12 september 2022

Schoonmaakbranche zet vol in op bijbanen

Op 5 september lanceerde Schoonmakend Nederland de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl. Met de campagne wil de branche studenten interesseren voor een bijbaan in de schoonmaak. Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “Veel studenten willen graag werken naast hun studie. Ze zoeken een bijbaan die goed aansluit op het rooster. In de schoonmaak hebben we veel parttime werk: een paar uur in de ochtend of avond. Bovendien is het werk vaak dichtbij huis en het betaalt ook nog eens hartstikke goed. Dit maakt ons werk de perfecte bijbaan voor studenten.”

Goed betaald werk
In de vorig jaar gesloten cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche is het jeugdloon met 40% verhoogd. Een student van 18 jaar begint op 12,07 per uur ‘all-in’. Dat is bijna het dubbele van het minimumloon. “En ze hoeven ook niet lang te wachten op hun geld, want veel schoonmaakbedrijven betalen wekelijks uit.”

Vergelijking uurloon met andere branches en minimumloon*

Klik hier voor meer informatie over het all-in-loon.

Snuffelen aan schoonmaakbranche
De investering in hogere uurlonen voor jongeren betaalt zich op twee manieren terug voor ondernemers in de schoonmaakbranche. Adema: “Ten eerste in het aantrekken van jonge medewerkers voor de broodnodige vergroening. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat als je al eens eerder in de schoonmaak gewerkt hebt, je sneller geneigd bent weer in de branche terug te keren.”

Adema: “Met een goedbetaalde bijbaan willen we studenten aan onze mooie branche laten snuffelen. Want ook na hun studie hebben we jongeren veel te bieden. Bedrijfskunde, facility management, hotelschool, HRM, informatiekunde, communicatie… Welke studie je ook doet, de schoonmaakbranche biedt volop kansen voor een mooie carrière.”

 

Wil je meehelpen aan het succes van deze campagne? Deel dan dit filmpje: 
https://youtu.be/o4vSi7-1HL0?list=TLGGNUZOAjIVzesxMTA5MjAyMg

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 oktober 2022

Captains of Cleaning: hygiëne in ziekenhuizen

Op 29 september gingen 4 Captains uit de wereld van schoonmaak en ziekenhuizen met elkaar in gesprek over het belang van hygiëne. Presentator Rens de Jong sprak aan tafel...

15 november 2018

NVZ schudt Nederland wakker voor verbeteren hygiëne in strijd tegen oprukkende antibioticaresistentie

Op 14 november publiceerde de branchevereniging voor de was- en reinigingsmiddelenindustrie in Nederland (NVZ) een persbericht met als titel ‘Alledaagse hygiëne moet beter in de strijd tegen de oprukkende...

17 juni 2019

Fotofilm terugblik 9e Schoonmaaktourdag

Ronkende motoren, stoere bikes, strakke pakken, open kapjes, wapperende haren, nostalgische bolides, zon en een spatje regen: ook de 9e Schoonmaaktourdag had het allemaal in zich. Een groep schoonmaakvakidioten die...

29 juni 2017

Samenwerking Kärcher en Damaco in industriële alleszuigers

Kärcher Belux heeft zopas een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Damaco (Edingen), specialist in industriële gereedschappen. De focus van de samenwerking ligt op de industriële alleszuigers van Ringler (Waldstetten), Duits toonaangevend...

25 januari 2022

Blankers gaat verder als Slimm Facility Services

Om haar duurzame facilitaire dienstverlening te borgen, toekomstbestendig te maken en verder te ontwikkelen heeft Blankers haar bedrijven per 1 januari 2022 samengebracht in: ‘Slimm Facility Services’. Door het...

06 februari 2023

Gom op Trede 3 PSO-Prestatieladder

Schoonmaakbedrijf Gom heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing door Dekra blijkt dat Gom op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan...

21 mei 2019

Groene koplopers: Numatic en TRIBOO zetten schoonmaakbranche op zijn circulaire kop

Numatic neemt verantwoordelijkheid voor grondstoffen in haar eigen producten en in haar eigen kantoor. Tijdens de 2-jaarlijkse Dealerdagen presenteerde het bedrijf haar  lijn van schoonmaakproducten die volledig zijn gemaakt...

11 oktober 2021

Join FMNextGen op Schoonmaak Vakdagen

Ben jij werkzaam in de schoonmaakbranche en jonger dan 40 jaar? Sluit je dan aan bij FMNEXTGEN, een netwerkclub waar je gelijkgestemden en leeftijdgenoten ontmoet. Om kennis te delen,...

03 juli 2022

Meest gelezen in juni 2022

Benieuwd naar welke artikelen jullie in juni 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen. De Dag van...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...