31 maart 2022

Groeiende groep werknemers zoekt werk dichter bij huis

De hoge brandstofprijzen, in combinatie met een ontoereikende reiskostenvergoeding, zorgen voor problemen bij grote groepen werknemers. CNV Vakmensen heeft hier afgelopen weken honderden signalen over gekregen van leden. Een groeiende groep werknemers overweegt om minder te gaan werken of wil op zoek naar een andere baan, dichter bij huis. De bond is inmiddels met meerdere werkgevers in gesprek over een betere reiskostenvergoeding.

“Mensen komen echt niet meer uit met de reiskostenvergoeding, als die er al is”, zegt Jan Kampherbeek, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de schoonmaakbranche. “We willen hier meer aandacht voor van werkgevers. Cao-afspraken kunnen beter en ook een tijdelijke compensatieregeling moet bespreekbaar zijn. Zeker als de brandstofprijzen gedurende lange tijd op een hoog niveau blijven.”

Thuiswerken is voor velen geen optie
CNV Vakmensen maakt zich vooral zorgen over honderdduizenden werknemers die niet thuis kunnen werken en noodgedwongen veel woon-werkkilometers maken. De bond heeft in een aantal van deze sectoren de stemming gepeild, zoals de schoonmaak, beveiliging, retail, recreatie, kappers, horeca en touringcarbranche. Uit de honderden reacties kwam een duidelijk beeld naar voren: voor 96% is de reiskostenvergoeding, áls ze die al krijgen, op dit moment volstrekt ontoereikend. Meerdere werknemers hebben het probleem zelf bij hun werkgever aangekaart, maar vrijwel iedereen kreeg, zoals CNV benoemt, meteen nul op het rekest.

Werknemers overwegen minder of ander werk
Een deel van de werknemers in deze sectoren, vooral in de schoonmaak, beveiliging en touringcarbranche, overweegt minder dagen te gaan werken of wil op zoek naar ander werk, dichter bij huis (17%). Nog eens 35% denkt hier serieus over na als de brandstofprijzen gedurende langere tijd zo hoog blijven. “Dat geeft wel aan hoe serieus de brandstofprijs en de reiskostenvergoeding meewegen bij de keuze voor een baan, dat moeten werkgevers zich in deze krappe arbeidsmarkt beseffen”, stelt Erik Honkoop, onderhandelaar van CNV Vakmensen voor de beveiligingsbranche. “Vooral deeltijdcontracten met korte dagen staan onder druk. Je gaat niet zestig kilometer reizen om drie uur lang voor een laag uurloon te werken. En een hippe elektrische auto is voor veel mensen in deze sectoren onbetaalbaar.”

Werkgevers moeten fiscale vrijstelling zo snel mogelijk maximaal benutten
Hoewel de accijnsverlaging op brandstof per 1 april zeer welkom is, is daarmee het probleem niet opgelost, zegt Honkoop. “De fiscale vrijstelling moet zo snel mogelijk omhoog van 19 naar 23 cent per kilometer, zoals het CNV onlangs heeft bepleit. Zodra die verhoging een feit is, moeten werkgevers die natuurlijk zo snel mogelijk maximaal benutten. Daar moeten ze echt grote stappen gaan maken. Want honderdduizenden werknemers komen op dit moment zelfs niet eens in de buurt van die 19 cent of krijgen zelfs helemaal niks. In de touringcarbranche en de recreatiesector bijvoorbeeld is helemaal geen reiskostenvergoeding afgesproken.”

In gesprek met werkgevers over betere reiskostenvergoeding
CNV Vakmensen wil dit onderwerp daarom in cao-onderhandelingen nadrukkelijker op tafel leggen, zoals onlangs ook is gebeurd in de cao voor de houtverwerkende industrie. “We willen betere afspraken over de reiskostenvergoeding”, zegt Kampherbeek. “We gaan eerst met werkgevers in gesprek over specifieke groepen werknemers waar we ons zorgen over maken. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmakers op bungalowparken. Die parken liggen vaak in een buitengebied, waardoor schoonmakers relatief veel kilometers moeten maken. Bovendien werken ze vaak op meerdere objecten. Het gevolg is dat je minder overhoudt voor hetzelfde aantal uren werken. Als je het eerste uur vooral voor de benzine staat te werken, gaat de lol er wel af.”

De bond wil een regeling afspreken voor deze groep schoonmakers en heeft hierover brieven gestuurd naar schoonmaakbedrijven die actief zijn op bungalowparken. Kampherbeek: “We hebben al een paar positieve reacties gehad, we gaan hierover met werkgevers in gesprek. Het liefst willen we een duidelijke regeling voor deze hele groep, zodat er geen willekeur ontstaat met allemaal individuele afspraken.”

