20 december 2019

Leen Camerlynck (CleanDeal) over toekomst schoonmaak: “Prijzenoorlog of onderscheidende factor?”

Wat staat de schoonmaak te wachten? Vijf jaar geleden daagde onze filmer Henk Snaterse Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman van Numatic, Jan Vandenhende van Werner & Mertz, en Ron Bauhuis van Berendsen (nu: Elis) uit om vooruit te blikken naar 2020. Nu het bijna 2020 is kijken we met hen terug naar hun verwachtingen toen én blikken we weer 5 jaar vooruit, naar 2025. In deel 3 van onze themaserie Toekomst schoonmaak geven we het woord aan Leen Camerlynck van de online groothandel voor schoonmaakproducten CleanDeal: ”Waar we met CleanDeal 5 jaar geleden nog pionierden, hebben we de afgelopen jaren de concurrentie fel zien toenemen”.

Welke verwachtingen zijn er uitgekomen?
“Online is inmiddels een belangrijk onderdeel geworden in de schoonmaak. Zeker als je kijkt naar het aantal directe en indirecte online concurrenten, die er zijn bijgekomen in de afgelopen 5 jaar. Waar we met CleanDeal 5 jaar geleden nog pionierden, hebben we de afgelopen jaren de concurrentie fel zien toenemen. Het omslagpunt kwam zo’n 2 à 3 jaar geleden: er kwamen nieuwe webshops bij en ook een heuse prijzenslag. Ofwel: ga je als webshop mee in deze prijzenoorlog? Ofwel: blijf je vasthouden aan je service als onderscheidende factor? Wij kozen voor het laatste. Onze service blijft een van de meest vooruitstrevende in de markt. Klanten betalen bij ons een faire prijs, niet altijd de laagste. Ze worden wel het beste geholpen. Met advies, met snelle levering en vooral met een voordelige levering. Wij focussen op klantwaarde in plaats van te kijken naar wat andere concurrenten doen.”

“Ga je als webshop mee in deze prijzenoorlog? Of blijf je vasthouden aan je service als onderscheidende factor? Wij kozen voor het laatste.”

Kijkend naar toen en nu: welke zaken verraste je en zijn anders gelopen?
“Vijf jaar geleden was Bol.com uiteraard al groot. Toch is het nog maar sinds een paar jaar dat ze ook fungeren als marktplaats. Een transformatie die ontzettend snel is verlopen en die ook heel wat impact heeft gehad op ons. We zouden ze kunnen zien als een mogelijk grote concurrent. In plaats van hiertegen te vechten, hebben we beslist om een platform als Bol.com net te omarmen. Ook wij bieden sinds anderhalf jaar onze producten aan via Bol.com. Zo hebben we een extra verkoopkanaal dat overigens vrij risicoloos is: no pain? no gain!. Hierdoor hebben we nieuwe klanten weten te bereiken. Verrassend overigens hoeveel zakelijke klanten er bestellen via Bol.com. Het bewijst voor ons dat ook zakelijke klanten online meer en meer als een ‘gewone’ consument denken en handelen. Voor ons dus een geslaagde stap!”

“Ook wij bieden sinds anderhalf jaar onze producten aan via Bol.com”

2020: zie je nog meer trends/ontwikkelingen?
“2020 wordt hét jaar waarin personalisatie het nieuwste ‘buzzword’ wordt binnen B2B. Vooral data wordt een belangrijke bron om klanten te gaan segmenteren. Meer nog dan de persona’s die we de afgelopen jaren vaker zagen verschijnen. Dit laatste is veel meer een middel dan een doel, wat de afgelopen jaren weleens omgekeerd leek te zijn. Maar goed, we blikken vooruit. Personalisatie wordt dus de komende jaren steeds groter. Ook hier met als doel om klanten een optimale ervaring te bieden. We zullen data verzamelen uit verschillende kanalen. Met die data gaan we aan de slag om klanten zoveel mogelijk gepersonaliseerd te benaderen: op de website, in de nieuwsbrief, in onze zoekmachine-advertenties… Klinkt spannend, maar complex? Dat is het mooie eraan, want dat is het net niet. Aan de hand van de juiste tools op basis van artificial intelligence en machine learning gebeurt dit vrijwel automatisch!”

