6 maart 2019

Blurring of Blokker? Christine Van Hoorenweder (Salubris): “We spelen kort op de bal”

“Ik zie nog zoveel opportuniteiten voor ons.” Christine van Hoorenweder, commercieel directeur van Salubris uit Aalter (België), reageerde direct op onze oproep om mee te werken aan onze themaserie Blurring of Blokker-syndroom? In deze serie gaan we op zoek naar de nieuwe (schoonmaak)economie, met impact, met circulariteit. Met uitdagingen en keuzes om mee te kunnen komen. Of niet? Salubris heeft een duidelijke visie, het bedrijf kiest bewust voor verbreding van haar inzet, kansen pakken, inspelen op marktontwikkelingen, vanuit een loyale basis en kort op de bal.

“Op een bepaald moment in je leven, als je zo rond de 50 jaar bent, bedenk je: ‘ga ik verder zoals we altijd deden, laat ik de zaken doorlopen zoals het loopt?’”, vertelt Christine eerlijk. “Nee, mijn visie is duidelijk, ik zie nog zoveel opportuniteiten, de wereld verandert, niet alleen in schoonmaak. Daar doen we aan mee, we pakken onze kansen.” De totaalleverancier in schoonmaakproducten Salubris bestaat dit jaar 39 jaar. Vorig jaar verhuisde het bedrijf naar een nieuw, groter, pand in Aalter. Dochter Niki de Bruycker kwam in de zaak. Een nieuwe weg werd ingezet.

“Op een bepaald moment in je leven, bedenk je: ‘ga ik verder zoals we altijd deden, laat ik de zaken doorlopen zoals het loopt’?”

Klimaat is hot
Als voorbeeld van inspelen op actuele ontwikkelingen, noemt Christine het klimaat. “Voor scholieren is het klimaat een hot item. Mijn vraag hierbij was ‘als zij zich druk maken over de afvalberg, hoe gaan ze dan zelf om met afval? Scheiden zij zelf afval, zijn scholen wel milieuvriendelijk ingericht?’ Wij kunnen scholen en scholieren helpen hiermee bewust om te gaan en tools aandragen om zelf ook een grote steen bij te dragen.” De tools heeft Salubris in het assortiment, leveringen aan scholen zijn er al, een win-win situatie is snel gemaakt.

Oorsprong in schoonmaak
“Onze oorsprong ligt in de schoonmaakbranche”, bevestigt Christine. “Dit is nog steeds ons hoofddoel. We zijn wel met veel collega’s in deze branche met eenzelfde aanbod. Wie heeft er bijvoorbeeld geen microvezel in het assortiment? Om onderscheidend te zijn, kun je je beter openstellen voor nieuwe ontwikkelingen. Met een breder totaalaanbod, kan je jezelf en de klant beter bedienen. Bijvoorbeeld met één vrachtwagen een grotere bestelling afleveren, terwijl voorheen meerdere vrachtwagens, diverse leveringen verzorgden. Dit is beter voor het milieu én minder handling voor de klant.”

Verbreding en diversiteit
Salubris steekt ook meer en meer aandacht in de zorgmarkt. “We zijn er al vijf jaar mee bezig en lopen voorop in de markt. We kijken ook naar de ontwikkelingen in Nederland. Nederland is veel verder dan dat we in België zijn. Hiervan kunnen we leren. Wij spelen in op de nood in verzorgend wassen. Onlangs hebben we met ons concept voor verzorgend wassen een tender gewonnen voor de E17 ziekenhuizen”, noemt Christine verheugd.

“Om onderscheidend te zijn, kun je je beter openstellen voor nieuwe ontwikkelingen.”

Ter inspiratie en informatie heeft Christine een bezoek gebracht aan het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem. “Naast schoonmaak zagen we daar ook veranderingen in het keukengebeuren: werken met disposables, het ontstaan van een milieuvriendelijke keuken. Ook deze ontwikkeling hebben wij opgepakt en verwerkt tot een concept, van schoonmaak tot verzorging en catering.”

