12 mei 2020

Blog: 1,5 m2 prijs glasbewassing, het nieuwe normaal?

Corona is een bitch. We zijn nu een paar weken verder en de veerkracht en onderlinge betrokkenheid hebben we nu net iets te vaak, op persoonlijk vlak, afgewisseld met moedeloosheid. Wie kent niet het gevoel van een dag dat het allemaal wel lekker liep, afgewisseld met de dagen dat je helemaal gek wordt van het thuiswerken, het compleet verstoorde ritme en kinderen die je simpelweg te vaak ziet? Wie is die man die nu letterlijk elke dag het vlees snijdt? Ik begrijp nu waarom in de natuur een moederdier haar welpen opvoedt en al heel snel het nest uitrolt.

Ik zou dit nu ook willen voorstellen voor mijn zoon van 11 en dochter van 9. Ze zijn er klaar voor! Dat 9 van de 10 diersoorten dan ook gelijk hun partner na de daad op de bus zetten en hun eigen weegs gaan, is me ook steeds minder een raadsel.

Ik merkte dat ik vorige week ongemerkt stickers op meubels aan het plakken was. Gedeelde voogdij lijkt me met de kennis van nu een prachtig cadeau voor je verjaardag. Kortom, alle corona gerelationeerde perikelen zijn mij niet vreemd (nieuw woord: ‘gerelationeerd’: met betrekking tot relatie, het staan tot mensen uit je gezin in relatie tot situatie). Het is daarmee een interessante periode vol zelfbezinning, reflectie, nieuwe werkvormen en overwegingen. Bepaalde beslissingen nemen we even niet, maar andere nemen we juist eerder of hadden we anders niet genomen.

Zelf heb ik bijvoorbeeld de stap genomen om wat meer met film en audio te gaan werken voor de communicatie van Nelis en zijn we druk bezig om ook voor onze glazenwassers, instructeurs en kantoorpersoneel de 1,5-meterprotocollen te verzinnen. Ik zeg bewust verzinnen, want op het moment dat ik dit schrijf, is er geen duidelijk protocol, maar circuleren er ruimschoots aannames en veronderstellingen. Ik hoor nu 10 m2 per medewerker, je ziet plexiglas afscheidingswandjes, volop desinfecterende dispensers en de koffiejuffrouw doet weer haar intrede. Ik weet alleen niet of je daar de voetbaluitslagen mee kunt bespreken, als er al wordt gevoetbald. Ik stel voor een koffiemeneer van de burelen van de KNVB. Die weet meer van voetbal en daar zullen toch ook wel ontslagen vallen?

Uiteraard gaan mijn gedachten uit naar een mono-glazenwasser, alleen op een auto, afspraken over het ’s avonds en in weekenden binnen wassen en een toolbox vol hygiënische competenties. We zijn ‘as we speak’ een leermeester instructievideo aan het maken voor de nieuwe leermeesters en zal de sequal een versie betreffen met online materiaal voor de leerling glazenwasser. Toch knaagt er iets!

We passen ons als leveranciers aan en gaan wederom binnen bestaande afspraken meer doen, meeveren, het ‘u-vraagt-wij-draaien’-principe! Wat zou er gebeuren als ik het restant van mijn betoog eens zou wijden aan een opzet, die veel verder gaat en uitgaat van verantwoordelijk opdrachtgeverschap, het stakeholder denken en samen met de klant waarde creëren.

Een term die bij mij dan elke keer naar boven borrelt en die ik op deze pagina even officieel wil claimen als een nieuwe hashtag van Nelis: de #1,5m2prijs. Vanaf deze zomer is er namelijk een nieuwe norm voor glasbewassing en dat is, je raadt het al: de #1,5m2prijs. De #1,5 m2prijs kan best naast de huidige 1,0 m2 prijs worden geventileerd, maar laat daarbij het verschil zien tussen een economische waarde puur op kwaliteit en veiligheid + de nieuwe norm die bijdraagt aan een waardevolle inkoopketen en waar je als klant trots op kan zijn. Een actuele prijs (1 m2) en een prijs die past bij het nieuwe normaal (1,5 m2).

Dit initiatief komt op het goede moment, want we zijn nu toch van de daken aan het schreeuwen hoe trots we zijn op onze schoonmakers. Hou dat vast landgenoten!

