19 februari 2019

Groene koplopers Hijman en Raggers: “Niet goed dat wij ons op dit vlak onderscheiden”

Het is zonde om plastic flessen weg te gooien. Die kunnen we hergebruiken, als fles of als grondstof voor bijvoorbeeld kunststof meubilair. Net zoals we met milieuvriendelijke reinigingsmiddelen grondstoffen kunnen besparen. Dat waren de gedachten van schoonmaakbedrijf G. Raggers & Zn. uit Uithoorn en Hijman Schoonmaakartikelen uit Amsterdam. Ieder voor zich en samen zetten zij zich in voor het gebruik van groene reinigingsmiddelen en minder plastic ‘waste’. Een oproep aan de branche om mee te doen.

“Als inkoper in de schoonmaakbranche houd je je bezig met de inhoud van een fles, het reinigingsmiddel. Niet direct met de fles zelf. Je weet precies hoeveel liter van het middel je koopt, maar niet precies welke impact inhoud en verpakking op het milieu hebben. “Hierin willen wij, Raggers en meer branchegenoten verandering brengen”, laat Roland Wink, algemeen directeur van Hijman, weten. “We vinden het belangrijk dat we met onze inzet het milieu zo min mogelijk belasten. En dat begint bij bewustwording. Op dit moment kunnen nog maar weinig fabrikanten ons de impact van het gebruik van reinigingsmiddelen of die van de afvaldruk van plastic flessen aangeven. Stel, dat wij dit bij iedere verkoop kunnen noemen, dan besef je als inkoper beter wat je inkoopt en wat het doet met de leefomgeving van jou en jouw klant.”

Besparing door gebruik milieuvriendelijke reinigingsmiddelen
Operational manager, Marten Reinsma, is het eens met Roland. “Het is toch zonde om de aarde uit te putten als dit niet nodig is. In 2016 werden wij, door een nieuw contract bij een grote opdrachtgever, meer bewust van onze verantwoordelijkheid. Deze opdrachtgever stelde een duurzaam doel: zero waste. Bij de start van het contract werd aan alle betrokken partijen de vraag gesteld: hoe dragen jullie bij aan dit doel? Dit resulteerde in een collectieve KPI voor alle toeleveranciers. Wij zijn toen overgestapt op de cradle-to-cradle gecertificeerde Tana reinigingsmiddelen van Werner & Mertz. Milieuvriendelijk vanaf de oorsprong, je weet dat het product, de verpakking en het etiket het milieu minimaal belasten. Doelstelling bij deze opdrachtgever is om 69% van de Tana-producten in te zamelen. We hebben de doelstelling nog niet helemaal behaald, maar hopen deze op korte termijn te realiseren.”

“In 2018 hebben we 263 kg ruwe olie, 150 kg plastic en 825 kg Co2 bespaard”

Hijman is totaalleverancier van Raggers. Zij steunt het bedrijf in hun initiatief door mee te denken over de te gebruiken reinigingsmiddelen. Onlangs verstrekte Roland aan Marten een Tana-certificaat met cijfers over besparing van grondstoffen door het gebruik van de Tana Professional-lijn. “In 2018 hebben we hiermee 263 kg ruwe olie, 150 kg plastic en 825 kg Co2 bespaard”, vertelt Marten trots. Roland vult aan: “Door het verstrekken van het door Marten genoemde Tana-certificaat aan Raggers maar ook aan andere klanten, word je je er steeds beter bewust van wat je doet en welke impact jij zelf en met je bedrijfsactiviteiten kunt hebben.”

Omslag in de markt
“Wij kunnen een omslag in de markt niet alleen realiseren, hierbij hebben wij onze partners en klanten nodig. Het valt ons bijvoorbeeld op dat veel schoonmaakbedrijven nog niet met groene reinigingsmiddelen werken, maar heel veel met bleekmiddel, terwijl iedereen weet dat bleekmiddel slecht voor het milieu is, alleen bleekt en niet reinigt. We zouden het liefst geen bleekmiddel meer verkopen, maar hebben veel vraag naar dit product. Hierin moet je gezamenlijk optrekken. Hier ligt ook een stuk verantwoordelijkheid van bijvoorbeeld de gebouwbeheerder. Vaak is de gedachte daar: ‘als ik bleek ruik, is het lekker schoon’. Een onjuiste constatering.”

Minder waste door inzameling plastic
“Ons bewustzijn houdt niet op bij het reinigingsmiddel zelf. Daarvan weten we dat deze minimale impact heeft”, gaat Roland verder. “Van de verpakking, de etiketten, de plastic flessen kennen we veelal deze gegevens niet.  We hebben onze mond vol over afvalscheiding, maar in de praktijk gebeurt dit bij veel bedrijven niet. Waar blijven de plastic flessen dan? Worden deze verbrand met het reguliere afval of weggegooid in de natuur? Zeeën vol. Het is niet zo vreemd dat plastic momenteel een ‘hot’ item is.

“Bij Hijman hebben we deze vraag omgezet in een kans voor inzameling en verwerking van plastic flessen. Een jaar geleden zijn we voor Raggers bij hun eerdergenoemde grote opdrachtgever, gestart met de inzameling. Als extra steun in het nastreven van de zero-waste-doelstelling. Dit was een pilotproject in samenwerking met ECMR (cleaning machines and materials recycling), die de containers en inzameling verzorgde. Een succesvol project dat we direct hebben uitgerold. Inmiddels staan ook bij vijf andere grote klanten containers voor inzameling van plastic. Het plastic dat retour komt, is geschikt voor hergebruik. Zo leveren we grondstoffen zelf aan. Schoon plastic is als fles herbruikbaar, van vervuild plastic kan bijvoorbeeld meubilair gemaakt worden.”

