Blog: De schipper moet eens bakzeil halen
Stel, u bevindt zich in de situatie dat u de verantwoording hebt over een werknemer die speciale zorg nodig heeft. De werknemer beschikt over een uitgebreide gebruiksaanwijzing en het vergt u de nodige inspanning om hem in de gaten te houden. Het overkwam een niet nader te benoemen schoonmaakbedrijf. De meneer in kwestie overviel me met zijn oplossing, waarover hij letterlijk citeerde: “Dit bleek de ideale uitkomst”.
De werkgever had naast de zorg voor deze werknemer nog vele andere taken die hij onmogelijk kon combineren. Daarom besloot de werkgever contact op te nemen met een SW-bedrijf. Tot op de dag van vandaag bleek dit een perfecte oplossing. Het SW-bedrijf maakte kennis met de jongeman en tot op de dag van vandaag werkt hij met veel plezier bij dit bedrijf.
Stel, u bevindt zich in de situatie dat u in schoonmaakland schoonmaakbedrijven vertegenwoordigt van groot tot klein. U hebt de verantwoording over het mkb en over de grote bedrijven tot de ‘big five’ aan toe. Het vergt de nodige inspanning het mkb een podium te geven, aangezien de belangen vaak recht tegenover de belangen van de grotere bedrijven staan. Het ouderwetse weegschaaleffect treedt op: u legt aan de ene kant bij, maar schiet aan de andere kant tekort. De situatie wordt met de dag lastiger.
Maar dan is daar de moderne tijd, het is inmiddels 2019 en de ouderwetse weegschaal wordt vervangen. U besluit mkb branchevereniging SIEV met meer dan 200 aangesloten schoonmaakbedrijven te erkennen als mkb branchevereniging en in harmonie met hen te zoeken wat goed voor de branche is. Op deze manier kunnen er twee afzonderlijke weegschalen naast elkaar bestaan, waarbij een ieder één groep werkgevers volledig kan vertegenwoordigen.
Of die erkenning nou vandaag plaatsvindt of als het moet, omdat SIEV straks de meeste werkgevers vertegenwoordigt, op een dag zeggen we allemaal: “Dit bleek de ideale uitkomst”.
Martin Bogers,
accountmanager Keurmerk Nederland
Regelmatig blogt Martin voor Schoonmaakjournaal. Dit is een van zijn succes blogs:
https://schoonmaakjournaal.nl/columns/column-prijs-succes-is-weg-naar-succes/