23 november 2017

Column: Positiviteit en optimisme

November 2012 – vijf jaar geleden – startte ik als zelfstandige. Ik kreeg deze maand felicitaties voor mijn 5-jarig jubileum. Dank hiervoor. Toen ik vijf jaar geleden begon, zat Nederland middenin de ‘crisis’ en eigenlijk wist ik niet waar ik aan begon. Maar als je niets doet, gebeurt er niets. Dus met optimisme en positiviteit gestart. In de begin jaren was het een beetje ‘zwemmen’ en het hoofd  boven water houden; nu heb ik vaste grond onder mijn voeten en mijn plaats in de schoonmaakbranche gevonden.

In de afgelopen jaren zijn er zeker mensen (in de schoonmaakbranche) geweest, die liever hadden dat ik onder een steen zou kruipen waar ik onder vandaan ben gekomen. Maar het positieve is het dat er velen blij zijn met mijn werkzaamheden, mijn ideeën en visie op de schoonmaak.

Als positief optimist zie ik dat de schoonmaak langzaam verschuift van een ‘prijsdruk-markt’ naar ‘kwaliteitsdruk-markt’. Met dat laatste bedoel ik dat kwaliteit van de schoonmaakwerkzaamheden steeds meer gaat prevaleren boven een zo goedkoop mogelijke dienstverlener, die het schoonmaakwerk uitvoert. Dit is ook mogelijk nu de economie aantrekt en ruimte komt om voor kwaliteit te betalen. Natuurlijk geen cent te veel, maar wel iets meer dan in de voorgaande jaren.

Staat er op korte termijn een grote verschuiving te wachten binnen de schoonmaakbranche? Ik denk het niet, maar wel kleine veranderingen. Langzaam treed de robotica door, maar deze zal niet alles kunnen vervangen. Zoals vaker genoemd is er, naast de OSB, een duidelijke stem van het mkb door de steeds meer zijn plaats klemmende SIEV. Samenvoeging van verschillende facilitaire diensten, oftewel schoonmaakbedrijven gaan zich steeds meer toeleggen op multidisciplinaire dienstverlening. Deze veranderingen zijn al jaren gaande, maar duidelijk is dat opdrachtgevers hier steeds meer om vragen. Eén dienstverlener, één contactpersoon en één factuur. Met dagschoonmaak is in de afgelopen 20 jaar veel geëxperimenteerd; het heeft steeds vaker voorkeur en opdrachtgevers zien de voordelen van dagschoonmaak. De positiviteit en het optimisme die wat jaren geleden zijn ingezet, gaan opdrachtgevers de komende jaren steeds meer uitvragen.

We hebben een nieuwe cao, we hebben een nieuw kabinet, we hebben de wind in de economische zeilen; redenen voor positiviteit en optimisme. Schoonmaak wordt vaker genoemd als een markt die baadt heeft bij vestigingen van bedrijven, kantoren en industrie. Tja, als we eerlijk zijn, wie wil er niet werken in een schone omgeving? We staan aan het eind van 2017 en aan het begin van 2018 en laten we onze branche verder ontwikkelen van een prijsdruk-markt naar een kwaliteitsdruk-markt. We gaan voor kwaliteit en daarvoor hebben we alle partijen nodig: de schoonmaakbedrijven, opdrachtgevers, overheid en adviseurs. Samenwerking en niet arbitrair wijzen wie wat fout doet. Samenwerken aan oplossingen van kwaliteitsvraagstukken. Dit kan in de wereld van optimisme en positiviteit. Dat is dan ook mijn boodschap naar 2018 toe: veel optimisme en positiviteit.

Edgar van Engelen
directeur Clear4Clean

Deel dit artikel

Ook interessant: