6 maart 2019

Blurring of Blokker? Christine Van Hoorenweder (Salubris): “We spelen kort op de bal”

“Ik zie nog zoveel opportuniteiten voor ons.” Christine van Hoorenweder, commercieel directeur van Salubris uit Aalter (België), reageerde direct op onze oproep om mee te werken aan onze themaserie Blurring of Blokker-syndroom? In deze serie gaan we op zoek naar de nieuwe (schoonmaak)economie, met impact, met circulariteit. Met uitdagingen en keuzes om mee te kunnen komen. Of niet? Salubris heeft een duidelijke visie, het bedrijf kiest bewust voor verbreding van haar inzet, kansen pakken, inspelen op marktontwikkelingen, vanuit een loyale basis en kort op de bal.

“Op een bepaald moment in je leven, als je zo rond de 50 jaar bent, bedenk je: ‘ga ik verder zoals we altijd deden, laat ik de zaken doorlopen zoals het loopt?’”, vertelt Christine eerlijk. “Nee, mijn visie is duidelijk, ik zie nog zoveel opportuniteiten, de wereld verandert, niet alleen in schoonmaak. Daar doen we aan mee, we pakken onze kansen.” De totaalleverancier in schoonmaakproducten Salubris bestaat dit jaar 39 jaar. Vorig jaar verhuisde het bedrijf naar een nieuw, groter, pand in Aalter. Dochter Niki de Bruycker kwam in de zaak. Een nieuwe weg werd ingezet.

“Op een bepaald moment in je leven, bedenk je: ‘ga ik verder zoals we altijd deden, laat ik de zaken doorlopen zoals het loopt’?”

Klimaat is hot
Als voorbeeld van inspelen op actuele ontwikkelingen, noemt Christine het klimaat. “Voor scholieren is het klimaat een hot item. Mijn vraag hierbij was ‘als zij zich druk maken over de afvalberg, hoe gaan ze dan zelf om met afval? Scheiden zij zelf afval, zijn scholen wel milieuvriendelijk ingericht?’ Wij kunnen scholen en scholieren helpen hiermee bewust om te gaan en tools aandragen om zelf ook een grote steen bij te dragen.” De tools heeft Salubris in het assortiment, leveringen aan scholen zijn er al, een win-win situatie is snel gemaakt.

Oorsprong in schoonmaak
“Onze oorsprong ligt in de schoonmaakbranche”, bevestigt Christine. “Dit is nog steeds ons hoofddoel. We zijn wel met veel collega’s in deze branche met eenzelfde aanbod. Wie heeft er bijvoorbeeld geen microvezel in het assortiment? Om onderscheidend te zijn, kun je je beter openstellen voor nieuwe ontwikkelingen. Met een breder totaalaanbod, kan je jezelf en de klant beter bedienen. Bijvoorbeeld met één vrachtwagen een grotere bestelling afleveren, terwijl voorheen meerdere vrachtwagens, diverse leveringen verzorgden. Dit is beter voor het milieu én minder handling voor de klant.”

Verbreding en diversiteit
Salubris steekt ook meer en meer aandacht in de zorgmarkt. “We zijn er al vijf jaar mee bezig en lopen voorop in de markt. We kijken ook naar de ontwikkelingen in Nederland. Nederland is veel verder dan dat we in België zijn. Hiervan kunnen we leren. Wij spelen in op de nood in verzorgend wassen. Onlangs hebben we met ons concept voor verzorgend wassen een tender gewonnen voor de E17 ziekenhuizen”, noemt Christine verheugd.

“Om onderscheidend te zijn, kun je je beter openstellen voor nieuwe ontwikkelingen.”

Ter inspiratie en informatie heeft Christine een bezoek gebracht aan het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem. “Naast schoonmaak zagen we daar ook veranderingen in het keukengebeuren: werken met disposables, het ontstaan van een milieuvriendelijke keuken. Ook deze ontwikkeling hebben wij opgepakt en verwerkt tot een concept, van schoonmaak tot verzorging en catering.”

Toekomstvisie
Om het Blokker-syndroom (je bedrijf in de etalage) te voorkomen, zegt Christine goed over de toekomst nagedacht te hebben. “We hebben specialisten aangesteld. Zij krijgen meer verantwoordelijkheden. Je kunt niet alle taken bij één aankoper neerleggen. Onze accountmanagers hebben veel kennis, zij kunnen de intro bij onze klanten en nieuwe relaties doen. Vervolgens komt een specialist in beeld. Wij hebben bijvoorbeeld iemand in huis die zowel intern als extern alles weet over disposables. We gaan nog meer specialisten aannemen.”

