26 juli 2022

Doe mee met de Nationale MeewerkWeek

Na twee jaar afwezigheid kan de zesde editie van de Nationale MeewerkWeek eindelijk plaatsvinden. Van 26 september tot en met 30 september 2022 werken directeuren, CEO’s en managers weer (minimaal) één dagdeel mee op de werkvloer van hun bedrijf. Met als doel de afstand tot de werkvloer te verkleinen, in een tijd waarin verbinding op de werkvloer belangrijker is dan ooit. Hoe ziet het nieuwe werken er nu uit in de praktijk op verschillende lagen van de organisatie? En hoe blijf je tijdens de ongekende krapte op de arbeidsmarkt kritisch kijken naar de processen en effecten daarvan op de mensen binnen het bedrijf. Een hoog salaris en goede arbeidsvoorwaarden zijn in deze krappe arbeidsmarkt niet genoeg. Het is essentieel om als werkgever te weten wat er écht speelt op de werkvloer. De Nationale MeewerkWeek biedt deze mogelijkheid.

De vloer op
Het is van belang dat niet alleen werknemers, maar ook werkgevers zich aanpassen aan de huidige arbeidsmarkt. De impact die de coronacrisis op de medewerkers heeft gemaakt is groot. Waardering tonen, inzichten krijgen om tot verbetering te komen én plezier in het samenwerken: dat is de Nationale MeewerkWeek. Of het nu gaat om inpakken, assembleren, schoonmaken, orderverwerking, vrachtwagens laden, deelname aan de Nationale MeewerkWeek zorgt voor een verkleining van de kloof tussen het management en de werknemer. Zo ervaren managers hoe het is om op de daadwerkelijke werkvloer te staan. Zij ontdekken door mee te werken waar werknemers tegenaan lopen ‘op de vloer’ en krijgen inzicht in wat er moet veranderen om de werkomstandigheden te verbeteren. Daarnaast biedt het de uitgelezen kans voor werknemers om in gesprek te gaan met de werkgever. Dat is hét moment om ideeën, oplossingen of problemen te delen. Door het meewerken creëer je verbinding, leer je van elkaar en zie je of mensen wel op hun plek zitten. De inzet van werkgevers is cruciaal om deze issues het hoofd te bieden. Vaak is de wil er wel, maar er wordt nog niet vaak naar gehandeld.

Het belang van verbondenheid
John van Hoof, voorzitter Raad van bestuur bij CSU (initiatiefnemer van de Nationale MeewerkWeek): “Het klinkt logisch: medewerkers die elkaar vertrouwen, zich gezien en gewaardeerd voelen, presteren beter. Maar zeker de afgelopen twee jaar, waarin veel medewerkers door corona vanuit huis werkten, heeft dat gevoel van ‘verbinding’ behoorlijk onder druk gestaan. Werk aan de winkel voor de werkgevers dus, maar dat is geen gemakkelijke opgave. Want hoe zorg je er als leidinggevende voor dat die verbinding tot stand komt? Door je kwetsbaar op te stellen en open te communiceren. Openstellen als leidinggevende lukt alleen als we niet bang zijn om onszelf te laten zien. Dat vergt een andere manier van leiderschap dan we voorheen gewend waren. Leidinggevenden die niet worden vergeten zijn niet per se degenen die de meest inhoudelijke sturing hebben gegeven aan een team, het zijn degenen die oprecht geïnteresseerd zijn, het beste met het team voor hebben, medewerkers kunnen inzetten op hun sterke punten en het goede voorbeeld geven. In mijn rol binnen CSU kan ik alleen maar zélf het voortouw nemen om in contact te blijven met al onze medewerkers. Door zelf mee te lopen op de werkvloer is er tijd voor ruimte en direct contact, iets wat voor mij als voorzitter Raad van bestuur enorm waardevol is.”

