12 mei 2020

Blog: 1,5 m2 prijs glasbewassing, het nieuwe normaal?

Corona is een bitch. We zijn nu een paar weken verder en de veerkracht en onderlinge betrokkenheid hebben we nu net iets te vaak, op persoonlijk vlak, afgewisseld met moedeloosheid. Wie kent niet het gevoel van een dag dat het allemaal wel lekker liep, afgewisseld met de dagen dat je helemaal gek wordt van het thuiswerken, het compleet verstoorde ritme en kinderen die je simpelweg te vaak ziet? Wie is die man die nu letterlijk elke dag het vlees snijdt? Ik begrijp nu waarom in de natuur een moederdier haar welpen opvoedt en al heel snel het nest uitrolt.

Ik zou dit nu ook willen voorstellen voor mijn zoon van 11 en dochter van 9. Ze zijn er klaar voor! Dat 9 van de 10 diersoorten dan ook gelijk hun partner na de daad op de bus zetten en hun eigen weegs gaan, is me ook steeds minder een raadsel.

Ik merkte dat ik vorige week ongemerkt stickers op meubels aan het plakken was. Gedeelde voogdij lijkt me met de kennis van nu een prachtig cadeau voor je verjaardag. Kortom, alle corona gerelationeerde perikelen zijn mij niet vreemd (nieuw woord: ‘gerelationeerd’: met betrekking tot relatie, het staan tot mensen uit je gezin in relatie tot situatie). Het is daarmee een interessante periode vol zelfbezinning, reflectie, nieuwe werkvormen en overwegingen. Bepaalde beslissingen nemen we even niet, maar andere nemen we juist eerder of hadden we anders niet genomen.

Zelf heb ik bijvoorbeeld de stap genomen om wat meer met film en audio te gaan werken voor de communicatie van Nelis en zijn we druk bezig om ook voor onze glazenwassers, instructeurs en kantoorpersoneel de 1,5-meterprotocollen te verzinnen. Ik zeg bewust verzinnen, want op het moment dat ik dit schrijf, is er geen duidelijk protocol, maar circuleren er ruimschoots aannames en veronderstellingen. Ik hoor nu 10 m2 per medewerker, je ziet plexiglas afscheidingswandjes, volop desinfecterende dispensers en de koffiejuffrouw doet weer haar intrede. Ik weet alleen niet of je daar de voetbaluitslagen mee kunt bespreken, als er al wordt gevoetbald. Ik stel voor een koffiemeneer van de burelen van de KNVB. Die weet meer van voetbal en daar zullen toch ook wel ontslagen vallen?

Uiteraard gaan mijn gedachten uit naar een mono-glazenwasser, alleen op een auto, afspraken over het ’s avonds en in weekenden binnen wassen en een toolbox vol hygiënische competenties. We zijn ‘as we speak’ een leermeester instructievideo aan het maken voor de nieuwe leermeesters en zal de sequal een versie betreffen met online materiaal voor de leerling glazenwasser. Toch knaagt er iets!

We passen ons als leveranciers aan en gaan wederom binnen bestaande afspraken meer doen, meeveren, het ‘u-vraagt-wij-draaien’-principe! Wat zou er gebeuren als ik het restant van mijn betoog eens zou wijden aan een opzet, die veel verder gaat en uitgaat van verantwoordelijk opdrachtgeverschap, het stakeholder denken en samen met de klant waarde creëren.

Een term die bij mij dan elke keer naar boven borrelt en die ik op deze pagina even officieel wil claimen als een nieuwe hashtag van Nelis: de #1,5m2prijs. Vanaf deze zomer is er namelijk een nieuwe norm voor glasbewassing en dat is, je raadt het al: de #1,5m2prijs. De #1,5 m2prijs kan best naast de huidige 1,0 m2 prijs worden geventileerd, maar laat daarbij het verschil zien tussen een economische waarde puur op kwaliteit en veiligheid + de nieuwe norm die bijdraagt aan een waardevolle inkoopketen en waar je als klant trots op kan zijn. Een actuele prijs (1 m2) en een prijs die past bij het nieuwe normaal (1,5 m2).

Dit initiatief komt op het goede moment, want we zijn nu toch van de daken aan het schreeuwen hoe trots we zijn op onze schoonmakers. Hou dat vast landgenoten!

De #1,5m2prijs heeft logischerwijs dan een hoger tarief. De #1,5m2prijs gaat namelijk ook over sociaal maatschappelijke en duurzame investeringen! Het behelst namelijk ook gemaakte investeringskosten voor de 1,5-meterwerkvorm en overige investeringen in duurzame toepassingen. Denk aan elektrisch vervoer, wateropvang en verwerking, biologisch afbreekbare producten en extra opleidingen (COVID-19 stappen naar een hygiënische werkomgeving), maar ook de wijze waarop met afval ofwel waardevolle grondstoffen wordt omgegaan. Maken we van die oude wissers toch nog mooie klapschaatsen… Slecht voorbeeld trouwens!

