19 juni 2023

Blog: Over hoofddoekje en sopdoekje

Het is ongeveer vijfentwintig jaar geleden dat ik tijdens een lezing over carrière mogelijkheden voor ( allochtone) vrouwen in de schoonmaak de boude stelling poneerde :” een hoofddoekje blijft altijd een sopdoekje”. Een dergelijke opmerking kon toentertijd nog. Heden ten dage niet meer. Toegegeven: niet iedereen waardeerde deze uitspraak .Wat ik destijds bedoelde te duiden was dat er ook toen meer vrouwen dan mannen in de schoonmaak werkzaam waren, maar slechts zeer weinig (allochtone) vrouwen in leidinggevende of kader functies.

De enige vrouwen de je in hogere functies tegen kwam waren de autonomen vrouwen in een commerciële functie. Want als vrouw met een paar bovenste knoopjes van de blouse los bleek je commercieel bij de veelal mannelijke inkopers beter te scoren dan het mannetje in het krijtstreepkostuum met een stijf geknoopte stropdas om. In het huidige me-too tijdperk zal dit staaltje van semi- verleiding niet meer werken, want ook steelse blikken worden anno 2023 ongenadig afgestraft .En wie draagt er nu nog een stropdas, laat staan een krijtstreepkostuum?

Wij zijn inmiddels vijfentwintig jaar verder, maar is er echt veel qua positie van de vrouw binnen de schoonmaak veranderd? Een voorzichtig “ja” lijkt als antwoord gerechtvaardigd. Meer dan voorheen kom je vrouwen in een leidinggevende functie tegen in de schoonmaak in. Waar ik onmiddellijk aan toevoeg dat er nog wel een weg te gaan is. Zo vertegenwoordigen de allochtone vrouwen nog altijd de minderheid bij “hogere” functies. En kijk voor de aardigheid eens naar de verhouding man/vrouw binnen het bestuur van Schoonmakend Nederland en Siev?? Hoewel Schoonmakend Nederland na vele decennia nu weer een vrouwelijke voorzitter heeft.

Bepleit ik in het kader van diversiteit en inclusiviteit het de voorkeur geven aan vrouwen bij het vervullen van vacatures in het leidinggevende segment binnen de schoonmaak? Neen hoor, weest gerust mannen in het helder blauw pak, met glanzende bruine schoenen en het bovenste knoopje los van het overhemd. Ik bepleit gelijkheid. Het gaat immers om de persoonlijke kwaliteiten van het individu en niet om de sexe en/of afkomst. Praktijkervaring in de schoonmaak is, zeker in het middensegment, minstens zo waardevol en kansrijk als een mbo/hbo opleiding.

Dat is het mooie van de schoonmaaksector. Het gaat zeker niet alleen om opgedane kennis uit de studieboeken. Studeren is immers niet voor iedereen weggelegd. Neen , met de kennis van zaken opgedaan in de praktijk van alledag in samenhang met oog voor het menselijke aspect maakt dat de schoonmaaksector volop kansen biedt op carrière maken. Voor man en vrouw. Voor autonomen en allochtonen. En by the way: sopdoekjes zie je gelet op de innovaties steeds minder.

Henk Cornelisse
Facility Specialists

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 februari 2025

De Lelie ontvangt PSO Prestatieladder niveau 3

Op vrijdag 17 februari 2025 ontving het Bossche schoonmaakbedrijf De Lelie BV de PSO Prestatieladder, niveau 3. Eigenaren William de Haas en Antoine de Haas zijn kei trots op...

21 februari 2022

Kärcher introduceert nieuwe rugstofzuiger en mobiele dieptereiniger

Klaslokalen, kantoren, magazijnen, trappenhuizen of vervoermiddelen van bus tot vliegtuig: de toepassingen voor lichte en compacte stofzuigers zijn talrijk. De nieuwe accu-aangedreven rugstofzuiger BVL 5/1 Bp van Kärcher is...

06 september 2023

SVS leidt 240 medewerkers Dokter Schoonmaakorganisatie op

Dokter schoonmaakorganisatie en SVS Opleidingen gaan een mooie samenwerking aan. In de periode van 2023 – 2026 zal SVS meer dan 240 medewerkers opleiden voor de Basisopleiding Schoonmaken, met...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...

17 augustus 2019

Succesvol Marketingcafé ‘braint’ over Schoonmaak Vakdagen: uniek, uitdagend, innovatief en onderscheidend

Het creatieve brein van exposerende marketeers werd op de proef gesteld tijdens de eerste editie van het Schoonmaak Vakdagen Marketingcafé. Dertien heren en dames, die aanwezig zullen zijn op...

19 december 2024

BOMA blikt terug op een gouden jaar

2024 is voor de BOMA-familie een jaar om nooit te vergeten. Ze vierden  hun 50-jarig bestaan, groei en innovatie. Als hechte BOMA-familie kijken ze terug op een gouden jaar...

05 maart 2024

Guus Nieuwlaat (BOMA): “Duurzaamheid zit in ons DNA”

In september 2024 viert BOMA België haar vijftigste verjaardag en dat blijft ook in Nederland niet onopgemerkt. Zo komen er weer kennisevents aan en is de schoonmaakleverancier er daarnaast...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...

07 december 2023

Nellen Schoonmaakdiensten en CSU winnen Best Practice Award 2023

De tiende Best Practice Award is uitgereikt. Op 7 december 2023 kon de finale van deze jubileumeditie van de awards gevolgd worden bij InnStyle in Maarssen én via een...