28 maart 2022

Onderzoek versterken eigen regie werknemers afgerond

Sociale partners in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche vinden het belangrijk dat gestreefd wordt naar evenwichtige arbeidsrelaties. Daarom hebben zij een onderzoek laten uitvoeren met als onderzoeksvraag: Hoe kan de branche een ondersteunend werkklimaat creëren waarin de werknemers gestimuleerd worden een actievere rol te nemen inzake hun werk, loopbaan(ontwikkeling) en indien van toepassing re-integratie en daarmee meer eigen regie voeren ten aanzien van hun duurzame inzetbaarheid? Dit onderzoek is inmiddels afgerond. Benieuwd naar de resultaten en welke actie je, als bedrijf, kunt ondernemen?

Aanpak
Gekozen is voor een kwalitatieve en participatieve benadering. Onderzoekers van Saxion Hogeschool en Windesheim Hogeschool hebben op meerdere objecten meegelopen met de medewerkers en leidinggevenden. Ook hebben zij diverse werksessies gehouden om de inzichten te bespreken.
De kern van het onderzoek is ‘hoe zet je de medewerker meer in zijn eigen kracht?’. Uitgangspunt is dus de medewerker en wat kunnen de sociale partners op brancheniveau en bedrijven doen om dit proces te ondersteunen.

Voor het onderzoeksmodel zijn de 3 R’s uit het rapport over eigen regie van de SER, te weten Ruimte, Richting en Ruggensteun, welke gecombineerd zijn met de 7 bouwstenen om eigen regie te stimuleren: willen, weten, kunnen, durven, mogen, doen, moeten.

Resultaten
De resultaten geven meerdere herkenbare aandachtspunten waarmee sociale partners verder aan de slag zullen gaan. Met MDIEU subsidie zullen in 2022 door de Ras meerdere projecten worden gestart.
Door de onderzoekers is onderscheid gemaakt in welke acties de bedrijven en welke acties op brancheniveau kunnen worden opgepakt om een ondersteunend werkklimaat te creëren. Klik hier om het eindrapport te lezen.

Naast het eindrapport zijn er drie visualisaties ontwikkeld waarmee bedrijven zelf en sociale partners gezamenlijk mee aan de slag kunnen. Het onderzoeksmodel vormt hiervoor de basis.

Voor bedrijven:
Klik hier voor een leeg model om in groepsverband het gesprek aan te gaan.
Vind hier een versie van het model met concrete suggesties.
Voor sociale partners is hier een versie van het model met suggesties om de verdere gezamenlijke discussie over dit belangrijke thema te ondersteunen.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marianne Neuteboom: [email protected]/06-25007211

Deze activiteit wordt mede mogelijk gemaakt met subsidie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (MDIEU).

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 maart 2023

CWS Nederland behaalt hoogste niveau CO2-prestatieladder

CWS Nederland heeft als eerste organisatie op het gebied van sanitaire hygiëne en bedrijfskleding niveau 5 van de CO2-prestatieladder behaald. De CO2-prestatieladder is een duurzaamheidsinstrument dat bedrijven en overheden...

24 februari 2022

Toiletrevolutie met slim urinoir

Binnen enkele seconden inzicht in hydratatieniveau tijdens toiletbezoek. ONE HUNDRED restrooms, de Nederlandse scale-up, is een samenwerking aangegaan met de Spaanse tech start-up Kamleon om mensen bewust te maken...

14 oktober 2021

Poll: welke trends vind jij interessant?

We stellen jouw mening op prijs. Daarom vragen we je om jouw trends-top-5 aan te geven. Waarover lees jij graag op ons communityplatform? Wat wil je weten? Laat het...

06 juli 2022

1nergiek nominatie Grootste stijger: net geen winnaar, wel enorm trots

“Het was spannend: onze derde nominatie en na twee keer winnaar voor Medewerkerbeleving Award ook de award voor Grootste stijger in ontvangst mogen nemen? Nee, we grepen net mis:...

25 april 2022

Nieuw: de RAS-app, dé digitale hulp van de schoonmaker

Een app voor en door schoonmakers. Die hen helpt de eigen regie over hun persoonlijk leven en ontwikkeling te nemen. Een nieuwe app die zowel schoonmakers als schoonmaakbedrijven helpt...

11 december 2022

Beste schoonmaakdienstverleners 2022

MT/Sprout stelt jaarlijks haar ‘MT1000 Zakelijke dienstverlening’ samen. Het platform op het gebied van leiderschap vraagt duizenden zakelijke beslissers in Nederland met welke dienstverleners ze graag zakendoen. Ook op...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

28 november 2023

LDL Laundry zet groene technologieën in voor schone was

Duurzaamheid is niet langer  een trend; het is een noodzakelijke stap voor bedrijven om hun ecologische voetafdruk te minimaliseren en tegelijkertijd kosten te besparen. In deze tijd is het...

03 oktober 2023

Onderzoek Tork wijst uit: 86% kantoorpersoneel vindt hygiene meest belangrijk

Facilitair managers staan op het kantoor voor lastige uitdagingen. Zo ontstaan er dagelijks nieuwe problemen op de werkvloer en moeten deze steeds sneller worden opgepakt, terwijl er steeds minder...

08 april 2022

‘Het Klokhuis’ bij Dolmans Calamiteiten Diensten

“Brandlucht verwijderen, hoe doen ze dat?”, dat is de vraag die maandag 4 april werd gesteld in NTR TV-programma ‘Het Klokhuis’. Om het antwoord te krijgen op die vraag,...