31 maart 2022

Groeiende groep werknemers zoekt werk dichter bij huis

De hoge brandstofprijzen, in combinatie met een ontoereikende reiskostenvergoeding, zorgen voor problemen bij grote groepen werknemers. CNV Vakmensen heeft hier afgelopen weken honderden signalen over gekregen van leden. Een groeiende groep werknemers overweegt om minder te gaan werken of wil op zoek naar een andere baan, dichter bij huis. De bond is inmiddels met meerdere werkgevers in gesprek over een betere reiskostenvergoeding.

“Mensen komen echt niet meer uit met de reiskostenvergoeding, als die er al is”, zegt Jan Kampherbeek, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de schoonmaakbranche. “We willen hier meer aandacht voor van werkgevers. Cao-afspraken kunnen beter en ook een tijdelijke compensatieregeling moet bespreekbaar zijn. Zeker als de brandstofprijzen gedurende lange tijd op een hoog niveau blijven.”

Thuiswerken is voor velen geen optie
CNV Vakmensen maakt zich vooral zorgen over honderdduizenden werknemers die niet thuis kunnen werken en noodgedwongen veel woon-werkkilometers maken. De bond heeft in een aantal van deze sectoren de stemming gepeild, zoals de schoonmaak, beveiliging, retail, recreatie, kappers, horeca en touringcarbranche. Uit de honderden reacties kwam een duidelijk beeld naar voren: voor 96% is de reiskostenvergoeding, áls ze die al krijgen, op dit moment volstrekt ontoereikend. Meerdere werknemers hebben het probleem zelf bij hun werkgever aangekaart, maar vrijwel iedereen kreeg, zoals CNV benoemt, meteen nul op het rekest.

Werknemers overwegen minder of ander werk
Een deel van de werknemers in deze sectoren, vooral in de schoonmaak, beveiliging en touringcarbranche, overweegt minder dagen te gaan werken of wil op zoek naar ander werk, dichter bij huis (17%). Nog eens 35% denkt hier serieus over na als de brandstofprijzen gedurende langere tijd zo hoog blijven. “Dat geeft wel aan hoe serieus de brandstofprijs en de reiskostenvergoeding meewegen bij de keuze voor een baan, dat moeten werkgevers zich in deze krappe arbeidsmarkt beseffen”, stelt Erik Honkoop, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de beveiligingsbranche. “Vooral deeltijdcontracten met korte dagen staan onder druk. Je gaat niet zestig kilometer reizen om drie uur lang voor een laag uurloon te werken. En een hippe elektrische auto is voor veel mensen in deze sectoren onbetaalbaar.”

Werkgevers moeten fiscale vrijstelling zo snel mogelijk maximaal benutten
Hoewel de accijnsverlaging op brandstof per 1 april zeer welkom is, is daarmee het probleem niet opgelost, zegt Honkoop. “De fiscale vrijstelling moet zo snel mogelijk omhoog van 19 naar 23 cent per kilometer, zoals het CNV onlangs heeft bepleit. Zodra die verhoging een feit is, moeten werkgevers die natuurlijk zo snel mogelijk maximaal benutten. Daar moeten ze echt grote stappen gaan maken. Want honderdduizenden werknemers komen op dit moment zelfs niet eens in de buurt van die 19 cent of krijgen zelfs helemaal niks. In de touringcarbranche en de recreatiesector bijvoorbeeld is helemaal geen reiskostenvergoeding afgesproken.”

In gesprek met werkgevers over betere reiskostenvergoeding
CNV Vakmensen wil dit onderwerp daarom in cao-onderhandelingen nadrukkelijker op tafel leggen, zoals onlangs ook is gebeurd in de cao voor de houtverwerkende industrie. “We willen betere afspraken over de reiskostenvergoeding”, zegt Kampherbeek. “We gaan eerst met werkgevers in gesprek over specifieke groepen werknemers waar we ons zorgen over maken. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmakers op bungalowparken. Die parken liggen vaak in een buitengebied, waardoor schoonmakers relatief veel kilometers moeten maken. Bovendien werken ze vaak op meerdere objecten. Het gevolg is dat je minder overhoudt voor hetzelfde aantal uren werken. Als je het eerste uur vooral voor de benzine staat te werken, gaat de lol er wel af.”

De bond wil een regeling afspreken voor deze groep schoonmakers en heeft hierover brieven gestuurd naar schoonmaakbedrijven die actief zijn op bungalowparken. Kampherbeek: “We hebben al een paar positieve reacties gehad, we gaan hierover met werkgevers in gesprek. Het liefst willen we een duidelijke regeling voor deze hele groep, zodat er geen willekeur ontstaat met allemaal individuele afspraken.”

