1 mei 2019

Blog: Ben jij crazy about cleaning?

Hou jij van je werk? Ben jij trots op wat je doet? Ik ben zeker blij met mijn werk en wil het iedere dag nog beter doen. Het is fijn werken in de schoonmaakbranche en ik word er happy van als we met ons bedrijf het werk voor schoonmakers prettiger kunnen maken, zodat ook zij iedere dag een fijne werkdag beleven en trots zijn op hun inzet en het resultaat. Dat zij met een smile op het gezicht aan de slag gaan en zo voor een mooie uitstraling van het vak zorgen.

We hebben allemaal onze mond vol dat de schoonmaak een positiever imago naar buiten moet krijgen. Schoonmaak is niet sexy, dat is ook geen realistisch doel. Ik denk wel dat we met z’n allen het schoonmaakwerk leuker kunnen maken, dat we er allemaal trots op mogen zijn en dat wij en de mensen om ons heen ervan gaan houden. Ik wil graag iedereen ‘crazy about cleaning’ maken. Hoe? Samen!

Bij schoonmaak wordt vaak gedacht aan ‘sloven’ met zware emmers water en grote machines in de donkere avonduren. Dat is het allang niet meer; we hebben zoveel slimme systemen, waarmee we de dagelijkse schoonmaaktaak prettig, licht en gemakkelijker kunnen maken. Voor een schoonmaker is het fijn werken met mooie en easy to use tools. En met een grote factor ‘satisfaction’, want je ziet vuil, haalt het eenvoudig weg en iedereen is blij. Door schoon te maken, komt schoonheid naar voren. Daar word je vrolijk van, krijg je energie van. Zeker als dit overdag gebeurt en dat de pandgebruikers jouw inzet zien. Overdag werken zou toch eigenlijk ‘gewoon’ moeten zijn, om een positieve beleving te kunnen creëren. Schoonmaker blij, pandgebruiker voelt zich goed verzorgd, opdrachtgever tevreden, en dat leidt tot meer aantrekkingskracht, groter aanbod van schoonmakers – wie wil nu niet in een positieve omgeving werken? – en minder zieken. We mogen best meer benadrukken dat we door goed schoonmaken, ziektes voorkomen.

Ik vind ook dat we moeten ophouden met schoonmakers ‘laagopgeleide medewerkers’ te noemen. Het zijn praktisch opgeleide mensen die werk doen die andere mensen niet kunnen doen. Ieder is uniek en specialist in zijn of haar eigen taken. De negatieve lading van de term ‘laagopgeleid’ frustreert en irriteert. Schoonmakers zijn praktische vakspecialisten die voor het well-being van onze maatschappij zorgen. Wat wil je nog meer?

Als we samen met fabrikanten, distributeurs, schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers de schoonmaak positief gaan laden, een soort movement creëren, dan maken we iedereen crazy about cleaning. Laat de schoonmakers hét visitekaartje zijn van gezondheid en schoonheid, uitgerust met slimme tools en duurzame, onschadelijke producten om het vak als hygiënespecialist met een smile uit te voeren. Om iedereen om hen heen prettig te laten voelen in een opgeruimde en schone omgeving. Daar ga ik voor! Dat is wat we met Greenspeed uitdragen, het werk vanuit essentie makkelijker maken en voor meer voldoening zorgen.

Ons salesteam is bijvoorbeeld dagelijks bezig om mensen te helpen in hun werk met de easy to use tools en duurzame producten die Greenspeed biedt. We geven training on the job en seminars om te laten zien dat de tools het werk licht maken. Onze producten mogen geen negatieve impact op mens en milieu maken. We hebben nu zelfs de Probio-range, die het milieu bevordert en veilig is in gebruik. Daarmee maken we schoonmakers en pandgebruikers blij. En daar ben ik gek op. Als jonge jongen ben ik ooit in de schoonmaakbranche begonnen, heb alle facetten van schoonmaken tot handelen geleerd en zet mijn kennis en ervaring nu voor de branche in als producent. En probeer zo iedereen crazy about cleaning te maken! Doe je mee?

Michel de Bruin,
directeur Greenspeed

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 september 2022

Blog: ‘Wat is kwaliteit?’

Deze vraag wordt mij met enige regelmaat gesteld, maar kan ik zo niet eenduidig beantwoorden. Kwaliteit is namelijk voor eenieder anders. Om vast te stellen wat kwaliteit is, is...

01 november 2021

Blog: op weg naar het eerste schoonmaak-community-nieuwsplatform

In haar laatste blog vertelde Petra de Bruin over het overdragen van de fakkel van Schoonmaakjournaal aan een nieuwe redactie. Trots kan ik jullie laten weten dat ik het...

01 december 2019

#nieuwsnotendop met winnaars Asito, Wenting en NH, gunning Forton, AWOG glazenwassersweek, Facilicom feest en OSB nieuws

Golden Service Awards voor Wenting, Kolkman en NH Amsterdam Schiphol Airport De jury van de Golden Service Awards (GSA) heeft op 28 november tijdens een feestelijk diner de winnaars...

14 oktober 2021

Blog: De fakkel is overgedragen

Jaaaa, de fakkel is overgedragen: Schoonmaakjournaal heeft een nieuwe, trotse eigenaar. Waar ik 15 maanden geleden de naam van de pionierende online schoonmaakmedia van de hand deed, wordt het...

13 mei 2019

Greenspeed Lacto Des: “Volledig plantaardige desinfectiespray het kan”

Schoonmaken met traditionele desinfectiemiddelen is niet altijd de beste oplossing. De alcohol, quats en toxische VOS (Vluchtige Organische Stoffen) die ze vaak bevatten, kunnen de huid irriteren, het ademhalingsstelsel...

26 november 2019

ISSA North America Show in Las Vegas: “Amerika is vele malen groter en toch kijkt men naar Europa”

Wie vanuit Amsterdam ruim 11 uur in de lucht wil hangen en 8500 kilometers trotseert om naar de ISSA North America Show in Las Vegas af te reizen, heeft...

16 augustus 2019

#filmFriday Tv-presentator John Williams bezorgt 31 Wajongers werkgeluk

In onze Week van het Werkgeluk kun je in 2 minuten kennismaken met een van de deelnemers aan het project van UWV en tv-presentator John Williams. Waarom ervaart hij...

14 februari 2024

MTS Euro Products verwelkomt Damian Armitage

Op 1 april verwelkomt MTS Euro Products Damian Armitage als hun nieuwe Exportmanager. Damian stapt na bijna twee decennia over van de Greenspeed International familie naar een tweede schoonmaakfamilie: MTS...

15 oktober 2020

Blog: Handen thuis houden

Elkaar een hand geven, het zit er voorlopig niet in. En toch draait het vandaag, 15 oktober, om handen: het is de jaarlijkse internationale Handenwasdag. Ditmaal een bijzondere themadag,...

07 mei 2019

Boukje Domburg (Beercoo) over werkgeluk: “Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werk”

“Ons bedrijf heeft een smiley als logo en ‘da’s leuk’ als pay-off. Dat is wie wij zijn en niet alleen een marketinguiting.” Boukje Domburg, vestigingsmanager Woerden van Beercoo Schoonmaakgroep,...