8 februari 2022

Branchevereniging SieV viert met trots haar 2e lustrum!

TOEN: “Vast staat dat wij in 5 jaar tijd van ‘Sjors van de Rebellenclub’ naar een solide mkb-branchevereniging zijn gegroeid. Toen met meer dan 160 leden en groeiende is er geen sprake meer van de ‘Tegenpartij’, maar van een mkb-vereniging die klaar is voor zijn verantwoordelijkheden.” Dat schreef voorzitter Maurice Rutgrink op 4 februari 2017 in aanloop naar de eerste lustrumviering van SieV, Schoonmaken is een Vak. NU: Die verantwoordelijkheden heeft SieV genomen, want deze branchevereniging is de afgelopen 2 jaar sterk geprofessionaliseerd dankzij de 4 schoonmaakondernemers die momenteel het bestuur vormen, het huidige SieV Bestuursbureau, diverse informatieloketten én haar 230 leden. Zij staan met de voeten in de klei; dat voel je, dat proef je. Het tweede lustrum komt eraan: op 21 maart bestaat SieV 10 jaar. Een feestelijke gelegenheid om met het bestuur in gesprek te gaan.

“Samenwerken, samen leren, samen groeien, samen delen. De leden zijn onze basis en ons succes”, reageren de bestuursleden Maurice Rutgrink, Laetitia Simonis, Frank Verberne en Antoine Verhoef op de vraag: waar staat SieV voor? “Door kennis te delen en onze gesprekken met en tussen de leden kunnen we groeien en beter op de markt inspelen.”

Samen sterk
De saamhorigheid tussen leden is in de loop der jaren gegroeid. Zo ook versterken de contacten met de RAS en de vakbonden FNV en CNV. “We zijn een serieuze en stabiele vereniging. We zijn actief. We zitten in twee commissies van de Codekamer en in een RAS-klankbordgroep voor de ‘werkgevers app’. Het fijne is dat we ook in de coronatijd, die nu al twee jaar duurt, toch het contact met onze leden hebben weten te behouden. Bijvoorbeeld via webinars en online ALV’s, maar ook gewoon door ze persoonlijk te spreken.”

Een bestuurslid vult aan: “De tijd dat we een branchevereniging nodig hadden om informatie over en uit de markt te krijgen, is voorbij. Internet biedt nu alles. De meerwaarde van een branchevereniging zit ‘m nu in het kunnen sparren, samenwerken en elkaar helpen. Zo deden we recent een oproep op het SieV forum voor een opdracht voor de schoonmaak van vakantiebungalows verdeeld over Nederland.”

Wat wil SieV bereiken?
Met 230 leden pakt SieV een mooi marktaandeel van zo’n 50; een feitje waar het bestuur uiteraard trots op is en wat smaakt naar meer. “De schoonmaak telt zo’n 3400 mkb-bedrijven, blijkt uit de recente sectoranalyse Ode aan het mkb: de brede basis van de schoonmaakbranche. De marktleiders genereren circa de helft van de omzet in de schoonmaakbranche, de mkb’ers de andere helft. Het is voor ons een mooie uitdaging om meer bedrijven bij SieV te betrekken, bekendheid onder de hardwerkende en vaak onzichtbare schoonmaakbedrijven is onze doelstelling.”

10 jaar SieV
Terugkijkend naar 10 jaar SieV en haar doelen is het SieV-Keurmerk het paradepaardje. “Het SieV-Keurmerk is een van de eerste doelen die al in ons oprichtingsjaar 2012 hebben bereikt. We wilden en willen bedrijven in de schoonmaakbranche de mogelijkheid geven om zich positief en transparant te onderscheiden van minder presterende branchegenoten. Wij geloven in de kracht van de mkb’er én van een keurmerk. Het SieV-Keurmerk is een praktisch en betaalbaar certificaat met realistische doelen: herkenning, onderscheid, objectiviteit, kwaliteit en betrouwbaarheid. Het SieV-Keurmerk past bij alle typen schoonmaak(gerelateerde) bedrijven en de praktische opzet maakt het extra aantrekkelijk voor het mkb. In onze gesprekken met potentiële opdrachtgevers zien we dat een keurmerk en het ondertekenen van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag steeds meer meeweegt”, legt het bestuur uit.

Een pijnpunt is dat SieV nog steeds geen partner aan de cao-onderhandelingstafel mag zijn. “We hebben het mkb wel meer in beeld gekregen en er wordt nu meer rekening gehouden met het mkb, zoals de 7,5%-regeling. Vorig jaar hebben we samen met onze leden het SieV Cao Witboek opgesteld. Uiteraard waren de onderhandelaars verrast en niet blij, dat we dit witboek al voor de onderhandeling publiceerden. Voor de volgende keer gaan we ervan uit, dat we aan tafel zitten om onze punten te kunnen bespreken.”

