11 maart 2024

BLOG Diane van Dijk: de multiculturele schoonmaakbranche

Als kind woonde ik in Tanzania, Nigeria en op Sint Maarten. Op mijn 16e kwam ik in Nederland wonen, waar mijn familie vandaan kwam. Misschien heb ik door mijn jeugd in het buitenland wel een zwak voor nieuwkomers in Nederland. Ik weet hoe belangrijk het is om je welkom en geaccepteerd te voelen. Dat mensen open staan voor jouw achtergrond en er interesse in hebben. Dat mensen de positieve kant van cultuurverschillen zien.

170 nationaliteiten
In de Nederlandse schoonmaakbranche werken 170 verschillende nationaliteiten. De medewerkers komen bij ongeveer alle organisaties over de vloer en zorgen daar voor een schone en gastvrije omgeving voor iedereen. Veel andere branches kunnen een voorbeeld nemen aan de diversiteit en inclusiviteit in onze branche!

Doorstromend talent
Nieuwe inwoners van Nederlander die willen werken in onze branche heet ik dan ook van harte welkom. Schoonmaakwerk is laagdrempelig en daarom ideaal om in te stappen als nieuwkomer. Ook voor mensen met andere talenten en/of diploma’s kan het een goede eerste stap zijn op de Nederlandse arbeidsmarkt.

Soms vinden medewerkers het lastig om aan te geven dat ze eigenlijk wel willen doorgroeien naar een andere functie. Bijvoorbeeld omdat ze niet zo assertief zijn of omdat ze niet ondankbaar willen overkomen voor hun huidige functie. Daarom is verbinding belangrijk. Om goed door te vragen naar hun ambities. Want hoe mooi is het als een medewerker zich wil en kan ontwikkelen! Dat kan in je eigen organisatie zijn, maar ook elders in een andere organisatie of branche. Ik vind het belangrijk dat talent gezien en aangemoedigd wordt. Met bijvoorbeeld opleiding, training, advies of andere ondersteuning. Daar wordt iedereen blij van! Zowel de medewerker zelf, je organisatie en de maatschappij. Levenslange loyaliteit van de medewerkers die je hebt helpen doorgroeien is ook verzekerd.

Dutch speaking
Bijna alle schoonmaakorganisaties investeren in de Nederlandse taalvaardigheid van hun medewerkers, bijvoorbeeld met taalcursussen en uitwisselingsprogramma’s. Mooi dat nieuwkomers zo aangemoedigd worden om onze taal te leren. De Nederlandse taal is niet gemakkelijk en het kost veel tijd om het te leren. Ik ben dan ook blij dat tegenwoordig organisaties vaker akkoord gaan met schoonmaakmedewerkers die (nog) geen Nederlands maar wel Engels spreken. Dat komt ook door de krappe arbeidsmarkt.

Een tijdje geleden sprak ik de facilitair manager van een grote klant. In hun contract stond de eis dat alle schoonmaakmedewerkers Nederlands moesten spreken. Ik vroeg waarom ze daar zo strak in waren. De facilitair manager moest daarop lachen: “Diane, weet je dat nota bene Engels de voertaal is hier op ons hoofdkantoor? Op de werkvloer wordt niet eens Nederlands gesproken. Die eis slaat dus nergens op! Ik ga die eis laten veranderen in Engels of Nederlands”.

Samen eten
De vele nationaliteiten in onze branche brengen een gevarieerde mix van culturen mee. Er zijn verschillen en overlapgebieden. We vullen elkaar aan. Het is leuk en leerzaam om hiervoor open te staan. Om elkaars gebruiken te leren kennen. Ik ken diverse organisaties in de branche waar alle medewerkers van een vestiging meedoen aan de jaarlijkse Iftar. Dat is de maaltijd die na zonsondergang samen wordt gegeten tijdens de vastenmaand. Er wordt een spreker uitgenodigd en men eet, lacht en praat samen over elkaars cultuur, gebruiken én smaken. Samen eten is een universele verbinder in alle culturen!

Ook op kleine momenten kun je je verbinden. Gewoon, door samen een kop koffie of thee te drinken. Met een koekje erbij, of zelfs wel twee.

Diane van Dijk
Commercieel Directeur CSU
Voorziter VSR

Bron: VSR

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 juni 2022

Landal biedt schoonmakers betere reiskostenregeling

Hoge brandstofprijzen zorgen voor grote problemen bij werknemers die afhankelijk zijn van eigen vervoer om op hun werk te komen. Dat geldt bijvoorbeeld voor schoonmakers op vakantieparken, die vaak...

26 juli 2022

Doe mee met de Nationale MeewerkWeek

Na twee jaar afwezigheid kan de zesde editie van de Nationale MeewerkWeek eindelijk plaatsvinden. Van 26 september tot en met 30 september 2022 werken directeuren, CEO’s en managers weer...

18 juni 2024

VSR organiseert webinar over meten en mensen

Op 3 juli 2024 organiseert VSR een webinar waarbij de combinatie van meten en mensen centraal staat. Welke impact hebben meetmethoden in de schoonmaaksector op de schoonmaker, de eindgebruiker...

07 april 2022

FMGezondheidszorg Meet&Greet

Voor het eerst na de coronastilte bij elkaar komen op een strategische locatie: beroepsvereniging FMGezondheidszorg organiseerde op 29 maart een Meet&Greet op de interactieve science-locatie Geofort. “Kennis deling in...

06 december 2023

CSU en Museon-Omniversum werken aan schonere planeet

Sinds 1 september is CSU de nieuwe schoonmaakpartner van Museon-Omniversum. CSU gaat in het museum en grootbeeldfilmtheater aan de slag om beide gebouwen met minimale milieubelasting fris en schoon...

06 juli 2023

Diane van Dijk-Loois (CSU): “Aandacht maakt alles mooier”

Aandacht in de schoonmaak hoort vooral naar de medewerkers te gaan. Zij zijn waar het in de kern om gaat, vindt Diane van Dijk-Loois, commercieel directeur bij CSU. “Ga...

04 juni 2020

Inschrijvingen Golden Service Awards geopend

De inschrijvingen van de Golden Service Awards (GSA) voor schoonmaker, leidinggevende, team en glazenwasser van het jaar zijn van start gaan. “We hebben ervoor gekozen om dat tijdstip van...

23 mei 2022

CSU neemt schoonmaakactiviteiten Veldhuis Schoonmaak over

Schoonmaakbedrijf CSU neemt de schoonmaakactiviteiten van Veldhuis Schoonmaakbedrijf B.V. uit Hengelo over. Alle 75 medewerkers treden in dienst bij CSU. CSU integreert de activiteiten in zijn huidige organisatiestructuur. De...

19 december 2018

Wintergast (3) Myrte Ruymaekers (Seifar): “Strijd om eindklant tussen A-merken en private label reinigingsproducten”

“We zien een verschuiving bij onze klanten van A-merken naar private-label reinigingsmiddelen.” Myrte Ruymaekers, Research and Development Manager van het in Lokeren (België) gevestigde Seifar, vertelt als derde wintergast...

06 februari 2022

Blog: Trots

Op maandag 6 februari 2012 fietste ik ‘s middags naar de HEMA in Zwijndrecht om tompoucejes op te halen met het Schoonmaakjournaal-logo erop. Een gebakje met een eigen logo,...