19 juni 2023

Blog: Over hoofddoekje en sopdoekje

Het is ongeveer vijfentwintig jaar geleden dat ik tijdens een lezing over carrière mogelijkheden voor ( allochtone) vrouwen in de schoonmaak de boude stelling poneerde :” een hoofddoekje blijft altijd een sopdoekje”. Een dergelijke opmerking kon toentertijd nog. Heden ten dage niet meer. Toegegeven: niet iedereen waardeerde deze uitspraak .Wat ik destijds bedoelde te duiden was dat er ook toen meer vrouwen dan mannen in de schoonmaak werkzaam waren, maar slechts zeer weinig (allochtone) vrouwen in leidinggevende of kader functies.

De enige vrouwen de je in hogere functies tegen kwam waren de autonomen vrouwen in een commerciële functie. Want als vrouw met een paar bovenste knoopjes van de blouse los bleek je commercieel bij de veelal mannelijke inkopers beter te scoren dan het mannetje in het krijtstreepkostuum met een stijf geknoopte stropdas om. In het huidige me-too tijdperk zal dit staaltje van semi- verleiding niet meer werken, want ook steelse blikken worden anno 2023 ongenadig afgestraft .En wie draagt er nu nog een stropdas, laat staan een krijtstreepkostuum?

Wij zijn inmiddels vijfentwintig jaar verder, maar is er echt veel qua positie van de vrouw binnen de schoonmaak veranderd? Een voorzichtig “ja” lijkt als antwoord gerechtvaardigd. Meer dan voorheen kom je vrouwen in een leidinggevende functie tegen in de schoonmaak in. Waar ik onmiddellijk aan toevoeg dat er nog wel een weg te gaan is. Zo vertegenwoordigen de allochtone vrouwen nog altijd de minderheid bij “hogere” functies. En kijk voor de aardigheid eens naar de verhouding man/vrouw binnen het bestuur van Schoonmakend Nederland en Siev?? Hoewel Schoonmakend Nederland na vele decennia nu weer een vrouwelijke voorzitter heeft.

Bepleit ik in het kader van diversiteit en inclusiviteit het de voorkeur geven aan vrouwen bij het vervullen van vacatures in het leidinggevende segment binnen de schoonmaak? Neen hoor, weest gerust mannen in het helder blauw pak, met glanzende bruine schoenen en het bovenste knoopje los van het overhemd. Ik bepleit gelijkheid. Het gaat immers om de persoonlijke kwaliteiten van het individu en niet om de sexe en/of afkomst. Praktijkervaring in de schoonmaak is, zeker in het middensegment, minstens zo waardevol en kansrijk als een mbo/hbo opleiding.

Dat is het mooie van de schoonmaaksector. Het gaat zeker niet alleen om opgedane kennis uit de studieboeken. Studeren is immers niet voor iedereen weggelegd. Neen , met de kennis van zaken opgedaan in de praktijk van alledag in samenhang met oog voor het menselijke aspect maakt dat de schoonmaaksector volop kansen biedt op carrière maken. Voor man en vrouw. Voor autonomen en allochtonen. En by the way: sopdoekjes zie je gelet op de innovaties steeds minder.

Henk Cornelisse
Facility Specialists

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 februari 2020

Schoonmaakjournaal organiseert Innovatietafel over Open hiring

Open hiring is een nieuwe rekruteringstechniek, afkomstig uit de VS: geen sollicitatieprocedures, geen drempels, maar gewoon aan de slag. Diverse bedrijven in Nederland voeren met succes open social hiring,...

28 november 2018

Gros en Werner & Mertz perfect ecologisch duo voor zwembadreiniging met schuim

In navolging van Nationaal Zwemcentrum de Tongelreep besliste de gemeente Eindhoven om ook voor het ir. Ottenbad voor schuimreiniging te gaan. Gros Hygiëne & Schoonmaaksystemen, vakgroothandel van Werner &...

29 juni 2023

Vakantiebaan schoonmaak bij jongeren op 1

De vakantieperiode breekt weer aan. Jongeren grijpen deze zomertijd weer aan om wat extra bij te verdienen. Ze kunnen kiezen uit duizenden vakantiebanen. Voor ‘opgeruimde’ personen is volop werk....

24 mei 2024

Interclean Amsterdam 2024 was een feest van herkenning, met netwerken, sociale interactie, ontspanning en entertainment

Vrijdag 17 mei sloot Interclean Amsterdam na vier dagen zakendoen en netwerken zijn deuren. Bezoekers van deze grootste Interclean Amsterdam tot nu toe werden getrakteerd op een geheel nieuwe...

01 mei 2024

Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf ACW BV behaalt MVO-keurmerk Social Impact Label

MKB Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf ACW BV heeft met succes het MVO-keurmerk behaald voor hun inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het familiebedrijf met meer dan een...

14 februari 2019

Van Alem over nieuw Qualis meetsysteem: “Werkelijke en geen schijnbare kwaliteit”

Gaat het na vandaag gebeuren: de ommekeer in schoonmaakland? De ommekeer om echt én objectief te meten. “Schoonmaakbedrijven, opdrachtgevers en zelfs intermediairs zijn er klaar voor”, weten Gerard Spoor en Jan...

15 mei 2022

Breedweer gaat impact maken met de Rijksoverheid

Breedweer Facilitaire Diensten gaat impact maken met de Rijksoverheid en bij Defensie in het zuiden van het land. Vanaf september gebruikt de facilitaire dienstverlener uit Uitgeest haar dienstverlening om...

20 mei 2022

Schoonmaak in Volendam

Het magazine Vrouw, de bijlage van de Telegraaf, stond eerder in mei in het teken van Volendam. En daar kon Succes Schoonmaakbedrijf natuurlijk niet in ontbreken. Er stond een...

17 juni 2024

Terugblik op Gelecon Klantendag 2024: Innovatie en Duurzaamheid

Gelecon organiseerde donderdag 13 juni 2024 een klantendag, waarbij innovatie en duurzaamheid centraal stonden. Dit evenement in Voorburg bracht een diverse groep klanten en toonaangevende leveranciers samen om de...

02 oktober 2024

Nederrijn voert MT1000 aan

Jaarlijks onderzoekt MT/Sprout  de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. Zo ook voor de schoonmaak. Wij delen welke schoonmaakbedrijven in 2024 de hoogste score behalen. Met nieuwkomer...