Home / loonsubsidie / Terugblik OSB congres: kansen en uitdagingen door maatschappelijke veranderingen
23 november 2018
Terugblik OSB congres: kansen en uitdagingen door maatschappelijke veranderingen
Hoe gaan ondernemers om met een veranderende maatschappij? Wat zijn kansen en uitdagingen? Tijdens het OSB-congres op 22 november werd uitgebreid gesproken over de invloed van maatschappelijke, economische en technologische veranderingen op de schoonmaakbranche. Onder regie van dagvoorzitter Marijke Roskam deelden deskundigen vanuit overheid, universiteit, ondernemingen hun visie met de gasten van het congres. Het was een boeiend programma in de sfeervolle ambiance van het Louwmanmuseum in Den Haag.
Dagvoorzitter Marijke Roskam leidde het OSB-congres op haar eigen, kordate wijze. Zij wist met scherpte en humor het programma goed en op tijd te laten verlopen, zonder dat dit aan sprekers of vragen vanuit het publiek tekort deed, waardoor de verhalen vloeiend in elkaar overliepen. Voor de aftrap van het programma gaf Marijke het woord aan OSB-voorzitter Piet Adema. Hij ging kort in op de kansen die er voor de schoonmaakbranche liggen. Kansen die samen met overheid, ondernemers en schoonmaakmedewerkers kunnen worden opgepakt, zoals duurzame inzetbaarheid door robotisering. De branche heeft een maatschappelijke bijdrage te leveren aan Nederland, als werkgevers én medewerkers.
Van ondersteunen tot concreet samenwerken Staatssecretaris Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Tamara van Ark, startte als eerste spreekster haar betoog met de centrale vraag: wat kunnen we concreet voor elkaar betekenen? Zij noemde veel gesprekken met schoonmaakorganisaties te hebben om als overheid goed inzicht te krijgen in de branche. Als je weet wat er speelt, kun je kijken hoe je samen kunt werken aan voorkomende uitdagingen op het gebied van arbeidsparticipatie, zoals arbeidskrapte en mensen die ‘langs de kant staan’ omdat ze niet gemakkelijk aan een baan komen. Zij schreef de Tweede Kamer een brief over arbeidsparticipatie om tot een breed offensief te komen.
Tamara ziet in schoonmaakorganisaties een belangrijke bondgenoot om deze zaken aan te pakken. Zij vindt de schoonmaakbranche een voorbeeld voor andere branches, omdat organisaties kansen pakken, meedenken en uitdagingen oppakken en waarmaken. Als overheid wil Van Ark deze initiatieven ondersteunen.
Van baas naar coach Van vader als autoriteit in de jaren ’60 tot het onzekere bestaan van een millennial anno 2018; bijzonder hoogleraar sociale demografie UVA, Jan Takken, neemt de zaal mee in de tijdgeest. Hij beschrijft de veranderingen die de opkomende welkvaart met zich mee heeft gebracht. Waren vroeger hard werken en het gezin als hoeksteen van de samenleving heel gewoon, tegenwoordig is genieten het levensdoel. Het tijdperk van de grote IK is aangebroken. Een tijdperk dat meer singles kent dan ooit tevoren, waarin veel jobhoppen en lovehoppen plaatsvindt. Maar ook meer stress, burn-outs over het onzekere bestaan en onzekerheden qua inkomsten met zich meebrengt. Ook tekent het huidige speelveld van werknemers zich door blijvende aanwas van jonge migranten. Hoe speel je als werkgever goed in op deze andere mindset en samenstelling? “Door als werkgever meer coach dan baas te zijn”, concludeert Takken.
Creatief en uitdagend Ondernemers laten vervolgens via filmpjes zien hoe zij, ieder voor zich, creatief met uitdagingen zijn omgegaan. Een aanpak waarmee zij lef hebben getoond, dat zich omzet in rendement. Post Cleaning vond voor een klant een specialistische reinigingsmethode voor het reinigen van kalk in reactoren uit. Zonder subsidie, maar met succes. Inmiddels is internationaal belangstelling getoond en rolt de uitvinding uit naar 28 locaties in Denemarken. ACW luisterde naar de klanten en nam extra dienstverlening, catering, op. Glaswasbedrijf ACW is nu multidienstverlener. Schoonmaakbedrijf Beercoo weet met aandacht voor de mens meer betrokkenheid bij medewerker en klant te realiseren. “Het is niet alleen smiley, confetti en polonaise. Er wordt ook hard gewerkt, samen en met plezier!” GWS besteedt veel aandacht aan het opnemen van werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Vanuit de overheid wordt in zorg gedacht, als ondernemer denk je commercieel en sociaal. Wij geven schoonmakers een gezicht.” Het bewijs ziet de zaal in beeld, een jongen met de tekst ‘GWS de schoonmaker’ op zijn shirt, verschijnt in beeld. “Onze beloning voor de aandacht is betrokken en trotse medewerkers.” Glazenwassersbedrijf Van Elten heeft een grote focus op het helpen van medewerkers bij bijvoorbeeld schulden. Het kost veel tijd, maar ‘deze hulp betaalt zich terug’. De medewerkers zitten beter in hun vel, werken hierdoor beter en veiliger en zijn trots op hun werk.
