11 april 2019

Marjolein Reijs (Gom) over werkgeluk: “Laten voelen dat jij en jouw werk ertoe doen”

“Als ik mensen kan laten voelen dat zij er als persoon toe doen, dat hun werk van toegevoegde waarde is, word ik zelf gelukkiger en zie ik bij hen ook werkgeluk ontstaan”. Aan het woord is Marjolein Reijs, sinds 1 maart HR-directeur bij schoonmaakbedrijf Gom. Schoonmaakjournaal ging met haar in gesprek over werkgeluk en stelde haar onder meer de vragen: wanneer ervaar jij zelf werkgeluk en hoe breng jij dit over in de organisatie en bij jouw 8000 collega’s? Lees de enthousiaste inbreng van Marjolein.

Na dertien jaar als directeur human resources & training bij McDonalds Nederland gewerkt te hebben, stapte Marjolein onlangs over naar Gom. Een overstap naar een andere branche, maar waarbij zij wel een aantal overlappingen ziet. “Binnen beide branches en bedrijven hebben we te maken met grote groepen mensen in een dienstverlenende omgeving, waarbij  de decentralisatie van werk vergelijkbaar is.” De schoonmaakbranche is haar niet geheel onbekend. Voordat Marjolein bij McDonalds aan de slag ging, werkte zij zes jaar als manager P&O bij facilitair dienstverlener Sodexo.

Wat betekent werkgeluk voor jou?
“Werkgeluk ervaar ik als ik mensen echt kan verbinden, in alle lagen van de organisatie”, antwoordt Marjolein direct. “Dat ik kan laten voelen dat ieders werk van toegevoegde waarde is en zie dat mensen hierdoor zelf gelukkiger worden. Werk is een groot deel van ons leven, het is fijn om daarin gelukkig te zijn en dit vooral samen te ervaren.”

Wanneer slaan tevredenheid of enthousiasme om in geluk?
“Ik denk dat de omslag te maken heeft met perspectief bieden.” Marjolein vertelt voortvarend verder. “Dat kan je op meerdere vlakken doen: bieden van ontwikkeling in werk, geven van inzicht en erkenning, betekenis aan het werk en de mens. Je kunt bijvoorbeeld zeggen ‘ik maak een operatiekamer schoon’ of ‘ik zorg dat operaties veilig uitgevoerd kunnen worden’. Ieder heeft belang bij een ander perspectief; zekerheid door behoud van werk, ontwikkeling in eigen vakgebied of juist ander in een andere sector, meer uren werk om het gezin te onderhouden, zo goed mogelijk ouder worden, omdat het werk zwaar is. Het gaat erom dat er een perspectief is, dat jou een goed gevoel geeft.”

Onlangs lanceerde Facilicom Group de slogan Happy people make happy people. Hoe vertaalt Gom deze slogan naar haar 8000 schoonmaakmedewerkers?
“De missie van Gom is Wij willen iedereen blij maken met schoon. Dat geldt dus ook voor onze schoonmaakmedewerkers die op locatie werken. Zij ervaren een dubbele loyaliteit. Medewerkers die bijvoorbeeld bij het Van Gogh Museum of het VU werken, kennen lange dienstverbanden en zijn gecommitteerd aan zowel de opdrachtgever op locatie als Gom als werkgever. De schakel is de direct leidinggevende. Hij of zij heeft contact met de medewerkers en maakt de dagelijkse vertaalslag op de werkvloer. Zij zijn ons belangrijk kapitaal die werkgeluk bij onze medewerkers op locatie realiseren. Wij hebben intern programma’s om de leidinggevenden hierin te trainen. Daarbij organiseren wij centraal mooie events voor onze medewerkers: verkiezing van medewerker en team van het jaar, jaarlijks een prachtig jubileumfeest en we besteden jaarlijks veel aandacht aan de dag van de schoonmaker. Het is een goede optelsom van erkenning door werkgever, rayonmanager én opdrachtgever”, concludeert Marjolein.

“Recent is binnen Gom een medewerkerstevredenheidonderzoek gehouden. De score op punten die je aan werkgeluk kunt relateren, is goed: bevlogenheid 7,4, betrokkenheid, 7,1, werkgeverschap 7,2, tevredenheid, 7,4. Als bedrijf hebben we altijd de ambitie om deze score te verbeteren, maar dit is een goede basis om werkgeluk uit te bouwen.”

