30 oktober 2023

Blog: Hoe beleeft de schoonmaker het werk? Hoe kunnen we hieraan positief bijdragen?

Schoonmaakprofessionals, de onzichtbare helden van onze samenleving, spelen een cruciale rol in het behouden van schone en hygiënische omgevingen in verschillende sectoren, zoals kantoren, ziekenhuizen, scholen en horecagelegenheden. Hoe schoonmakers hun werk ervaren en hoe ze naar hun vak kijken varieert op basis van hun individuele perspectieven en de specifieke omstandigheden waarmee ze worden geconfronteerd. In deze blog vind je mijn algemene inzichten in hoe schoonmaakprofessionals hun werk kunnen beleven, hoe ze tegen veranderingen in hun vakgebied aankijken, en hoe wij dit met elkaar positief kunnen beïnvloeden.

Trots op hun werk: Veel schoonmaakprofessionals zijn trots op wat ze doen. Ze begrijpen de waarde van hun werk bij het handhaven van gezonde en veilige omgevingen voor anderen. Het gevoel van voldoening als ze een schone ruimte achterlaten, kan zeer bevredigend zijn. Als de schoonmaakprofessional het werk niet goed uitvoert kan het primaire proces van de klant vertraging oplopen en dat weten zij. Dat is dan ook de grondslag dat zij met trots hun werk doen, want zonder deze helden ligt alles zo goed als stil.

Erkenning en waardering: Schoonmaakprofessionals hebben soms het gevoel dat hun werk niet altijd de erkenning krijgt die het verdient. Dit leidt soms tot gevoelens van onderwaardering, vooral omdat hun werk vaak op de achtergrond gebeurt. Door non-verbale communicatie van de gebouwgebruikers/opdrachtgevers kan dit gevoel versterkt worden. Denk je maar eens in dat, in dezelfde ruimte, een directeurs de secretaresse begroet en de schoonmaker niet. Als of deze onzichtbaar is. Wil je dat de schoonmaakprofessional gewaardeerd wordt? Begin met een simpele begroeting.

Fysieke en mentale uitdagingen: Schoonmaken kan fysiek veeleisend zijn, vooral bij grootschalige projecten of in omgevingen waar sprake is van zware vervuiling. Dit kan leiden tot fysieke en mentale uitdagingen. De schoonmaakprofessional weet vaak zelf hoe hij of zij het werk efficiënter en lichter kan uitvoeren. Dus luister goed naar hun vragen, problemen waar ze tegenaan lopen en hoe zij denken hoe het beter kan.

Veranderingen in de sector: De schoonmaaksector ondergaat continu veranderingen: innovaties in schoonmaaktechnologie, milieubewuste schoonmaakpraktijken en veranderende regelgeving met betrekking tot het gebruik van bepaalde schoonmaakmiddelen. Schoonmakers moeten zich hieraan aanpassen en nieuwe methoden en materialen leren. Neem de schoonmaakprofessional mee in de veranderingen betrek hen bij keuzes. Het zal je verbazen hoe innovatief zij zijn.

Impact van COVID-19: De COVID-19-pandemie heeft de rol van schoonmaakprofessionals in de samenleving benadrukt en geherdefinieerd. Ze spelen een essentiële rol bij het voorkomen van de verspreiding van ziekten. Dit heeft geleid tot een grotere waardering voor hun werk. Nu de pandemie naar de achtergrond is gegaan lijkt ook de waardering weer wat te verdwijnen. Dit merken de schoonmaakprofessionals en dat ervaren ze als minder prettig.

Duurzaamheid en milieubewustzijn: Duurzaamheid is in de schoonmaaksector een belangrijk aandachtspunt. Milieuvriendelijke schoonmaakmethoden en -producten worden ingezet om zowel de gezondheid van de mensen als de planeet te beschermen. Neem de schoonmaker mee in veranderingen en laat ook weten waarom het werken met andere materialen en middelen juist goed is voor hun gezondheid.