Toekomstvisie
Om het Blokker-syndroom (je bedrijf in de etalage) te voorkomen, zegt Christine goed over de toekomst nagedacht te hebben. “We hebben specialisten aangesteld. Zij krijgen meer verantwoordelijkheden. Je kunt niet alle taken bij één aankoper neerleggen. Onze accountmanagers hebben veel kennis, zij kunnen de intro bij onze klanten en nieuwe relaties doen. Vervolgens komt een specialist in beeld. Wij hebben bijvoorbeeld iemand in huis die zowel intern als extern alles weet over disposables. We gaan nog meer specialisten aannemen.”

“De nieuwe collega’s kunnen vertrouwen op onze medewerkers die al jaren bij ons werken. Als familiebedrijf hebben wij loyale medewerkers die meegroeien en meebewegen. Wij geven hen meer verantwoordelijkheid en belonen hen daarvoor. Zij ervaren deze ontwikkeling als stimulans. Dit is het ook voor ons gehele bedrijf. Als een nieuwe medewerker bijvoorbeeld een onderwerp of verbetering aankaart, dan evalueren we dat direct en pakken heel snel door. Bij collega-bedrijven wordt een item vaak ‘geparkeerd’. Wij schakelen heel snel en spelen kort op de bal!”

“Mijn operationele taken, zoals personeelszaken, heb ik intern overgedragen. Om me meer bezig te kunnen houden met de toekomst. Ik wil niet blijven watertrappelen, ik ga terug de baan op. Op bezoek bij klanten, deelnemen aan seminars, meer netwerken, om feeling met de markt te houden. Je weet pas wat er speelt als je er zelf bij bent. Ik maak er nu tijd voor, een nieuwe uitdaging, leuk!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 april 2022

GRIP Facility en CleanJack brengen digitalisering samen naar een hoger plan

Hoe mooi is het als twee automatiseerders in facilitaire dienstverlening samen mogen werken aan hetzelfde project bij een grote opdrachtgever. En als partijen dan ontdekken dat door systemen te...

11 augustus 2023

Duurzaam de lucht in……

Op woensdag 9 augustus zette Breedweer Facilitaire Diensten een belangrijke stap richting een klimaatneutraal Breedweer in 2026. MHC Mobility leverde het bedrijf de eerste van drie hybride hoogwerkers af....

18 oktober 2022

Symposium RAS: In wat voor land willen we schoonmaken?

De Stichting Ras organiseert op woensdag 16 november 2022 een symposium voor alle mensen werkzaam in en/of betrokken bij de Schoonmaak en Glazenwassersbranche. Ben jij erbij? In wat voor...

03 januari 2022

Efficiency en tijdsbesparing: digitalisering is hot

Digitalisering. Je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Welke digitale systemen, apps en platforms zijn populair in schoonmaakland? Wat levert het op? En vinden ondernemers het de investering...

05 september 2023

Numatic neemt AIRBO over

Met ingang van 1 september 2023 heeft Numatic de activiteiten van AIRBO BV overgenomen. AIRBO heeft als fabrikant van bouw- en fijnstof-stofzuigers de laatste 15 jaar hard aan de...

09 november 2021

SieV en Nocore slaan de handen ineen voor het MKB

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van branchevereniging SieV op de Schoonmaak Vakdagen, hebben SieV en Nocore een bijzondere samenwerking aangekondigd. Samen zetten zij zich in voor 100% controle op de...

16 mei 2022

Event FMNextGen: innoveren kun je leren

‘Het is vooral een kwestie van flink doorzetten!’ Tijdens de FMNextGen-meeting op Interclean op 10 mei jongstleden was het een zoete inval van bekenden uit zowel Nederland als België....

21 februari 2023

Blog: ‘Huilie Huilie troef in de schoonmaak’

Er wordt de laatste tijd moord en brand geschreeuwd: de schoonmaak heeft voor dezelfde hoeveelheid aan werkzaamheden steeds minder schoonmaakmedewerkers. Reden om zelfs opdrachtgevers duidelijk te maken dat ze...

16 november 2021

ISS en Sodexo helpen vrouwelijke vluchtelingen

ISS Facility Services en Sodexo Nederland hebben beiden aangekondigd ieder 50 vrouwelijke vluchtelingen in verschillende Europese landen te begeleiden als onderdeel van een mentorschapsinitiatief dat op 9 november 2021...

23 december 2021

Leden CNV Schoonmaak stemmen in met cao-akkoord

De branche komt steeds dichter bij een nieuwe cao. Want naast de leden van werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland, stemt ook 85% van de leden van CNV schoonmaak in met het...