22 mei 2017

Onderzoek codecommissie naar beter aanbesteden: “Bij opdrachtgevers moet grote omslag nog komen”

Aanbestedingen worden langzaamaan weer steeds beter en meer verantwoord uitgezet, met oog voor kwaliteit en de mens die het werk doet. En dat was hard nodig. Dat blijkt uit onderzoek in 2017 in opdracht van de Commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag onder 228 organisaties. Opdrachtnemers lopen voorop, bij opdrachtgevers moet de grote omslag nog komen.

12 juli 2020 – 2,5 jaar later: is er al iets veranderd in beter en meer verantwoord aanbesteden? Wie durft te reageren? Dat kan via deze post in de LinkedIn Group Schoonmaakjournaal

Een aantal jaren geleden was de trend dat bij uitbesteding van diensten puur op prijs werd geselecteerd. Zo werd kwaliteit en het menselijke aspect nogal eens vergeten, met als dieptepunt de schoonmaakstaking. Inmiddels hebben ruim 1250 organisaties de Code Verantwoord Marktgedrag ondertekend en de effecten worden nu zichtbaar.

Omslag hard nodigSchoonmaakjournaal aanbesteden infographic inkoper verkoper
Kees Blokland, voorzitter van de commissie: “Een omslag in de markt was hard nodig. Alleen op prijs beoordelen is irreëel, daar gaat de markt aan ten onder. Mensen zijn bepalend voor de kwaliteit van een dienst. Opdrachtnemers incorporeren kwaliteit en sociaal beleid inmiddels concreet in hun beleid. Opdrachtgevers vinden het belangrijk, maar gaan nog niet echt tot actie over. We doen bij deze dan ook moreel appèl op hen.

Van alle ondertekenaars van de code is slechts 25% opdrachtgever.

Sancties
Bijna een kwart van de respondenten van het onderzoek vraagt om concretere handhaving. Door sancties op te leggen, steekproefsgewijs te controleren, of zelfs door een ondertekenaar uit de code te kunnen zetten. Blokland: “We merken een toename van klachten over de onjuiste toepassing van de code. Ik vind dat positief; het betekent dat het speelt en men zich verantwoordelijk voelt. We ondernemen op een gefundeerde klacht dan ook direct actie.”

12 juli 2020 – 2,5 jaar later: is er al iets veranderd in beter en meer verantwoord aanbesteden? Wie durft te reageren? Dat kan via deze post in de LinkedIn Group Schoonmaakjournaal

Over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is in deze vorm in 2015 in het leven geroepen om een einde te maken aan prijsafbraak, arbeidsonrust en verslechterende kwaliteit in diverse vormen van facilitaire dienstverlening.  Eerste aanleiding hiervoor waren de schoonmaakstakingen in 2010. De ondertekenaars van de Code erkennen dat een juiste prijs-kwaliteitsverhouding bij een uitbesteding meer omvat dan de economisch meest voordelige inschrijving. Zij houden oog voor het menselijke aspect en kwaliteit. Ondertekenaars zijn bijvoorbeeld AWVN, NS, Rijksoverheid, Schiphol en UWV en vier branches: schoonmaak en glazenwassers, catering, veiligheid en erkende verhuizers.

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 november 2018

Dolmans wint aanbesteding scholenschoonmaak Voila en Christal van CorDeo

Sinds medio 2018 verzorgt Dolmans Schoonmaak Diensten het dagelijks en periodiek schoonmaakonderhoud, de glasbewassing en het groot vloeronderhoud van twaalf basisscholen van Stichting Voila en Het Christal van CorDeo...

19 juli 2022

Blog: beter aanbesteden, maar niet om ondernemers beter te laten inschrijven!

Deze zomer is er een nieuwe subsidieregeling Beter Aanbesteden. Je begrijpt: daar zat ik meteen bovenop. Kom maar door met die subsidie! Want aanbesteden en inschrijven is al duur...

12 juli 2020

Themaweek Aanbesteden: prijs, prijs, prijs?

Vijf werkdagen en vijf themabijdragen over aanbesteden: deze week nemen een duik in het verleden van schoonmaak(gerelateerde) aanbestedingen en trekken we de lijn via de Schoonmaakjournaal discussiegroep op LinkedIn...

20 december 2019

Leen Camerlynck (CleanDeal) over toekomst schoonmaak: “Prijzenoorlog of onderscheidende factor?”

Wat staat de schoonmaak te wachten? Vijf jaar geleden daagde onze filmer Henk Snaterse Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier...

07 juli 2020

Aanbesteding schoonmaak Hattem geen ‘beautycase’

Ondermaatse aanbesteding schoonmaakonderhoud Hattem; zo’n titel prikkelt om te klikken. Het gratis online platform Aanbestedingsnieuws neemt de Hattemse aanbesteding onder de loep. Deze week vindt de schouwing onder bijzondere...

12 juli 2020

filminterview: Octavia Siertsema: 3 gouden tips voor inschrijven op aanbestedingen

Zorg voor een goede voorbereiding, stel vragen over de aanbesteding, leef je in de aanbestedende dienst in; Aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema deelt deze drie gouden tips voor effectief en efficiënt...

31 december 2024

Code Schoonmaak geeft Fijnder groene kaart

Code schoonmaak volgt actief de aanbestedingsmarkt. Zo kunnen ze opdrachtgevers contacten in het geval ze niet aansluiten bij het gedachtegoed van de code. Dan gaan ze in gesprek met...

06 juni 2025

Van 𝗣𝗼𝗱𝗰𝗮𝘀𝘁 1 naar 𝟭𝟬𝟬: “𝗗𝗲 𝗽𝗲𝗿𝗳𝗲𝗰𝘁𝗲 𝗮𝗮𝗻𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲𝗱𝗶𝗻𝗴 𝗲𝗻 𝗶𝗻𝘀𝗰𝗵𝗿𝗶𝗷𝘃𝗶𝗻𝗴”

Exact 4 jaar geleden publiceerden Peter Streefkerk en Octavia Siertsema hun eerste podcast in de serie ‘Alles over Aanbesteden’. Octavia vertelt over hoe deze podcast tot stand kwam, hoe...

29 januari 2019

Kirsten van der Vaart (Asito) over gele kaart Petten: “Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht”

Gunnen op prijs: waar en waarom gaat het bij aanbestedingen mis qua criteria? Moet je als schoonmaakbedrijf kiezen om toch in te schrijven; sta je met je rug tegen...

14 juli 2020

Primeur in aanbesteding Schouw On!ine, voordelen voor opdrachtgever en opdrachtnemer

Bijzaak, partner voor facilitaire vraagstukken, introduceert Schouw On!ine: de nieuwe, moderne en toekomstbestendige manier van schouwen en informatie-uitwisseling tijdens Europese en onderhandse facilitaire tendertrajecten. Met het nieuwe concept Schouw...