30 oktober 2023

Blog: Hoe beleeft de schoonmaker het werk? Hoe kunnen we hieraan positief bijdragen?

Schoonmaakprofessionals, de onzichtbare helden van onze samenleving, spelen een cruciale rol in het behouden van schone en hygiënische omgevingen in verschillende sectoren, zoals kantoren, ziekenhuizen, scholen en horecagelegenheden. Hoe schoonmakers hun werk ervaren en hoe ze naar hun vak kijken varieert op basis van hun individuele perspectieven en de specifieke omstandigheden waarmee ze worden geconfronteerd. In deze blog vind je mijn algemene inzichten in hoe schoonmaakprofessionals hun werk kunnen beleven, hoe ze tegen veranderingen in hun vakgebied aankijken, en hoe wij dit met elkaar positief kunnen beïnvloeden.

Trots op hun werk: Veel schoonmaakprofessionals zijn trots op wat ze doen. Ze begrijpen de waarde van hun werk bij het handhaven van gezonde en veilige omgevingen voor anderen. Het gevoel van voldoening als ze een schone ruimte achterlaten, kan zeer bevredigend zijn. Als de schoonmaakprofessional het werk niet goed uitvoert kan het primaire proces van de klant vertraging oplopen en dat weten zij. Dat is dan ook de grondslag dat zij met trots hun werk doen, want zonder deze helden ligt alles zo goed als stil.

Erkenning en waardering: Schoonmaakprofessionals hebben soms het gevoel dat hun werk niet altijd de erkenning krijgt die het verdient. Dit leidt soms tot gevoelens van onderwaardering, vooral omdat hun werk vaak op de achtergrond gebeurt. Door non-verbale communicatie van de gebouwgebruikers/opdrachtgevers kan dit gevoel versterkt worden. Denk je maar eens in dat, in dezelfde ruimte, een directeurs de secretaresse begroet en de schoonmaker niet. Als of deze onzichtbaar is. Wil je dat de schoonmaakprofessional gewaardeerd wordt? Begin met een simpele begroeting.

Fysieke en mentale uitdagingen: Schoonmaken kan fysiek veeleisend zijn, vooral bij grootschalige projecten of in omgevingen waar sprake is van zware vervuiling. Dit kan leiden tot fysieke en mentale uitdagingen. De schoonmaakprofessional weet vaak zelf hoe hij of zij het werk efficiënter en lichter kan uitvoeren. Dus luister goed naar hun vragen, problemen waar ze tegenaan lopen en hoe zij denken hoe het beter kan.

Veranderingen in de sector: De schoonmaaksector ondergaat continu veranderingen: innovaties in schoonmaaktechnologie, milieubewuste schoonmaakpraktijken en veranderende regelgeving met betrekking tot het gebruik van bepaalde schoonmaakmiddelen. Schoonmakers moeten zich hieraan aanpassen en nieuwe methoden en materialen leren. Neem de schoonmaakprofessional mee in de veranderingen betrek hen bij keuzes. Het zal je verbazen hoe innovatief zij zijn.

Impact van COVID-19: De COVID-19-pandemie heeft de rol van schoonmaakprofessionals in de samenleving benadrukt en geherdefinieerd. Ze spelen een essentiële rol bij het voorkomen van de verspreiding van ziekten. Dit heeft geleid tot een grotere waardering voor hun werk. Nu de pandemie naar de achtergrond is gegaan lijkt ook de waardering weer wat te verdwijnen. Dit merken de schoonmaakprofessionals en dat ervaren ze als minder prettig.

Duurzaamheid en milieubewustzijn: Duurzaamheid is in de schoonmaaksector een belangrijk aandachtspunt. Milieuvriendelijke schoonmaakmethoden en -producten worden ingezet om zowel de gezondheid van de mensen als de planeet te beschermen. Neem de schoonmaker mee in veranderingen en laat ook weten waarom het werken met andere materialen en middelen juist goed is voor hun gezondheid.