Kom uit dat kantoor
Voorgaande jaren deden onder andere bedrijven als PSV, AFAS Software, PostNL en Hoogvliet al mee aan de Nationale MeewerkWeek. Herman Zondag, directeur customer experience bij AFAS én winnaar van de vorige editie van de Nationale Meewerkweek stak bij de vorige editie onder meer de handen uit de mouwen in het restaurant. Destijds ging er 150 kilo mosselen door zijn handen. “Als je dingen zelf doet, weet je tenminste waar je over praat. Dat is eigenlijk ook meteen de grootste tip die ik heb voor collega-directeuren in het hele land. Kom uit dat kantoor op die bovenste verdieping en ga tussen de mensen staan. Luister en kijk wat er gebeurt. Je kunt corrigeren als het nodig is. Doe dat dan uit liefde. Het is de toon die de muziek maakt.”, aldus Zondag.

Deelnemende bedrijven krijgen van de Nationale MeewerkWeek op professionele wijze ondersteuning bij het inrichten van de week zodat zij zoveel mogelijk inzichten uit de Nationale MeewerkWeek kunnen halen. Wil je je aanmelden of meer informatie ontvangen? Kijk dan op www.nationalemeewerkweek.nl.

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 februari 2023

Qleaning ontvangt Hart van Deventer

‘Op vrijdag 17 februari jl. reikte wethouder Thomas Walder het Hart van Deventer uit aan het team van Qleaning in Deventer. Het Hart van Deventer is een initiatief van...

24 april 2023

Blog: De mens en efficiency

In nagenoeg alle arbeidsmarkten is een tekort aan arbeidskrachten, van theoretisch opgeleiden tot praktisch opgeleiden arbeidskrachten. Toch moet het werk worden gedaan en zo ook in de schoonmaak. Hoe...

15 september 2021

Save the date: Schoonmaak Vakdagen op 9 & 10 november 2021

Oorspronkelijk zouden de Schoonmaak Vakdagen al plaatsvinden in november 2020. Vanwege de intelligente lockdown kon de vakbeurs die georganiseerd wordt door Prosu Media Producties, uitgever van o.a. vakblad Clean...

27 september 2022

Dynamic Code en One Hundred Restrooms starten samenwerking

De Nederlandse scale-up One Hundrid Restrooms is een samenwerking aangegaan met de Zweedse onderneming Dynamic Code, die sinds 2011 werkt aan de ontwikkeling van zinvolle gezondheids- en diagnostische tests...

17 januari 2024

Eindrapport onderzoek fysieke belasting glazenwassers beschikbaar

In opdracht van de RAS hebben vhp human performance en TNO onderzoek gedaan naar de fysieke belasting van glazenwassers bij gebruik van het telescopisch wassysteem. Het onderzoek is inmiddels...

28 juni 2022

Krachtig, draadloos en stofvrij: de nieuwe Numatic Quick.

De nieuwe steelstofzuiger ‘Quick’ van Numatic is in mei op Interclean gepresenteerd en vanaf augustus leverbaar. In dit artikel vertellen we je de ins & outs van deze steelstofzuiger...

04 oktober 2022

Van Kessel Fruit blij met snellere en betere schoonmaak met stoom

Deze week neemt Innovi de redactie over. Het bedrijf  uit Vroomshoop laat een klant aan het woord om een eerlijk beeld te schetsen over hun duurzame reiniginsoplossingen. Teelt- en...

06 mei 2022

Het aftellen is begonnen

Nog even en dan opent Interclean Amsterdam haar deuren voor een persoonlijke ontmoeting met professionals uit de schoonmaak- en hygiënebranche. Ter voorbereiding van een bezoek heeft de organisatie 10...

04 juni 2020

Inschrijvingen Golden Service Awards geopend

De inschrijvingen van de Golden Service Awards (GSA) voor schoonmaker, leidinggevende, team en glazenwasser van het jaar zijn van start gaan. “We hebben ervoor gekozen om dat tijdstip van...

03 mei 2019

Wecovi toont duurzame oplossingen op Bunzl Belgium Expo

Wecoline is een van de merken van Wecovi – een innovatief familiebedrijf dat, naar eigen zeggen, de markt sinds 1971 verrast met de beste schoonmaakmaterialen. Duizenden professionele schoonmakers werken...