6 maart 2019

Blurring of Blokker? Christine Van Hoorenweder (Salubris): “We spelen kort op de bal”

“Ik zie nog zoveel opportuniteiten voor ons.” Christine van Hoorenweder, commercieel directeur van Salubris uit Aalter (België), reageerde direct op onze oproep om mee te werken aan onze themaserie Blurring of Blokker-syndroom? In deze serie gaan we op zoek naar de nieuwe (schoonmaak)economie, met impact, met circulariteit. Met uitdagingen en keuzes om mee te kunnen komen. Of niet? Salubris heeft een duidelijke visie, het bedrijf kiest bewust voor verbreding van haar inzet, kansen pakken, inspelen op marktontwikkelingen, vanuit een loyale basis en kort op de bal.

“Op een bepaald moment in je leven, als je zo rond de 50 jaar bent, bedenk je: ‘ga ik verder zoals we altijd deden, laat ik de zaken doorlopen zoals het loopt?’”, vertelt Christine eerlijk. “Nee, mijn visie is duidelijk, ik zie nog zoveel opportuniteiten, de wereld verandert, niet alleen in schoonmaak. Daar doen we aan mee, we pakken onze kansen.” De totaalleverancier in schoonmaakproducten Salubris bestaat dit jaar 39 jaar. Vorig jaar verhuisde het bedrijf naar een nieuw, groter, pand in Aalter. Dochter Niki de Bruycker kwam in de zaak. Een nieuwe weg werd ingezet.

“Op een bepaald moment in je leven, bedenk je: ‘ga ik verder zoals we altijd deden, laat ik de zaken doorlopen zoals het loopt’?”

Klimaat is hot
Als voorbeeld van inspelen op actuele ontwikkelingen, noemt Christine het klimaat. “Voor scholieren is het klimaat een hot item. Mijn vraag hierbij was ‘als zij zich druk maken over de afvalberg, hoe gaan ze dan zelf om met afval? Scheiden zij zelf afval, zijn scholen wel milieuvriendelijk ingericht?’ Wij kunnen scholen en scholieren helpen hiermee bewust om te gaan en tools aandragen om zelf ook een grote steen bij te dragen.” De tools heeft Salubris in het assortiment, leveringen aan scholen zijn er al, een win-win situatie is snel gemaakt.

Oorsprong in schoonmaak
“Onze oorsprong ligt in de schoonmaakbranche”, bevestigt Christine. “Dit is nog steeds ons hoofddoel. We zijn wel met veel collega’s in deze branche met eenzelfde aanbod. Wie heeft er bijvoorbeeld geen microvezel in het assortiment? Om onderscheidend te zijn, kun je je beter openstellen voor nieuwe ontwikkelingen. Met een breder totaalaanbod, kan je jezelf en de klant beter bedienen. Bijvoorbeeld met één vrachtwagen een grotere bestelling afleveren, terwijl voorheen meerdere vrachtwagens, diverse leveringen verzorgden. Dit is beter voor het milieu én minder handling voor de klant.”

Verbreding en diversiteit
Salubris steekt ook meer en meer aandacht in de zorgmarkt. “We zijn er al vijf jaar mee bezig en lopen voorop in de markt. We kijken ook naar de ontwikkelingen in Nederland. Nederland is veel verder dan dat we in België zijn. Hiervan kunnen we leren. Wij spelen in op de nood in verzorgend wassen. Onlangs hebben we met ons concept voor verzorgend wassen een tender gewonnen voor de E17 ziekenhuizen”, noemt Christine verheugd.

“Om onderscheidend te zijn, kun je je beter openstellen voor nieuwe ontwikkelingen.”

Ter inspiratie en informatie heeft Christine een bezoek gebracht aan het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem. “Naast schoonmaak zagen we daar ook veranderingen in het keukengebeuren: werken met disposables, het ontstaan van een milieuvriendelijke keuken. Ook deze ontwikkeling hebben wij opgepakt en verwerkt tot een concept, van schoonmaak tot verzorging en catering.”

Toekomstvisie
Om het Blokker-syndroom (je bedrijf in de etalage) te voorkomen, zegt Christine goed over de toekomst nagedacht te hebben. “We hebben specialisten aangesteld. Zij krijgen meer verantwoordelijkheden. Je kunt niet alle taken bij één aankoper neerleggen. Onze accountmanagers hebben veel kennis, zij kunnen de intro bij onze klanten en nieuwe relaties doen. Vervolgens komt een specialist in beeld. Wij hebben bijvoorbeeld iemand in huis die zowel intern als extern alles weet over disposables. We gaan nog meer specialisten aannemen.”

