23 november 2018

Terugblik OSB congres: kansen en uitdagingen door maatschappelijke veranderingen

Hoe gaan ondernemers om met een veranderende maatschappij? Wat zijn kansen en uitdagingen? Tijdens het OSB-congres op 22 november werd uitgebreid gesproken over de invloed van maatschappelijke, economische en technologische veranderingen op de schoonmaakbranche. Onder regie van dagvoorzitter Marijke Roskam deelden deskundigen vanuit overheid, universiteit, ondernemingen hun visie met de gasten van het congres. Het was een boeiend programma in de sfeervolle ambiance van het Louwmanmuseum in Den Haag.

Dagvoorzitter Marijke Roskam leidde het OSB-congres op haar eigen, kordate wijze. Zij wist met scherpte en humor het programma goed en op tijd te laten verlopen, zonder dat dit aan sprekers of vragen vanuit het publiek tekort deed,  waardoor de verhalen vloeiend in elkaar overliepen. Voor de aftrap van het programma gaf Marijke het woord aan OSB-voorzitter Piet Adema. Hij ging kort in op de kansen die er voor de schoonmaakbranche liggen. Kansen die samen met overheid, ondernemers en schoonmaakmedewerkers kunnen worden opgepakt,  zoals duurzame inzetbaarheid door robotisering. De branche heeft een maatschappelijke bijdrage te leveren aan Nederland, als werkgevers én medewerkers.

Van ondersteunen tot concreet samenwerken
Staatssecretaris Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Tamara van Ark, startte als eerste spreekster haar betoog met de centrale vraag: wat kunnen we concreet voor elkaar betekenen? Zij noemde veel gesprekken met schoonmaakorganisaties te hebben om als overheid goed inzicht te krijgen in de branche. Als je weet wat er speelt, kun je kijken hoe je samen kunt werken aan voorkomende uitdagingen op het gebied van arbeidsparticipatie, zoals arbeidskrapte en mensen die ‘langs de kant staan’ omdat ze niet gemakkelijk aan een baan komen. Zij schreef de Tweede Kamer een brief over arbeidsparticipatie om tot een breed offensief te komen.
Tamara ziet in schoonmaakorganisaties een belangrijke bondgenoot om deze zaken aan te pakken. Zij vindt de schoonmaakbranche een voorbeeld voor andere branches, omdat organisaties kansen pakken, meedenken en uitdagingen oppakken en waarmaken. Als overheid wil Van Ark deze initiatieven ondersteunen.

Van baas naar coach
Van vader als autoriteit in de jaren ’60 tot het onzekere bestaan van een millennial anno 2018; bijzonder hoogleraar sociale demografie UVA, Jan Takken, neemt de zaal mee in de tijdgeest. Hij beschrijft de veranderingen die de opkomende welkvaart met zich mee heeft gebracht. Waren vroeger hard werken en het gezin als hoeksteen van de samenleving heel gewoon, tegenwoordig is genieten het levensdoel. Het tijdperk van de grote IK is aangebroken. Een tijdperk dat meer singles kent dan ooit tevoren, waarin veel jobhoppen en lovehoppen plaatsvindt. Maar ook meer stress, burn-outs over het onzekere bestaan en onzekerheden qua inkomsten met zich meebrengt. Ook tekent het huidige speelveld van werknemers zich door blijvende aanwas van jonge migranten. Hoe speel je als werkgever goed in op deze andere mindset en samenstelling? “Door als werkgever meer coach dan baas te zijn”, concludeert Takken.

Creatief en uitdagend
Ondernemers laten vervolgens via filmpjes zien hoe zij, ieder voor zich, creatief met uitdagingen zijn omgegaan. Een aanpak waarmee zij lef hebben getoond, dat zich omzet in rendement. Post Cleaning vond voor een klant een specialistische reinigingsmethode voor het reinigen van kalk in reactoren uit. Zonder subsidie, maar met succes. Inmiddels is internationaal belangstelling getoond en rolt de uitvinding uit naar 28 locaties in Denemarken. ACW luisterde naar de klanten en nam extra dienstverlening, catering, op. Glaswasbedrijf ACW is nu multidienstverlener. Schoonmaakbedrijf Beercoo weet met aandacht voor de mens meer betrokkenheid bij medewerker en klant te realiseren. “Het is niet alleen smiley, confetti en polonaise. Er wordt ook hard gewerkt, samen en met plezier!” GWS besteedt veel aandacht aan het opnemen van werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Vanuit de overheid wordt in zorg gedacht, als ondernemer denk je commercieel en sociaal. Wij geven schoonmakers een gezicht.” Het bewijs ziet de zaal in beeld, een jongen met de tekst ‘GWS de schoonmaker’ op zijn shirt, verschijnt in beeld. “Onze beloning voor de aandacht is betrokken en trotse medewerkers.”  Glazenwassersbedrijf Van Elten heeft een grote focus op het helpen van medewerkers bij bijvoorbeeld schulden. Het kost veel tijd, maar ‘deze hulp betaalt zich terug’.  De medewerkers zitten beter in hun vel, werken hierdoor beter en veiliger en zijn trots op hun werk.

