8 januari 2019

Jack Stuifbergen (Breedweer): “Meer loon: de nieuwe cao is erkenning voor het vak”

De nieuwe schoonmaakcao: meer loon, hogere eindejaarsuitkering en meer opleidingsbudget. Wie gaat dat betalen? De redactie van Schoonmaakjournaal zwengelde deze discussie zaterdag in haar LinkedIn Group aan. Waren onze verwachtingen: hakken in het zand, veel tegengesputter en budgetmigraine bij schoonmaakondernemers? Stiekem wel. “Ik ben blij met de cao”, reageerde Jack Stuifbergen van Breedweer facilitaire diensten verrassend. “De afspraken over loon, eindejaarsuitkering en opleiding. Dat is pas erkenning voor het vak!”

“Het schoonmaakvak is schitterend mooi vak, dat zwaar wordt ondergewaardeerd. Ik ben ervoor om de discussie te openen, om in te zetten op meer erkenning. Deze nieuwe cao komt meer in mijn richting met meer loon, een hogere eindejaarsuitkering en meer opleidingsbudget. Prachtig! We moeten af van het feit dat schoonmaak de sluitpost is; het moet een onderdeel van de begroting zijn. De afnemer betaalt en waardering dient te gebeuren naar gelang de prestatie.”

Boven het maaiveld
Jack Stuifbergen is directeur-eigenaar van Breedweer. “We verkopen geen schoonmaak, maar impact”, zo introduceerde hij zichzelf tijdens de kick-off van het FM Next Generation platform eind augustus. Samen met enkele andere FM Next Gen’ers gaat hij zich inzetten voor de werkgroep Disruptie, want Jack is bij uitstek iemand die zijn spreekwoordelijke kop boven het maaiveld durft uit te steken.

Dat is pas erkenning!
“Meer loon, een hogere eindejaarsuitkering, 9 ton voor opleidingen. Dat is erkenning! Het is mooi hoe de onderhandelingspartijen eruit zijn gekomen. Het mag voor mij nog wel meer zijn. Schoonmaakmensen werken namelijk snoeihard. Dat mag betaald en gewaardeerd worden. Kijk, hard roepen en niets doen daar hebben we niets aan, maar deze cao draagt bij aan de ontwikkeling van de schoonmaakbranche. Het is een mooie geste. Het maakt het aantrekkelijk voor nieuwe toetreders: mensen willen weer schoonmaakwerk doen. Dat is gunstig voor ons probleem met arbeidskrapte.”

Sociaal hart
Jack vervolgt en laat zijn sociale hart spreken: “In Nederland leven 600.000 huishoudens onder de armoedegrens. Dat zijn zo’n 1 miljoen mensen! Of neem gedetineerden: 4 op 5 vindt geen werk na vrijlating. Of dove of slecht horende mensen: 70% van hen is werkeloos. Als Breedweer zetten we ons maximaal voor hen in. We hebben een mooi uurloon te bieden, we kunnen waarde creëren voor deze doelgroep. We hebben een geweldige dienstverlening te bieden. Hoe? Door waardecreatie. We zijn veel meer dan een schoonmaakbedrijf. Dat laten we onze klanten zien. Schoonmaak speelt steeds meer een belangrijke rol. Door samen te werken in de keten – One FM – kunnen we een efficiëntieslag met leveranciers slaan. Door een verschuiving van ons takenpakket te realiseren, kunnen we onze mensen voor kleine maar belangrijke taken op een kantoor inzetten. Bijvoorbeeld de koffieautomaat of printer vullen of een kleine reparatie uitvoeren. Gebruik ze daarvoor.”

Zelf je broek ophouden
“Parttime werken is schering en inslag. Door schoonmaakmensen meer taken te geven en dus meer tijd, komen we tot onze primaire doelstelling: iedereen z’n eigen loon verdienen. Zelf je broek op kunnen houden. De stijgingen in loon en eindejaarsuitkering zijn dus een goede ontwikkeling. En gaan afnemers klagen? Dat interesseert me geen bal. Het levert een mooie discussie op, die ik graag aan ga.”

De redactie van Schoonmaakjournaal zwengelde deze discussie zaterdag in haar LinkedIn Group aan. Klik op deze link voor deze discussie en de reacties vanAndré Cuijten, Henk Hartman en Gerard Spoor. Uiteraard is uw reactie ook welkom!

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 juni 2019

Fotofilmreview FM Next Generation event Beleef de passie!

Op een heel bijzondere locatie: het state-of-the-art i-team Global Event Center in Eindhoven kwam een bijzondere groep mensen op 18 juni bijeen: young professionals uit de schoonmaak- en FM-branche,...

31 januari 2022

Jack, Mehmet en Mirjam over inzet social media

Mooie foto’s op Instagram plaatsen, communiceren via het vertrouwde Facebook of toch maar klanten werven op het zakelijke LinkedIn? Welke platforms gebruiken bedrijven in de schoonmaak- en facilitaire branche...

28 augustus 2019

Blog: Verbinding

Hoeraaaa! Vandaag bestaat het jongeren(netwerk) platform FM Next Generation precies 1 jaar. Bij Excentr in Oirschot beleefden we op 28 augustus de kickoff. Nu 365 dagen verder mogen we...

07 november 2018

FNV-schoonmakers PoortCentraal willen zekerheid en respect

Op donderdag 8 november voeren schoonmakers in Den Haag actie voor een cao met respect. Ze strijden al 10 jaar voor respect en een betere toekomst, maar ze zijn...

30 december 2018

Oproep FM Next Generation genereert hoogste bereik op LinkedIn in 2018

“We zijn heel trots op het bereik met onze company page op LinkedIn, waarop we dit jaar bijna 250 exclusieve en eigen producties posten. Maar ook op het feit...

31 januari 2019

1e maand nieuwe focus Schoonmaakjournaal: “Het roer is om”

“De aankondiging dat we voor een nieuwe soort journalistiek kiezen, was het eerste artikel dat we in 2019 publiceerden. Kort gezegd kwam het neer op: weg met contentsnacks, welkom...

25 juni 2019

3e FM Next Generation event: omdenken biedt toekomst

“We wilden de blik op schoonmaak veranderen”, doet Thijs Stolwijk van gastheer i‑team Global uit de doeken. i-team – dat staat voor Innovation Together, Everyone, Achieves, More – is...

06 december 2018

Enquête onder 4000 schoonmakers: 75% tevreden met hun werk

Driekwart van de schoonmakers in Nederland vindt het leuk om in de schoonmaak te werken en is tevreden met hun werk. Zij geven dan ook aan graag in de...

14 oktober 2019

Inspiratie-event Verbinding bij AFAS boost voor schoonmaak en FM-branche

“Als je product niet zo spannend is, moet je het interessant maken. Beleving!” Het eerste inspiratiemoment hadden we aan het begin van de Disney Tour door het AFAS-hoofdkantoor direct...

28 december 2021

‘De factor mens verdwijnt niet, maar wordt wel minder’

In de serie ‘Young ones’ spreken we met Ernst-Jan Karels, één van de young professionals (<40 jaar) in de schoonmaakbranche. Een nieuwe generatie die zich verenigt in het platform...