Vooroordelen en aannames Kristel Groenenboom trakteert de zaal met humor op haar ervaringen met vooroordelen en aannames. Als jonge onderneemster en eigenaresse van het familiebedrijf Containerservice Groenenboom kreeg Kristel veel te maken met vooroordelen over vrouwen en aannames over familiebedrijven: ‘die technische specificaties zal je wel niet snappen’; ‘waarom rijd jij in een dure auto?’; ‘je hebt het bedrijf zeker van je vader gekregen?’ Herkenbaar en spiegelend. Ieder kent dit, ook in de schoonmaakbranche leven veel vooroordelen en aannames die er eigenlijk niet zouden moeten zijn.
Drijfveren en doorzettingsvermogen Als laatste spreker weet Olympisch en wereldkampioen openwaterzwemmen, Maarten van der Weijden, de zaal doodstil te krijgen met zijn persoonlijke verhaal over kracht, drijfveren en doorzettingsvermogen. Maarten vertelt in woord en beeld over zijn ervaringen tijdens het zwemmen van de Elfstedentocht, zijn doel, zijn sportieve prestatiedrang, ziekte, kracht en doorzettingsvermogen. Hij trekt parallellen naar het ondernemerschap: kies het pad dat bij je past, je zult barrières tegenkomen en je afvragen wat te doen, zoek verbinding met anderen en ga verder op jouw pad.
Drankje en hapje Na afsluiting van de middag door Marijke Roskam, startte de netwerkborrel. Tussen de mooie, oude auto’s van het museum werd er nog lang nagepraat over de sprekers, de uitdagingen en nieuwtjes uitgewisseld. OSB kan op een succesvol congres terugkijken.
Ieder jaar lekt er, in aanloop naar Prinsjesdag, van alles uit. Ook staan een aantal wijzigingen die op Prinsjesdag worden voorgesteld al vast vanwege eerdere wet- en regelgeving. Op...
In de schoonmaakbranche is werkbeleving een bepalende factor voor succes. Ik deel in mijn blog graag mijn kijk op hoe we die werkbeleving met elkaar kunnen invullen. En wat...
De managementlaag halveren. Technologie gebruiken en mensen binden. Arbeidskrapte het hoofd bieden. Ervaringen, maar ook voor iedereen kansen? Met vijf stemmen voor ‘kansrijk’ en drie stemmen voor ‘kansloos’ startten...
Heb je een nieuwe bedrijfsstofzuiger nodig? Waar vind jij dan de informatie die jij nodig hebt om jouw keuze te maken? Er zijn diverse stofzuigers op de markt, maar...
MKB Branchevereniging SIEV en Qualis Insight hebben samen de handen in een geslagen om, naast het SIEV keurmerk, een MVO keurmerk, het Social Impact Label, af te stemmen op...
Schoonmaakbedrijf CSU neemt per 27 februari 2023 de schoonmaakactiviteiten over van Robedo Cleaning uit Echt. Robedo Cleaning werkt voor 400 opdrachtgevers op 1200 werklocaties. De circa 100 medewerkers treden...
ISS Facility Services en Sodexo Nederland hebben beiden aangekondigd ieder 50 vrouwelijke vluchtelingen in verschillende Europese landen te begeleiden als onderdeel van een mentorschapsinitiatief dat op 9 november 2021...
Benieuwd naar welke artikelen op Schoonmaakjournaal het meest populair waren? Wat viel op, inspireerde of zette aan tot nadenken? We zetten de top 25 meest gelezen artikelen van de afgelopen...
De bouwers en redactionele mindsetters van Schoonmaakjournaal stralen op deze foto op het lanceringsfeestje op 6 februari 2012, de dag waarop het eerste Nederlandse online (schoonmaak)vakmedium live ging, met...
De lagere en middelbare school behoort een veilige omgeving voor kinderen te zijn. Ook op het gebied van gezondheid, zoals hartveiligheid. Speciaal voor deze scholen stelde Uniqcare Facility Services...
Inloggen
Inschrijven nieuwsbrief
Wil je het nieuws in de schoonmaakbranche volgen, sluit je dan aan bij onze community.
Volg het nieuws op Schoonmaakjournaal, join the community en schrijf je in voor ons wekelijkse E-journaal.