“De nieuwe collega’s kunnen vertrouwen op onze medewerkers die al jaren bij ons werken. Als familiebedrijf hebben wij loyale medewerkers die meegroeien en meebewegen. Wij geven hen meer verantwoordelijkheid en belonen hen daarvoor. Zij ervaren deze ontwikkeling als stimulans. Dit is het ook voor ons gehele bedrijf. Als een nieuwe medewerker bijvoorbeeld een onderwerp of verbetering aankaart, dan evalueren we dat direct en pakken heel snel door. Bij collega-bedrijven wordt een item vaak ‘geparkeerd’. Wij schakelen heel snel en spelen kort op de bal!”

“Mijn operationele taken, zoals personeelszaken, heb ik intern overgedragen. Om me meer bezig te kunnen houden met de toekomst. Ik wil niet blijven watertrappelen, ik ga terug de baan op. Op bezoek bij klanten, deelnemen aan seminars, meer netwerken, om feeling met de markt te houden. Je weet pas wat er speelt als je er zelf bij bent. Ik maak er nu tijd voor, een nieuwe uitdaging, leuk!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 november 2023

Qualis Insight introduceert MVO Social Impact Label

Het jaar 2023 was en is voor Qualis Insight spannend met nieuwe uitdagingen. Na de overname door Edgar van Engelen is er een reeks belangrijke audit- en certificeringsprojecten opgestart....

30 december 2018

Oproep FM Next Generation genereert hoogste bereik op LinkedIn in 2018

“We zijn heel trots op het bereik met onze company page op LinkedIn, waarop we dit jaar bijna 250 exclusieve en eigen producties posten. Maar ook op het feit...

21 maart 2022

‘Wie van de drie’ is de glazenwasser?

Rik van der Woerd stond zondag 20 maart ‘in the spotlight’ tijdens de uitzending van ‘Wie van de drie’. Martien Meiland, Britt Dekker, Raven van Dorst en Najib Amhali...

10 oktober 2022

Blog: Expert op het thema duurzaamheid?

GWS dé schoonmaker neemt deze week de redactie van Schoonmaakjournaal over. Erg leuk en een mooie gelegenheid om ons als expert in duurzaamheid te presenteren. Maar zijn we dat...

14 december 2022

Captains of Cleaning Connect

De laatste uitzending van Captains of Cleaning 2022! En wat voor één. Een vol programma met interessante gesprekken en inzichten. Met muzikale omlijsting van Aristakes en Charly Luske. Het...

03 maart 2022

1 april 2022: 3,4% loonsverhoging

Volgens de nieuwe CAO worden op 1 april 2022 de basisuurlonen met 3,4% verhoogd. Bij loonbetaling per 4 weken is de verhoging vanaf periode 4 van 2022. Voor studenten...

20 maart 2022

Wereld Water Dag 22 maart

Elke dag hoor je iets over het klimaat, over luchtverontreiniging en watervervuiling. Daar kunnen we samen iets aan doen. Onder meer door mee te doen aan de Rivierenschoonmaak. De...

03 mei 2024

#FILMFRIDAY Schoonmakers balanceren op ladder aan Tower Bridge

Specialisten hebben in april 2024 de Tower Bridge in Londen onder handen genomen. Een drone heeft vastgelegd hoe mannen de glazen vloeren van de loopbruggen schoonmaken. Nu.nl deelde het...

04 januari 2023

Podcast ‘De Werkprofessor’: “AI gaat mensen niet vervangen”

In de podcast van MT/Sprout ‘De Werkprofessor’, van 27 november, sprakt hr-strateeg Wendy van Ierschot met wetenschapper Maarten Steinbuch over AI. Hij ziet dat technologische ontwikkelingen snel gaan, maar...

11 mei 2022

Nasima el Bachiri-Ouamar: ‘mijn werk voelt niet meer als werken’

Nasima el Bachiri-Ouamar is eigenaar van vijf bedrijven in Almere en daarbuiten. Als kind droomde ze al van onafhankelijk en succesvol in het ondernemen zijn. Een weg met soms...