“Onze eigen bedrijfsdoelstelling is dat 25% van onze inkoop milieuvriendelijk moet zijn. Ieder jaar verhogen we deze doelstelling met 5%. Met als positief effect een besparing op grondstoffen én minder waste.”

Oproep voor  samenwerking
“De doelstellingen van onze opdrachtgevers pakken we gezamenlijk met alle betrokken partijen op. Of we nu concurrenten zijn of niet”, vult Marten aan. Ook Roland heeft geregeld overleg met ‘concullega’s’ uit de schoonmaakbranche om branchebrede issues aan te pakken. Het is onze gezamenlijke verantwoording om zorg te dragen voor het milieu. We willen toch ook een goed voorbeeld aan de jongeren meegeven. Zij krijgen steeds meer stem, staan op. Waarom doen wij dat niet?”

“Samen branchebrede issues aanpakken, want het is onze gezamenlijke verantwoording om zorg te dragen voor het milieu”

Raggers betrekt steeds meer klanten bij haar duurzame initiatieven. Marten: “Eerst waren we alleen met ons eigen stukje bezig, totdat je ontdekt dat je dit niet alleen kunt. De keten is veel belangrijker. Zo ontstond de samenwerking tussen fabrikant Werner & Mertz, schoonmaakgroothandel Hijman, inzamelaar en verwerker ECMR en schoonmaakbedrijf Raggers. Gelijksoortige initiatieven rollen we nu ook bij andere klanten uit. Uit reacties merken we dat we ons hiermee onderscheiden, er is geen ander schoonmaakbedrijf die dit op deze manier aanloopt.”

“Eigenlijk is het niet goed dat onze bedrijven zich onderscheiden door goed met het milieu om te gaan”, stelt Roland. “Daarom doe ik nu meteen een oproep: wie wil ook een stukje in het geheel betekenen en met ons meedenken over het verwerken van plastic? Flessen kunnen als grondstof voor meubilair gebruikt worden, als deze voor verwerking eerst gespoeld worden. Wie heeft hiervoor een methode of wie bedenkt deze? Een leuk onderwerp voor studenten of als start-up. We staan open voor ideeën en samenwerking.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 april 2024

#FotoFriday Molen ‘De Haas’ wordt gereinigd met stoom

Saskia Jilesen van Cleannovation deelt foto’s van het reinigen van een bijzondere locatie. Het verwijderen met stoom van witte verf van de molen ‘De Haas’ in Benthuizen. “De stellingkorenmolen...

30 december 2018

Blog: Oh, wat een jaar!

Anna Nooshin, Alexander Klöpping, Art Rooijakkers, Berget Lewis, Joseph Oubelkas, Lucille Werner, Maarten Bouwhuis, Maarten van der Weijden, Nico Dijkshoorn, Prinses Laurentien, Rens de Jong; deze BN’ers en andere...

12 juli 2024

Gezien in de media: Robot Sam ontsmet kamers UZ Gent in 20 minuten in plaats van 1 dag

Het UZ Gent zet sinds juli 2024 een hightech schoonmaakrobot in om kamers grondig te ontsmetten.’Dat publiceert VRT. ‘De klus duurt zo maar 20 minuten in plaats van meer...

14 september 2023

Nocore zet volgende stap in digitalisering met planbord werkbonnen

We kunnen er eigenlijk niet meer omheen. Digitalisering gaat een steeds grotere rol spelen in de schoonmaakbranche. Nocore Facility apps is de afgelopen maanden bezig geweest om een belangrijke...

08 maart 2022

Schoon genoeg

De verborgen wereld achter het schoonmaken van extreme situaties zoals een suïcide, zware vervuiling door verwaarlozing en lijkvinding. Tugrul Çirakoglu van schoonmaakbedrijf Frisse Kater heeft het boek Schoon Genoeg...

20 maart 2023

Clear4Clean zet objectief kwaliteitmeetsysteem en Keurmerk Verantwoord Schoon voort als Qualis Insight C4C

”Sinds 1 september 2022 was Edgar van Engelen al operationeel verantwoordelijk voor Qualis-Insight en Keurmerk Verantwoord Schoon. Met trots maak ik u bekend dat Edgar van Engelen het onafhankelijke...

03 oktober 2022

Blog: Wie neemt de redactie over?

Welk bedrijf heeft duurzaamheid in zijn DNA en wil daarover meer vertellen, vijf dagen achter elkaar op Schoonmaakjournaal.nl? Dat was het idee van ons, als redactie van Schoonmaakjournaal.nl, om...

11 juli 2022

Neem de COVID-basismaatregelen weer in acht

Schoonmakend Nederland doet de oproep om de Covid-basismaatregelen weer in acht te nemen, omdat in de afgelopen weken het reproductiegetal (R) weer ruim boven de 1 is gestegen. Hieruit...

04 juli 2022

Eresde wint aanbesteding Nationale Nederlanden

Met trots maakt Eresdé bekend dat zij de landelijke aanbesteding voor reconditionering van Nationale-Nederlanden heeft gewonnen. Het bedrijf zal voor alle calamiteiten boven de lijn van Haarlem, Utrecht en...

09 mei 2022

Breedweer Facilitaire Diensten neemt De Ster uit Hengelo over

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest wil haar boodschap om maatschappelijke impact te maken zo breed mogelijk verspreiden. Daarvoor is groei onmisbaar, groei door nieuwe opdrachten en door overnames. Per...