19 februari 2020

Blog: Stiefkind van het aanbesteden (2)

Stiefkind, hoezo? Het stellen van vragen is naar mijn idee te vaak een stiefkind van het aanbesteden. Terwijl het belang van het stellen van vragen groot is. Als Aanbestedingsspecialist ga ik in mijn tweede blog in de aanpak van vragen stellen.

Stel de juiste vragen Stel geen gesloten vragen. Als inschrijver heb je meestal niet zoveel aan een simpel ja of nee als antwoord. Let dus op je vraagstelling, vraag om een toelichting. Vraag bijvoorbeeld of je aanname klopt en zo nee waarom niet, of vraag hoe de tekst wel geïnterpreteerd moet worden.

Denk niet dat je het wel weet; doe geen aannames! Heb je moeite met een bepaald aspect, met een eis of met een voorwaarde? Stel dan een vraag waarin je aangeeft waarom jij daar als inschrijver moeite mee hebt en plaats er een alternatief bij. En, stel vooral geen vragen, omdat je denkt dat het stellen van veel vragen goed is. Dat wekt alleen irritatie op en voegt weinig toe.

Wees kritisch Wees kritisch; slik niet alles voor zoete koek. Bij inschrijvers die niet vaak meedoen met aanbestedingen zie ik soms dat ze alles voor waar aannemen wat er in de stukken staat.

Een aanbestedende dienst mag veel zelf bepalen, maar het moet wel redelijk en in verhouding tot de opdracht zijn. Wil je weten of dat het geval is, kijk dan eens in de Gids Proportionaliteit. Deze gids maakt deel uit van de Aanbestedingswet en geeft met voorbeelden een heldere uitleg van het proportionaliteitsbeginsel.  Is iets naar jouw idee niet redelijk stel dan een vraag en verwijs bijvoorbeeld naar het voorbeeld in de Gids Proportionaliteit.

Vragen met commercieel/economisch belang Stel dat je bijvoorbeeld een vraag wilt stellen over de toepasbaarheid van een uniek eigen product of procedure. In dat geval heb je wellicht liever niet dat je concurrenten die vraag en het antwoord zien. De Aanbestedingswet noemt dat een vraag met commercieel/economisch belang.

In dat geval vermeld je dat bij het indienen van de vraag en vraag je de aanbestedende dienst of alleen jij het antwoord op die vraag kunt krijgen. Het nadeel is wel, dat het aan de aanbestedende dienst is om te bepalen of de vraag en het antwoord het commercieel/economisch belang van de inschrijver schaadt.

Daarom dit advies: geef bij deze categorie vragen altijd aan wat ermee moet gebeuren als de aanbestedende dienst deze vraag niet accepteert als een vraag met commercieel/economisch belang. Mag de vraag dan toch worden beantwoord in de Nota van Inlichtingen of moet men de vraag als niet gesteld beschouwen?

Tips In mijn Handboek inschrijven op aanbestedingen vind je in bijlage C voorbeelden (100 stuks) van vragen die je zou kunnen stellen. Het gaat er daarbij niet zozeer om wat er gevraagd wordt, maar hoe. Ook dat kan je helpen.

Octavia Siertsema,
Aanbestedingsspecialist

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 maart 2018

Marktwerking en aanbesteden: “Durf eens uit te vragen wat echt belangrijk is”

Wat is er te koop in de markt? Menig aanbestedende (overheids)organisatie weet dat niet. Er wordt geen of amper onderzoek naar het in te kopen product gedaan en gemakshalve...

07 maart 2019

Impressie codecongres Van Principe naar Praktijk, zo werkt het: “Het moet kloppen”

“Als je verantwoordelijk marktgedrag aan partijen vraagt, met wie je samenwerkt, moet je zelf het goede voorbeeld geven, het moet gewoon kloppen”, benadrukt president-directeur ProRail, Pier Eringa. Hij was...

24 februari 2020

Breedweer en Nelis pakken unieke primeur sociale aanbesteding Hogeschool Utrecht

“Als je dit moment niet bezig bent met betekenisvol ondernemen, dan kun je als schoonmaakbedrijf dadelijk je boeltje opruimen. Aanbestedende diensten leggen steeds meer de focus op sociaal ondernemen.”...

29 januari 2019

Kirsten van der Vaart (Asito) over gele kaart Petten: “Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht”

Gunnen op prijs: waar en waarom gaat het bij aanbestedingen mis qua criteria? Moet je als schoonmaakbedrijf kiezen om toch in te schrijven; sta je met je rug tegen...

30 augustus 2023

Workshop aanbesteden: Leer in één dag het spel spelen

“Als je aan het spel aanbesteden wil meedoen, moet je de spelregels kennen.” En daarom organiseert aanbestedingspecialist Octavia Siertsema samen met Advocaat Tjeerd Grunbauer op 9 november 2023 de...

05 december 2023

SIEV maakt er chocola van voor mkb schoonmaak ondernemers

“Wij hebben als mkb branchevereniging SIEV leden er wel chocola van gegeten.” Vandaag, op Sinterklaasdag, deelt SIEV aan haar leden chocola uit, gemaakt door een mkb ondernemer voor andere...

31 januari 2019

TenderApp maakt aanbestedingsland transparanter

Gaan we nu ook swipen voor Tenders? Wel als je als ondernemer succesvoller wil zijn bij aanbestedingen. Dat is het doel van het nieuwe tenderplatform van ondernemers Rodger van...

28 februari 2025

Europese Commissie stelt voor: Geen verplichting CSRD meer voor 80% van bedrijven

In februari 2025 heeft De Europese Commissie (EC) een nieuw pakket voorstellen, de Omnibus-plannen, gepresenteerd. Met als doel om de regels binnen de EU te vereenvoudigen, de concurrentiepositie te...

14 juli 2020

Primeur in aanbesteding Schouw On!ine, voordelen voor opdrachtgever en opdrachtnemer

Bijzaak, partner voor facilitaire vraagstukken, introduceert Schouw On!ine: de nieuwe, moderne en toekomstbestendige manier van schouwen en informatie-uitwisseling tijdens Europese en onderhandse facilitaire tendertrajecten. Met het nieuwe concept Schouw...

02 oktober 2025

Leren en ontwikkelen als deel oplossing personeelstekort mkb?

Veel mkb-bedrijven kampen met personeelstekort. Een deel van de oplossing ligt in leren en ontwikkelen op de werkvloer. Uit onderzoek van TNO blijkt dat 44% van de werkgevers dit...