“Klanten gaan ook digitaal en online zoeken naar meerwaarde, meer service, meer beleving”

Wat staat onze schoonmaakindustrie de komende vijf jaar te wachten?
“Dicht bij huis beginnend wordt digitaal het nieuwe normaal. Daar waar nu digitalisering vaak als iets aparts wordt gezien en los van de ‘reguliere business’ wordt georganiseerd – of het nu een webshop is, een digitaal bestelkanaal, een digitale werkplanning of een online inplanbare schoonmaakmedewerker – gaan ‘digitaal’ en ‘real life’ in elkaar schuiven en samenwerken. Noem het omnichannel, noem het ‘digital first’. Daarbij wens ik onze sector toe dat deze beweging niet enkel wordt gebruikt voor efficiëntie, maar vooral dat mensen (schoonmakers, facilitair managers, maar ook accountmanagers en adviseurs) meer de gelegenheid krijgen om de vrijgekomen tijd te besteden aan nieuwe relaties, het toevoegen van waarde en juist het menselijke aspect van onze dienstverlening te versterken.”

Leen sluit af met een verwachting: “Schoonmaakmaterialen worden meer en meer ervaren als goederen met een lage toegevoegde waarde. Klanten gaan ook digitaal en online zoeken naar meerwaarde, meer service, meer beleving. Niet alleen in goederen, ook in diensten. Het wordt spannend om daar opnieuw aan te tonen wat online daarin kan betekenen!”

Kijktip: terugkijken in de tijd

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

05 december 2019

Koppeling software in schoonmaak ingewikkelder: Beercoo en AFAS lukt het!

Het succesvol koppelen van twee softwareplatforms bleek in de schoonmaakbranche een tikkeltje ingewikkelder dan elders. Toch realiseerden AFAS en WAY2CONNECT bij Beercoo Schoonmaakgroep een perfect werkende oplossing. Voor technisch...

21 juli 2022

“Dankzij VR-bril worden schoonmaaktrainingen leuker en leerzamer”

Leren via een VR-bril? Het klinkt allemaal heel futuristisch, maar bij Cleaning Workx is de afgelopen jaren gewerkt aan een virtual reality lesmethode voor de schoonmaak. En dit leidt...

02 november 2021

Ontmoeten, bijpraten en ontwikkelingen delen met AaRiverside

Elkaar weer zien, bijpraten en ontwikkelingen delen. Dat is het doel van Fredy Verkuijlen van AaRiverside toen hij ‘ja’ zei tegen de deelname aan de Schoonmaak Vakdagen. Hij kijkt...

11 mei 2024

FacilityApps introduceert module voor personeelsplanning op Interclean

FacilityApps, één van de marktleiders van de Benelux op het gebied van software voor schoonmaakbedrijven, kondigt hun nieuwste module aan: *Personeelsplanning*. Zij krijgen hiermee meer grip op de operatie...

27 april 2020

John de Hoof (CSU) op BNR Nieuwsradio over innoveren in de anderhalvemetereconomie

Hoe gaan organisaties en in het bijzonder schoonmaakbedrijven om met de anderhalvemetereconomie? Op 24 april sprak Bas van Werven, presentator van de Ochtendspits op BNR Nieuwsradio, met John van...

30 mei 2019

Wouter Arkink (Asito) over Google Maps voor de schoonmaakwerkwagen

Alweer een app? Ja, maar ditmaal een voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met...

28 januari 2019

Blog: De schipper moet eens bakzeil halen

Stel, u bevindt zich in de situatie dat u de verantwoording hebt over een werknemer die speciale zorg nodig heeft. De werknemer beschikt over een uitgebreide gebruiksaanwijzing en het...

15 juni 2017

2e landelijke Dag van de Schoonmaker: vandaag staan 80.000 schoonmakers in het zonnetje

Heeft uw schoonmaker(s) al in het zonnetje gezet? Vandaag, op De Dag van de Schoonmaker, bedanken 111 bedrijven bijna 80.000 schoonmakers extra voor hun inzet. Door een compliment, een...

21 mei 2024

Hella Vercammen (The Legal Company): “Een gelijkwaardig en sportief speelveld in de schoonmaakbranche”

In een tijd waarin de schoonmaaksector zich steeds verder ontwikkelt en waar bedrijven voortdurend worden geconfronteerd met uitdagingen, vervult The Legal Company een essentiële rol met haar juridische ondersteuning....