van het stellen van vragen is groot terwijl inschrijvers het...