8 februari 2022

Branchevereniging SieV viert met trots haar 2e lustrum!

TOEN: “Vast staat dat wij in 5 jaar tijd van ‘Sjors van de Rebellenclub’ naar een solide mkb-branchevereniging zijn gegroeid. Toen met meer dan 160 leden en groeiende is er geen sprake meer van de ‘Tegenpartij’, maar van een mkb-vereniging die klaar is voor zijn verantwoordelijkheden.” Dat schreef voorzitter Maurice Rutgrink op 4 februari 2017 in aanloop naar de eerste lustrumviering van SieV, Schoonmaken is een Vak. NU: Die verantwoordelijkheden heeft SieV genomen, want deze branchevereniging is de afgelopen 2 jaar sterk geprofessionaliseerd dankzij de 4 schoonmaakondernemers die momenteel het bestuur vormen, het huidige SieV Bestuursbureau, diverse informatieloketten én haar 230 leden. Zij staan met de voeten in de klei; dat voel je, dat proef je. Het tweede lustrum komt eraan: op 21 maart bestaat SieV 10 jaar. Een feestelijke gelegenheid om met het bestuur in gesprek te gaan.

“Samenwerken, samen leren, samen groeien, samen delen. De leden zijn onze basis en ons succes”, reageren de bestuursleden Maurice Rutgrink, Laetitia Simonis, Frank Verberne en Antoine Verhoef op de vraag: waar staat SieV voor? “Door kennis te delen en onze gesprekken met en tussen de leden kunnen we groeien en beter op de markt inspelen.”

Samen sterk
De saamhorigheid tussen leden is in de loop der jaren gegroeid. Zo ook versterken de contacten met de RAS en de vakbonden FNV en CNV. “We zijn een serieuze en stabiele vereniging. We zijn actief. We zitten in twee commissies van de Codekamer en in een RAS-klankbordgroep voor de ‘werkgevers app’. Het fijne is dat we ook in de coronatijd, die nu al twee jaar duurt, toch het contact met onze leden hebben weten te behouden. Bijvoorbeeld via webinars en online ALV’s, maar ook gewoon door ze persoonlijk te spreken.”

Een bestuurslid vult aan: “De tijd dat we een branchevereniging nodig hadden om informatie over en uit de markt te krijgen, is voorbij. Internet biedt nu alles. De meerwaarde van een branchevereniging zit ‘m nu in het kunnen sparren, samenwerken en elkaar helpen. Zo deden we recent een oproep op het SieV forum voor een opdracht voor de schoonmaak van vakantiebungalows verdeeld over Nederland.”

Wat wil SieV bereiken?
Met 230 leden pakt SieV een mooi marktaandeel van zo’n 50; een feitje waar het bestuur uiteraard trots op is en wat smaakt naar meer. “De schoonmaak telt zo’n 3400 mkb-bedrijven, blijkt uit de recente sectoranalyse Ode aan het mkb: de brede basis van de schoonmaakbranche. De marktleiders genereren circa de helft van de omzet in de schoonmaakbranche, de mkb’ers de andere helft. Het is voor ons een mooie uitdaging om meer bedrijven bij SieV te betrekken, bekendheid onder de hardwerkende en vaak onzichtbare schoonmaakbedrijven is onze doelstelling.”

10 jaar SieV
Terugkijkend naar 10 jaar SieV en haar doelen is het SieV-Keurmerk het paradepaardje. “Het SieV-Keurmerk is een van de eerste doelen die al in ons oprichtingsjaar 2012 hebben bereikt. We wilden en willen bedrijven in de schoonmaakbranche de mogelijkheid geven om zich positief en transparant te onderscheiden van minder presterende branchegenoten. Wij geloven in de kracht van de mkb’er én van een keurmerk. Het SieV-Keurmerk is een praktisch en betaalbaar certificaat met realistische doelen: herkenning, onderscheid, objectiviteit, kwaliteit en betrouwbaarheid. Het SieV-Keurmerk past bij alle typen schoonmaak(gerelateerde) bedrijven en de praktische opzet maakt het extra aantrekkelijk voor het mkb. In onze gesprekken met potentiële opdrachtgevers zien we dat een keurmerk en het ondertekenen van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag steeds meer meeweegt”, legt het bestuur uit.

Een pijnpunt is dat SieV nog steeds geen partner aan de cao-onderhandelingstafel mag zijn. “We hebben het mkb wel meer in beeld gekregen en er wordt nu meer rekening gehouden met het mkb, zoals de 7,5%-regeling. Vorig jaar hebben we samen met onze leden het SieV Cao Witboek opgesteld. Uiteraard waren de onderhandelaars verrast en niet blij, dat we dit witboek al voor de onderhandeling publiceerden. Voor de volgende keer gaan we ervan uit, dat we aan tafel zitten om onze punten te kunnen bespreken.”