Ook in de beveiligingsbranche is snel een betere regeling of compensatie nodig, vindt Honkoop. “Beveiligers maken relatief veel woon-werkkilometers, gemiddeld al snel 75 tot 100 kilometer per dag. Dat tikt enorm aan met deze brandstofprijzen. Er is wel een reiskostenvergoeding, maar daar komen ze nu niet mee uit. Mensen komen echt knel te zitten.”

Reacties van werknemers uit de peiling:
‘Heb dit aangekaart bij mijn supervisor. Waarop hij antwoordde met ’n grote glimlach: daar heb ik als supervisor gelukkig geen last van want ik rijd een auto van de zaak.’
• ‘19 cent is niet meer van deze tijd, al jaren niet meer. Moet echt beter gecompenseerd worden. Werkgevers kunnen werknemers gaan verliezen, als ze niet compenseren, kan in deze tijd van personeelstekorten hard aankomen.’
• ‘Ik krijg maar 8 cent per kilometer, dus dat is sowieso nooit toereikend.’
• ‘Ik heb al een gesprek aan gevraagd voor eventuele verhoging, maar hier werd geen gehoor aan gegeven.’
• ‘Het wordt veel duurder om naar mijn werk te gaan, dus minder lonend!’
• ‘Het zou fijn als er iets aan gedaan kan worden, al is het maar tijdelijk.’

Klik hier voor meer informatie over CNV Vakmensen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 juli 2025

Moreel dilemma: luxe versus eerlijke behandeling van schoonmakers

De Amsterdamse luxe-sportschool Saints & Stars ligt onder vuur vanwege mogelijke uitbuiting van minstens 23 schoonmakers, voornamelijk uit Indonesië en de Filipijnen. De Arbeidsinspectie doet onderzoek na verontrustende signalen:...

23 december 2021

Fiets voor Samad

Hijman Schoonmaakartikelen B.V. doet aan social return. Deze vult de schoonmaakgroothandel in met Everyday Heroes. Zo heeft Hijman bijvoorbeeld bijgedragen aan een elektrische fiets voor Samad, zodat hij makkelijker zijn...

12 november 2021

Het is feest! Beercoo bestaat 35 jaar

Met een ondernemersplan op 2 A4’tjes startte Patrick de Beer 35 jaar geleden met Beercoo. Zijn droom werd ondanks tegenslagen werkelijkheid. Samen met broer Vincent bouwde hij waardevolle relaties...

25 februari 2025

Henk van Eijk (Breedweer) helpt Team Leeuwarden met schoonmaak

“Goedemorgen, welkom in het mooie gemeentehuis van Leeuwarden!” Met een stralende glimlach schudt ambulant objectleider Veronique de hand van directeur Henk van Eijk van Breedweer Facilitaire Diensten. Het Team...

12 november 2021

Zeepboek van Werfzeep

Het zeepatelier van Werfzeep bevindt zich aan de Westerkade in hartje Utrecht. Met een klein zeepteam maken zij hier alle zepen met de hand. Hun 10-jarig jubileum vieren zij...

14 maart 2022

NS Stations continueert samenwerking ICS Groep

NS Stations gunt de Europese aanbesteding voor het schoonmaakonderhoud van 138 stations aan facilitair dienstverlener ICS Groep. Het contract gaat per 1 juli 2022 in voor een periode van...

22 februari 2022

Gerard Spoor (Carling Opleiding en Qualis Insight) overleden

Aangeslagen en ontdaan bereikt ons het bericht dat Gerard Spoor, directeur van Carling Opleidingen en co-founder van Qualis – Insight into Quality, op 20 februari 2022 op 61-jarige leeftijd...

04 februari 2023

#FAVORITES Podcast over The Ocean Clean-up

Het plasticvrij maken van de oceanen begint niet op zee, maar in het lab. Head of Research Laurent Lebreton vertelt vanuit Nieuw-Zeeland hoe onderzoek en datagestuurde wetenschap de basis...

08 december 2025

Student vraagt met masterproject aandacht voor schoonmakers

Onzichtbare mensen op de campus een gezicht geven, dat is wat masterstudent Industrial Design Jens Vervoort met zijn eindproject wilde bereiken. Hij besloot daarvoor de schoonmakers van Asito te...

17 april 2024

Schoonmaakbedrijf CSU versnelt datagedreven schoonmaak met Hi Five

Schoonmaakbedrijf CSU biedt een innovatieve dienstverlening aan, waarbij zij gebruik maakt van het digitale platform Hi Five. Met Hi Five zijn de CSU schoonmaakmedewerkers in staat de optimalisatie- en...