De #1,5m2prijs is een advies dat je bij je klant neerlegt als gewetensvraag naast je reguliere m2-tarief. Ik droom van een campagne, waarmee we als branche werk maken van een eerlijkere prijs. Steek je hand op als je vindt dat de huidige prijsdruk ten koste gaat van de kwaliteit en veiligheid. Een glazenwassersbedrijf met 100 man personeel maakt de winst, waar je in een andere branche met 10 man de targets voor af vinkt.

Het kan niet zo zijn dat alle investeringen ten bestrijding van het COVID-19 bij de leverancier worden gelegd en dat we, bij gebrek aan controle, straks staan te concurreren met bedrijven die niet sociaal en duurzaam werken, maar ook maling hebben aan de hygiëne-eisen van een neo-corona tijdperk. We gaan vanaf nu verantwoordelijkheid berekenen!

Corona is een wake-up call, branchegenoten! Het is tijd voor een andere koers en die kans wordt ons geboden. Ik ga graag in gesprek over de #1,5m2 plannen. Dan pak ik de achterkant van het ongebruikte bierviltje erbij…  Daar hebben we er nu genoeg van!

En even kijken of mijn Leica ook op een 1,5-meternorm is in te stellen…

Ian Smeijers,
sociaal ondernemer, DGA Nelis Company en directeur Stichting Nelis

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 juni 2022

Blog (2): Gelijke monniken, gelijke kappen: Schiphol stijgt op. En de branche ook?!

In ons blog-tweeluik over Gelijke monniken, gelijke kappen reizen we ditmaal af naar Schiphol. Service Management kopte: Schoonmakers op Schiphol krijgen een zomertoeslag. Schiphol trekt de knip (de redactie...

10 maart 2023

#FotoFriday Schoonmaakhelden op hoogte

De schoonmaakhelden van Schoonmaakbedrijf R. Janssen tonen hun werk op grote hoogte. Dat is glazenwassen met mooi uitzicht! Heb jij ook een mooie foto van jouw werk? Wil je...

17 augustus 2020

Zomergast Jeffrey Happel (Nelis Company): “Opdrachtgever moet willen om van wereld betere plek te maken”

“Veel inkopers denken dat sociaal glazenwassen betekent, dat je allemaal randfiguren voor je gevel of binnen de toegangsdeuren krijgt. Gelukkig bewijst Jeffrey als operationeel verantwoordelijke dagelijks het tegendeel. Elke...

02 januari 2024

Blog: “We gaan een schoon en positief nieuw(s)-jaar beleven. Help je mee?”

Allereerst wensen we jou, namens de redactie van Schoonmaakjournaal, een gezond, gezellig en succesvol 2024. Net als in 2023 zullen wij jou ook dit jaar inspireren met actueel, feitelijk,...

04 november 2021

Thaise kunsten

‘Spidermen’ in Thailand. Deze foto van glasbewassing op een vliegveld in Thailand werd gedeeld door Toos de Jong, rayonmanager CSU. Zij maakte deze op vakantie. Zo zie je maar weer...

27 december 2024

Blog Esther van der Lelie: 2024 was het jaar van vernieuwing, samenwerking én aandacht voor de mens

De kerstdagen zijn voorbij, we maken ons klaar voor het nieuwe jaar. Met een terugblik. 2024 vat ik samen als het jaar van vernieuwing, samenwerking én veel  aandacht voor...

21 februari 2023

Blog: ‘Huilie Huilie troef in de schoonmaak’

Er wordt de laatste tijd moord en brand geschreeuwd: de schoonmaak heeft voor dezelfde hoeveelheid aan werkzaamheden steeds minder schoonmaakmedewerkers. Reden om zelfs opdrachtgevers duidelijk te maken dat ze...

07 augustus 2019

Blog: Overdreven

Enige tijd geleden bezocht ik het toilet van een hotel. Na het toiletbezoek was ik uiteraard mijn handen en terwijl ik daarmee bezig ben, komt er een man binnen....

22 januari 2024

Blog Edgar van Engelen (Qualis Insight): ‘Oude wijn in nieuwe zakken of nieuwe wijn in oude zakken?’

Zijn er in de schoonmaakbranche noviteiten of nieuwe methodes? Deze vraag stelde ik mij de afgelopen dagen. Ik twijfel daar echt over. Is er écht iets nieuws onder de...

27 december 2022

Blog: “Terugkijkend naar 2022 en vooruitkijkend naar 2023”

Geert van de Laar, voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag, neemt tijdens de feestdagen tijd voor bezinning. Lees zijn blog over terug- en vooruitkijken: Terugblik “Je kunt je het haast niet...