Kentering marktgedrag
Trekken we de flashback breder naar de markt, dan zagen de bestuursleden in 10 jaar tijd de markt ook veranderen. “Er is een kentering in marktgedrag. Bij de overheid is inbesteding meer gebeurd en landelijke opdrachtgevers gaan steeds meer lokale spelers betrekken bij hun schoonmaak. Een jaar of vijf, zes geleden kwamen mkb’ers nauwelijks in beeld en waren bij de grote landelijke opdrachtgevers alleen de grote landelijke schoonmaakbedrijven in beeld. Aanbestedingen worden steeds meer toegankelijk gemaakt voor de regionale schoonmaakbedrijven en dito specialisten. De mkb’ers uit de regio, met meer betrokkenheid, korte lijnen en flexibiliteit.”

Op weg naar zichtbaarheid
“In de coronatijd zijn er zo’n 400.000 mensen uitgestroomd uit sectoren als horeca en zorg. Met de arbeidskrapte gaan we heel veel problemen krijgen”, klinkt het unaniem uit de bestuursleden annex schoonmaakondernemers. “De huidige generatie wil geen vastigheid, wat de vakbonden wel roepen, mensen willen flexibiliteit. 12,5 jaar in dienst wordt een unicum.”

“De mkb’er en het imago van de schoonmaakbranche verdienen meer respect”, sluit het SieV-bestuur af. “Mensen boeien en binden. Mkb’ers doen dat bijvoorbeeld door het sponsoren van sportclubs of nauwe contacten met plaatselijke instanties; er is veel meer betrokkenheid door samenwerkingen op lokaal niveau. SieV is ingericht als en voor mkb’ers. Met zo’n groot potentieel aan schoonmaak-mkb’ers is er genoeg ruimte voor de toekomst en de verdere doorontwikkeling van een brancheorganisatie die duidelijk op haar plek zit.”

Foto: Henk Snaterse

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 mei 2022

Schoonmaak in Volendam

Het magazine Vrouw, de bijlage van de Telegraaf, stond eerder in mei in het teken van Volendam. En daar kon Succes Schoonmaakbedrijf natuurlijk niet in ontbreken. Er stond een...

27 april 2022

Oproep treinschoonmakers Koningsdag

Neem op Koningsdag het afval mee de trein uit. Deze oproep doen de treinschoonmakers dit jaar aan de treinreizende feestvierders. Hago Rail Services meldt in haar nieuwsbericht dat Koningsdag...

08 maart 2022

Vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche

Het is internationale vrouwendag. Een mooi moment om daarom eens stil te staan bij de vrouwen in de branche. Hoe is het gesteld met de vrouwelijke medewerkers en ondernemers...

14 oktober 2021

Blog: De fakkel is overgedragen

Jaaaa, de fakkel is overgedragen: Schoonmaakjournaal heeft een nieuwe, trotse eigenaar. Waar ik 15 maanden geleden de naam van de pionierende online schoonmaakmedia van de hand deed, wordt het...

16 januari 2022

Een opgeruimd leven

Om goed te kunnen schoonmaken is een opgeruimd pand of bureau essentieel. Het opruimen is een taak voor de opdrachtgever of gebruikers van een pand. Toch helpen schoonmakers vaak...

04 juni 2019

Top 5 meest populair in mei

Tussen de uitdagende blogging-aftrap Crazy about cleaning op 1 mei en de afsluitende Week van de Circulariteit van 27 tot en met 31 mei barstte de maand mei van...

15 november 2018

NVZ schudt Nederland wakker voor verbeteren hygiëne in strijd tegen oprukkende antibioticaresistentie

Op 14 november publiceerde de branchevereniging voor de was- en reinigingsmiddelenindustrie in Nederland (NVZ) een persbericht met als titel ‘Alledaagse hygiëne moet beter in de strijd tegen de oprukkende...

26 november 2018

Carel Lurvink workshops: “Disposable cleaning voor hoge hygiënestandaarden”

De eerste workshops bij Carel Lurvink over disposable cleaning in november, waren een groot succes. Ruim 60 bezoekers kwamen naar de servicecenters in Enschede, Hilversum en Winschoten om zich...

11 mei 2022

Nasima el Bachiri-Ouamar: ‘mijn werk voelt niet meer als werken’

Nasima el Bachiri-Ouamar is eigenaar van vijf bedrijven in Almere en daarbuiten. Als kind droomde ze al van onafhankelijk en succesvol in het ondernemen zijn. Een weg met soms...

17 januari 2022

Oproep jubileum feiten & foto’s en meer…….

Oproep voor jubilarissen. We hangen de slingers alvast op, want in februari bestaat Schoonmaakjournaal 10 jaar. Dat gaan we natuurlijk vieren! Samen met de bezoekers van onze site en...