7 december 2018

Hago wint European Excellence Award in viral communications

De Koningsdagactie van Hago krijgt Europese lof tijdens de uitreiking van de prestigieuze awards voor PR en communicatie in Europa. Ruim een maand geleden werd bekend dat Hago, in samenwerking met communicatiebureau LEWIS en powerplatform RUMAG, werd genomineerd voor een European Excellence Award in de categorie ‘Viral Communications’. Het is de eerste keer dat Hago een European Excellence Award nominatie ontvangt. Gisteren werd bekend dat Hago de prijs mee naar huis mag nemen en andere grote namen achter zich laat. Denise Vrouenraets (Hago) en Vincent van Nunen (LEWIS) namen de award namens de verschillende partijen in ontvangst.

‘Laat de leeuw niet in zijn shitzooi staan”
Op Koningsdag werden door heel Nederland tienduizenden RUMAG-shirts uitgedeeld met onder andere deze kreet in ruil voor een post op social media met de hashtag #schoonisvaniedereen. Op deze manier wil Hago op ludieke wijze aandacht vragen voor een schoon Nederland. De onderliggende gedachte van deze actie was om op een positieve manier een sponsorbedrag bij elkaar te krijgen voor de Daniel den Hoed stichting, immers werd voor elk uitgedeeld T-shirt namens Hago een bedrag gedoneerd.

Viral Communications
Al sinds 2007 rijkt de European Excellence Awards jaarlijks prijzen uit voor de meest originele acties en campagnes in verscheidene categorieën, waaronder Viral Communications. Winst in deze categorie zegt met name veel over het effect van de actie en hoe zich deze door het land heeft verspreid.
Door samen te werken met contentplatform RUMAG, met een groot bereik onder de doelgroep en door het inzetten van de hashtag: #schoonisvaniedereen, is de actie met name op sociale media goed zichtbaar. Maar liefst 75.000 duimen gingen omhoog om de actie te ‘liken’ en de video van RUMAG werd door duizenden mensen bekeken. In totaal zijn op koningsdag 3,5 miljoen mensen live- en 1,5 miljoen mensen online bereikt met de oproep om Nederland schoon te houden. Daarmee mogen we deze actie met recht als ‘viral’ bestempelen!

Winst
Op donderdag 6 december werd de uitreiking groots gevierd tijdens het European Excellence Awards gala in Dublin. Een team van afgevaardigden van de verschillende partijen vloog vol goede hoop naar Ierland om vandaag terug te vliegen met een award op zak.

Uiteindelijk is met de actie een flinke impact gemaakt op het bewustzijn van een schoon Nederland. Een impact die Hago in 2019 en de verdere toekomst wederom als doelstelling neemt. Als resultaat heeft de Daniel den Hoed stichting een mooie donatie ontvangen van 15.000 euro voor hun missie om ‘Kanker Kansloos’ te maken.

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 februari 2023

Blog: ‘Minder schoonmakers, maar niet minder mensen die het zouden kunnen’

“In het artikel “Minder schoonmakers maar niet minder werk” van 31 januari 2023 werd het alom en gevreesde feit beschreven, dat het aantal schoonmaakmedewerkers met 10% is gedaald in...

04 juli 2019

Katrin inspiratietafel Slimme toiletruimtes: is digitalisering nog weg te denken?

Connecting the world: dat is het gedachtegoed van digitalisering. Maar ervaring leert dat dat niet altijd – of eigenlijk vaak niet – het geval is. Veel dienstverlenende bedrijven werken...

13 december 2023

Van nertsenfokken naar schoonmaakmiddel maken

De ondernemer.nl publiceerde op 8 december 2023 een artikel over Jan Bosch. Een voormalig nertsenfokker die nu aandrijflijnen voor voertuigen ontwikkeld en een schoonmaakmiddel produceert. Lees waarom hij deze...

19 november 2025

Hans Miete nieuw Algemeen Directeur Vebego Cleaning Services

Hans Miete treedt op 1 december 2025 in dienst bij Vebego Cleaning Services, waar hij per 1 januari 2026 de verantwoordelijkheden van interim algemeen directeur Jeanine Holscher overneemt. Hans...

13 september 2022

Atir lanceert nieuw Contract Management Programma

Adviesbureau Atir lanceert een nieuw Contract Management Programma waarmee organisaties maximale waarde uit hun schoonmaakcontract halen en risico’s beter beheersbaar worden. Daarbij maakt Atir gebruik van haar innovatieve software...

09 december 2021

‘De schoonmaakwereld mag best wat minder bescheiden zijn’

Robert Stelling werkt al bijna tien jaar bij RAI Amsterdam waar hij verantwoordelijk is voor de organisatie van de internationale schoonmaakvakbeurs Interclean. ‘We hopen vooral waarde toe te voegen...

21 november 2025

Asito viert 36 mijlpalen van 36 collega’s

Op 14 november 2025 organiseerde Asito haar jubilarissenviering . Het Asito stadion was die vrijdag gevuld met jubilarissen en hun partners die al jarenlang hét verschil maken. Tijdens dit...

04 februari 2023

#FAVORITES Podcast over The Ocean Clean-up

Het plasticvrij maken van de oceanen begint niet op zee, maar in het lab. Head of Research Laurent Lebreton vertelt vanuit Nieuw-Zeeland hoe onderzoek en datagestuurde wetenschap de basis...

10 februari 2022

Betrek branchegenoten en blijf ons verrassen!

Edgar van Engelen schrijft met enige regelmaat blogs voor Schoonmaakjournaal. Een initiatief dat tien jaar geleden startte bij ons platform. Hij kijkt met veel plezier terug op 10 jaar...

17 februari 2022

Versoepeling coronabeleid thuiswerken vraagt om duidelijke afspraken

Het thuiswerkadvies wordt gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar na een periode van twee jaar thuiswerken zal het voor veel medewerkers even wennen zijn om...