1 mei 2019

Blog: Ben jij crazy about cleaning?

Hou jij van je werk? Ben jij trots op wat je doet? Ik ben zeker blij met mijn werk en wil het iedere dag nog beter doen. Het is fijn werken in de schoonmaakbranche en ik word er happy van als we met ons bedrijf het werk voor schoonmakers prettiger kunnen maken, zodat ook zij iedere dag een fijne werkdag beleven en trots zijn op hun inzet en het resultaat. Dat zij met een smile op het gezicht aan de slag gaan en zo voor een mooie uitstraling van het vak zorgen.

We hebben allemaal onze mond vol dat de schoonmaak een positiever imago naar buiten moet krijgen. Schoonmaak is niet sexy, dat is ook geen realistisch doel. Ik denk wel dat we met z’n allen het schoonmaakwerk leuker kunnen maken, dat we er allemaal trots op mogen zijn en dat wij en de mensen om ons heen ervan gaan houden. Ik wil graag iedereen ‘crazy about cleaning’ maken. Hoe? Samen!

Bij schoonmaak wordt vaak gedacht aan ‘sloven’ met zware emmers water en grote machines in de donkere avonduren. Dat is het allang niet meer; we hebben zoveel slimme systemen, waarmee we de dagelijkse schoonmaaktaak prettig, licht en gemakkelijker kunnen maken. Voor een schoonmaker is het fijn werken met mooie en easy to use tools. En met een grote factor ‘satisfaction’, want je ziet vuil, haalt het eenvoudig weg en iedereen is blij. Door schoon te maken, komt schoonheid naar voren. Daar word je vrolijk van, krijg je energie van. Zeker als dit overdag gebeurt en dat de pandgebruikers jouw inzet zien. Overdag werken zou toch eigenlijk ‘gewoon’ moeten zijn, om een positieve beleving te kunnen creëren. Schoonmaker blij, pandgebruiker voelt zich goed verzorgd, opdrachtgever tevreden, en dat leidt tot meer aantrekkingskracht, groter aanbod van schoonmakers – wie wil nu niet in een positieve omgeving werken? – en minder zieken. We mogen best meer benadrukken dat we door goed schoonmaken, ziektes voorkomen.

Ik vind ook dat we moeten ophouden met schoonmakers ‘laagopgeleide medewerkers’ te noemen. Het zijn praktisch opgeleide mensen die werk doen die andere mensen niet kunnen doen. Ieder is uniek en specialist in zijn of haar eigen taken. De negatieve lading van de term ‘laagopgeleid’ frustreert en irriteert. Schoonmakers zijn praktische vakspecialisten die voor het well-being van onze maatschappij zorgen. Wat wil je nog meer?

Als we samen met fabrikanten, distributeurs, schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers de schoonmaak positief gaan laden, een soort movement creëren, dan maken we iedereen crazy about cleaning. Laat de schoonmakers hét visitekaartje zijn van gezondheid en schoonheid, uitgerust met slimme tools en duurzame, onschadelijke producten om het vak als hygiënespecialist met een smile uit te voeren. Om iedereen om hen heen prettig te laten voelen in een opgeruimde en schone omgeving. Daar ga ik voor! Dat is wat we met Greenspeed uitdragen, het werk vanuit essentie makkelijker maken en voor meer voldoening zorgen.

Ons salesteam is bijvoorbeeld dagelijks bezig om mensen te helpen in hun werk met de easy to use tools en duurzame producten die Greenspeed biedt. We geven training on the job en seminars om te laten zien dat de tools het werk licht maken. Onze producten mogen geen negatieve impact op mens en milieu maken. We hebben nu zelfs de Probio-range, die het milieu bevordert en veilig is in gebruik. Daarmee maken we schoonmakers en pandgebruikers blij. En daar ben ik gek op. Als jonge jongen ben ik ooit in de schoonmaakbranche begonnen, heb alle facetten van schoonmaken tot handelen geleerd en zet mijn kennis en ervaring nu voor de branche in als producent. En probeer zo iedereen crazy about cleaning te maken! Doe je mee?

Michel de Bruin,
directeur Greenspeed

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 augustus 2020

Slim en stijlvol schoonmaken met nieuwe uitblinker in duurzaamheid: Greenspeed C-Shuttle werkwagen

Greenspeed, producent van duurzame schoonmaakproducten en -systemen, brengt een nieuwe lijn van de populaire C-Shuttle op de professionele schoonmaakmarkt. Deze stijlvolle werkwagen is dan ook letterlijk een uitblinker in...

08 november 2018

Blog: Hoe blijven we voorop lopen?

Alpheios bestaat 60 jaar en dat betekent dat Alpheios Performance Solutions alweer 10 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan, richtte Alpheios een aparte consultancytak op die zich...

03 juli 2019

Blog: Een brug slaan

Hoe ga ik dit in hemelsnaam voor elkaar krijgen? Een duale opleiding afronden, mezelf bewijzen als facilitair manager, op mezelf gaan wonen en het hoogst haalbare vragen van mezelf...

19 februari 2022

Oh, wat een week (7)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 14 februari: Blog ‘Werkplezier……Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen in de lucht te houden. Verhogen...

22 februari 2019

Beercoo’s rayonleider Sam’s 6e vlog: opstart

Rayonleider Samantha maakt ook dit jaar weer nieuwe vlogs. Ditmaal vertellen zij en haar collega’s over wat er komt kijken bij het opstarten van de schoonmaakwerkzaamheden bij een nieuwe...

14 augustus 2019

Werkgeluk: 43% Belgen waardeert job met een 8

Professor Lieven Annemans (sinds 2017 titularis van de NN leerstoel en verbonden aan Universiteit van Gent) voerde de afgelopen jaren een groot wetenschappelijk onderzoek uit naar de mate waarin...

25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én...

06 september 2019

Academie voor schoonmaaktalenten voert top 5 meest populair in augustus aan

Meer dan 11.000 mensen bereikten we met het klantenverhaal van UL-Team over het opleidingshuis van schoonmaakbedrijf Victoria. Een prachtig en praktisch verhaal over de academie voor schoonmaaktalenten, waarmee het...

07 augustus 2019

Blog: Overdreven

Enige tijd geleden bezocht ik het toilet van een hotel. Na het toiletbezoek was ik uiteraard mijn handen en terwijl ik daarmee bezig ben, komt er een man binnen....

13 februari 2023

‘One voice in cleaning’

Donderdag 9 februari verzamelden zo’n 40 schoonmaakprofessionals zich bij Kärcher in Made. Op uitnodiging van Greenspeed, Kärcher, Unimop en European Cleaning Journaal. Het was een aftrap van een nieuw...