3 januari 2022

Efficiency en tijdsbesparing: digitalisering is hot

Digitalisering. Je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Welke digitale systemen, apps en platforms zijn populair in schoonmaakland? Wat levert het op? En vinden ondernemers het de investering waard? Schoonmaakjournaal vroeg het aan drie schoonmaakbedrijven.

 

“apps en systemen nemen ons veel werk uit handen”

Mathijs Plompen, projectmanager bij Toekomst Schoonmaakbedrijven: “We vinden het belangrijk dat we zowel onze klanten als medewerkers goed kunnen faciliteren, daarom hebben we gekozen voor de digitale oplossingen van i8, FacilityApps, WhiteVision en de software van Nocore. Deze apps en systemen nemen ons veel werk uit handen. Zo kan een leidinggevende op locatie met FacilityApps makkelijk en efficiënt zijn administratie doen, bijvoorbeeld door met de app op zijn mobiel een offerte uit te brengen of een kwaliteitscontrole uit te voeren. Natuurlijk betekent een nieuwe app of systeem meestal wel dat je eerst een financiële investering doet, maar het levert uiteindelijk een hoop efficiency op. We zijn daarnaast bezig met pilots waarin we schoonmaakrobots inzetten, want ook dat scheelt tijd. Een medewerker kan op het moment dat de robot staat te vegen bijvoorbeeld het sanitair schoonmaken. Natuurlijk zal een robot de mens nooit helemaal kunnen vervangen. Al was het maar omdat hospitality ook heel belangrijk is.”

“digitalisering zorgt ervoor dat er minder fouten worden gemaakt”

Tamara Ossel, manager bedrijfsvoering bij Ossel Schoonmaakbedrijven: “Ons bedrijf doet op steeds meer vlakken aan digitalisering. Zo werk ik graag met Adobe Professional. Handig om met dit programma digitaal een contract te ondertekenen en dan naar een klant of medewerker te mailen. Daarnaast gebruiken we WhiteVision om inkoopfacturen makkelijk en eventueel op locatie digitaal te verwerken, Nocore Facilitair voor onder meer de verloning en binnenkort starten we ook met FacilityApps. Digitalisering zorgt ervoor dat er minder fouten worden gemaakt. Ook is het handig dat alles zich op een plek bevindt en je altijd inzicht hebt in je cijfers zodat je eerder kunt bijsturen. En je kunt er een stuk sneller mee werken. Vroeger moest je bijvoorbeeld voor je bankzaken een overschrijfformulier invullen en per post versturen, nu gaat dit dankzij online bankieren allemaal digitaal. Wij willen volgend jaar weer twintig procent groeien en de tijd die dankzij digitalisering vrijkomt kan je mooi aan zaken besteden om die groei te realiseren.”

“je kunt makkelijker op afstand werken en het maakt het werk beter controleerbaar”

Joris Veens, directeur van QPC Schoonmaak: “Wij gebruiken twee systemen, Nocore Facilitair voor onder meer verloning en facturatie en Leviy, een platform voor schoonmaak en facilitymanagement. Met deze app kan je onder meer checklisten maken en jezelf digitaal afmelden, ideaal wanneer een medewerker op een onbemande locatie is. We hebben voor digitalisering gekozen omdat het papier scheelt, efficiënter is, je er makkelijk mee op afstand kunt werken en het maakt het werk beter controleerbaar. Een papieren bon of loonstrook kan kwijtraken, terwijl dat met een app niet snel zal gebeuren. En omdat in het systeem van Nocore de uren van te voren worden ingevuld, kan er geen overschrijding plaatsvinden zonder een opmerking toe te voegen. Op die manier zijn extra uren beter te verantwoorden. Ik hou alle digitale en AI-trends natuurlijk in de gaten, maar niet alles, zoals bijvoorbeeld grote robots, is voor ons bedrijf en de soort locaties waar we werkzaam zijn geschikt. Eigenlijk zijn we dus goed voorzien en ben ik tevreden met de investeringen die we op dit vlak hebben gedaan.”