“De nieuwe collega’s kunnen vertrouwen op onze medewerkers die al jaren bij ons werken. Als familiebedrijf hebben wij loyale medewerkers die meegroeien en meebewegen. Wij geven hen meer verantwoordelijkheid en belonen hen daarvoor. Zij ervaren deze ontwikkeling als stimulans. Dit is het ook voor ons gehele bedrijf. Als een nieuwe medewerker bijvoorbeeld een onderwerp of verbetering aankaart, dan evalueren we dat direct en pakken heel snel door. Bij collega-bedrijven wordt een item vaak ‘geparkeerd’. Wij schakelen heel snel en spelen kort op de bal!”

“Mijn operationele taken, zoals personeelszaken, heb ik intern overgedragen. Om me meer bezig te kunnen houden met de toekomst. Ik wil niet blijven watertrappelen, ik ga terug de baan op. Op bezoek bij klanten, deelnemen aan seminars, meer netwerken, om feeling met de markt te houden. Je weet pas wat er speelt als je er zelf bij bent. Ik maak er nu tijd voor, een nieuwe uitdaging, leuk!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 november 2023

Hygiëne specialisten op de Recreatie Vakbeurs

De 𝗥𝗲𝗰𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝗲 𝘃𝗮𝗸𝗯𝗲𝘂𝗿𝘀 gaat weer bijna van start in evenementenhal Hardenberg. Deze beurs tovert Hardenberg van 𝟭𝟰 𝘁/𝗺 𝟭𝟲 𝗻𝗼𝘃𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 om tot het infocentrum voor de recreatiebranche. Onder de...

20 oktober 2021

Sweep it under the carpet

Dit graffiti-kunstwerk is gemaakt door Banksy in 2006: “Cleaning Lady- sweep it under the carpet”. De reden dat hij dit portret maakte is:“In de slechte, oude tijd, waren het...

23 december 2023

Nieuw schoonmaakboek ‘Niet Lullen Maar Poetsen’

De Rotterdamse Poetsqueen, cleanfluencer op TikTok, brengt in 2024 een schoonmaakboek uit: ‘Niet Lullen Maar Poetsen’.  Charo, de Rotterdamse Poetsqueen, deelt in haar schoonmaakboek ’tips and tricks’ met de...

20 juli 2022

Samen eten & Asito

Na twee jaar afwezigheid kan in 2022 het Nationaal Integratiediner (NID) eindelijk weer plaatsvinden. Maar wel in een ander jasje, passend bij de nieuwe positionering van Asito. Het NID...

05 oktober 2022

“Voor de toekomst van onze (klein)kinderen is het belangrijk dat we overstappen op duurzame schoonmaakmethoden”

Duurzaam reinigen: we kunnen er niet meer omheen. En in de schoonmaak valt nog veel winst te behalen. “Door efficiënter te reinigen bespaar je zowel water als chemie. En...

10 augustus 2022

Top 10 boeken voor zomerontspanning

De zomer is de ideale tijd om ‘bij te lezen’. Tijdens een vakantie of gewoon ’s avonds na het werk in de tuin of op het balkon, om je...

27 maart 2022

Superhelden

Glazenwassers van Fortron Totaal Gevelmanagement kregen via social media een bedankje voor hun inzet bij het Amalia Kinderziekenhuis in Nijmegen. “Superhelden die de ramen kwamen wassen van ons Amalia...

08 mei 2024

VSR Voorjaarsevent (28 mei) in teken van inspireren van ‘De Mens’

Ben je ook zo benieuwd hoe anderen hun medewerkers begeleiden en hen faciliteren in hun ontwikkeling? Hoe ze in mensen investeren en opleiden? Kom dan op dinsdagmiddag 28 mei...

05 mei 2022

“Ga je doelen achterna en wees niet bang om jezelf uit te spreken”

Hadassa Windhorst werkt tien jaar bij Numatic Benelux, waar ze leidinggeeft aan de binnendienst en technische dienst. Sinds twee jaar is ze ook manager @Home. Je hebt sinds twee...

18 februari 2024

#FAVORITES Poetsvrouw exposeert haar barbiecollectie in museum waar ze schoonmaakt

De vaste schoonmaakster van het Museum Valkenburg, Saskia Poortvliet, bleek een fanatieke Barbieverzamelaar. In het kader van 65 jaar Barbie heeft het museum haar gevraagd haar collectie in het...