De #1,5m2prijs heeft logischerwijs dan een hoger tarief. De #1,5m2prijs gaat namelijk ook over sociaal maatschappelijke en duurzame investeringen! Het behelst namelijk ook gemaakte investeringskosten voor de 1,5-meterwerkvorm en overige investeringen in duurzame toepassingen. Denk aan elektrisch vervoer, wateropvang en verwerking, biologisch afbreekbare producten en extra opleidingen (COVID-19 stappen naar een hygiënische werkomgeving), maar ook de wijze waarop met afval ofwel waardevolle grondstoffen wordt omgegaan. Maken we van die oude wissers toch nog mooie klapschaatsen… Slecht voorbeeld trouwens!

De #1,5m2prijs is een advies dat je bij je klant neerlegt als gewetensvraag naast je reguliere m2-tarief. Ik droom van een campagne, waarmee we als branche werk maken van een eerlijkere prijs. Steek je hand op als je vindt dat de huidige prijsdruk ten koste gaat van de kwaliteit en veiligheid. Een glazenwassersbedrijf met 100 man personeel maakt de winst, waar je in een andere branche met 10 man de targets voor af vinkt.

Het kan niet zo zijn dat alle investeringen ten bestrijding van het COVID-19 bij de leverancier worden gelegd en dat we, bij gebrek aan controle, straks staan te concurreren met bedrijven die niet sociaal en duurzaam werken, maar ook maling hebben aan de hygiëne-eisen van een neo-corona tijdperk. We gaan vanaf nu verantwoordelijkheid berekenen!

Corona is een wake-up call, branchegenoten! Het is tijd voor een andere koers en die kans wordt ons geboden. Ik ga graag in gesprek over de #1,5m2 plannen. Dan pak ik de achterkant van het ongebruikte bierviltje erbij…  Daar hebben we er nu genoeg van!

En even kijken of mijn Leica ook op een 1,5-meternorm is in te stellen…

Ian Smeijers,
sociaal ondernemer, DGA Nelis Company en directeur Stichting Nelis

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 oktober 2022

Blog: Doe maar duurzaam!

Dat was de titel van de netwerkbijeenkomst die ik laatst bezocht. In een nieuw ‘groen’ gebouw behangen met zonnepanelen en een gevel met beplanting was dit de locatie bij...

18 juli 2022

Blog: Een inspiratievolle zomer voor onze schoonmaak community

Lijstjes van trends, tips en how to. We zijn er allemaal dol op. Zakelijk en privé. Waarom? Omdat het zo lekker weg leest en je in korte tijd veel...

29 juli 2024

Blog Topsport en Schoonmaak: 2 werelden van doorzettingsvermogen én inspiratie

Esther van her Lelie (Hoofdredacteur Schoonmaakjournaal) blogt over de paralel tussen topsport en schoonmaak. "Deze zomer zijn er veel sportieve hoogtepunten. Zo leefden we intensief mee met het Oranje...

07 november 2024

Niklaas Larkens beste én snelste glazenwasser 2024

Dubbele winst gisteren, op 6 november 2024, voor Niklaas Larkens van De Jong Facilitaire Dienste. Hij won niet alleen het NK Glazenwassen 2024, maar was ook de allersnelste glazenwasser....

10 februari 2023

Blog: ‘Minder schoonmakers, maar niet minder mensen die het zouden kunnen’

“In het artikel “Minder schoonmakers maar niet minder werk” van 31 januari 2023 werd het alom en gevreesde feit beschreven, dat het aantal schoonmaakmedewerkers met 10% is gedaald in...

21 maart 2022

Blog: Plan van Aanpak

We weten allemaal dat het schoonmaakvak mensenwerk is. Deze week werd ik weer met de mijn neus op dit feit gedrukt. Een medewerkster was even ziek, maar ze dachten...

01 augustus 2023

Blog: Duurzaam?!

Duurzaam? Wat is duurzaam? Hoe bepaal je wat duurzaam is? Is het investeren in medewerkers hun welzijn ook duurzaam of is alleen duurzaam geproduceerde middelen en materialen duurzaam? Wat...

15 oktober 2020

Blog: Handen thuis houden

Elkaar een hand geven, het zit er voorlopig niet in. En toch draait het vandaag, 15 oktober, om handen: het is de jaarlijkse internationale Handenwasdag. Ditmaal een bijzondere themadag,...

16 november 2023

Niklaas Larkens is snelste glazenwasser van Nederland

Niklaas Larkens van De Jong Facilitaire Diensten is de snelste glazenwasser van 2023. Hij won de wedstrijd op 15 november 2023 met een enorm snelle tijd van 11.42 seconden...

26 februari 2024

Blog Jacco Vonhof: “Wat we in elk geval nodig hebben, is meer positivisme”

“Ik ben klaar met alle dystopische wereldbeelden die we met regelmaat krijgen voorgeschoteld”, schrijft MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof in zijn blog op De Ondernemer. “Het idee dat de wereld vergaat...