Hoe stimuleert Gom het overbrengen van werkgeluk van medewerker naar opdrachtgever?
“Door het geloof dat als onze mensen gelukkig zijn met hun werk, dit direct uitstraalt naar onze opdrachtgevers. Ook trainen wij onze medewerkers met ons programma Hostmanship. Wij leren hen om als schoonmaker bewust de rol van gastheer/-vrouw op zich te nemen, te zorgen voor prettige werkomgeving, direct contact met mensen ter plekke te hebben en zo een fijn gevoel over te dragen. De direct leidinggevende begeleidt de schoonmaakmedewerker hierin. Binnen het programma ‘Hoe lekker werk jij?’ komen onderwerpen ter sprake als ‘hoe is het met je motivatie en betrokkenheid?’, ‘ben je gezond en fit?’ en ‘is de werk-privé-balans in orde?’. Het zorgen voor elkaar is belangrijk, dan kan je gelukkiger worden in het vak en het ook uitstralen.”

Hoe staat het, naar jouw mening, met het werkgeluk in de schoonmaakbranche?
“Het spreekt mij aan om voor schoonmaakmedewerkers werkgeluk te concretiseren”, benadrukt Marjolein. “De vraag is: hoe gaan wij dat met elkaar doen? Schoonmaakwerk is veelal onzichtbaar werk, dit mag beter zichtbaar worden. Ik zie dat steeds meer mensen opstaan voor deze groep. Als bedrijf vinden wij het belangrijk een prettige werkomgeving te realiseren. We zullen met elkaar een goede bijdrage moeten leveren, frequent herhalen hoe belangrijk schoonmaak is en voor blijvende erkenning voor de schoonmaakmedewerkers zorgen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 oktober 2019

Blog: Een medewerker ziek… en nu?

Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het...

09 januari 2024

Interview Marten Kops (NVZ): “De komende 10 jaar komt er heel veel op onze sector af”

Marten Kops nam in juli 2023 officieel de directeursfunctie van de NVZ – Schoon | Hygiënisch | Duurzaam over van Hans Razenberg. Hij werkt al 12 jaar bij de...

29 november 2023

De Ster Bedrijfsdiensten behaalt PSO Trede 3|30+

Sinds 1 oktober 2023 is De Ster Bedrijfsdiensten uit Hengelo in het bezit van het PSO Trede 3 én PSO 30+ keurmerk van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dit...

05 januari 2019

Nieuwe schoonmaakcao 7,5% meer loon: wie gaat dat betalen?

De komende 2,5 jaar krijgen schoonmaakmedewerkers die onder de Cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche vallen 7,5% meer loon. Daarnaast wordt de eindejaarsuitkering met 2% verhoogd naar 4,2% in...

30 april 2025

Remco Martens nieuwe Chief Commercial Officer bij ISS Nederland

ISS Facility Services, wereldleider in workplace experience en facility management, maakt bekend dat Remco Martens per 1 mei 2025 aantreedt als Chief Commercial Officer (CCO). In deze functie maakt...

08 januari 2024

Marco Vegers (Wecovi): “Al 35 jaar een trotse ‘schoonmaakfreak’”

“Het mooie van het schoonmaakvak is dat we altijd de uitdaging hebben om zo duurzaam mogelijk schoon te maken.” Marco Vegers is een gedreven schoonmaakman, een ‘schoonmaakfreak’ zoals hij...

13 februari 2025

Gezien in de media: Khadija Hyati, al vijftien jaar strijdend voor schoonmakers

Op 7 februari publiceerde OneWorld een portret van Khadija Hyati (56), de eerste ‘president’ van het Schoonmakersparlement. Vijftien jaar lang voerde zij strijd voor betere arbeidsomstandigheden in de schoonmaaksector....

12 april 2024

De week van de overgang

Elke vrouw krijgt met de overgang te maken. Ruim de helft van de medewerkers in de schoonmaakbranche is vrouw. Van alle vrouwen in de overgang heeft 80% overgangsklachten. 33%...

30 oktober 2024

Schoonste strijd van het jaar: NK Glazenwassen belooft op 6 november opnieuw spektakel te worden

De schoonste strijd van het jaar barst op 6 november los: wie is de allerbeste glazenwasser van Nederland? Tien glazenwassers gaan de strijd aan tijdens het NK Glazenwassen powered...

03 februari 2023

#FilmFriday Ondernemen in 2023

Hoe ga je om met de uitdagingen en trends van deze tijd zoals arbeidskrapte en integratie van diverse culturen? Multi-Service Bedrijfsdiensten vertelt in het filmpje van Werk.kom hoe zij...