12 september 2022

Schoonmaakbranche zet vol in op bijbanen

Op 5 september lanceerde Schoonmakend Nederland de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl. Met de campagne wil de branche studenten interesseren voor een bijbaan in de schoonmaak. Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “Veel studenten willen graag werken naast hun studie. Ze zoeken een bijbaan die goed aansluit op het rooster. In de schoonmaak hebben we veel parttime werk: een paar uur in de ochtend of avond. Bovendien is het werk vaak dichtbij huis en het betaalt ook nog eens hartstikke goed. Dit maakt ons werk de perfecte bijbaan voor studenten.”

Goed betaald werk
In de vorig jaar gesloten cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche is het jeugdloon met 40% verhoogd. Een student van 18 jaar begint op 12,07 per uur ‘all-in’. Dat is bijna het dubbele van het minimumloon. “En ze hoeven ook niet lang te wachten op hun geld, want veel schoonmaakbedrijven betalen wekelijks uit.”

Vergelijking uurloon met andere branches en minimumloon*

Klik hier voor meer informatie over het all-in-loon.

Snuffelen aan schoonmaakbranche
De investering in hogere uurlonen voor jongeren betaalt zich op twee manieren terug voor ondernemers in de schoonmaakbranche. Adema: “Ten eerste in het aantrekken van jonge medewerkers voor de broodnodige vergroening. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat als je al eens eerder in de schoonmaak gewerkt hebt, je sneller geneigd bent weer in de branche terug te keren.”

Adema: “Met een goedbetaalde bijbaan willen we studenten aan onze mooie branche laten snuffelen. Want ook na hun studie hebben we jongeren veel te bieden. Bedrijfskunde, facility management, hotelschool, HRM, informatiekunde, communicatie… Welke studie je ook doet, de schoonmaakbranche biedt volop kansen voor een mooie carrière.”

 

Wil je meehelpen aan het succes van deze campagne? Deel dan dit filmpje: 
https://youtu.be/o4vSi7-1HL0?list=TLGGNUZOAjIVzesxMTA5MjAyMg

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 maart 2019

“Wie onze nieuwe website bezoekt, maakt een customer journey”

“Wie jarig is, trakteert… Dat lukte niet op onze zevende verjaardag op 6 februari, maar wel in onze verjaarsdagsmaand. Onze traktatie? De nieuwe website van Schoonmaakjournaal.” Op 20 februari...

23 september 2022

MAS viert 25 jarig jubileum

Mas vierde onlangs haar 25-jarig jubileum. Een feestelijke dag voor alle medewerkers. Van harte gefeliciteerd! Op LinkedIN deelde het bedrijf: “HOERA 25 jaar! Wat een mijlpaal… Samen met onze...

11 juli 2025

Glazenwasser urenlang vast op grote hoogte in Eindhoven

In Eindhoven bungelde op maandag 7 juli  een glazenwasser urenlang in een hoogwerkerbakje aan de Vestdijk/Smalle Haven, nadat de bak was vastgelopen op grote hoogte. De hulpdiensten schaalden groots...

06 april 2022

Anita Verkerk nieuwe Directeur Diversey Benelux

Per 1 maart 2022 heeft Anita Verkerk de functie van Managing Director over de Diversey Benelux-organisatie op zich genomen. De huidige directeur Karel van Gorp, die deze functie met...

16 juni 2022

DDVDS straalt als nooit tevoren!

Wat zijn de schoonmakers op 15 juni, De dag van de schoonmaker, fijn in het zonnetje gezet. Social media werd overspoeld met foto’s van schoonmakers die op diverse manieren...

09 maart 2025

Laat je op 2 april inspireren door Lode van Hattum (Rolling Sushi): “TikTok zorgde ervoor dat de verkoop van 50 naar 1000 stuks per dag ging”

Op woensdag 2 april is ondernemer Lode van Hattum (22) één van de sprekers tijdens het exclusieve FMNextGen diner bij UL-Team in Culemborg. Lode zal als jonge ondernemer de...

05 september 2023

Numatic neemt AIRBO over

Met ingang van 1 september 2023 heeft Numatic de activiteiten van AIRBO BV overgenomen. AIRBO heeft als fabrikant van bouw- en fijnstof-stofzuigers de laatste 15 jaar hard aan de...

20 maart 2025

Interview Eric ter Hart en Kim Helder (Vileda): “We zijn enthousiast over de lancering van Vermop-producten in ‘Vileda-stijl’!”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions, het moederbedrijf van Vileda,  Vermop over. Een belangrijke stap in de groeistrategie van het bedrijf. Het was het begin van...

10 april 2022

Toneelstuk ‘De Schoonmaaksters’

Toneelgroep KaST! speelt op vrijdag 13 mei en zaterdag 14 mei de voorstelling ” De Schoonmaaksters” van Marcel Kragt. Het verhaal: Na de zomervakantie komen de interieurverzorgers van de...

03 december 2021

Chocoladeletters voor HEPPIE WEEKEND

Hazet steunt Stichting Het Vergeten Kind op alle mogelijke manieren! Zo ook met de Sinterklaastraktatie voor alle Hazetters: een ‘Het Vergeten Kind’ chocoladeletter van Verkade. Waarmee met elk gekochte...