3 januari 2022

Efficiency en tijdsbesparing: digitalisering is hot

Digitalisering. Je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Welke digitale systemen, apps en platforms zijn populair in schoonmaakland? Wat levert het op? En vinden ondernemers het de investering waard? Schoonmaakjournaal vroeg het aan drie schoonmaakbedrijven.

 

“apps en systemen nemen ons veel werk uit handen”

Mathijs Plompen, projectmanager bij Toekomst Schoonmaakbedrijven: “We vinden het belangrijk dat we zowel onze klanten als medewerkers goed kunnen faciliteren, daarom hebben we gekozen voor de digitale oplossingen van i8, FacilityApps, WhiteVision en de software van Nocore. Deze apps en systemen nemen ons veel werk uit handen. Zo kan een leidinggevende op locatie met FacilityApps makkelijk en efficiënt zijn administratie doen, bijvoorbeeld door met de app op zijn mobiel een offerte uit te brengen of een kwaliteitscontrole uit te voeren. Natuurlijk betekent een nieuwe app of systeem meestal wel dat je eerst een financiële investering doet, maar het levert uiteindelijk een hoop efficiency op. We zijn daarnaast bezig met pilots waarin we schoonmaakrobots inzetten, want ook dat scheelt tijd. Een medewerker kan op het moment dat de robot staat te vegen bijvoorbeeld het sanitair schoonmaken. Natuurlijk zal een robot de mens nooit helemaal kunnen vervangen. Al was het maar omdat hospitality ook heel belangrijk is.”

“digitalisering zorgt ervoor dat er minder fouten worden gemaakt”

Tamara Ossel, manager bedrijfsvoering bij Ossel Schoonmaakbedrijven: “Ons bedrijf doet op steeds meer vlakken aan digitalisering. Zo werk ik graag met Adobe Professional. Handig om met dit programma digitaal een contract te ondertekenen en dan naar een klant of medewerker te mailen. Daarnaast gebruiken we WhiteVision om inkoopfacturen makkelijk en eventueel op locatie digitaal te verwerken, Nocore Facilitair voor onder meer de verloning en binnenkort starten we ook met FacilityApps. Digitalisering zorgt ervoor dat er minder fouten worden gemaakt. Ook is het handig dat alles zich op een plek bevindt en je altijd inzicht hebt in je cijfers zodat je eerder kunt bijsturen. En je kunt er een stuk sneller mee werken. Vroeger moest je bijvoorbeeld voor je bankzaken een overschrijfformulier invullen en per post versturen, nu gaat dit dankzij online bankieren allemaal digitaal. Wij willen volgend jaar weer twintig procent groeien en de tijd die dankzij digitalisering vrijkomt kan je mooi aan zaken besteden om die groei te realiseren.”

“je kunt makkelijker op afstand werken en het maakt het werk beter controleerbaar”

Joris Veens, directeur van QPC Schoonmaak: “Wij gebruiken twee systemen, Nocore Facilitair voor onder meer verloning en facturatie en Leviy, een platform voor schoonmaak en facilitymanagement. Met deze app kan je onder meer checklisten maken en jezelf digitaal afmelden, ideaal wanneer een medewerker op een onbemande locatie is. We hebben voor digitalisering gekozen omdat het papier scheelt, efficiënter is, je er makkelijk mee op afstand kunt werken en het maakt het werk beter controleerbaar. Een papieren bon of loonstrook kan kwijtraken, terwijl dat met een app niet snel zal gebeuren. En omdat in het systeem van Nocore de uren van te voren worden ingevuld, kan er geen overschrijding plaatsvinden zonder een opmerking toe te voegen. Op die manier zijn extra uren beter te verantwoorden. Ik hou alle digitale en AI-trends natuurlijk in de gaten, maar niet alles, zoals bijvoorbeeld grote robots, is voor ons bedrijf en de soort locaties waar we werkzaam zijn geschikt. Eigenlijk zijn we dus goed voorzien en ben ik tevreden met de investeringen die we op dit vlak hebben gedaan.”

Conclusie: digitalisering betekent voor deze bedrijven efficiency, minder fouten, voortgang én groei.

Geldt deze conclusie ook voor jouw bedrijf? Of wil jij andere inzichten van digitalisering en robotisering delen met de bezoekers van Schoonmaakjournaal? Stuur ons een bericht en wij bellen je om jouw verhaal te horen! [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 december 2021

Team dove schoonmakers wint Raket Award 2021

Jaarlijks wordt de Raket Award uitgereikt. Een prijs voor de organisatie die zich inzet voor het creëren van een inclusieve werkplek. Dit jaar won Schoonmaakbedrijf Hettema-Service uit Mijdrecht de...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

22 november 2023

Gezocht: HR-professionals voor verbeteren positie vrouwen op arbeidsmarkt

Voor een onderzoek naar de economische zelfstandigheid van vrouwen op de arbeidsmarkt worden HR-professionals van bedrijven gezocht. De onderzoekers willen van gedachten wisselen over hoe de positie van vrouwen...

07 november 2023

FMG-symposium over verduurzaming zorg: “Pak je kans om zelf aan het stuur te blijven”

“We staan voor een enorme uitdaging. ToekomstProef biedt concrete handvatten waarmee zorgorganisaties en marktpartijen het eten en drinken in de zorg kunnen gaan verduurzamen”, vertelt Rudi Crabbé, initiator van...

10 mei 2022

Smart deurklink verkleint de kans of ziektes

Meer mensen gaan naar kantoor en het creëren van een veilige werkomgeving blijft dan ook nog steeds cruciaal. Zieke werknemers kosten bedrijven immers geld. Hoe zorgen we er met...

24 november 2023

#FILMFRIDAY: Gom vindt robots van toegevoegde waarde

Robotisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaakbranche. Gom weet dit en past dit toe. Een gloednieuwe video laat zien wat de visie van Gom op het...

16 februari 2022

De 12 beste YouTubefilmpjes over social media voor jouw bedrijf

Hoe pak je het nou aan met die stories op Instagram? Hoe werkt adverteren op Facebook? Wat kan je als bedrijf met TikTok? En op welke manier zet je...

09 januari 2024

Schrijf je in voor de beursbeleving van Interclean Amsterdam

De inschrijving voor Interclean Amsterdam is geopend. Ben jij er bij? Deze mega schoonmaakbeurs vindt plaats op 14 tot en met 17 mei 2024 in RAI Amsterdam. De organisatie...

28 maart 2024

Van onzekerheid naar zekerheid: mkb kopen of verkopen?

Jagen, jagen, jagen. Vragen, vragen, vragen. “Het is druk. De portemonnee wordt open getrokken. In 2024 zijn tot nu toe 15% meer mkb-bedrijven overgenomen en 20% meer kopers in...

13 februari 2023

IWG verlengt en breidt samenwerking met Effektief uit

IWG is sinds 1 juli 2021 opdrachtgever van Effektief. De facilitair dienstverlener is er blij mee: “We zijn zeer verheugd en erg trots dat we onze samenwerking met IWG...