Arbeidsomstandigheden: De arbeidsomstandigheden voor schoonmaakprofessionals kunnen variëren. Verbeteringen in deze omstandigheden n loon kunnen van invloed zijn op hoe zij hun werk ervaren. Vooral de erkenning door middel van een betere financiële vergoeding (loon) zal voor veel schoonmaakprofessionals een goede motivatie zijn om positiever naar hun werk te kijken. Dit zal ook betekenen dat opdrachtgevers die voor de schoonmaak voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, een eerlijke prijs moeten gaan betalen voor dit belangrijke werk van de onzichtbare helden.

Over het algemeen beleven schoonmaakprofessionals hun werk gevarieerd, afhankelijk van hun individuele omstandigheden en persoonlijke waarden. Het is belangrijk voor een positieve beleving dat ieder hun werk blijft erkennen en waarderen  als een cruciale bijdrage aan gezonde en schone omgevingen.

Edgar van Engelen
Directeur Qualis Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 oktober 2024

Winnaars European Cleaning & Hygiene Awards 2024 gekroond in Lissabon

De winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards 2024 zijn op 3 oktober 2024 gekroond tijdens een schitterend awardsevenement in Lissabon. Elf bedrijven en individuen gingen met een...

04 april 2024

Al 60 schoonmaakbedrijven en eigendiensten waarderen hun schoonmakers

Zonder schoonmaak geen veilig ziekenhuis. Op een schaal van 10 zijn alle schoonmakers een 11! Voor sommigen misschien onzichtbaar, voor ons absoluut onmisbaar! Samen glans creëren. Het is kraakHELDER,...

06 november 2024

Lyreco Benelux en Sanimood bundelen krachten voor duurzame toiletbeleving in zakelijke markt.

Vorige week verwelkomde Jeroen van der Laan, Country Manager Lyreco Nederland, de eigenaren van Sanimood, Dirk Vorstenbosch en Tijmen Boogers op hun distributiecentrum in Vottem om de samenwerking te...

01 juli 2024

5,5% Loonsverhoging voor schoonmakers

Omdat werkgevers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche vorig jaar zagen dat schoonmakers steeds meer moeite hadden met de duurdere boodschappen, kwamen Schoonmakend Nederland en de vakbonden FNV en CNV...

10 juni 2020

Blog: De werkkast, het ondergeschoven kindje

Op LinkedIn postte ik een foto van een werkkast (MIVA toilet in gebruik als werkkast) met de opmerking, dat ik dit helaas bij controles nog steeds tegenkom. De reacties...

09 december 2024

22.000 schoonmakers ontvingen brief Loyaliteitsbonus

22.000 Schoonmakers hebben begin december een brief ontvangen van RAS over de loyaliteitsbonus. In de brief staat hoeveel bonus ze krijgen en van welke werkgever(s). Werkgevers krijgen eveneens een...

27 juli 2023

CSU en’s Heeren Loo gaan voor schoon op basis van data

CSU is al ruim 40 jaar schoonmaakpartner van ’s Heeren Loo, de grootste zorgaanbieder van Nederland voor mensen met een beperking. De samenwerking in de regio Noord-Holland is op...

03 juni 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “Met onze methodes kies je voor groen”

Veel bedrijven hebben duurzame doelstellingen. Ook in de schoonmaakbranche. Dat is goed nieuws, vindt Pim Hilgerdenaar, want de schoonmaakbranche is niet zo schoon. “Daarom ontwikkelen we Crohill methodes waarmee...

13 mei 2025

Stem jouw favoriete finalist naar de titel van Schoonmaker/Schoonmaakteam van het Jaar 2025 (3)

De eerste 5 finalisten van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar en 3 teams van de verkiezing van het Schoonmaakteam van het Jaar 2025 hebben we al...

10 april 2024

Schoonmaak Vakdagen 2024 richten zich ook op Belgische exposanten

Op 5 en 6 november 2024 zullen de jaarlijkse Schoonmaak Vakdagen weer plaatsvinden. Ditmaal met ook een focus op Belgische exposanten, want deelname aan de vakdagen is voor bedrijven...