16 november 2021

Schoon Genoeg

Tugrul Çirakoglu van schoonmaakbedrijf Frisse Kater brengt een boek uit: Schoon Genoeg. Over de verborgen wereld achter het schoonmaken van extreme situaties zoals een suïcide, zware vervuiling door verwaarlozing en lijkvinding.

Over Tugrul
Als hij na zijn afstuderen op elke sollicitatiebrief een standaardafwijzing krijgt, besluit Tugrul Çirakoglu voor zichzelf te beginnen. Zijn bedrijf, Frisse Kater, richt zich in eerste instantie op het schoonmaken na huisfeesten, maar al snel zoekt hij naar grotere uitdagingen. Die vindt hij in het reinigen na extreme en uitzonderlijke omstandigheden, zoals een suïcide, zware vervuiling door verwaarlozing en lijkvinding. De situaties die hij aantreft benadert hij met professionele distantie, maar dat is lastiger met de verhalen erachter. Het verdriet, de ellende en de eenzaamheid laten hem moeilijk los en dit boek is dan ook een pleidooi om in onze samenleving elkaar beter in de gaten te houden en voor elkaar te zorgen.

Zomergast
In 2019 interviewde onze redactie de in Amsterdam geborgen Tugrul als één van onze zomergasten en fan van ons jongerenplatform #FMNextGen. Toen had hij 10,8K volgers op Facebook en 35 vlogs op YouTube. Inmiddels is zijn fanclub gegroeid naar 13K volgers op Facebook, 6,5K volgers op Instagram, 78 vlogs op Youtube met 6K tot 260K views, wekelijkse columns in Het Parool, verscheen in 2020 de vierdelige docuserie ‘Niet normaal vies – De wereld van schoonmaker Tuğrul’ – bij BNNVARA op NPO 3 en volgt in maart 2022 een eigen boek.

Schoon Genoeg
Het boek Schoon Genoeg verschijnt op 8 maart 2022. Klik hier om alvast een exemplaar te reserveren.

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 december 2021

‘Mopboy’ steelt show bij basketbal

Dat schoonmaken topsport is, blijkt uit de acties van de schoonmaker op de foto. Als ‘mop boy’ zorgt hij voor puur entertainment tijdens de basketbalwedstrijd tussen Kaapverdië en Nigeria...

08 maart 2022

Bedrijven van overleden Gerard Spoor gaan door

Carling Opleidingen, Qualis Insight to Quality, LOSK en Keurmerk Verantwoord Schoon: de vier bedrijven en diensten van Gerard Spoor gaan door. De op 20 februari 2022 overleden passievolle en...

03 januari 2022

Efficiency en tijdsbesparing: digitalisering is hot

Digitalisering. Je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Welke digitale systemen, apps en platforms zijn populair in schoonmaakland? Wat levert het op? En vinden ondernemers het de investering...

05 december 2022

‘Wij brengen de wc naar de cloud’

Een kantoorgebouw dat uitgerust is met de wc-technologie van het Antwerpse IPEE bespaart 40 à 60 procent water per maand. Bovendien geeft deze technologie inzicht in het gebruik waardoor...

17 september 2025

CSS Schoonmaakdiensten wordt Coppejans Schoonmakers

CSS Schoonmaakdiensten gaat verder onder een nieuwe naam: Coppejans Schoonmakers. Een handelsnaam die de rijke geschiedenis van het familiebedrijf eert en tegelijk de toekomst omarmt. Voor klanten en partners...

05 november 2018

Eerste elektrische bestelwagen in Nederland gaat rijden voor Gom

Een opvallende uitbreiding van het wagenpark bij Gom: het schoonmaakbedrijf gaat rijden met de eerste elektrische bestelwagen in Nederland. De bedrijfswagen is bedoeld voor Gom Specialistische Reiniging, dat de...

04 juni 2019

Top 5 meest populair in mei

Tussen de uitdagende blogging-aftrap Crazy about cleaning op 1 mei en de afsluitende Week van de Circulariteit van 27 tot en met 31 mei barstte de maand mei van...

07 juli 2025

Blog Esther van der Lelie (Schoonmaakjournaal): Zet schoonmakers aan de ontwikkeltafel bij innovaties

Als hoofdredacteur van Schoonmaakjournaal volg ik dagelijks het nieuws uit de branche. Ik spreek ondernemers, leveranciers, luister naar schoonmakers en ontvang persberichten vol veelbelovende termen: AI, circulair, touch-free, datagedreven....

16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering...

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...