Blogs en vlogs

22 oktober 2015

Column: Artikel 38: sociaal of a-sociaal?

In de Cao van de schoonmaak- en glazenwasserbranche is artikel 38 opgenomen. Dit artikel beschrijft de overname van medewerkers als het schoonmaakcontract over gaat naar een nieuwe schoonmaakbedrijf. De...

12 oktober 2015

Column: Mijn droomproject

Soms zijn er dingen in je werkzame leven waarbij werkelijk alles klopt. Het zijn win-win-winsituaties. Duurzaam autowassen met één kopje water is zo’n project, waar je eigenlijk alleen maar...

06 oktober 2015

Column: Afscheid…

Ruim negen jaar geleden werd ik, na enig aandringen, ‘gestrikt’ om voorzitter te worden van FMGezondheidszorg. Een superclub in de vorm van een beroepsvereniging voor managers en medewerkers in...

11 september 2015

Column: Enkeltje toiletpsychologie

44 vrouwenbillen die 3 toiletbrillen delen. Dat is de schrijnende situatie op kantoor bij directiesecretaresse Tina. Ze gruwt ervan, maar wat doe je eraan? Een oplossing is beschikbaar, maar...

03 september 2015

Column: Sex

Seks en schoonmaken. Dat is interessant denkt u. Daar wil ik meer van weten. Helaas, deze column gaat niet over seks. Maar ondertussen heb ik wel uw aandacht. En...

30 augustus 2015

Column: Heb je de gunningfactor?

Het binnenhalen van een nieuwe klant is tegenwoordig een kwestie van een lange adem. Een aantal jaren geleden, toen de markt nog niet zo sterk verzadigd was, was het...

25 augustus 2015

Column: De mens achter de ander

Het door Asito geïntroduceerde integratiediner is inmiddels uitgegroeid tot een brede nationale beweging waar in 2014 ruim 16.000 mensen aan deelnamen. De formule is simpel: bedrijven, instellingen en particulieren...

04 augustus 2015

Column: Een slippertje op het werk is snel gemaakt…

Je begeeft je op glad ijs, waarschuwt je geweten als je die charmante collega achterna loopt het printerhok binnen. En inderdaad: als je binnenkomt, ligt ze aan je voeten....

23 juli 2015

Column: Geluk

Ons geluk wordt in hoge mate bepaald door onze privésituatie, gezondheid en arbeidsvreugde. Over het laatste belangrijke onderdeel een paar kanttekeningen en vragen. Hoe blij bent u nu met...

10 juli 2015

Column: Vers bakkie koffie, verse toiletbril

Na een paar uur hard werken ben je toe aan koffie. In de kantine blijken de kopjes op. Gelukkig staat er nog een gebruikt kopje op het aanrecht. Je...

26 juni 2015

Column: Lef, drive en ambitie: (jong) ondernemerschap

Steeds meer studenten kiezen voor het echte ondernemerschap. Uit onderzoek bij de Saxion Hogeschool, waaraan ikzelf toevallig ook gestudeerd heb, blijkt dat het aantal ondernemende studenten van 326 in...

16 juni 2015

Column: Flexibel maar niet fris

Het nieuwe werken stelt medewerkers in staat om flexibel aan de slag te gaan. Dat maakt arbeid effectiever, efficiënter en plezieriger, is het idee. Maar het betekent ook dat...

21 mei 2015

Column: Aanbesteden: voor wie een voordeel, voor wie een nadeel?

De laatste jaren is er vanuit de (semi)overheid een nieuwe economische impuls gegeven met de zogenaamde aanbestedingen. Wie verzorgt nu eigenlijk zo’n aanbesteding? Niet de opdrachtgever zelf, meestal is...

19 mei 2015

Column: Bestaat het beste werkprogramma?

“Welk werkprogramma is het beste?” vroeg een klant mij laatst. Twee schoonmaakbedrijven hadden hem namelijk een advies gegeven. Elk een ander advies.Het eerste schoonmaakbedrijf vond het traditionele, handelingsgericht werkprogramma...

06 mei 2015

Column: Glazenwassersmafia

Met een ludieke folder waarschuwen glazenwassers uit Haarlem en omgeving hun klanten voor dubieuze collega’s uit Zaandam. “Onze reputatie wordt vervuild door een glazerwassersmafia”, schrijft men op de website...

20 april 2015

Column: Big data

Big data is inmiddels zo big dat eigenlijk alles wat een beetje naar data, ICT, online of internet of things riekt, eronder valt. Het maakt een beetje neerslachtig. Wat...

10 april 2015

Column: Bekijk het maar

Ik sluit net het boek dat ik in één adem heb uitgelezen: Digitale verleiding van wetenschapper Maurits Kaptein. Hij beschrijft in zijn boek hoe we steeds beter in staat...

07 april 2015

Column: Schoonmakers in 2020 maken het emotionele verschil

Schoonmakers representeren de schoonmaak. Zij zijn ons kapitaal. Dat is zeker zo. En dat blijft ook zo. Sterker nog: schoonmakers worden steeds belangrijker. Want beleving wordt het de komende...

01 april 2015

Column: Opzij, opzij, opzij, de robot komt voorbij

Schoonmaakwereld 2020: wat brengt het ons? Veel robotisering? Een collectieve hang naar sociale innovatie? Opleiden on the job met behulp van een Smart Watch? E-learning is ‘totaly in’ en...

05 maart 2015

Column: Afmatten

Met het bezoek van een groep Feyenoord-fans aan Rome nog vers in geheugen, denk je bij afmatten direct aan bakkeleien, knokken, meppen, strijden en vechten. Er bestaan vele begrippen...

16 februari 2015

Column: Poepangst

Nederlanders zijn bange poeperds. Die conclusie kunnen we rustig trekken, want 90% durft niet te poepen als men op visite is. Dit blijkt uit de uitslagen van het recente...

02 februari 2015

Column: Nederlandse economie is kenniseconomie

Als je naar economische tv-programma’s kijkt, hoor je: de Nederlandse economie is een kenniseconomie. Gaat het over investeringen in scholen of opleidingsmogelijkheden, dan gaat het bijna altijd over het...

15 januari 2015

Column: We kunnen de pot op!

Hoeveel handen worden er deze dagen geschud op de vakbeurs Facilitair? Stel: er komen 10.000 bezoekers en uitgaande van twee handen per persoon, ‘lopen’ er zo’n 20.000 handen op de...

08 januari 2015

Column: Beleving in optima forma

Hoe activeer ik verandering in denken en doen/gedrag bij mijn werknemers en inhuurkrachten bij interne veranderingen die weerstand oproepen? Welke potentiële valkuil schuilt er in de aansturing van deze twee typen...