Vooroordelen en aannames
Kristel Groenenboom trakteert de zaal met humor op haar ervaringen met vooroordelen en aannames. Als jonge onderneemster en eigenaresse van het familiebedrijf Containerservice Groenenboom kreeg Kristel veel te maken met vooroordelen over vrouwen en aannames over familiebedrijven: ‘die technische specificaties zal je wel niet snappen’; ‘waarom rijd jij in een dure auto?’; ‘je hebt het bedrijf zeker van je vader gekregen?’ Herkenbaar en spiegelend. Ieder kent dit, ook in de schoonmaakbranche leven veel vooroordelen en aannames die er eigenlijk niet zouden moeten zijn.

Drijfveren en doorzettingsvermogen
Als laatste spreker weet Olympisch en wereldkampioen openwaterzwemmen, Maarten van der Weijden, de zaal doodstil te krijgen met zijn persoonlijke verhaal over kracht, drijfveren en doorzettingsvermogen. Maarten vertelt in woord en beeld over zijn ervaringen tijdens het zwemmen van de Elfstedentocht, zijn doel, zijn sportieve prestatiedrang, ziekte, kracht en doorzettingsvermogen. Hij trekt parallellen naar het ondernemerschap: kies het pad dat bij je past, je zult barrières tegenkomen en je afvragen wat te doen, zoek verbinding met anderen en ga verder op jouw pad.

Drankje en hapje
Na afsluiting van de middag door Marijke Roskam, startte de netwerkborrel. Tussen de mooie, oude auto’s van het museum werd er nog lang nagepraat over de sprekers, de uitdagingen en nieuwtjes uitgewisseld. OSB kan op een succesvol congres terugkijken.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 oktober 2025

Maak kennis met FMNextGen-lid: Kevin Pashouwers (Blankers Product & advies/Blankers Schoon)

Kevin Pashouwers is lid van FMNextGen. We vroegen hem waarom hij zich heeft aangesloten bij het jongerenplatform? Maak kennis met Kevin, wat hij doet in de schoonmaakbranche en vooral...

17 februari 2023

#FilmFriday Anne en de vuilnismannen

Doe ik er wel toe? Theatermaker Anne van der Steen ziet hoe het is om vuilnisman te zijn. Ze gaat achter op de wagen in gesprek met haar collega’s...

11 mei 2022

Bert van Boggelen nieuwe voorzitter van Code Schoonmaak

Per 1 juni treedt Bert van Boggelen aan als nieuwe voorzitter van de Code Schoonmaak. Hij volgt in deze functie Kees Blokland op. Blokland is voorzitter vanaf het eerste...

18 september 2025

Natalie Hofman (HEYDAY): “Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis”

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen die onze wereld raken. Dat stelt Natalie Hofman, directeur van HEYDAY Interim en voormalig voorzitter...

17 april 2022

Kijktip: Get organized with the Home Edit (Netflix)

Heb je inspiratie nodig om jouw spullen goed te organiseren? Vanaf 1 april staat de serie Get Organized with the Home Edit op Netflix. Woningorganisatie-experts Clea en Joanna geven...

27 juli 2023

Facilicom Group en Stichting Nelis zetten samen talent in

Facilicom Group en Stichting Nelis, onderdeel van sociale onderneming Nelis Company, gaan samenwerken. Er is op het thuishonk van Stichting Nelis een overeenkomst getekend waarin de stichting 50 kandidaten...

19 april 2022

Doe jij mee aan Interclean Hackathon?

Oproep aan #FMNextGen: doe jij mee aan de Interclean Hackaton op woensdag 11 mei? En help jij mee aan innovatie en vernieuwing in de schoonmaakbranche? Op woensdag 11 mei...

13 januari 2023

BNN organiseerde NK Stofzuigen

TestCase van BNN organiseerde de eerste editie van NK Stofzuigen waarin vier topsporters de strijd met elkaar aangingen. Welke stofzuiger is het beste? In deze wedstrijd gingen Danaïd Prinsen...

28 maart 2024

Van onzekerheid naar zekerheid: mkb kopen of verkopen?

Jagen, jagen, jagen. Vragen, vragen, vragen. “Het is druk. De portemonnee wordt open getrokken. In 2024 zijn tot nu toe 15% meer mkb-bedrijven overgenomen en 20% meer kopers in...

23 december 2021

Fiets voor Samad

Hijman Schoonmaakartikelen B.V. doet aan social return. Deze vult de schoonmaakgroothandel in met Everyday Heroes. Zo heeft Hijman bijvoorbeeld bijgedragen aan een elektrische fiets voor Samad, zodat hij makkelijker zijn...