22 juli 2025

Blog Edgar van Engelen: “Schoonmaakinnovaties: Schoonmaken is een vak in ontwikkeling”

Voor velen lijkt het eenvoudig en vanzelfsprekend, maar wie in de branche werkt, weet beter: schoonmaken is een écht vak. Een vak dat draait om precisie, discipline, hygiëne én steeds vaker: innovatie. De schoonmaaksector is volop in beweging. Technologie, duurzaamheid en mensgerichte benaderingen veranderen het vak in rap tempo. Wat gebeurt er allemaal? Hoe ziet de toekomst van het vak eruit? En vooral: hoe wordt de schoonmaker hierbij betrokken?

Van emmer en mop naar robot en sensor

Waar vroeger de mop en emmer centraal stonden, zien we vandaag de dag een opmars van geavanceerde hulpmiddelen. Denk aan:

  • Schoonmaakrobots: Autonome vloerreinigers die efficiënt grote oppervlakken schoonmaken – ideaal voor luchthavens, ziekenhuizen of distributiecentra.
  • Slimme dispensers: Ze geven automatisch het juiste doseringsniveau af en melden wanneer bijvullen nodig is.
  • Sensoren en dataplatforms: Slimme sensoren in toiletten of vergaderruimtes meten gebruik en vuilgraad, zodat schoonmaakdiensten precies weten waar actie nodig is.
  • BubbleFlush: Een innovatieve techniek om toiletten te reinigen zonder borstels, chemie of spatten – veiliger en hygiënischer voor de schoonmaker.
  • Zeepvrij reinigen: Reiniging met enkel water of alternatieve middelen zonder schadelijke stoffen, wat de luchtkwaliteit en huidgezondheid van schoonmakers ten goede komt.

Veilig en gezond werken als prioriteit
Steeds meer innovaties zijn gericht op het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. Ze verminderen fysieke belasting, verkleinen de blootstelling aan chemische middelen en verhogen de hygiëne. Denk aan ergonomische werkwagens, trillingsarme apparatuur en contactloos reinigen. Dit alles draagt bij aan een gezondere, veiligere en duurzamere werkomgeving.

Zonder schoonmakers géén innovatie
Laten we één ding duidelijk stellen: zonder de schoonmaker gebeurt er niets. Apparatuur, data en technologie zijn waardevolle hulpmiddelen, maar de mens maakt het verschil. Daarom moeten schoonmakers centraal staan bij élke ontwikkeling en innovatie. Niet achteraf, maar vanaf het begin.

  • Betrekken bij keuzes: Wat werkt écht op de werkvloer? De schoonmaker weet het. Laat hen meedenken over welke innovaties worden getest en ingevoerd.
  • Opleiding en ondersteuning: Nieuwe technieken vragen nieuwe vaardigheden. Heldere uitleg, praktijktraining en continue begeleiding zijn essentieel.
  • Waardering en erkenning: Innovatie moet niet ten koste gaan van het vakmanschap, maar juist bijdragen aan trots en werkplezier.

Schoonmaken is mensenwerk, innovatie begint bij de werkvloer
De schoonmaaksector verandert en dat is goed nieuws. Maar alleen als we blijven investeren in de mensen die het werk doen. Innovatie mag nooit losstaan van de praktijk. Sterker nog: echte vernieuwing begint bij de schoonmaker zelf.

Schoonmaken is een vak. Een vak dat groeit. En de innovatie? Die begint en slaagt alleen met de mensen die het elke dag doen.

Edgar van Engelen
Directeur Qualis Insight C4C

 

Lees ook:

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 april 2019

Blog: Wall of shame

Onlangs sprak ik met een van onze jonge veelbelovende managers. Dat mag ik vaak doen. En vaak zijn het hele jonge mensen (vindt deze 57-jarig oude man 😊). Vaak...

19 februari 2022

Oh, wat een week (7)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 14 februari: Blog ‘Werkplezier……Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen in de lucht te houden. Verhogen...

19 juni 2023

Blog: Over hoofddoekje en sopdoekje

Het is ongeveer vijfentwintig jaar geleden dat ik tijdens een lezing over carrière mogelijkheden voor ( allochtone) vrouwen in de schoonmaak de boude stelling poneerde :” een hoofddoekje blijft...

01 september 2025

Thijs Sluiter lanceert nieuw initiatief: “Met De Schoonmaak Scan wil ik organisaties écht verder helpen”

Vandaag, op 1 september, gaat Thijs Sluiter van start met De Schoonmaak Scan. Een initiatief waarmee hij organisaties helpt om hun schoonmaakprocessen inzichtelijk te maken en te verbeteren. Voor...

13 december 2021

Blog: Hoe groen is groen?

‘Hoe groen is groen?’ is een statement dat ik de laatste tijd vaak voorbij zie komen in blogs, artikelen en op social media. Laat ik als eerste aangeven dat...

01 april 2025

Uit het dagboek van Jouw Glazenwasser: “Honden zijn niet echt mijn ding….”

Jasper Dekker van Jouw Glazenwasser neemt je mee in zijn ervaringen als glazenwasser. Zijn blog gaat ditmaal over huisdieren en dan met name honden. Een haat-liefde verhouding: "Nee ik ben...

30 september 2025

Jubilarissen in schoonmaakland (2): SVP Schoonmaak viert 20 jaar betrokkenheid en vakmanschap

2025 is een jubileumjaar in de schoonmaakbranche: opvallend veel bedrijven vieren een bijzondere mijlpaal. Vorige week deelde Ronald Dros van Dros Schoonmaakdiensten  hun unieke 40-jaar durende bedrijfsverhaal. Dit keer...

21 mei 2020

Lekker lang leesweekend: 6 leestips over gratis geld, arbeidsmarkt, #hackthecrisis en toekomst

Een lekker lang weekend met mooi weer. Vanuit de tuinstoel met een andere blik naar de (schoonmaak)wereld kijken. Zes leestips: “Onze toekomst zonder nood- en steunmaatregelen van de overheid....

14 april 2025

Blog Esther van der Lelie: Storytelling in de schoonmaakbranche, trend of impactmaker?

Het is mij opgevallen dat er in de schoonmaakbranche steeds vaker storytelling wordt toegepast. Dat er meer en meer verhalen over de mens worden gedeeld. Waardoor de schoonmakers binnen...

12 juni 2023

Kiezen voor een keurmerk: de juiste!?

Het circus van keurmerken en certificaten bestaat nog steeds. In 2013 gaf ik al in mijn blog “Het circus van keurmerk en certificaten” aan dat er veel keurmerken waren,...