22 mei 2017

Onderzoek codecommissie naar beter aanbesteden: “Bij opdrachtgevers moet grote omslag nog komen”

Aanbestedingen worden langzaamaan weer steeds beter en meer verantwoord uitgezet, met oog voor kwaliteit en de mens die het werk doet. En dat was hard nodig. Dat blijkt uit onderzoek in 2017 in opdracht van de Commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag onder 228 organisaties. Opdrachtnemers lopen voorop, bij opdrachtgevers moet de grote omslag nog komen.

12 juli 2020 – 2,5 jaar later: is er al iets veranderd in beter en meer verantwoord aanbesteden? Wie durft te reageren? Dat kan via deze post in de LinkedIn Group Schoonmaakjournaal

Een aantal jaren geleden was de trend dat bij uitbesteding van diensten puur op prijs werd geselecteerd. Zo werd kwaliteit en het menselijke aspect nogal eens vergeten, met als dieptepunt de schoonmaakstaking. Inmiddels hebben ruim 1250 organisaties de Code Verantwoord Marktgedrag ondertekend en de effecten worden nu zichtbaar.

Omslag hard nodigSchoonmaakjournaal aanbesteden infographic inkoper verkoper
Kees Blokland, voorzitter van de commissie: “Een omslag in de markt was hard nodig. Alleen op prijs beoordelen is irreëel, daar gaat de markt aan ten onder. Mensen zijn bepalend voor de kwaliteit van een dienst. Opdrachtnemers incorporeren kwaliteit en sociaal beleid inmiddels concreet in hun beleid. Opdrachtgevers vinden het belangrijk, maar gaan nog niet echt tot actie over. We doen bij deze dan ook moreel appèl op hen.

Van alle ondertekenaars van de code is slechts 25% opdrachtgever.

Sancties
Bijna een kwart van de respondenten van het onderzoek vraagt om concretere handhaving. Door sancties op te leggen, steekproefsgewijs te controleren, of zelfs door een ondertekenaar uit de code te kunnen zetten. Blokland: “We merken een toename van klachten over de onjuiste toepassing van de code. Ik vind dat positief; het betekent dat het speelt en men zich verantwoordelijk voelt. We ondernemen op een gefundeerde klacht dan ook direct actie.”

12 juli 2020 – 2,5 jaar later: is er al iets veranderd in beter en meer verantwoord aanbesteden? Wie durft te reageren? Dat kan via deze post in de LinkedIn Group Schoonmaakjournaal

Over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is in deze vorm in 2015 in het leven geroepen om een einde te maken aan prijsafbraak, arbeidsonrust en verslechterende kwaliteit in diverse vormen van facilitaire dienstverlening.  Eerste aanleiding hiervoor waren de schoonmaakstakingen in 2010. De ondertekenaars van de Code erkennen dat een juiste prijs-kwaliteitsverhouding bij een uitbesteding meer omvat dan de economisch meest voordelige inschrijving. Zij houden oog voor het menselijke aspect en kwaliteit. Ondertekenaars zijn bijvoorbeeld AWVN, NS, Rijksoverheid, Schiphol en UWV en vier branches: schoonmaak en glazenwassers, catering, veiligheid en erkende verhuizers.

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 maart 2018

Blog: Autoverkoper

De autoverkoper. Eerlijk is eerlijk, hij (want ik ken helaas geen vrouwelijke) heeft meestal geen goede reputatie. Maar ze zijn er wel, de autoverkopers die wel verstand van zaken...

29 januari 2019

Kirsten van der Vaart (Asito) over gele kaart Petten: “Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht”

Gunnen op prijs: waar en waarom gaat het bij aanbestedingen mis qua criteria? Moet je als schoonmaakbedrijf kiezen om toch in te schrijven; sta je met je rug tegen...

08 maart 2018

Marktwerking en aanbesteden: “Durf eens uit te vragen wat echt belangrijk is”

Wat is er te koop in de markt? Menig aanbestedende (overheids)organisatie weet dat niet. Er wordt geen of amper onderzoek naar het in te kopen product gedaan en gemakshalve...

31 januari 2019

TenderApp maakt aanbestedingsland transparanter

Gaan we nu ook swipen voor Tenders? Wel als je als ondernemer succesvoller wil zijn bij aanbestedingen. Dat is het doel van het nieuwe tenderplatform van ondernemers Rodger van...

02 november 2018

De Kroon schoonmaak ziet gunning IVECO als opmaat naar bredere samenwerking

De Kroon schoonmaak, onderdeel van De Kroon facilitaire diensten, heeft per 1 december de opdracht gegund gekregen voor de schoonmaak en daarmee het onderhoud van het hoofdkantoor van IVECO...

07 maart 2019

Impressie codecongres Van Principe naar Praktijk, zo werkt het: “Het moet kloppen”

“Als je verantwoordelijk marktgedrag aan partijen vraagt, met wie je samenwerkt, moet je zelf het goede voorbeeld geven, het moet gewoon kloppen”, benadrukt president-directeur ProRail, Pier Eringa. Hij was...

08 mei 2025

VFM en Code Schoonmaak geven praktische handvatten prijsindexatie IFM-contracten

Prijsindexaties.. het blijft een lastig thema – dat (helaas) elk jaar terugkomt…Voor single-services zijn er handvatten van Code Verantwoordelijk Marktgedrag maar voor integrale contracten met meerdere diensten én managementtaken...

05 augustus 2025

Blog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): Gun ruimte voor kwaliteit -neem tijd tussen Nota van Inlichtingen en gunning

Rust is kwaliteit, haast is risico. Als voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak zie ik dagelijks hoe de principes van samenwerking, respect en vakmanschap hun weg moeten vinden...

19 juli 2022

Blog: beter aanbesteden, maar niet om ondernemers beter te laten inschrijven!

Deze zomer is er een nieuwe subsidieregeling Beter Aanbesteden. Je begrijpt: daar zat ik meteen bovenop. Kom maar door met die subsidie! Want aanbesteden en inschrijven is al duur...

31 december 2024

Code Schoonmaak geeft Fijnder groene kaart

Code schoonmaak volgt actief de aanbestedingsmarkt. Zo kunnen ze opdrachtgevers contacten in het geval ze niet aansluiten bij het gedachtegoed van de code. Dan gaan ze in gesprek met...