28 maart 2022

Onderzoek versterken eigen regie werknemers afgerond

Sociale partners in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche vinden het belangrijk dat gestreefd wordt naar evenwichtige arbeidsrelaties. Daarom hebben zij een onderzoek laten uitvoeren met als onderzoeksvraag: Hoe kan de branche een ondersteunend werkklimaat creëren waarin de werknemers gestimuleerd worden een actievere rol te nemen inzake hun werk, loopbaan(ontwikkeling) en indien van toepassing re-integratie en daarmee meer eigen regie voeren ten aanzien van hun duurzame inzetbaarheid? Dit onderzoek is inmiddels afgerond. Benieuwd naar de resultaten en welke actie je, als bedrijf, kunt ondernemen?

Aanpak
Gekozen is voor een kwalitatieve en participatieve benadering. Onderzoekers van Saxion Hogeschool en Windesheim Hogeschool hebben op meerdere objecten meegelopen met de medewerkers en leidinggevenden. Ook hebben zij diverse werksessies gehouden om de inzichten te bespreken.
De kern van het onderzoek is ‘hoe zet je de medewerker meer in zijn eigen kracht?’. Uitgangspunt is dus de medewerker en wat kunnen de sociale partners op brancheniveau en bedrijven doen om dit proces te ondersteunen.

Voor het onderzoeksmodel zijn de 3 R’s uit het rapport over eigen regie van de SER, te weten Ruimte, Richting en Ruggensteun, welke gecombineerd zijn met de 7 bouwstenen om eigen regie te stimuleren: willen, weten, kunnen, durven, mogen, doen, moeten.

Resultaten
De resultaten geven meerdere herkenbare aandachtspunten waarmee sociale partners verder aan de slag zullen gaan. Met MDIEU subsidie zullen in 2022 door de Ras meerdere projecten worden gestart.
Door de onderzoekers is onderscheid gemaakt in welke acties de bedrijven en welke acties op brancheniveau kunnen worden opgepakt om een ondersteunend werkklimaat te creëren. Klik hier om het eindrapport te lezen.

Naast het eindrapport zijn er drie visualisaties ontwikkeld waarmee bedrijven zelf en sociale partners gezamenlijk mee aan de slag kunnen. Het onderzoeksmodel vormt hiervoor de basis.

Voor bedrijven:
Klik hier voor een leeg model om in groepsverband het gesprek aan te gaan.
Vind hier een versie van het model met concrete suggesties.
Voor sociale partners is hier een versie van het model met suggesties om de verdere gezamenlijke discussie over dit belangrijke thema te ondersteunen.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marianne Neuteboom: [email protected]/06-25007211

Deze activiteit wordt mede mogelijk gemaakt met subsidie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (MDIEU).

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 november 2022

Deelname Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023 geopend

Hoe innovatief is facilitair Nederland? Dat onderzoekt schoonmaakbedrijf CSU voor het vijfde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023. In welke mate spelen innovaties en duurzaamheid...

28 maart 2022

Tweede Glas- en Geveldag Weska

Voor de tweede keer organiseert schoonmaakgroothandel Weska de Glas & Gevelmiddag voor de professionele glazenwasser en gevelspecialist. Op 7 april aanstaande tonen verschillende fabrikanten hun noviteiten die in de...

10 december 2023

Kerst met Kärcher

Ieder jaar voeren reclamebureaus onderling ‘strijd’om de beste kerstcommercial. Dit jaar doet de schoonmaakbranche hieraan ook mee. Met de  kerstfilm die Kärcher opnam bij het Ronald McDonald Huis Sophie...

12 december 2024

Aanpassingen Taaltrajecten per 1 januari 2025

Per 1 januari 2025 volgt er een aanpassing in de subsidieregelingen voor taal- en schrijftrajecten binnen de schoonmaaksector. We delen de belangrijkste wijzigingen. RAS meldt de belangrijkste wijzigingen in...

11 januari 2024

Nieuwe wetten en regels voor ondernemers vanaf 2024

Per 1 januari 2024 hebben ondernemers te maken met nieuwe wetten, wetswijzigingen en regels. Dit geldt ook voor ondernemers in de schoonmaakbranche. Daarom zet Schoonmakend Nederland de feiten op een...

01 juni 2022

1nergiek genomineerd als Grootste stijger Integron Beleving Award

“Na twee keer winnaar van de Medewerkerbeleving Award in de categorie Dienstverlening zijn we nu genomineerd voor de categorie Grootste stijgers. Hoe trots kun je zijn? Heel trots!”, reageert...

20 september 2023

Impactsessie: De afvalbak als communicatiemiddel

De afvalbak is één van de beste ambassadeurs en een gedragsbeïnvloeder voor een schone leefomgeving. Hoe zet je de afvalbak effectief in? Hoe laat je deze opvallen en lok...

27 februari 2019

Gerrit Malipaard over groei MTS Euro Products: “Familiewaarden, service en innovaties”

In onze nieuwe themaserie ‘Blurring of Blokker-syndroom?’ gaan we op zoek naar de nieuwe (schoonmaak)economie. De deeleconomie met impact. Met circulariteit. Met uitdagingen en keuzes om mee te kunnen...

02 december 2022

ATARIMAE

Japanse voetbalfans die zelf het voetbalstadion schoonmaken na afloop van de voetbalwedstrijd. Afgelopen weken zagen we hiervan veel filmpjes. Ditmaal had het Japanse elftal de wedstrijd gewonnen. Maar ook...

07 oktober 2021

FMGezondheidszorg focust op toekomst: vakkennis, verfrissing, verbinding

Beroepsvereniging FMGezondheidszorg heeft de vaart er goed inzitten. De koers? De toekomst! Op het programma staat voor december een persoonlijk Meet & Greet op een robuuste locatie, en voor...