Conclusie: digitalisering betekent voor deze bedrijven efficiency, minder fouten, voortgang én groei.

Geldt deze conclusie ook voor jouw bedrijf? Of wil jij andere inzichten van digitalisering en robotisering delen met de bezoekers van Schoonmaakjournaal? Stuur ons een bericht en wij bellen je om jouw verhaal te horen! [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 maart 2024

Podcast Kraakhelder geeft inclusieve (schoonmaak-)arbeidsmarkt een gezicht

Breedweer Facilitaire Diensten, een social enterprise die schoonmaak gebruikt als middel om impact te maken, lanceert op 7 maart 2024 de podcastserie ‘Kraakhelder’. Inge Diepman praat in de zesdelige...

04 augustus 2023

85.000 schoonmaak-vak-diploma’s en meer……

In de afgelopen vier maanden heeft het RAS-Examenbureau bijna 2.500 mensen kunnen feliciteren met hun behaalde examen. Zij kunnen zich met recht een vak-schoonmaker noemen. Terecht, want schoonmaken is...

30 maart 2022

Groen is goed doen

Bij Carel Lurvink gaan duurzaam ondernemen en bedrijfseconomisch rendement hand in hand. Voor deze schoonmaakgroothandel hoort maatschappelijk verantwoord ondernemen bij een professionele en duurzame vorm van ondernemerschap. Dat komt...

29 juli 2024

Blog Topsport en Schoonmaak: 2 werelden van doorzettingsvermogen én inspiratie

Esther van her Lelie (Hoofdredacteur Schoonmaakjournaal) blogt over de paralel tussen topsport en schoonmaak. "Deze zomer zijn er veel sportieve hoogtepunten. Zo leefden we intensief mee met het Oranje...

15 september 2022

UL-Team lanceert nieuwe opleiding: Vitaliteit en Duurzame inzetbaarheid

Vers van de pers: Ul-Team lanceert haar training Vitaliteit en Duurzame inzetbaarheid. Een nieuwe, interactieve training die verder gaat dan alle andere opleidingen, een combinatie van ergonomie, gezonde leefstijl...

24 april 2023

Blog: De mens en efficiency

In nagenoeg alle arbeidsmarkten is een tekort aan arbeidskrachten, van theoretisch opgeleiden tot praktisch opgeleiden arbeidskrachten. Toch moet het werk worden gedaan en zo ook in de schoonmaak. Hoe...

23 maart 2022

Koning Rex dealt met groot en complex

Na de vriendelijke Leobot-familie is het tijd voor een enorme krachtpatser. Fabrikant Lionsbot introduceert namelijk de koning van de schoonmaakrobots: Rex. Deze kingsize autonome schrobzuigrobot is ontworpen voor schoonmaak...

29 juli 2024

NOS journaal in makkelijke taal

Vanaf 2 september 2024 maakt de NOS een nieuw televisiejournaal. Het heet het 𝐍𝐎𝐒 𝐉𝐨𝐮𝐫𝐧𝐚𝐚𝐥 𝐢𝐧 𝐌𝐚𝐤𝐤𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤𝐞 𝐓𝐚𝐚𝐥 en is elke werkdag te zien om 17.00 uur op NPO...

27 oktober 2021

Schoon verlangen

Als onderdeel van het project ‘Kunst in tijden van Corona’ is nu in het Amsterdam UMC deze rolkoffer van ca 70kg Dove Regular Cream zeep te zien,  gemaakt door...

28 januari 2022

Versoepeling quarantaineregels voor schoonmakers

Het kabinet heeft besloten om voor werknemers in essentiële bedrijfsprocessen, zoals de schoonmaak, de quarantaineregels te versoepelen. Schoonmakend Nederland bericht over deze versoepeling die geldt vanaf 26 januari en...