18 december 2025

Interview Patricia Dreves (Tork): “Het toilet zegt meer over een horeca-gelegenheid dan gedacht”

De invloed van de sanitaire ruimte op de totale gastervaring wordt nog vaak onderschat. Dat zegt Patricia Dreves, Regional Segment Marketing Manager Horeca bij Tork, die zich momenteel voorbereidt op Horecava in januari 2026. “Als een toilet vies of rommelig is, denken gasten al snel: als het hier zo is, hoe zou het dan in de keuken zijn?” Volgens haar heeft de sanitaire ruimte een veel grotere impact op de beleving én de omzet dan veel ondernemers beseffen.

Toilet als beslismoment voor terugkomst
‘’Uit Tork-onderzoek blijkt dat de helft van de gasten precies onthoudt waar ze een slechte toiletervaring hadden. En die ervaring beïnvloedt direct de keuze om wel of niet terug te komen. Bij een slechte ervaring gaat het vaak om lege dispensers, geen zeep, vieze air dryers of gebruikte handdoekjes op de grond,” zegt Patricia Dreves. “Gelukkig is er in de media steeds meer aandacht voor het toilet als visitekaartje. Vaak gaat het dan over spectaculair design, leuk voor de beleving, maar met alleen design ben je er niet.”

Slimme oplossingen voor een betere gastervaring
De serviceverwachting van gasten is hoger dan ooit. Tork helpt ondernemers met hygiëneoplossingen die zowel efficiënt als gebruiksvriendelijk zijn.

Een aantal voorbeelden:
Tork PeakServe-handdoekdispensers: hoogste capaciteit op de markt (2.100+ handdoekjes) en 99,99% storingsvrije uitgifte, makkelijk en snel bij te vullen, zodat dispensers nooit leeg zijn tijdens piekmomenten.
Tork OptiServe hulsloos toiletpapier: minder afval, geen lege hulzen op de vloer, en compacte rollen die minder opslagruimte vragen.
Tork Zeepdispensers, eventueel met sensor: betere hygiëne en huidvriendelijke, duurzame zepen zoals Tork Zuiver Schuimhandzeep met 99% ingrediënten van natuurlijke oorsprong.
Tork Constante Luchtverfrisser: geur speelt een grote rol in beleving. De verfrisser verspreidt continu een aangename geur zonder drijfgassen en kan op elke hoogte worden geplaatst.

“We ontwerpen oplossingen waarmee medewerkers efficiënter kunnen werken en daardoor meer tijd hebben voor de gast,” vertelt Patricia.

Meer dan producten: meedenken in workflow
Tork kijkt verder dan de sanitaire ruimte alleen. “We denken graag mee over de front- en back-of-house. We sturen op minder verbruik en dus minder afval. Dat is beter voor het milieu én voor de portemonnee.”

De bewustwording groeit, ziet Dreves. “Steeds meer ondernemers begrijpen dat een schoon, goed uitgerust toilet geen kostenpost is, maar een investering in gastvrijheid en loyaliteit.” Die betrokkenheid gaat verder dan alleen efficiëntie en comfort: het raakt ook de beleving van gasten die bijzondere behoeften hebben bij een toiletbezoek.

Daarom besteedt Tork hier speciale aandacht aan, bijvoorbeeld via een podcastserie waarin Patricia te horen is. Voor gasten met bijzondere behoeften is het extra belangrijk dat sanitaire ruimtes hygiënisch, toegankelijk en uitnodigend zijn. Via een app delen zij hun ervaringen op verschillende horecalocaties. Door hen een warm welkom te bieden, ontstaan bovendien meer omzetkansen voor de horeca.

Meer weten?
Kijk voor meer informatie hier.
Klik hier voor een geheel vrijblijvend advies over duurzame en efficiënte hygiëne-oplossingen.

Zelf beleven?
Wil je de hygiënische oplossingen van Tork zelf ervaren? Bezoek Tork dan op Horecava in RAI Amsterdam, 12-15 januari 2026, stand 11.221.

Foto: Ilse Schuurmans

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 augustus 2019

Ondernemers opgelet: werkgeluk levert ook keiharde munten op

33% verbetering van winstgevendheid, 43% meer productiviteit, 37% meer verkoop en 300% meer innovatie: het zijn enkele opbrengsten van werkgeluk voor organisaties die inzetten op werkgeluk. Hoe vaag, zweverig...

11 september 2023

Robert Stelling over de waardevolle rol van jongeren in de schoonmaakbranche

Al ruim voordat het jongerenplatform FMNextGen in 2018 werd opgericht, zette Robert Stelling, directeur Interclean Global Events, zich in om jongeren in de schoonmaakbranche te verbinden. Nu is hij...

20 mei 2025

Schoonmaken met warmte en slimme AI-technologie

Dreame Technology  lanceert de H15 Pro Heat. Een nieuwe nat- en droog steelstofzuiger die AI-gestuurde reiniging combineert met heetwatergebruik. De H15 Pro Heat is Dreame’s eerste steelstofzuiger die reinigt...

10 september 2024

Blog Esther van der Lelie: “Horen, zien én meedoen!”

Zondagochtend fietste ik naar de sportschool om mijn lijf weer flink aan het werk te zetten. Onderweg kwam ik veel wielrenners en hardlopers tegen. Driebergen was weer vroeg wakker....

02 oktober 2025

Maak kennis met FMNextGen lid: Milan van Groenigen (Midwest Rubber)

Milan van Groenigen is lid van  FMNextGen. We vroegen hem waarom hij zich heeft aangesloten bij het jongerenplatform? Maak kennis met Milan, wat hij doet in de schoonmaakbranche en...

10 augustus 2023

Stap nu over op uitstootvrije vracht- en bestelauto’s

Vanaf 1 januari 2025 voeren 29 grote gemeenten in Nederland zero-emissiezones in. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s mogen dan alleen in die zones rijden als ze geen schadelijke stoffen uitstoten....

09 december 2019

13 januari: FM Next Generation Horecava Event

Direct in het nieuwe jaar heb je een kans om bij een verrassend inspiratieprogramma over gastvrijheid in de facilitaire branche te zijn. Op maandagmiddag 13 januari organiseert jongerennetwerkplatform FM...

16 november 2025

Schoonmaker van het Jaar, Jolanda Reedijk, opent Nationale Schoonmaakdebat

De ‘Schoonmaker van het Jaar’ Jolanda Reedijk van SVP Schoonmaak, zal met een interview op het podium door de gespreksleiders Bart Bakker en Rolien van Groeningen formeel het Nationale...

11 maart 2025

Week van de Afvalhelden (10-16 maart 2025): Toon ook jouw waardering

Van 10 t/m 16 maart 2025 vindt de vijfde editie van de Week van de Afvalhelden plaats. Een week waarin heel Nederland de onmisbare mensen achter het afvalbeheer en...

14 maart 2023

Duurzaamheid, van vrijblijvend naar must-do in 2024.

De schoonmaakbranche is doorspekt van duurzaamheidsinitiatieven. Veel bedrijven doen hun best om processen en producten te verduurzamen. Om oprecht goed met aarde en mens om te gaan. Andere ‘sjoemelen’wat...