Interview Patricia Dreves (Tork): “Het toilet zegt meer over een horeca-gelegenheid dan gedacht”
De invloed van de sanitaire ruimte op de totale gastervaring wordt nog vaak onderschat. Dat zegt Patricia Dreves, Regional Segment Marketing Manager Horeca bij Tork, die zich momenteel voorbereidt op Horecava in januari 2026. “Als een toilet vies of rommelig is, denken gasten al snel: als het hier zo is, hoe zou het dan in de keuken zijn?” Volgens haar heeft de sanitaire ruimte een veel grotere impact op de beleving én de omzet dan veel ondernemers beseffen.
Toilet als beslismoment voor terugkomst
‘’Uit Tork-onderzoek blijkt dat de helft van de gasten precies onthoudt waar ze een slechte toiletervaring hadden. En die ervaring beïnvloedt direct de keuze om wel of niet terug te komen. Bij een slechte ervaring gaat het vaak om lege dispensers, geen zeep, vieze air dryers of gebruikte handdoekjes op de grond,” zegt Patricia Dreves. “Gelukkig is er in de media steeds meer aandacht voor het toilet als visitekaartje. Vaak gaat het dan over spectaculair design, leuk voor de beleving, maar met alleen design ben je er niet.”
Slimme oplossingen voor een betere gastervaring
De serviceverwachting van gasten is hoger dan ooit. Tork helpt ondernemers met hygiëneoplossingen die zowel efficiënt als gebruiksvriendelijk zijn.
Een aantal voorbeelden:
● Tork PeakServe-handdoekdispensers: hoogste capaciteit op de markt (2.100+ handdoekjes) en 99,99% storingsvrije uitgifte, makkelijk en snel bij te vullen, zodat dispensers nooit leeg zijn tijdens piekmomenten.
● Tork OptiServe hulsloos toiletpapier: minder afval, geen lege hulzen op de vloer, en compacte rollen die minder opslagruimte vragen.
● Tork Zeepdispensers, eventueel met sensor: betere hygiëne en huidvriendelijke, duurzame zepen zoals Tork Zuiver Schuimhandzeep met 99% ingrediënten van natuurlijke oorsprong.
● Tork Constante Luchtverfrisser: geur speelt een grote rol in beleving. De verfrisser verspreidt continu een aangename geur zonder drijfgassen en kan op elke hoogte worden geplaatst.
“We ontwerpen oplossingen waarmee medewerkers efficiënter kunnen werken en daardoor meer tijd hebben voor de gast,” vertelt Patricia.
Meer dan producten: meedenken in workflow
Tork kijkt verder dan de sanitaire ruimte alleen. “We denken graag mee over de front- en back-of-house. We sturen op minder verbruik en dus minder afval. Dat is beter voor het milieu én voor de portemonnee.”
De bewustwording groeit, ziet Dreves. “Steeds meer ondernemers begrijpen dat een schoon, goed uitgerust toilet geen kostenpost is, maar een investering in gastvrijheid en loyaliteit.” Die betrokkenheid gaat verder dan alleen efficiëntie en comfort: het raakt ook de beleving van gasten die bijzondere behoeften hebben bij een toiletbezoek.
Daarom besteedt Tork hier speciale aandacht aan, bijvoorbeeld via een podcastserie waarin Patricia te horen is. Voor gasten met bijzondere behoeften is het extra belangrijk dat sanitaire ruimtes hygiënisch, toegankelijk en uitnodigend zijn. Via een app delen zij hun ervaringen op verschillende horecalocaties. Door hen een warm welkom te bieden, ontstaan bovendien meer omzetkansen voor de horeca.
Meer weten?
Kijk voor meer informatie hier.
Klik hier voor een geheel vrijblijvend advies over duurzame en efficiënte hygiëne-oplossingen.
Zelf beleven?
Wil je de hygiënische oplossingen van Tork zelf ervaren? Bezoek Tork dan op Horecava in RAI Amsterdam, 12-15 januari 2026, stand 11.221.
Foto: Ilse Schuurmans
