2 december 2025

Tork Vision Schoonmaken: slimmer, efficiënter én duurzamer schoonmaken

Het is belangrijk om te blijven vernieuwen. Juist in de hygiëne-branche zijn er belangrijke trends en veranderende gebruikersbehoeften waarop je als merk tijdig in moet kunnen spelen. Voor Tork is dat ook het geval. Onlangs vertelde Ineke van den Bemt, Regionaal Segment Marketing Manager bij Tork, bijvoorbeeld over innovaties zoals de nieuwe automatische Tork PeakServe® Handdoek Dispenser, met de hoogste capaciteit op de markt. Een noviteit die al eerder is geïntroduceerd is het datagestuurde Tork Vision Schoonmaken. Een oplossing die steeds meer terrein wint, omdat bedrijven hiermee realtime inzicht krijgen om direct op servicebehoeften in te kunnen spelen en omdat deze bijdraagt aan duurzaam werken.

Slimmer schoonmaken met realtime data
“Tork Vision Schoonmaken geeft bedrijven de mogelijkheid om gebruik te maken van realtime data om te bepalen wanneer en waar op locatie er servicebehoeften zijn,” licht Ineke toe. Volgens haar biedt dit directe inzicht de kans om slimmer en efficiënter schoon te maken en tegelijkertijd te voldoen aan de hoge verwachtingen rond hygiëne.

Ook vertelde Mayke Groenendaal, Customer Marketing Activation Manager Benelux bij Tork, eerder al waarom datagestuurd werken zo’n verschil maakt. Het systeem houdt het gebruik van dispensers en bezoekersaantallen bij en laat exact zien waar actie nodig is. “Datagestuurd schoonmaken betekent dat je weet wat je aan het doen bent. Meten is weten, en daarop kan je sturen. Minder controles, altijd gevulde dispensers, minder verspilling en hogere tevredenheid.”
Onderzoek van Tork laat zien dat dispensers met Tork Vision Schoonmaken 99% van de tijd gevuld blijven, dat er 91% minder controles nodig zijn en dat schoonmaakteams tot 20% minder uren besteden aan onnodige taken. Het resultaat is een stijging van 30% in klanttevredenheid.

Duurzaamheid in de sanitaire ruimte
Sanitaire ruimtes worden vaak over het hoofd gezien als het gaat om duurzaamheid. Toch vindt 67% van de bezoekers dat facility managers hier meer aandacht aan moeten besteden. Tork ziet dat als een kans en doet daarom duidelijke aanbevelingen:
• Moedig duurzaam gedrag in de sanitaire ruimte aan en maak gebruik van de gratis hulpmiddelen die Tork hiervoor aanbiedt.
• Laat zien waarom verantwoord inkopen belangrijk is en kies voor gecertificeerde producten. Tork biedt trainingen en educatief materiaal om hierbij te helpen.
• Verminder papierverspilling door handdoekdispensers met vel-voor-vel-dosering te gebruiken.
• Maak gebruik van recyclebare verpakkingen en programma’s zoals Tork PaperCircle, waarmee papieren handdoeken worden gerecycled.

Betere ondersteuning voor schoonmakers
Uit ander recent onderzoek blijkt dat veel schoonmakers zich onvoldoende ondersteund voelen. De werkdruk is hoog, middelen zijn soms beperkt en de werkomgeving brengt uitdagingen met zich mee. Tork adviseert facilitair managers daarom om gericht te kijken naar verbetering:
• Werk slimmer: zet Tork Vision Schoonmaken in om precies te weten waar service noodzakelijk is.
• Maximaliseer capaciteit: installeer dispensers met hoge capaciteit zodat er minder vaak hoeft te worden bijgevuld.
• Gebruik gecomprimeerde handdoeken: hiermee kunnen meer gasten worden bediend voordat schoonmaakpersoneel in actie moet komen.
• Maak het werk lichter: kies verpakkingen die ergonomisch voordeel opleveren, zoals Tork Easy Handling®, het kenmerk voor het eenvoudiger dragen en weggooien van verpakkingen.