Arbeidsomstandigheden: De arbeidsomstandigheden voor schoonmaakprofessionals kunnen variëren. Verbeteringen in deze omstandigheden n loon kunnen van invloed zijn op hoe zij hun werk ervaren. Vooral de erkenning door middel van een betere financiële vergoeding (loon) zal voor veel schoonmaakprofessionals een goede motivatie zijn om positiever naar hun werk te kijken. Dit zal ook betekenen dat opdrachtgevers die voor de schoonmaak voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, een eerlijke prijs moeten gaan betalen voor dit belangrijke werk van de onzichtbare helden.

Over het algemeen beleven schoonmaakprofessionals hun werk gevarieerd, afhankelijk van hun individuele omstandigheden en persoonlijke waarden. Het is belangrijk voor een positieve beleving dat ieder hun werk blijft erkennen en waarderen  als een cruciale bijdrage aan gezonde en schone omgevingen.

Edgar van Engelen
Directeur Qualis Insight

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 oktober 2022

“Nooit meer discussie of de uren op de salarisstrook kloppen”

Nocore levert software aan een groot aantal schoonmaakbedrijven. De basis is een ERP-systeem voor afhandeling van arbeidsintensieve administratieve handelingen. Met daarbij ook de mogelijkheid om van modules als voor...

15 november 2018

FM Next Generation event zet in op business en futurism

Met 32 enthousiaste young professionals aan boord vertrok FM Next Generation op 14 november vanaf Hotel Wings aan het Airportplein op Rotterdam/The Hague Airport voor haar eerste officiële vlucht...

19 maart 2019

Sjaak Zevenhoven (Okee): “Met housekeeping app realiseren we optimale aandacht voor de gasten”

“We zijn enthousiast over de Leviy-app”, vertelt Sjaak Zevenhoven, directeur van Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn. “Hiermee realiseren we optimale aandacht voor de gasten van Van der...

10 juli 2024

Schoonmakend Nederland start medewerkerspanel. Doe jij mee?

Schoonmakend Nederland wil nog beter weten wat er bij schoonmakers speelt en start daarom een medewerkerspanel. Elke maand legt de brancheorganisatie één vraag of stelling aan de panelleden voor....

04 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen? ‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’....

17 april 2024

Hijman tekent sponsorovereenkomst met Janneke Boonzaaijer

Hijman tekent een sponsorovereenkomst voor meerdere jaren met Nederlands kampioene eventing Janneke Boonzaaijer. Roland Wink van Hijman vertelt waarom het bedrijf voor deze samenwerking met Janneke Boonzaaijer kiest: “Eventing...

03 oktober 2022

Blog: Wie neemt de redactie over?

Welk bedrijf heeft duurzaamheid in zijn DNA en wil daarover meer vertellen, vijf dagen achter elkaar op Schoonmaakjournaal.nl? Dat was het idee van ons, als redactie van Schoonmaakjournaal.nl, om...

21 augustus 2023

Bunzl neemt Groveko over

Groveko, de  groothandel in schoonmaakartikelen en AI-schoonmaakrobots uit Ede, is door eigenaar MKB Fonds verkocht aan Bunzl Plc. Participatiemaatschappij MKB Fonds uit Amstelveen maakt bekend dat zij op vrijdag 18...

25 oktober 2023

Asito on top in MT1000

Jaarlijks voert het Amsterdam Centre for Business Innovation, dat deel uitmaakt van Universiteit van Amsterdam, in opdracht van MT/Sprout een onderzoek uit naar de 1.000 beste dienstverleners van Nederland....

12 mei 2020

Geen Interclean, vandaag wel Innovation Awards Verkiezing

Van de laatste robot en connected technologie tot ontwikkelingen in circulair en duurzaam schoonmaken: een sterke lijst met kandidaten gaan voor de competitie op Interclean Amsterdam 2020. Ondanks dat...