Kentering marktgedrag
Trekken we de flashback breder naar de markt, dan zagen de bestuursleden in 10 jaar tijd de markt ook veranderen. “Er is een kentering in marktgedrag. Bij de overheid is inbesteding meer gebeurd en landelijke opdrachtgevers gaan steeds meer lokale spelers betrekken bij hun schoonmaak. Een jaar of vijf, zes geleden kwamen mkb’ers nauwelijks in beeld en waren bij de grote landelijke opdrachtgevers alleen de grote landelijke schoonmaakbedrijven in beeld. Aanbestedingen worden steeds meer toegankelijk gemaakt voor de regionale schoonmaakbedrijven en dito specialisten. De mkb’ers uit de regio, met meer betrokkenheid, korte lijnen en flexibiliteit.”

Op weg naar zichtbaarheid
“In de coronatijd zijn er zo’n 400.000 mensen uitgestroomd uit sectoren als horeca en zorg. Met de arbeidskrapte gaan we heel veel problemen krijgen”, klinkt het unaniem uit de bestuursleden annex schoonmaakondernemers. “De huidige generatie wil geen vastigheid, wat de vakbonden wel roepen, mensen willen flexibiliteit. 12,5 jaar in dienst wordt een unicum.”

“De mkb’er en het imago van de schoonmaakbranche verdienen meer respect”, sluit het SieV-bestuur af. “Mensen boeien en binden. Mkb’ers doen dat bijvoorbeeld door het sponsoren van sportclubs of nauwe contacten met plaatselijke instanties; er is veel meer betrokkenheid door samenwerkingen op lokaal niveau. SieV is ingericht als en voor mkb’ers. Met zo’n groot potentieel aan schoonmaak-mkb’ers is er genoeg ruimte voor de toekomst en de verdere doorontwikkeling van een brancheorganisatie die duidelijk op haar plek zit.”

Foto: Henk Snaterse

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 augustus 2022

Radboud Universiteit Nijmegen en Asito vernieuwen samenwerking

Asito heeft opnieuw de Europese aanbesteding voor schoonmaakonderhoud van Radboud Universiteit Nijmegen gegund gekregen. Glenn Timmer, salesconsultant bij Asito, en Femke van Groningen, contractmanager bij Radboud Universiteit Nijmegen, vertellen...

08 december 2022

Zo gaat de nieuwe, vrouwelijke generatie leiders maatschappelijke problemen te lijf

MT Sprout kopt vandaag met een artikel over de Young Captain Award. Met drie finalisten die allen Ondernemend, nieuwsgierig en verbindend zijn. Drie vrouwen die hun visie op het...

23 maart 2023

Schoonmakend Nederland organiseert ALV op 25 mei

Ben je lid van Schoonmakend Nederland? Heb je 25 mei al in de agenda staat voor de eerstvolgende Algemene Leden Vergadering? Donderdag 25 mei 2023 kunnen de leden van...

24 oktober 2023

EVENT: Captains of Cleaning Connect

Op 29 november 2023 is het zover: de derde editie van Captains of Cleaning Connect. Voor de derde keer op rij brengt de oranisatie alle Captains of Cleaning live...

25 mei 2020

OSB en ondernemers over corona-impact: de wereld draait door dankzij schoonmaak

“Complimenten voor de brancheorganisatie en ondernemers die zo snel konden schakelen, toen de intelligente lockdown werd afgekondigd. Schakelen naar de leden, de politiek”, reageert Jacco Vonhof aan de gesprekstafel...

16 augustus 2023

Samen meer duurzame impact maken

Wil jij met jouw bedrijf meer impact maken met jouw inkoop? Lees dan het recent uitgebrachte Sustainable Procurement Manifest — geinitieerd door SDG Nederland en GSES – Global Sustainable...

20 mei 2019

Kennisdagen vloeronderhoud Taski: “Een vloer is het visitekaartje, ga er goed mee om”

Kennis delen en zelf ervaren hoe je goed vloeronderhoud kunt uitvoeren. Deze thema’s staan centraal tijdens de Diversey/Taski Kennisdag. Op 16 mei vond de eerste bij Schwartzmans in Waalwijk plaats. Er...

09 maart 2025

Laat je op 2 april inspireren door Lode van Hattum (Rolling Sushi): “TikTok zorgde ervoor dat de verkoop van 50 naar 1000 stuks per dag ging”

Op woensdag 2 april is ondernemer Lode van Hattum (22) één van de sprekers tijdens het exclusieve FMNextGen diner bij UL-Team in Culemborg. Lode zal als jonge ondernemer de...

10 juli 2025

Maak kennis met nieuw lid FMNextGen: Leslie Okyere (NL Connekt)

Het jongerenplatform FMNextGen blijft groeien: ook Leslie Okyere, eigenaar van NL Connekt, heeft zich aangesloten. FMNextGen is het netwerk voor jonge professionals in de schoonmaak- en facilitaire branche –...

22 december 2023

#FotoFriday Een schoon Kerstfeest

Damsma Facilitaire Diensten wast in kerstsfeer de ramen. Directeur Jef Damsma vertelt hierover met een knipoog: “Deze week druk bezig met de glasbewassing in de stad waar de grootste...