Meerwaarde voor facilitair teams én bezoekers
Met Tork Vision Schoonmaken, slimme dispensers en duurzame productlijnen draagt Tork bij aan efficiëntie, werkplezier en hogere hygiënenormen. Door realtime inzicht, praktische hulpmiddelen en aandacht voor duurzaamheid ontstaat een aanpak die zowel schoonmakers ondersteunt als bezoekers een betere ervaring biedt.

Kijk voor meer informatie op Tork.nl.

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 januari 2022

Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche

Korte filmpjes op TikTok, adverteren op Facebook of toch maar video’s maken op Youtube? De mogelijkheden op het gebied van online marketing via sociale media vliegen je om de...

29 januari 2019

Zorgbeurs Soins et Santé: Nilfisk richt zich op ergonomie en gebruiksgemak

De gezondheidszorg is een van de belangrijkste doelgroepen van Nilfisk. Daarom neemt het bedrijf op donderdag 7 en vrijdag 8 februari deel aan de 4e editie van zorgbeurs Soins...

02 januari 2024

Blog: “We gaan een schoon en positief nieuw(s)-jaar beleven. Help je mee?”

Allereerst wensen we jou, namens de redactie van Schoonmaakjournaal, een gezond, gezellig en succesvol 2024. Net als in 2023 zullen wij jou ook dit jaar inspireren met actueel, feitelijk,...

12 februari 2019

Marcel en Rodger: “Met TenderApp ben je up-to-date voor succesvol aanbesteden”

De Nederlandse overheid publiceert jaarlijks 15.000 aanbestedingen op veel verschillende platformen. Het aanbestedingsproces is te veel gericht op de inkoper. Dit frustreert de inschrijver al jaren, voor hem is...

11 januari 2019

#filmFriday Alkmaar Sport presteert met specialist Hazet

Eddy Bakker, manager exploitaties van Alkmaar Sport, vertelt in een testimonialfilmpje over de fijne samenwerking met Hazet. ‘’Wij hebben kennis van sport en hebben niet alle kennis over schoonmaak....

03 oktober 2025

Vebego’s Smart Integreated wint European Cleaning & Hygiene Award

“Vol trots kunnen we vertellen dat we gisterenavond deze prestigieuze award gewonnen hebben in de categorie ‘Digital Transformation'”, laat Vebego Cleaning Services weten. Zij wonen de award voor Smart...

27 november 2023

Maak simpel een duurzame keuze met eco score van BOMA

BOMA maakt de schoonmaak simpel, slim en leuk. Dat is hun aanpak. Ook op gebied van duurzame keuzes. Iedereen wil duurzame stappen maken, maar met zoveel verschillende labels en...

09 november 2021

FacilityApps lanceert 2 nieuwe modules tijdens Schoonmaak Vakdagen

Het FacilityApps-platform breidt uit. Tijdens het eerste fysieke schoonmaak vakevent sinds lange tijd, zal het bedrijf uit PurmerValley twee modules lanceren: een ‘nieuws’ module en ‘Nocore roosters’. Deze twee...

25 maart 2024

Nederlandse Curling Bond en Vebego gaan samen sport ontwikkelen en Olympische ambities realiseren

Vebego is partner geworden van de Nederlandse Curling Bond. Het schoonmaakbedrijf ziet de potentie in curling en wil betekenisvol zijn in de verdere ontwikkeling van de curlingsport. Over de...

10 november 2025

Interview Ineke van den Bemt (Tork): “Tork blijft innovaties ontwikkelen voor gebruikers én schoonmakers”

Tork blijft vernieuwen. Het hygiënemerk volgt trends, luistert naar gebruikers en ontwikkelt oplossingen die inspelen op wat er speelt in de markt. We vroegen Ineke van den Bemt, Regionaal...