Ook in de beveiligingsbranche is snel een betere regeling of compensatie nodig, vindt Honkoop. “Beveiligers maken relatief veel woon-werkkilometers, gemiddeld al snel 75 tot 100 kilometer per dag. Dat tikt enorm aan met deze brandstofprijzen. Er is wel een reiskostenvergoeding, maar daar komen ze nu niet mee uit. Mensen komen echt knel te zitten.”

Reacties van werknemers uit de peiling:
‘Heb dit aangekaart bij mijn supervisor. Waarop hij antwoordde met ’n grote glimlach: daar heb ik als supervisor gelukkig geen last van want ik rijd een auto van de zaak.’
• ‘19 cent is niet meer van deze tijd, al jaren niet meer. Moet echt beter gecompenseerd worden. Werkgevers kunnen werknemers gaan verliezen, als ze niet compenseren, kan in deze tijd van personeelstekorten hard aankomen.’
• ‘Ik krijg maar 8 cent per kilometer, dus dat is sowieso nooit toereikend.’
• ‘Ik heb al een gesprek aan gevraagd voor eventuele verhoging, maar hier werd geen gehoor aan gegeven.’
• ‘Het wordt veel duurder om naar mijn werk te gaan, dus minder lonend!’
• ‘Het zou fijn als er iets aan gedaan kan worden, al is het maar tijdelijk.’

Klik hier voor meer informatie over CNV Vakmensen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 mei 2019

Edu Peek benoemd tot nieuwe algemeen directeur ISS Nederland

Edu Peek is benoemd tot nieuwe algemeen directeur voor ISS Facility Services in Nederland. Hij volgt daarmee Kees Stroomer op die zijn carrière buiten de ISS Group gaat voortzetten....

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Jeugd en groen zijn de toekomst

De jeugd is de toekomst. Daarom delen we deze foto van Bas Mertens, district manager West Oost Vlaanderen bij groothandel Verpa Benelux.  “Onze planeet kan wel wat meer groen...

03 november 2023

Uit de hand gelopen paintballfeestje…….

Nieuw Leven Facility Groep kreeg onlangs een melding dat een paintball-bedrijfsfeestje te enthousiast was uitgepakt. Met de vraag en of het mogelijk was dat hun specialistische reinigings-medewerkers het bedrijfspand...

06 mei 2022

Samen ‘spelen’

Als een kind en een schoonmaakrobot elkaar vinden, dan is het ‘schattig’ Boma(Robotics). Wil jij ook een mooie foto om met de bezoekers van Schoonmaakjournaal delen? Stuur deze naar...

29 september 2023

VR Tech startup Cleaning Workx haalt groeigeld op bij investeerder

Het Nieuwkuijks bedrijf Cleaning Workx heeft deze maand een groei-investering verworven. Met het geld, geïnvesteerd vanuit private equity investment, wil de jonge onderneming van oprichter Wieland Hendriksen verdere groei...

05 april 2023

Dolmans Groep versterkt positie door toetreding Van Lierop

Van Lierop heeft zich bij de Dolmans Groep gevoegd. ‘De jarenlange ervaring en expertise van Van Lierop op het gebied van conserveren en herstellen van hout en verdrijven van...

20 november 2018

Blog: Robotlove

De term ‘Robotlove’ zag ik enkele weken geleden op LinkedIn voorbijkomen, met een mooie foto erbij van een menselijk uitziende robot met een baby in de armen. Het betrof...

30 december 2018

Live tweet CSU-jubileumcongres toptweet 2018

Events waren er vele in 2018 en vaak verzorgde de redactie liveblogs in de vorm van Tweets. “Ons Twitteraccount met 3161 volgers is een van de 7 media van...

26 maart 2025

Kabinet actualiseert Bedrijfseffectentoets en onderzoekt MKB indicatorbedrijven voor minder regeldruk

Dat het kabinet daadwerkelijk stappen zet om de regeldruk voor bedrijven in Nederland te verminderen blijkt uit een brief van 24 maart 2025 van minister Dirk Beljaars van Economische...

01 maart 2019

Primeur: Nocore en FacilityApps starten samen nieuw bedrijf

Nocore en FacilityApps hebben een nieuw bedrijf opgericht: Nocore FacilityApps B.V. Hierin gaan zij hun apps onderbrengen, die specifiek worden ontwikkeld voor Nocore klanten. De apps zijn middels een...